Pospíšil: ČR potřebuje vládu s důvěrou
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Jiřím Pospíšilem)
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl jmenován předsedou vlády, a to v pořadí už dvanáctým od vzniku samostatné republiky. Ve svých 63 letech je historicky nejstarším premiérem a teď tedy, proč ta nová éra, kterou jsem na začátku uvedl, zároveň je prvním, který čelí trestnímu stíhání a vůbec poprvé se pak stal předsedou vlády politik z jiné strany než je buď ČSSD, anebo ODS. Pane předsedo Pospíšile, co očekáváte Vy od této první vlády Andreje Babiše?
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Domnívám se, jako někteří moji kolegové, že tato vláda pravděpodobně nezíská důvěru. Nelze se tomu divit. Andrej Babiš nevěnoval příliš času tomu, aby vyjednal podporu pro svůj kabinet. Je zřejmé, že se spíše zaměřil na marketingovou rovinu svého kabinetu, kdy o vládě říká, že bude makat a tak dále. Tato vláda pravděpodobně nebude reálně nic dělat, protože bude pouze na několik týdnů. Takové ty řeči, že bude mít v programu důchodovou reformu a jiné zásadní věci, které se dělají roky, tak to je opravdu pouze marketingový tah. Beru to jako tah Andreje Babiše vytvořit další prostor v tlaku na možné budoucí koaliční partnery. Je to podle mě i jeho snaha získat čas. Protože je faktem, a vidíme to i ve vyjádřeních sociálních demokratů, že Andrej Babiš v Poslanecké sněmovně s politickými stranami o vládě příliš nejednal. My jsme strana, která jasně řekla, že s Andrejem Babišem v žádném případě do vlády nepůjde. Jsou ale jiné strany, které říkají, že za určitých okolností by s ANO do vlády šly a stěžují si, že s nimi Andrej Babiš nejedná. Pokus o jednání objektivně neproběhl, takže závěr je, že zde bude vláda, která nebude moci činit žádná významná rozhodnutí. Tím ztrácíme čas. Andrej Babiš hovoří o tom, že je třeba okamžitě začít pracovat, okamžitě makat a v tom je určitý paradox. Vytváří vládu, která reálně nebude schopna v Poslanecké sněmovně nic prosadit. Ztrácíme čas díky tomu, že to je první, v zásadě už předem nepodařený pokus.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Vnímáte obvinění Andreje Babiše jako překážku k tomu, aby byl premiérem této země?
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Považuji to za velký problém. Právně to samozřejmě není problém. Z hlediska politické kultury je to ale věc naprosto nestandardní. Nevím, že by v Evropské unii byla země, kde by byl premiérem obviněný člověk. Proto nás to poškozuje. Poškozuje to Českou republiku v zahraničí, poškozuje to českou politickou kulturu. ANO vyhrálo volby. Plně to respektuji, a proto má mít premiéra. Mohlo řešit tu situaci noblesně. Například tím, že hnutí postaví do čela vlády jiného představitele. Bohužel se tak nestalo. Budeme muset všude vysvětlovat nebo budeme dotazováni, proč tomu tak je. To je otázka opravdu etická, nikoli právní. A dovolte mi ještě jednu poznámku k tomu, co řekla paní ministryně Šlechtová, že vláda chce začít makat. Naznačovala, že jsou věci, které může vláda rozhodovat exekutivně. Toho bych se velmi bál. V parlamentní demokracii má vláda hlavně navrhovat zákony a vládnout skrze prosazování zákonů v parlamentu. Tak to zkrátka je. Nejsme v prezidentském ani poloprezidentském systému. To je třeba zdůraznit. A další poznámka. Dvě třetiny ministrů v nové vládě jsou nováčci. Sama dobře víte, byli jsme ve vládě, každý teda naštěstí v jiné, že než se ministr stane ministrem a pozná tu agendu, jde o týdny, někdy i měsíce. My tu ztratíme opravdu velké množství času, protože vláda nezíská důvěru a nebude schopná pořádně vládnout. Možná udělá nějaká podivná exekutivní rozhodnutí, ale reálně v parlamentu nestihne nic prosadit. Nejkratší legislativní proces trvá až rok nebo ještě déle. Je to opravdu ztráta času a nějaký marketingový tah, jak vytvářet předpolí pro ostatní politické strany. Nikde není regulace pro fungování vlády, která nemá důvěru, ale je to regulace principů a filozofie parlamentní republiky. Jsme parlamentní republika, Poslanecká sněmovna je základ, suverén moci a vláda je od ní odvozena. To, že ji prezident jmenuje, je sice pěkné, ale fakticky byste měli ctít tento princip. Ctila to i první Topolánkova vláda, která neměla důvěru a byla po ty čtyři měsíce víceméně vládou udržovací.