Polčák: Zeman porušuje Ústavu a výkon Rusnoka je tragický

Rozhovor s poslancem Stanislavem Polčákem

9. 12. 2013

Daniel TAKÁČ, moderátor

Prezident Miloš Zeman nepošle do vlády jen tak někoho. Bude to muset být odborník. Šéf ČSSD by tak měl zřejmě zapomenout na to, že si ministerská křesla rozdělí podle sebe a dohody s možnými koaličními partnery. Do budoucna to ovšem může mít prezident komplikovanější, to, pokud se změní ústava, která prezidentovi přesně řekne, co a kdy má udělat v takovéto situaci. Potřebuje česká ústava právě takovouhle změnu a má prezident mluvit do toho, kdo je ministrem? V Hyde Parku si o tom můžete popovídat s poslancem za TOP 09 a Starosty Stanislavem Polčákem. Dobrý večer. Pane poslanče, dobrý večer, vítejte u nás v Hyde Parku, díky, že jste přišel.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Hezký večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To, že prezident republiky chce mluvit do toho nebo dokonce vměšovat se do toho, kdo bude ministrem a nebo nebude ministrem, tak to vzbudilo poměrně velký zájem na české politické scéně. Hodně se to komentuje a je to poměrně důležité téma, protože bude velmi limitovat jak budoucí Vláda České republiky bude vypadat.

/ Reportáž /

redaktorka /5. 12. 2013/

Zpráva o tom, že by některá jména na Hradě nemusela uspět, vzbudila tady ve sněmovně rozruch a poslanci začali téměř okamžitě řešit, jestli v tomto směru změnit pravomoci prezidenta. Návrh změny zákona už mají na stole šéfové jednotlivých poslaneckých klubů. Jeho autor Stanislav Polčák věří, že se na plénu může projednávat v první polovině příštího roku.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/ /5. 12. 2013/

Já jsem byl pouze neformálně osloven některými představiteli ČSSD, zdali tento návrh tedy je možné diskutovat a kde vlastně je teďka zaparkován.

Lubomír ZAORÁLEK, místopředseda strany /ČSSD/ /5. 12. 2013/

My v zásadě jsme pro tohle, aby, a máme to dokonce v programu, dokonce to je předmětem i koaličních jednání, kde součástí toho je i dohoda, že tohle je věc, kterou se budeme zabývat.

Andrej BABIŠ, předseda hnutí /ANO/ /5. 12. 2013/

Hlavně potřebujeme definovat, možná znovu definovat tu ústavu a jeho pravomoci, takže ty pravidla jsou nejasné a každý si to vykládá po svém.

/ Konec reportáže /

Daniel TAKÁČ, moderátor

Taková jsou tedy současná stanoviska některých politických představitelů. Můžete je rozvíjet prostřednictvím otázek, které sem k nám do Hyde Parku budete posílat. Www.hydeparkct24.cz, to je web Hyde Parku, kde je všechno podstatné. Kontakty, otázky, palce u nich, prostřednictvím kterých můžete některé z otázek dát větší šanci, aby se do vysílání Hyde Parku dostala. Tak pojďme na to na webu, ta první otázka, pane poslanče, Božena Ženatá-Dlasková: "Co je podstatou vašeho návrhu novely ústavy a co bylo zásadním impulsem pro jeho vznik? Proč nebyly upraveny pravomoci prezidenta ještě před první přímou volbou? Zapomněli jste nebo nebyla takzvaná politická vůle napříč politickým spektrem?" Takže podstata?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak já děkuju za tuto otázku, ona zahrnuje poměrně hodně podotázek a velmi stručně. Samozřejmě podstatou té novely je zpřesnit pravomoci mezi jednotlivými ústavními orgány, mezi který je samozřejmě počítán i prezident republiky, parlament. Je třeba vyjasnit postavení prezidenta republiky tam, kde ústava jakýmsi mlčením předpokládá koordinaci všech ústavních činitelů, ovšem za situace, kdy byla zavedena přímá volba prezidenta republiky, tak je nepochybné, že se i postavení prezidenta republiky do jisté míry změnilo, má prostě jinou legitimitu a já k té poslední části otázky musím říci, že do jisté míry je dluhem minulé politické reprezentace.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Abychom neskákali ze začátku na konec, zůstaňme u té podstaty toho vašeho návrhu, vy tak vzletně říkáte zpřesnit pravomoci. Nedá se to interpretovat taky tak, že prostě chcete prezidentovi diktovat, co má dělat?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Do jisté míry lze říci, že ústava tímto směrem naznačí prezidentovi, kde je.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak když mu říkáte, že do 15 dnů něco musí udělat, tak mu vlastně diktujete.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ano. Na druhou stranu my si musíme být vědomi toho, že jsme republikou parlamentní, to znamená, je třeba říci, zdali tedy jedny jediné prezidentské volby de facto mají vyřešit všechno v této zemi a od vůle prezidenta se potom bude odvíjet veškerá veřejná správa naší země, anebo zdali potom teda ty další volby by v takovém případě nebyly zbytečné, proč si volíme poslance, proč dochází ke střetu politických stran v souboji ideí a následně tedy výběru poslanců a tomu by teda mělo odpovídající být i prostor při správě právě té země v okamžiku, kdy prezident republiky do jisté míry prostě nerespektuje vůli stran, jako jsme viděli v té minulé sněmovně a uvidíme, co nás čeká teď v tom, v tomto období, tak si myslím, že popírá právě tu legitimitu těch stran, které získaly k prosazování svého programu tento mandát od voličů.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kde je ale váha jednotlivých hráčů? Kde je jejich politická schopnost, kde je vyjednávání? Kde je tohle to, co má politika obsahovat?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já myslím, že toto přesně bylo.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To tam nikdo nemusí sedět, upřímně řečeno, když budou volby, do 15 dnů uděláš tohle, do 30 dnů tohle, do 60 dnů, tohle, teď si vymýšlím ty, jsou k debatě, ostatně to v tom průvodním dopise píšete, že lhůty jsou k debatě, ale tak to tam nemusí nikdo být.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, pane redaktore, musím nejprve vyzdvihnout to, že ten návrh je srovnatelný s úpravou, která platí v Německu i v Polsku. Byl konzultován s významnými ústavními odborníky a myslím si, že je teda skutečně legitimně předmětem určitých úvah. Na druhou stranu my jsme byli svědky toho, že dnes právě absence určitých lhůt vyvolává dost zásadní problémy a měli bychom si prostě uvědomit, že role prezidenta republiky podle naší ústavy určitě i po zavedení přímé volby prezidenta byla taková, že měl být jistým svorníkem. Ostatně prezident republiky se k tomu přihlásil i ve svém inauguračním projevu a to znamená jakási ústavní pojistka. To znamená, je to člověk, který by měl být schopen moderovat diskusi politických stran, být jak kdyby do jisté míry nad věcí nad touto debatou a vstupovat do ní jenom v zásadních prostě momentech. My jsme byli svědky toho, že tam kde bychom čekali, že prezident republiky bude právě tou ústavní pojistkou, tak je nepochybné, že se v jistých chvílích stává ústavní rozbuškou, a to bysme si teda měli potom tedy říci ty parlamentní politické strany, zdali tedy potom již prezident nevstupuje příliš dramaticky do toho prostoru, který je vymezen právě těmi parlamentními volbami.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, ale to se zas teď vracíme k té vlastně původní otázce, kde je ta síla toho vyjednávání těch jednotlivých politických hráčů? Vy říkáte, že prezident něco nerespektuje, ale co když to byla jeho prozíravost? On věděl, že žádná sto jednička neexistuje, a také, když bylo potřeba ji poprvé ukázat, tak žádná sto jednička nebyla. A co když to byl politický instinkt prezidenta republiky, který zabránil nějakému dalšímu marnému uplynutí nějaké, nějakého času, protože věděl, že žádná sto jednička nebude.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já si myslím, že do jisté míry spekulujete, protože to je situace, která nastala až poté, kdy premiér Rusnok a jeho vláda byla jmenována. Jiná je politická situace, kdy odcházel premiér Nečas a samozřejmě koalice měla legitimní právo podle výsledků předchozích voleb očekávat, že pokud dá dohromady těch 101, těch bylo jasně na stole, dokonce víc než 101, tak měla právo očekávat, že prostě bude moci navrhnout svého premiéra. A nikdy, v minulosti se tak nikdy nestalo, že by prezident, ať Václav Havel, nebo Václav Klaus nerespektoval takto jasně vyjádřenou vůli v dolní sněmovně. Ono ostatně, já se znovu vracím k tomu, k čem jsou ty parlamentní volby. Ty jsou k tomu, aby se skutečně vytvářela legitimita vlády. To není k tomu, aby do jisté míry si s toto legitimitou mohl potom pohrávat ve svých hrátkách jakýkoli jiný ústavní činitel.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Já jenom doplním, že ta, ono pro nedůvěru vlády byla ta 101, tedy nebylo dost hlasů pro důvěru vlády, sto jednička tam byla, ale nebyla to ta deklarovaná sto jednička z června, tak aby bylo úplně jasno. Pojďme konkrétně k tomu, co tedy navrhujete. Druhý pokus pro sestavení vlády získává většina v Poslanecké sněmovně. Proč tedy až druhý pokus, proč to napoprvé, když chcete posílit roli politických stran, proč to rovnou si nevezme podle vašeho návrhu Poslanecká sněmovna?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já chci říci, že ta úprava neomezuje pana prezidenta v zásadě téměř v ničem. On není svázán žádným návrhem, on může jmenovat skutečně v tom prvním pokusu, koho chce, ale ústava tím, že mu svěřovala dva pokusy po sobě, tak do jisté míry mohla umožnit prezidentu spekulovat, jako se tomu stalo prostě v tuto chvíli. On může ten svůj první pokus promarnit tím, že může, aniž by třeba očekával výsledek toho, té volby, může skutečně jmenovat vládu, která nezíská tu důvěru, ale ona po celou dobu od jmenování až do doby jmenování nové vlády vládne, a to dokonce v demisi a s plnou, s plnou zodpovědností a může si v zásadě dělat, co chce, což vidíme v zásadě dnes, tudíž my chceme omezit tu možnost, aby prezident si mohl do jisté míry počínat jaksi libovolně nebo s jistou vypočítavostí, že má ještě druhý pokus. On i v našem návrhu bude mít druhý pokus, ale teprve poté, když selže právě parlament, to znamená, stejně podle úpravy německé či polské prezident republiky má první pokus, pokud jeho pokus nevyjde, přichází parlament.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ten je také nějak časově omezen, ten první pokus, navrhujete?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

