Pospíšil: Česká republika potřebuje nový exekuční řád
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Jiřím Pospíšilem)
David BOREK, moderátor
Nových exekucí v Česku ubývá. Loni jich bylo zahájeno 612 tisíc, to je o desetinu míň než rok předtím. Nejvíc jich je evidováno u Okresního soudu v Ústí nad Labem. V tamním regionu je na tisíc obyvatel 155 exekucí. Jásal byste nad těmi čísly?
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Důvod k jásotu není, nicméně trendy, že klesá počet exekucí o třetinu, jsou pozitivní a je to určitě dobře.
David BOREK, moderátor
A souvisí to s ekonomikou? Nebo to souvisí s některými legislativními změnami, které proběhly?
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Za doby mého působení se přijímaly novely, které svazovaly činnost exekutorů a po několika letech se dopad těch novel ukazuje. Co si myslím, že nefunguje úplně dobře, je zastavování exekucí u lidí, kteří jsou předlužení a mají 10 a více exekucí, které běží pouze formálně. Tam si myslím, že máme velký nedostatek a tam by stát a exekutoři měli více konat.
David BOREK, moderátor
To by se mělo změnit?
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Myslím si, že ano. Exekutorská komora dneska říká, že bychom měli řešit, jak efektivně zastavovat exekuce. Některé státy v Evropské unii třeba mají, že když pět let nevymůžete peníze, tak se po pěti letech exekuce zastavuje. My bychom to měli také řešit, protože z těch několika set tisíc dlužníků je tu skupina lidí, kteří peníze objektivně nemají, nikdy nezaplatí a formálně běžící exekuce je obrovsky omezují v občanském životě. Tam bychom měli jako stát zasáhnout.
David BOREK, moderátor
Od přijetí exekučního řádu máme 45 novelizací. Podle prezidenta Exekutorské komory pana Plášila by se měl přijmout nový exekuční řád.
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Obrovská chyba je, že zákon vznikl poslaneckou iniciativou v roce 2001. Ten zákon od počátku psali poslanci na koleni a přitom je tak klíčový, ovlivňuje životy milionu lidí v naší zemi. Takže by bylo potřeba, aby někdo napsal nový zákon a ty novely zapracoval do čistého zákona. Já už jsem jako ministr navrhoval, abychom udělali nový občanský soudní řád a jako jeho součást nový exekuční řád. Bohužel do dneška, kdy už 8 let ministrem nejsem, se s tím moc nepohnulo. Ale je správně, pokud to komora vyžaduje. To, co bych považoval za strašně důležité v tom zákoně prosadit, je takzvaná teritorialita exekutorů. My s tím případně přijdeme jako s poslaneckým návrhem. Bavíme se o tom s Hanou Marvanovou, doktorkou a specialistkou na tu oblast. To by byl další posun ve výkonu exekucí v České republice.
David BOREK, moderátor
Což je mimochodem v návrhu vládního prohlášení chystané koalice. Jak tu pasáž hodnotíte?
Jan HRNČÍŘ, poslanec /SPD/
Je pravdou, že to na Slovensku zavedli před rokem na jaře. Tam na tom byli ještě trošku hůř. Takže jsou i příklady, kde se dá vypozorovat, že to skutečně pomáhá situaci řešit. To je pravda, takže se s tím dá souhlasit. Nicméně my říkáme, že z dlouhodobého pohledu by exekutoři měli spíše být soudní vykonavatelé a vrátit se pod křídla státu, protože byznys, který se teď děje, není správný.
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
A v tom je klíčová ta teritorialita, kdy se neobchoduje s pohledávkami, ale věřitel má konkrétního exekutora podle jasného zákonného pravidla, a to podle místa bydliště dlužníka. Je to podobný princip, jako je v notářství. Já trendy v Evropě v posledních 10 letech sleduji. Skoro všude v Evropě, kde jsou soukromí exekutoři, až na Albánii, viz třeba Slovensko, postupně k teritorialitě přistoupili. To by byl pro mě princip, jak zachovat soukromé exekutory, ale přitom posílit státní dohled a státní kontrolu. Bohužel praxe za posledních 15 let ukazuje, ono se to postupně vyvíjí, že se zde otevírají nůžky mezi exekutorskými úřady. Je tady několik velkých, které bojují o pohledávky, a pak jsou malé, které často přežívají a často jsou ve velkých ekonomických problémech. Politici v Evropě si čím dál víc uvědomují, že exekutor, prodloužená ruka státní moci, je tak trochu něco jako notář nebo advokát.
David BOREK, moderátor
Není to tedy byznys.
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Je to něco jiného. Exekutor má být nezávislý na svém klientovi a má vykonávat funkci podle zákona, ne se podbízet věřiteli. Já tady v žádném případě nevystupuji proti exekutorům. Je to důležitý činitel při vymahatelnosti práva v této zemi. Pokud jako TOP 09 podpoříme nějaké změny, tak jenom na zpřesnění pravidel, aby byla spravedlivá a exekutor, zastupující slovo věřitele, příliš dlužníka nepoškozoval. Pořád balancujeme na nějaké hraně. V 90. letech byla nulová vymahatelnost, pak přišla velká euforie, volná pravidla pro exekutory, obrovské problémy a poslední léta to pořád balancujeme a slaďujeme. Myslím si, že správný postup teď je, abychom udělali po letech novou právní úpravu, kde by se zohlednily evropské trendy, nikoliv populistické křiky proti exekutorům.
David BOREK, moderátor
Ještě Vás poprosím o komentář k tomu, že paní Šlechtová a pan Ťok jsou, zdá se, jednou nohou z vlády.
Jiří POSPÍŠIL, bývalý ministr spravedlnosti, europoslanec, předseda strany /TOP 09/
Já si myslím, že oba mají z vlády odejít, protože výsledky jejich práce nejsou uspokojivé. Není to jenom o konkrétních kauzách, ale o výsledcích práce.
Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 16. 5. 2018