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Ale ať už je to jakkoli, pane předsedo Pospíšile, tak tady jsou důležité zákony, které je potřeba schvalovat. Třeba rozpočet.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Mohou se připravovat, ale nelze dělat fatální exekutivní rozhodnutí, když vláda nemá důvěru. Oni mohou poslat do parlamentu nějaké návrhy, které se nestihnou projednat, protože ta vláda bude pouze na několik týdnů. Není možné dělat fatální exekutivní rozhodnutí, velká výběrová řízení a tak dále.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Zatím ale nikdo nevíme, zda ta vláda důvěru nedostane.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Dobře, ale z té debaty je patrné, že pokud nenastane nějaká významná změna, tak každý soudný člověk vidí, že ten první pokus je marketingový tah pana Babiše. Jak to všichni posloucháme, tak Andrej Babiš není kvůli vlastní osobě, byť je trestně obviněný, ochoten ustoupit. Nechceme, aby byla poškozována politická kultura v této zemi. Budeme jediní v Evropě, kde bude vládnout obviněný premiér.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Jak to vypadá s hlasováním TOP 09 o zahraničních misích, pane předsedo Pospíšile?
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
TOP 09 drží západní kurz, to je důležité říci. Podporujeme naše členství v NATO, je to pro nás klíčově důležité a vždy jsme s vládou, byť jsme byli v opozici, spolupracovali na obranné zahraniční politice. Na druhou stranu jasně říkáme, že bychom byli rádi, aby to byla vláda, která má důvěru. Vláda, která nemá důvěru, podle mého názoru, nemá předkládat věci, které se týkají zahraničních misí. To je dosti klíčové a důležité téma. Není to téma na několik týdnů. Mise tam působí třeba i roky a vláda, která bude vládnout možná pouze týdny, by takovéto věci neměla dělat. Podpoříme vládu v našich závazcích s NATO. Budeme podporovat kroky, které povedou k navýšení rozpočtu na obranu. Dlouhodobě při geopolitických hrozbách, které hrozí této zemi z východu, z jihu, je třeba, abychom byli na obranu lépe připraveni. A samozřejmě na kolektivní obranu v rámci NATO. Dvě procenta HDP výdajů na obranu je ideální cíl. Souhlasím s tím, že to je dlouhodobá cesta, ke které se budeme postupně dostávat.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Tak paní ministryně, jak se vám to poslouchá, že neprosadíte žádný i tento, řekněme, konsensuální bod?
Karla ŠLECHTOVÁ, ministryně pro místní rozvoj v demisi /nestr. za ANO/
Víte, mě mrzí, co zde slyším. Obranná politika České republiky a pan předseda Pospíšil to sdělil, je nadpartajní.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Takto ji vnímáme. Paní ministryně, problém je v tom, že tady vzniká vláda, která asi nebude mít důvěru a bude tady jen týdny. Mise, které vysíláte, jsou na roky, v tom je ten problém.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pane Pospíšile, jak se vám poslouchá, že nová vláda chce být evropská?
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Jsme výrazně proevropští. Vláda, ve které už pan Babiš byl, se chovala proevropsky, ale podle mého názoru málo hájila naše zájmy na evropských radách. U nás byla hodně debatovaná ta směrnice o střelných zbraních. Seděl jsem tam a ministr Chovanec neudělal nic pro to, aby ta směrnice odpovídala našim zájmům. Pak to 20 českých poslanců výrazně změnilo v parlamentu.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
To by se teď mohlo změnit, říká Andrej Babiš: "Budeme lépe vyjednávat, lépe hájit naše evropské zájmy a budeme se snažit vysvětlovat."