V, tuším, že v Polsku je ta lhůta ještě kratší, to znamená, než u nás. U nás v okamžiku, kdy je jmenována vláda, tak my tam máme prostě samozřejmě v tu chvíli třicetidenní lhůtu na předstoupení vlády.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kterou variantně zkracujete na 15 taky třeba tedy.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ano, ale ty lhůty, při vší úctě jsou skutečně k debatě. To podstatné je, aby došlo k jistému rozvolnění toho mechanismu, který je dnes, že prostě prezident skutečně si může hrát s dvěma pokusy. My chceme, aby tam měl jasný první pokus a když ti to nevyjde, milý pane prezidente, tak nastupuje právě ta legitimní většina a teprve poté, když se většina, a tam ta lhůta musí být. Teprve poté, když se parlament nedohodne na tom, koho by chtěl tedy nechati pověřit premiérováním nebo předsedováním vlády, tak teprve poté zase ten pokus má prezident, takže je to zcela legitimní podle mého názoru. Toto by měl být i do jisté míry pokus nebo úprava ústavy v tom směru, aby umožňovala konstruktivní nalézání řešení politických neshod, které budou vždycky.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A proč ta sněmovna není na tahu tedy jako první, když říkáte, parlamentní demokracie, volby do Poslanecké sněmovny rozhodují o směřování země, proč není nejdřív na tahu sněmovna, která, když se nedohodne, tak pak nějaké další pokusy.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

My jsme chtěli respektovat jisté ústavní tradice navzdory tomu, že je prezident republiky považuje za idiotské, a to z důvodu toho, že považujeme za tradiční právo prezidenta republiky skutečně jmenovat napoprvé toho předsedu vlády. Ostatně vždycky se to v zásadě podařilo, vyjma toho patového výsledku v roce 2006 a já prostě pevně věřím tomu, že i prezident republiky nemůže tento návrh vnímat účelově. Je to tak ostatně i v tom Německu, najdete celou řadu prostě úprav, samozřejmě které jsou i odlišných, ale ta srovnávací komparatistika z Evropy vyznívá spíše ve prospěch toho našeho návrhu, ale tím si ho nechci nějak přisvojovat, ale chtěl bych ho skutečně nabídnout a na půdorysu širší parlamentní shody samozřejmě naleznout možnost změny.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak musíte pro to najít 120 hlasů minimálně.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

No, hlavně koalice, pokud vím, tak si to chce dát do svého koaličního programu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Zásadním impulsem pro jeho vznik bylo co? Aktuální jednání Miloše Zemana?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Teď myslíte to současný.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Toho vašeho návrhu, ne, toho vašeho návrhu.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tehdy, já chci říci, že skutečně se jednalo o návrh, který byl sepisován v letních měsících, v červenci, to znamená, nejedná se ani o účelovou věc, která by byla vytažena do tohoto stavu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili to reagovalo na to, co dělal Miloš Zeman v červnu?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Reagovalo to už tehdy, to, co prostě bylo neočekávané, prostě byla vlastně jmenována vlády bez jakéhokoli mandátu ve sněmovně.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Proč nebyly upraveny pravomoci prezidenta ještě před první přímou volbou? Zapomněli jste na to a nebo chyběla ta politická vůle.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To byla vlastně ta první věta. Já jsem chtěl pouze říci, že toto je skutečně do jisté míry dluhem politické reprezentace. Chci uznat to, že sociální demokracie chtěla zasáhnout i do kompetencí prezidenta republiky. Já osobně taktéž nicméně v rámci strany jsme se dohodli, že nebudeme měnit ústavní pravomoci s výjimkou určité kosmetické změny u takzvané abolice. To já považuju za chybu a myslím si, že se to projevilo v plném důsledku. Prostě prezident republiky po zavedení přímé volby má určitě jinou míru legitimity a je vhodné, aby se politické strany, které určují, jaká bude ústava, to neurčuje prezident republiky, shodli na tom, jakou mu dají tedy roli v takto vymezeném způsobu volby.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili je to chyba a není to opomnění a je to prostě proto, že jste nebyli schopni se na ničem dohodnout.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Nebyli jsme schopni, vyjma té, vlastně abolice, což je teda zastavení trestní stíhání před tím, než vynese o vině ten rozsudek soud, tak byla to chyba.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, to tam tak nějak z těch různých podmínek různých stran, to tam tak nějak zůstalo, že to nikomu nevadí.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Prostě politici tak dlouho vařili, vařili ten guláš, až z toho vznikla nejedná věc, pro to další období. Já myslím, že takhle to zůstat nemůže.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Facebook, Jindřich Dobrý: "Porušuje Miloš Zeman ústavu nebo ústavní zvyklosti. Proč myslíte, že hodlá zasahovat do výběru ministrů Sobotkovi, když nevolenému Rusnokovi podle svých slov nechal volnou ruku?"

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak samozřejmě podle mého právního přesvědčení a myslím si, že nejen mého, prezident republiky porušuje ústavní principy. Minimálně při situaci jmenování právě Rusnokovy vlády, protože podle článku 68 ústavy odstavce 1 je stanoveno, že vláda je odpovědna sněmovně a vlastně z ní vychází a nevychází pouze samozřejmě jaksi z postavení prezidenta republiky nebo z jeho přání, ona musí odrážet určité politické názory a samozřejmě politické složení, politickou mapu dolní komory parlamentu, ostatně vláda je odpovědna pouze dolní komoře, nikoli Senátu. A jestliže prezident republiky, aniž by teda slyšel tohoto hlasu, který zazněl poměrně jasně, jmenuje někoho, kdo zjevně nemůže tu sněmovní většinu získat, tak si myslím, že jednoznačně porušil tyto ústavní principy. Dalo by se prostě vyvozovat ještě z dalších, z dalších článků ústavy například podle článků ústavy, například podle článku 5 je stanoveno, že náš politický systém je založen na svobodné soutěži politických stran, o prezidentu republiky systém nehovoří a je to prostě jenom součást samozřejmě ústavních orgánů, ale politický systém je definován jako parlamentní demokracie. My nejsme prezidentský systém.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale sám říkáte, že tenhle prezident, tedy přímo zvolený prezident, tak je to myšleno, má úplně jinou sílu v tom ústavním systému. Tak jak chcete používat ústavní zvyklosti na vlastní nový prvek v našem ústavním systému?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já jsem řekl, že prezidentova legitimita vychází skutečně z jiného ohniska, to je nepochybné, ale to ještě neznamená, že se musí dramaticky případně posilovat jeho pravomoci? Je třeba říci, že i jiné státy, které mají přímo voleného prezidenta republiky, ho znají ve své úpravě daleko slabšího. My máme.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ne, já jsem mluvil trochu o něčem jiným, vy se odvoláváte na ty ústavní zvyklosti, které nějakým způsobem platily v tom systému, který tady byl od roku 92 nebo 93, kdy vstoupila v účinnost tahle ústava, kterou, kterou tady máme, ale teď máme jinak zvoleného prezidenta, můžeme uplatňovat zvyklosti na úplně nový prvek v tom ústavním systému?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Pokusím se to vysvětlit, snad to není příliš složité. Ústavní zvyklosti platí pouze do té doby, dokud je ten, kdo je, je schopen definovat, je ochoten je bránit, to znamená, že v okamžiku, kdy ten, kdo je povolán té ochraně, já jsem vysvětlil, že ústavní právo definují pouze parlamentní politické strany, tak pokud tedy politické strany jaksi rezignují na tu úlohu, tak se mohou vytvářet nové ústavní tradice nebo ústavní zvyklosti. Na druhou stranu ústava je určitým psaným textem a v ní ty principy jsou jaksi dohledatelné a prozařují tím textem, a tudíž, ani nově případně vytvořená zvyklost nemůže jít proti principu, který je z té ústavy prostě vyvoditelný a ten článek 68, který já jsem si zde dovolil nepřesně třeba citovat, tak ten nikdo nezměnil a ani nebylo jako důvodu, to znamená, my jsme stále parlamentní demokracií, prostě i tyto předčasné volby byly o tom, kdo bude v této zemi vládnout a ne, kdo se bude s prezidentem hádat při vší úctě.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak, abychom Jindřichovi jasně řekli, porušuje tedy Miloš Zeman ústavu, když říkáte, že z článku 68 vyplývá cosi, tak porušuje Miloš Zeman ústavu, nebo neporušuje?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já myslím, že ano, protože za situace, kdy zde byla takto vyjádřena parlamentní většina, tak prezident republiky měl akceptovat návrh této většiny. Jinými slovy, jestli nás ta situace čeká třeba ještě teď, já samozřejmě nevím. Prezident republiky dává najevo, že každopádně bude posuzovat různé kandidáty na ministry, tak zde třeba budou taky určité názory i ostatních politických stran na to, jak by prezident měl chovat. Podle mého názoru skutečně prezident ty zvyklosti porušil, hlavně ty principy.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Proč myslíte, že hodlá zasahovat do výběru ministru Sobotkovi, když nevolenému Rusnokovi podle svých slov nechal volnou ruku?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To je samozřejmě jenom doklad toho, že pan prezident si v určitých časech vždycky vykládá tu situaci po svém a zapomněl možná na to, co právě tehdy v tom červnu, červenci říkal. Já bych mohl samozřejmě do jisté míry vyjádřit uspokojení nad tím, že prezident republiky nepřispívá, dá se tedy, k vytvoření té nové koalice, protože my jsme strana opozice a možná by se mohlo jevit, čím hůř bude, tím líp potom pro nás, ale my jsme ten návrh mysleli skutečně vážně jako obecně platné pravidlo, tudíž prezident republiky by měl respektovat vůli vítězné strany, respektive deklarovanou většinu takovéto skupiny a nemůže si dávat jiné podmínky, než ty, které vyplývají přímo z ústavy, nebo který tedy vyplývají ze zákonných předpisů.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na facebooku, Martina Čápová: "V ústavní novele navrhujete, aby prezident musel jmenovat ministry do 15 dnů po návrhu premiéra. Pokud tedy premiér nenavrhne jiné jméno, musí ho prezident jmenovat a co se stane, pokud to přesto neudělá?"