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Ale Andrej Babiš byl ve vládě, která naše zájmy příliš nehájila. Mohla se chovat proevropsky a více hájit naše zájmy. Já hájím české zájmy v Evropské unii, a pokud bude tohle pan Babiš dělat, tak jako europoslanec budu českého premiéra podporovat. Jde o naše české zájmy, to zdůrazňuji. Mrzí mě ale, že přichází s něčím, co mohla tato vláda, která včera skončila, dělat už 4 roky a nedělala to.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Dá se, dle vašich zkušeností, Evropské komisi vysvětlit to, aby nás nežalovala za nepřijímání uprchlíků dle kvót? Tohle zaznělo z úst Andree Babiše.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
To je základní chyba vlády, která skončila. Místo, aby jednala s komisí, tak přijala usnesení, že ji kvóty nezajímají, místo toho, aby jednala v Bruselu. Udělali to sociální demokraté a ANO, protože se báli voleb. To je třeba říci. Proto hrozí žaloba. Jsem proti té žalobě. Pokud se budeme vzájemně žalovat, žádného kompromisu a dohody nedosáhneme. Pokud bude Andrej Babiš úspěšný, budu mít radost. Určitě bude podpora pro to se dohodnout, aby nebyla žaloba podaná. Ve chvíli, kdy bude podána žaloba, je to ideální kampaň pro pana Okamuru. Dál to poškodí obraz České republiky a jejích občanů, kteří vnímají Evropskou unii určitým způsobem. Takováto žaloba je problém. Migraci kvóty nevyřeší a je třeba hledat jiná řešení.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/
Sněmovna byla vždycky o krok před vládou. Prosadili jsme návrh usnesení, které odmítlo kvóty. Navrhli jsme a prosadili usnesení, kterým jsme odmítli bezvízový styk s Tureckem. Vláda, ve které bylo ANO, to ignorovala. A k těm prioritám vlády. Papír snese úplně všechno. Například snížení daně z příjmu. To jsme navrhli, ANO bylo proti. Snížení DPH, to jsme navrhli, ANO hlasovalo proti. Navrhli jsme výjimky z EET, ANO hlasovalo proti. Zrušení superhrubé mzdy jsme už jednou prosadili, ANO jej zrušilo. Navrhli jsme znova, hlasovalo proti. To se nedá brát vážně.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Budu ukázněný a podpořím, co říkal pan kolega Stanjura. Ty zmíněné priority vlády jsou pro vládu, která má důvěru a je schopna vládnout roky. Většina změn by se musela dělat zákony a většina věcí už byla navržena a neschválena předchozí vládou. Dneska jsme slyšeli i o zavádění jednotného inkasního místa. Pravicové vlády to připravily, schválily, vy jste to zrušili. Zrušila to Sobotkova vláda. Teď slyším předsedu ANO, jak říká, že bude elektronizovat veřejnou správa, což zastavila vláda, ve které bylo jeho hnutí. Pak říká, že chce opět zřídit jednotné inkasní místo. Které už mohlo být dávno zřízeno. To je další věc, která by tu mohla být. A jsou další a další takové věci. Prosím, přijďte s tím sem, my říkáme, že už jste to mohli udělat. Neudělali jste to. Co je ale důležité, tak prosím nejdřív získejte důvěru.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pane předsedo, to je přece úplně jiná diskuse, říkejte tomu třeba reálpolitika. Situace je odlišná v tom, že hnutí ANO říká, že bude shánět podporu napříč stranami. Říká, přichystáme programové prohlášení, které bude částečně vyhovovat každému. Tak to je možná výsledek.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Dobře, ale i menšinová vláda, která může takto fungovat, má mít v parlamentní republice důvěru. To je základní teze, kterou tu pořád opakuji.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Není to fér sbírat podporu pro jednotlivé programové body?
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Je to fér po získání důvěry. Po získání důvěry je to legitimní vláda v parlamentní republice, která může získat podporu pro jednotlivé zákony. To tak je.
Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pane předsedo Pospíšile. Vaše hodnocení plus a mínus vlády Bohuslava Sobotky.
Jiří POSPÍŠIL, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Vláda je spojena s deficitem vládnutí. Neudělala důležité reformy. Ekonomický růst a nízká nezaměstnanost není výsledek práce vlády. Například v oblasti ministerstva spravedlnosti se neprosadily klíčové normy, a přesto prosazují pana Pelikána znovu jako ministra spravedlnosti. To je důkaz, že jakési vyhodnocení úspěšnosti ministrů fakticky bohužel nebylo.
ZDROJ: ČT24, 6.12. 2017