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Dnes ústava až na výjimky nezná lhůty, a to z toho důvodu, že se předpokládá, že opravdu ten politický život je tak bohatý a neshody politických stran jsou tak ohromné, že mohou skutečně vyvolávat takové situace, kdy neexistence těch lhůt může přispívat k hledání toho řešení. Na druhou stranu řada evropských států, nechci říct teda dokonce i většina ty ústavní lhůty má a má je dokonce kratší, opravdu někde jsou pětidenní lhůty. Prezident republiky dnes tou lhůtou není svázán, a tudíž se na ústavním právu tedy, na poli ústavního práva interpretuje, že musí jednat bezodkladně, to znamená, rozhodně nemůže jaksi dlouhodobě otálet s určitým provedením určitého aktu. Proč v ústavě nejsou jakoby sankce za porušení těchto, těchto lhůt, které vyplývají jenom z jakési interpretace, protože se nepředpokládá nesplnění určitých ústavních povinností. Pokud prostě ústava řekne, a to je vlastně ta další část té otázky, že určitý ústavní činitel něco vykoná nebo má něco vykonat, tak tam není ten sankční mechanismus sám o sobě prostě obsažen až na výjimky, protože se skutečně nepředpokládá v demokratickém právním státě, že by byla takováto neúcta k psanému titulu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pojďme se obrátit ale do té budoucnosti, možná tam Martina míří, protože už tady tu lhůtu, ona mluví o tom, co vy navrhujete, tak když nebude jiné jméno, tak prezident musí jmenovat toho původního kandidáta?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To je částečné pořád vysvětlení, já jsem si ten důvod prostě mohl odpustit proto, protože ta legitimita té vlády vychází od vůle premiéra a premiér je ten, který odpovídá za vládu, a tudíž prezident republiky, opravdu v tu chvíli, pokud jsou splněny ty zákonné předpoklady, tak prostě jmenovat musí a pokud by se stalo, že ji tedy do těch 15 dnů prostě nejmenuje, tak v tu chvíli, kdy už je ta lhůta takto explicitní, je to předmět úvah například i pro Ústavní soud z hlediska jaksi nečinnosti ústavně povolaného orgánu, protože vyjma prezidenta republiky není nikdo jiný, kdo by mohl takto ministra jaksi učiniti, prostě je to jeho originární akt.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Co to vlastně znamená ta nečinnost nebo respektive, jaký trest z toho, připusťme, že by ta ústavní žaloba byla kvůli nečinnosti, jaké to může mít důsledky pro prezidenta republiky? Nebo mělo by mít případně?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Je třeba odlišit tu nečinnost od toho, že prostě Ústavní soud samozřejmě může i přikázat prezidentovi, v tu chvíli by mohl přikázat prezidentovi například konat. Teď ještě nemluvíme o těch sankcích. Bavíme se o tom, jak vyřešit tu nečinnost. Ten ústavní model prostě by potom samozřejmě zahrnoval nějaké návrhy v rámci Ústavního soudu a ten by musel se patrně velmi rychle v té věci prostě vyjádřit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A pak by prezident musel poslechnout tedy ten Ústavní soud?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

No, ukázalo se, že i právě například minulý pan prezident republiky ne vždy prostě poslechl například při jmenování soudců, ale vrátíme se k tomu. Já opravdu už nevím, jestli bychom se potom mohli vůbec považovat za demokratický právní stát, pokud by se nerespektovala ani ústava, natož tedy potom z nějakého sporu vzešlý judikát Ústavního soudu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobrý večer, voláte do Hyde Parku a Stanislava Polčáka se můžete ptát.

divák

Dobrý večer, Pepa z Baště.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobrý večer, povídejte, Pepo.

divák

Pane Polčáku, prosím vás, jste opoziční strana s 26 poslanci, máte předjednanou nějakou podporu pro váš návrh? Protože je známo, že teda prosadit ústavní změnu vyžaduje teda třípětinovou většinu v obou komorách, jo, jestli teda to opravdu není jenom plácnutí do vody, jo, protože dá se očekávat, že ta nově vznikající koalice vám asi předvede tu samou válcovačku, kterou jste předváděli vy v bývalé koalici. Jak to vidíte teda, tu šanci vůbec, jestli to opravdu není jenom póza toto od vás. Děkuju.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Děkujeme. Tak povídejte, pane poslanče, prosím.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já děkuji, já myslím, že odpověď nalezneme i v postupu těch ostatních politických stran. Chci skutečně říci, že z mé strany se nejedná o žádný účelový postup, už tím, že ten návrh vznikl někdy v červenci, tak není možno mě asi z tohoto obvinit. Já jsem zaznamenal především slova pana předsedy Sobotky po ustanovení Rusnokovy vlády a po vlastně testu její důvěry, kdy on tehdy jasně vystoupil s tím, že on chce docílit změny ústavy a pokud bude stejně konzistentní, jako tehdy říkal, tak předpokládám, že skutečně se i v té nové koaliční smlouvě tato teze musí objevit. Já chci na druhou stranu upozornit, že my v okamžiku, kdy se vyjednávaly ústavní změny, tak jsme vždy pozvali ke stolu všechny demokratické politické strany zastoupené v parlamentu a nešlo o žádné válcování. Samozřejmě něco jiného je v okamžiku, kdy máte nějakou legitimitu a přijímáte zákony, zákonné návrhy, ale v okamžiku, kdy se jednalo o ústavu, tak ty debaty byly velmi složité a bohužel mnohdy právě z té neshody na tom ústavním konsensu potom vzešel třeba model, který není například třeba dlouhodobě příliš funkční. Já jsem skutečně přesvědčen, že pokud se neprovedou tyto změny a viděli jsme to i, nebo slyšeli jsme to od zástupců rodící se koalice, že k tomu nejsou hluší, já jsem zaznamenal poměrně jasná slova pana Zaorálka, Babiše, pana Babiše, samozřejmě i dalších, tak si myslím, že to není žádné plácnutí do vody.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A právě proto tak, když už oni o tom takhle mluví, ono se to dá odhadovat, na co kdo přistoupí, na co kdo nepřistoupí, jak to jednání bude vypadat, jestli oni budou chtít prosazovat jenom svoje návrhy, které vám možná konvenovat budou, nebo nebudou, jaká je v tomto smyslu ta situace v Poslanecké sněmovně? Protože musíte najít 120 hlasů.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Samozřejmě musí se najít 120 hlasů a zároveň tedy i posvěcení Senátu v stejné ústavní většině.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kde, když bude sociální demokracie souhlasit, tak to s podporou několika dalších poslanců, senátorů bude stačit.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ale musí to stihnout do podzimu, protože potom, předpokládám, že už nebude mít většinu v Senátu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobře, to je další volební kampaň, zpátky k tomuhle.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

K tomu, ale ono o to i v těch senátních volbách půjde jako, jestli bude mít ústavní většinu nadále ČSSD, ale na druhou stranu my předpokládáme, že všechny politické strany si uvědomují, že prostě k ústavě je třeba prostě přistoupit zodpovědně a že budou hledat ten ústavní kompromis. Moc jaksi jiných možností řešení prostě zde není. Buďto se teda skutečně Česká republika překlopí z té parlamentní demokracie do polohy prostě prezidentské nebo poloprezidentské, stalo se to ve Francii, ale stalo se to ústavním referendem, to znamená, že vlastně lidé s tím vyjádřili skutečně v referendu určitý souhlas. Já bych se přikláněl k tomu, abychom hájili skutečně parlamentní demokracii nebo parlamentní republiku a její formu vlády, protože ukazuje se i na tom, jak dnes prezident republiky vykonává ten mandát, že svěřit třeba takhle široce definované pravomoci do rukou jednoho člověka, který v zásadě nemá ten korektiv, musíme si uvědomit, že ústava říká, že prezident je ze své funkce neodpovědný, a dokonce máme tedy jeho neodpovědnost a zároveň existují kompetence, které prezident vykonává bez ohledu na další ústavní orgán, to například za první republiky nebylo. Prezident Tomáš Garrigue Masaryk z hlediska skutečně výkonu ústavních pravomocí nemohl udělat vůbec nic, krom toho, k čemu mu přivolila vláda. To by si měli i lidé dneska vlastně uvědomit, pokud třeba proti takovéto změně ústavy žehrají. Musíme si uvědomit, že prezident republiky tehdejší prostě takové vysoké jméno Tomáš Garrigue Masaryk byl vlastně plně svázán. Jiná byla politická realita, ale z hlediska ústavy byl zcela plně svázán kontrasignovaností nebo nutnou kontrasignovaností, tím aktem ze strany vlády.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Zpátky ale prosím k té náladě v té sněmovně. Je to nastaveno na možná válcování novou koalicí, anebo ten zájem trochu okleštit prezidenta republiky je tak společný, že jste schopni najít věcné řešení tohoto problému?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já předpokládám, že ano. Já jsem slyšel skutečně ta vyjádření všech zástupců rodící se koalice, je třeba říci, že si hlavně koalice musí vyjasnit teda strategii při změně ústavy, protože když jsme například my před těmi 3 lety vlastně debatovali o tom, jak měnit ústavu, tak se nakonec zvolila takzvaná jakoby salámová metoda nebo selektivní, to znamená, nedělala se pouze jedna novela ústavy, byť těch problémů na změny ústavy bylo několik, ale dělalo se, vždycky se vzal jeden dílčí problém a prostě, až se ho podařilo skutečně konsensem těch politických stran dohodnout, tak se teprve ta změna potom provedla, protože když uděláte nějakou souhrnnou změnu ústavy, tak se vám vždycky jaksi vyskytne problém, který, na který nějaká strana, která třeba je neopomenutelná, vlastně nedokáže kývnout a potom vám padá celá ta práce, tudíž já předpokládám, že koalice si určí, jestli bude tedy volit systém jaksi obsáhlejší změny ústavy, anebo půjde systémem prostě jednotlivých kroků. Přikláněl bych se, i když to samozřejmě není úplně nejšťastnější z hlediska jaksi stability právního řádu k té spíše dílčí metodě. Ona, vemte si, například novela pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, my jsme měnili imunitu, my jsme měnili přímou volbu prezidenta republiky, to všechno prošlo, ale novela pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu neprošla, a je to taky nezbytná ústavní novela, a neprošla díky rozhodnutí Senátu, a tudíž všechna práce, která na tom byla, asi rok a půl, a to my jsme tehdy v rámci sněmovny skutečně vydiskutovali a projednali se všemi politickými stranami, tak prostě potom spadla vniveč a pokud by se na konci celého příběhu změn, to bude trvat minimálně podle mého názoru takhle obsáhlá novela, pokud by se na konci celého toho příběhu vlastně stalo to, že by to celé spadlo pod stůl, tak by to bylo zásadní selhání celé politické reprezentace.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na webu Milan: "Kdo vás požádal o vypracování návrhu změn v ústavě a jak to zdůvodnil?"

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já jsem i tehdy byl poslanec a podle ústavy má každý poslanec právo navrhovat změnu jak ústavy, tak i zákonů. Na druhou stranu tuto změnu jsem opravdu konzultoval, řekněme, i napříč politickým spektrem, protože já jsem ty návrhy ještě před tím, než byly vůbec odeslány, tak je dal ČSSD k dispozici, už je měli v tom červenci, zároveň.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili to byla vaše iniciativa, nikdo nepřišel: "Pane poslanče, napište nám novou ústavu."

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, tak to by bylo velmi troufalé, ale my jsme pořádali i v rámci ústavního výboru, našeho ústavněprávního výboru seminář s mnoha odborníky a zabývali jsme se tím tématem prostě po řadu týdnů a z toho potom, vzájemných rozhovorů s některými prostě vzešel tento návrh. Nemyslím si, že to je snad natolik troufalé, protože se nejednalo o nějak komplexní změnu ústavy, já jsem se prostě zaměřil na dílčí téma, které souviselo skutečně se zavedením přímé volby prezidenta republiky do našeho ústavního pořádku.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Václav Řezáč na webu: "Dobrý večer. Ještě se vracím k legitimitě minulé sněmovny. Ta byla přece zásadně zpochybněna rozpadem Věcí veřejných a vznikem nikým nevolené strany LIDEM, o kterou se měla ta sto jednička opírat. Dle mého názoru je postup prezidenta po pádu Nečasovy vlády do značné míry logický."

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já nemám rád přeběhlíky, to chci říci obecně. Přeběhlíkem je někdo, kdo mění politické své zásadní názory, na druhou stranu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, ale ti, kteří se vám hodili, tvrdili tenkrát, že oni nezměnili politické názory, že to byli ti druzí, tedy že LIDEM názory nezměnila a Věci veřejné, že se chovají jinak, tak.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To je samozřejmě otázka jejich svědomí, ale na druhou stranu bylo patrné i při projednávání těch návrhů ve sněmovně, že oni skutečně svůj názor podle mého názoru nezměnili, ale to jsou všechno jenom jakoby politické možná vyjádření nebo stanoviska. To, co je v ústavě a je naprosto jasné, je, že mandát poslance není přikázaný té politické strany, je jeho osobní, reprezentativní, není imperativní jako právě třeba v dobách minulých a myslím si, že to je do jisté míry i výsada naší demokracie, že skutečně na toho poslance potom nemůže nikdo tlačit a je to otázka jeho svědomí. Ono totiž, možná, že se to jeví, že potom je to přeběhlictví poměrně snadné, ale my máme zkušenost s tím, kdy právě na, v těch dobách minulých, teď myslím dobách komunismu, kdy ten režim byl ustanoven v zásadě formálně asi podle ústavy, ale bezesporu využití neústavních metod, to znamená.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili minulá sněmovna nebyla nelegitimní, protože mandát patří poslanci a on si s ním může běhat, jak chce, byť se vám to nelíbí?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Podle ústavního práva to tak je, samozřejmě nemůže ten postup být takový, že by se dopouštěl svým běháním samozřejmě asi trestného činu, teď ještě je otázka, co to jsou projevy poslance, jak jsme teďka setkali se v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu, ale je třeba říci, že skutečně poslanec by měl být odpovědný svému programu, svým voličům a je to otázka jeho svědomí a tato úprava je podle mého názoru prostě lepší, než pokud je ten mandát přikázán té straně.

 Daniel TAKÁČ, moderátor

Ještě tam byla ta závěrečná otázka, jestli z tohoto pohledu, tedy debat o případné nelegitimnosti minulé sněmovny, jestli nebyl postup prezidenta republiky logický.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ale sněmovna je legitimní od okamžiku, kdy byla zvolena po celé volební období. To je ústavně zaručené volební období, které může být zkráceno jenom předepsaným způsobem, k tomu ostatně došlo, jo, je třeba říci, že prostě ta ústavní cesta byla využita a až do posledního dne toho mandátu, té minulé sněmovny, ta sněmovna byla legitimní, protože lidé volili tu sněmovnu na období 4 let, anebo na období, kdy by případně byl její mandát zkrácen, to znamená, do 28. srpna mohla sněmovna vykonávat svůj mandát.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na webu Michal Janků: "Proč nezrušit zákon, který dovoluje Poslanecké sněmovně rozpustit sama sebe? Pak by platil systém 3 pokusů sestavení vlády. Podle mého názoru právě tento zákon dovolil prezidentovi sestavit si svoji prezidentskou vládu."

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

No, já se domnívám, že prostě ten, ta praxe by měla být v zásadě i opačná a ukazuje to to, čím jsme si prošli v tom minulém období, předminulém. Když se v roce 2009 ukázala zásadní politická krize po vyslovení nedůvěře Topolánkově vládě, tak bylo velmi obtížné rozpustit sněmovnu, i když ty politické strany se shodly nad tím, že prostě chtějí docílit toho, aby byla volby co nejdřív. Tak se prostě sepsal účelový ústavní zákon, který řekl: "Milí občané, sice jste volili v roce 2006 na celé období 4 let tuto sněmovnu, ale my se rozhodujeme, že to volební období prostě zkrachujeme o 1 rok," možná něco. Tak tomuto samozřejmě učinil přítrž Ústavní soud a řekl, že prostě se může postupovat pouze ústavou předpokládanými způsoby a ne takto účelově. Tudíž prostě Poslanecká sněmovna a její možnost rozpuštění bylo zahrnuto nově do textu ústavy v lepším, nebo řekněme, snazším modelu, to znamená, když se na tom usnese kvalifikovanou ústavní většinou Poslanecká, to je nový způsob.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, a nezjednodušujete si tu práci? Tak: "Ono to prostě nejde, my se spolu nedokážeme bavit, no, tak, se rozpustíme." To se můžete taky rozpustit za rok například, nechtělo by to trochu víc odpovědnosti a hledat ta řešení, ať už ve spolupráci s prezidentem, nebo bez něj? To tady Michal píše, proto jsou tady ty tři pokusy, aby to tedy někdo zkusil tu vládu sestavit. Takhle si můžete po dvou týdnech říct: "No, prostě to nejde," a 120 hlasů a konec a budou volby co rok například.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Samozřejmě, ale, ale to právě si myslím, že není pravda, protože nalézt ústavní většinu k rozpuštění sněmovny je poměrně složité, to prostě je skutečně kvalifikovaná většina, to není jenom prostá většina. Jsou úpravy státu, kde návrh na to rozpuštění té sněmovny si dává ta sněmovna jenom prostou většinou, takže to už je třeba dramaticky nižší předpoklad. Dokonce jsou státy, kde se volby vypisují podle přání premiéra. Velká Británie.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Velká Británie, ano.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Takže my máme poměrně přísné podmínky, a dokonce i z hlediska ústavních odborníků kritizované, že docílit toho rozpuštění sněmovny i po té změně je pořád poměrně složité. Ukázalo se to třeba do jisté míry i v té, v tom minulém období, že vlastně ten první pokus prostě nevyšel, protože všichni pořád věřili na straně tehdejší koalice, že je zde dostatečný mandát i na straně tedy poslanců za ODS, potom jsme zase byli přesvědčeni ODS a její realitou tedy, že tomu tak nebylo.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Právě tento zákon tedy možnost rozpustit sebe sama dovolil prezidentovi sestavit si svou prezidentskou vládu, vidíte tady jako Michal tuhle spojitost?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, nevidím, chci poukázat, že tuto změnu ústavy prosadil ještě parlament v období do roku 2010, to znamená, se to vůbec netýkalo období 2010 až 13.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nicméně nemůže to být, nemůže důsledkem toho být to, co tady Michal psal, že právě proto, že máme takovouto ústavní úpravu, tak to umožnilo prezidentovi Zemanovi sestavit si vládu podle sebe? On o tom mluvil, že to je jediná cesta, jak dospět k předčasným volbám.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já se přiznám, pan prezident při jmenování Rusnokovy vlády přesně toto řekl a já se přiznám, možná teďka poprvé veřejně, že já jsem nebyl takovým hujerským zastáncem toho řešení, ihned se rozpustit. Já jsem byl přesvědčen o tom, že je třeba do jisté míry zkusit ten zápas vybojovat, protože představa, že reakce parlamentu na to, že prostě prezident si počíná takto, že jmenuje jakoby partu svých kamarádů vládou a ono se to ukazuje teďka v těch krocích, tak že, jediná reakce parlamentu je to, že se rozpustí, no, tak to mně připadá jako postup prostě vlastně někoho, kdo spáchá sebevraždu a potom se diví jako, co se stalo.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, tak to se čekalo, že tady, že ty volby dopadnou trochu jinak, že vznikne úplně jiná vláda, že vznikne rychle. Bude tady politická vláda.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak samozřejmě, ale já si myslí, že, že ty volby vždycky dopadnou asi jinak, než si mnohé strany prostě myslí, tudíž ten, ta adekvátní reakce byla do jisté míry alespoň jistý čas chránit ty ústavní tradice.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale umožnilo to prezidentovi si sestavit vládu podle svých, podle svého přání, podle svých potřeb?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak to ne, protože časově to nevychází. On si ji sestavil prostě na konci června, a to, že se sněmovna bude rozpouštět, bylo patrné až prostě v půlce srpna. My jsme prostě byli do té situace do jisté míry dotlačeni právě tím, že pan prezident řekl, že v zásadě bude udržovat Rusnokovu vládu prostě po dobu nějakého vyšetřování, několik měsíců a zároveň tedy vyjádřil naprostou neochotu tedy jmenovat někoho, z nichž ta většina vychází a potom je třeba říci taky, přiznat, že ODS prostě ztratila své poslance v tu chvíli.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ondřej na webu: "Odkdy začne připravená novela ústavy platit? Rusnokova vláda hodlá dál rozhodovat v zásadních otázkách, není to signál, že se v dohledném horizontu nedočkáme politické vlády. Nerozumím. Proč prolomení limitů nepočká 30 až 40 dnů?" Tak, odkdy to začne platit? Připravovaná novela, jak reálně odhadujete ten čas možnost se dohodnout a uvést tohle to v život?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To odvisí od toho, jaká metoda změny ústavy bude zvolena, zdali tedy ta souhrnná a nebo se půjde po jednotlivostech.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A nebo po kouskách.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Když se půjde po jednotlivostech, tak je to otázka podle mého názoru několika měsíců, pokud se půjde systémem souhrnné novely, tak to nebude za, možná několik let.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Je to celé volební období.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

No, budeme si přát, aby to tedy skutečně vyšlo.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Budiž. Řekněme, že byste jí tedy schválili. Plánujete účinnost těch případných změn, na které se dohodnete, i pro toto volební období prezidenta republiky nebo až na další volební období prezidenta republiky?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

A toto bych chtěl říct zcela jasně, možná i jako vzkaz kolegům ze sociální demokracie, kteří se na to ptali již v tom minulém období a mnozí tehdy podmiňovali svůj souhlas s touto novelou ústavy právě tím, že to nebude platit pro stávající volební období prezidenta republiky. Já k tomu mám, myslím, že i spolu s kolegy, nevidím vůbec žádný důvod, na to si myslím, že se názor sociálních demokratů velmi rychle změní tady v této věci, tudíž.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili ještě pro toto volební období by to mělo být?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Nepochybně. Návrh.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To lze?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

No, jistěže. To není žádná nevídaná změna, to bysme stejně mohli říci, že pokud si poslanci omezili imunitu, tak to mělo platit až pro to následující období. Ne. Je zde jasná stanovená legisvakanční praxe, může být prostě třeba i nějaký měsíc, ale ono je to v zásadě jedno. Já si myslím, že by bylo důležité, aby ta ústavní změna nabyla platnosti co nejdříve.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To, že podle Ondřeje hodlá Rusnokova vláda v zásadních otázkách rozhodovat, není to signál, že se v dohledném horizontu nedočkáme politické vlády?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Bezesporu. Já jsem přesvědčen, že toto vyjádření pana premiéra musí nasvědčovat tomu, že je zde jistý třeba dohodnutý postup s prezidentem republiky, že se o vládě a jejím ustanovení té nové bude jednat poměrně dlouho. Já znovu opakuji. TOP 09 by mohlo poměrně dost výrazně vyhovovat, že se dlouho debatuje o vzniku vlády, že to drhne a tak dále. Ne. My si přejeme skutečně ustavení vlády, která má mandát z těchto voleb, aby tato vláda, která nemá jediný mandát ve sněmovně, která nemá žádnou legitimitu, nemá ani důvěru, tak aby prostě přestala vládnout a přestala dělat ty kroky, které jsou do jisté míry v některých věcech dokonce nezvratné, například rozhodování právě pana ministra Peciny, rozhodování pana ministra Žáka v některých věcech a určitě prolomení limitů, to je neuvěřitelné, co by mohla tato vláda jako tímto napáchat a já pevně věřím tomu, že si to pod tlakem veřejnosti nedovolí.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Když se vrátím k té novele, kterou navrhnete, aby to všem bylo úplně jasné to, co z hlediska nástupu vlády k moci navrhujete. Kdyby už ta novela, tak jak ji navrhujete, platila, znamená to, že by tady pořád teď vládla ještě Nečasova vláda?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Určitě ne. Nečasova vláda, pokud pan tehdejší premiér prostě podal demisi, takže.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Podal demisi sám. No, dobře, ale tak vláda v demisi přece vládne až do získání, podle toho vašeho návrhu, co navrhujete, až do doby, než nová vláda získá důvěru sněmovny nebo jsem to špatně pochopil?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ano. Ne, to jste pochopil správně. Jedna z těch.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Takže by tady byla Nečasova vláda v demisi teď, kdyby to platilo, to, co navrhujete.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ano, přesně tak. Jsou evropské státy, které přesně tento model mají, to znamená, říká se, že je lepší, aby vládla vláda, která aspoň jednou tu legitimitu, tu důvěru získala, než aby vládla vláda, která žádnou důvěru nezískala a není potom vůbec nikomu odpovědná. To si myslím, že je jednoznačně asi lepší v tuto chvíli a ukazuje se to na tomto konkrétním výkonu Rusnokovy vlády.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Facebook, Daniela Bebarová: "Dobrý večer. Je myslitelné, aby byl pan Rusnok po kauze Mandela jmenován do Bankovní rady České národní banky nebo jakékoliv jiné významné státní instituce? Stydí se někdo z politické reprezentace za takového premiéra?"

 Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já si dovolím teďka začít skutečně odzadu. Já nechci tu celou záležitost nijak dramaticky politicky využívat. Prostě bezesporu to bylo selhání premiéra, asi nemá takovou politickou zkušenost, že si neuvědomuje, že mikrofony takhle blízko skutečně mohou sejmout ten zvuk.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Teď toho vůbec politicky nevyužíváte, pane poslanče.

 Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, já, no, ne, myslím, že ne, mohlo to vyjádření být daleko tvrdší. Prostě stalo se to, že prostě toto jeho vyjádření bylo slyšitelné. On zareagoval tak asi, jak bylo jediné možné, prostě se rychle a rázně omluvil, možná by bylo ještě lepší, kdyby tam dokonce jel. Na druhou stranu to, že to prostě bylo pochybení a že nás to opět vrhlo před mezinárodním společenstvím do poněkud třeba trapného světla, tak to je nepochybné.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Měl by zastávat pan Rusnok po této kauze nějakou významnou státní instituci?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já si myslím, že to nesouvisí jenom s touto kauzou. Já si myslím, že prostě výkon pana premiéra a vůbec výkon této vlády je tak tragický, že je naprosto nelegitimní, by on byl jmenován do jakéhokoli dalšího orgánu. Já chci říci rovněž poměrně jasně, že právě i otázka jmenování členů centrální banky je předmětem té novely, to znamená, dnes to je výsostné právo prezidenta, byť se o to v jistou chvíli třeba i na Ústavním soudu spořil tehdejší tedy nebo jaksi ten, ta metoda byla tehdy přezkoumávána Ústavním soudem, ale my chceme to návrhové právo prezidenta skutečně podmínit souhlasit nějakého dalšího ústavního orgánu. A jsou dva modely. Buďto to bude tedy vláda, což by samozřejmě mohlo vyhovovat například teďka Sobotkově pozici, anebo to bude Senát. Já osobně se přikláním k variantě, která je i opět vysledovatelná v jiných státech, není to nějaký náš aktuální výmysl, je to prostě skutečně srovnatelné se zahraničím, aby to byl Senát, protože když u ten Senát máme, když už skutečně si daňový poplatník jeho platí, tak by měl fungovat jako ústavní pojistka a myslím si, že jestliže ji plní a poměrně možná i zdatně v rámci Ústavního soudu, obsazování Ústavního soudu, až na některé výjimky, tak bych mu to právo svěřil i v případě České národní banky.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na facebooku: "Dobrý večer. Jakým způsobem chce TOP 09 naplňovat roli opoziční strany. Je možné to například demonstrovat na zákoně o státním rozpočtu nebo zákoně o státní službě? Jaký bude váš postup?"

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak TOP 09 si dala do předsevzetí, že bude věcnou opozicí, to znamená, nikoli tou halekací, tou bez, která by neviděla skutečně vývoj České republiky, ale ta, která bude poměrně tvrdě upozorňovat na negativní postupy vlády a samozřejmě její výkony. To znamená, my, od nás nečekejte obstrukce tam, kde naprosto nebudou nezbytně potřeba. To se ukázalo například i při debatě teď v prvním čtení zákona o státním rozpočtu. My jsme byli podezírání z toho, že prostě budeme obstruovat jednání sněmovny.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A tady to není potřeba tedy obstruovat u základního zákona fungování státu?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Za, samozřejmě jsme nesouhlasili s těmi parametry, za situace prostě, kdy se utrácí prostě takovéto množství prostředků, přitom se slibovalo, že se bude v zásadě šetřit, tak s tím my jsme nemohli vyslovit souhlas a je to vlastně zas po dlouhé době, kdy stát si zvyšuje výdaje o asi 12 miliard korun, prostě zatímco státní výdaje prostě klesaly, tak teď to zase nabralo opačný trend, a to myslím, že pro daňového poplatníka není dobrá zpráva. Leč ten, ta potřeba v zásadě mít ten rozpočet a ta akutnost té doby, kdy bychom na to měli třeba 2 měsíce, tak bychom si mohli nějaký takzvaný týden zaobstruovat, ale teď si myslím, že by to bylo nepochopeno ze strany veřejnosti.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobrá a jak tedy ta opoziční práce bude vypadat? Když ne obstrukcí, jak bude vypadat ta tvrdá kritika?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ale já nevylučuju, že nastanou obstrukce. Myslím si, že prostě prvním kandidátem na obstrukce bude snaha o zrušení lustračního zákona, to je naprosto zásadní věc, to je věc, která prostě dramaticky pozmění podle mého názoru současné směřování České republiky a tam já vůbec nevylučuju a máme k tomu jako legitimní právo opozice využít všech nástrojů, které nám jednací řád a samozřejmě i ústava k tomu dávají. Ale zákon o státním rozpočtu, byť teda řekl jsem ty negativa, prostě uvidíme, jak ještě vůbec dopadne v celém tom běhu toho legislativního procesu, tak tímto důvodem v tu chvíli asi nebyl.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Jak obstrukce v podání TOP 09 v případě lustračního zákona bude vypadat?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

To se nechte překvapit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Alespoň náznak? Tak viděli jsme obstrukce v minulém volebním období, předčítání ze sbírek básní například, tak něco takového máme čekat?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já nebudu samozřejmě předjímat to, co doufám, že nenastane. Já prostě doufám, že pokus o odstranění lustračního zákona správního řádu naší země prostě nebude úspěšný a nebude ani doprovázen souhlasem rodící se koalice. Pevně věřím v to, že lidová strana a samozřejmě i případně další strany nedopustí takto zásadní zvrat.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale naznačit směr vašich obstrukcí nám nemůžete.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Už jenom to, že jsem připustil to, že třeba toto je jedna z těch věcí, kde si myslíme, že má cenu skutečně obstruovat, je poměrně silný náznak.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, ale jak to bude vypadat?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Zkoušíte to dobře, ale už je to zbytečné.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Vy ještě nevíte.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, ale my jsme se o tom obecně takhle bavili, že jsou prostě příklady těch věcí, kde bychom to asi měli třeba i povinnost využít, abychom důstojně reprezentovali i třeba naši voličskou skupinu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Martin na webu: "Zdravím, pane poslanče, sledoval jsem váš kongres, krásné projevy, ale chyběla mi tam nějaká sebereflexe. Co takhle pan Drábek na ministerstvu práce a sociálních věcí. Kdo zaplatí nepovedené sKarty. To jste opravdu nic nezkazili? Nesvádějte vše na ODS." Děkuje Martin.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Zaprvé chci předeslat, nechci se vymlouvat, já nejsem členem TOP 09, ale samozřejmě odpovídám i za její politiku. Já jsem na kongresu byl a myslím si, že byl velmi slušný, že to nebyly žádné dramatické zvraty, vyhrožování, jako jsme byli /nesrozumitelné/.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale na to se Martin neptá, Martin se ptá na to, že proč jste tam nepřiznali nějaké chyby, které jste udělali?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ale jo, já myslím, že byly přiznané, že to bylo.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, zaznělo tam: "Ano, nějaké chyby se staly, ale žijeme dál."

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, nezlobte se, že tam jasně byly, razantně zazněly, anebo vy jste neslyšel, zazněly i v projevu pana předsedy. Prostě naopak on uznal chyby a myslím si, že i třeba právě situace na ministerstvu práce a sociálních věcí je důvodem k sebereflexy i TOP 09. Nepochybně v projevu pana bývalého ministra Leoše.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, a jak to tam zaznělo?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Hegera, jenom toto dopovím, pana ministra Hegera zaznělo jednoznačně, že jsme prostě udělali chyby a někdo to ani nepopírá, jo. Na druhou stranu myslím si, že třeba zrovna panu ministru Drábkovi je do jisté míry křivděno v mnoha věcech, ale je pravdou, že třeba sKarty měly být možná více politicky předjednány.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kdo to zaplatí? Nepovedené sKarty? Tam bude nějaký požadavek České spořitelny na nějaké odškodnění?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Uvidíme samozřejmě, jak dopadne jednání vlastně vlády v této záležitosti, ale v tu chvíli to zaplatí bohužel státní rozpočet a daňový poplatník, a to chci říci, že já s tímto stavem jsem nebyl nikdy moc smířen a už v tom minulém období jsem navrhl novelu zákona, která zvyšovala odpovědnost úředníků a i politiků nebo těch vládních politiků na nejvyšší úrovni, tak aby skutečně odpovídali alespoň tedy do značné míry za tu škodu podle teda přesně daných pravidel a bohužel tehdy rozhodnutím právě ČSSD a ODS došlo k tomu, že ta novela, byť došla až tedy do fáze posledního projednávání, tak schválena nebyla. Já jsem ji předložil znovu, protože jsem přesvědčen, že skutečně je zde odpovědnost úředníků a politiků za řádný výkon svěřené moci a pokud třeba takto pochybí, tak musí z toho nést důsledky a musí se.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Co to znamená do značné míry nést odpovědnost?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Protože ona ta odpovědnost je limitovaná nepochybně. Oni by se měli.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak a na to se právě ptám, kde je ten limit podle vašich představ?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Zaprvé by se mělo sjednat třeba povinné pojištění pro výkon určité agendy, ale žádná pojišťovna nás nepojistí za mnohamiliardová rizika, to je, a to by ani z toho člověka nikdo nevymohl, to znamená, je třeba vycházet z určitých limitů, ale limity, které jsou třeba například stanoveny v zákoníku práce, kdy běžný zaměstnanec odpovídá svému zaměstnavateli v horizontu 4,5 násobku toho platu za zaviněnou, ale neúmyslnou škodu, tak je podle mého názoru pro politiky malý, možná, že by se mělo skutečně uvažovat, že by se v této části třeba zvýšil. Dnes je tam ten postup státu stanoven tak, že je tam jakoby napsáno: "Taky odpovídají za 4,5 násobek svého platu," který je, asi kdybyste měli  vyšší než třeba běžný průměrný plat. U úmyslné škody odpovídá za veškerou škodu. To chci teda říci, pokud je prokázán jak zaměstnanci nebo i úředníkovi úmyslná snaha poškodit stát, nebo veřejnoprávní korporaci, tak v tu chvíli odpovídá do celé výše té škody.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pojďme na web, Igor se ptá: "Dobrý den. TOP 09 měla 41 poslanců, nyní po volbách jich má 26, to je úbytek asi 37 %. Myslíte si, že vaše reformy jsou pořád správné a lidé je prostě nepochopili, anebo jsou chybné? Děkuji za jasné vyjádření."

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já se k tomu vyjádřím, pane redaktore, jenom dopovím k té minulé otázce, co jsem zapomněl, stát vlastně tu škodu nevymáhá, tam není povinnost postupu státu vymáhat tu škodu, to znamená, tam dochází k té změně, kterou já navrhuji, a teď.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Aby byla povinnost vymáhat.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Aby byla povinnost, protože tam je napsáno, že stát může a je interpretováno nebo je i vidět z výsledků státu, jak se vymáhá, že se skoro nevymáhá.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Vaše reformy lidi jenom nepochopili, nebo jsou chybné? Ptá se Igor.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Tak určitě platí, že strana, která je takzvaně u vesla, tak nese vyšší míru odpovědnosti, a to se i projevilo ve výsledku ve volbách. My jsme.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale proč jste tak dopadli? Protože jste připravili špatné reformy, anebo si myslíte, že vaše reformy jsou skvělé, ale lidi to nechápou?

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já si myslím, že to je do jisté míry i kombinací obého, nelze ale říci, že by všechny reformy, které provedla vláda pana premiéra Nečase, byly chybné nebo že by nepřetrvaly, naopak já si myslím, že bude řada věcí, na které skutečně i třeba budoucnost bude vzpomínat. Na druhou stranu my jsme podcenili otázku komunikace, já bych řekl především vládní činitelé, a to nechci, aby zněla určitá fráze, ale lidé i vnímají z vašeho vystupování asi to, jestli prostě přistupujete k tomu mandátu s určitou jakoby pokorou a myslím, že i v tomto smyslu právě mnozí členové té bývalé vlády se možná třeba taky někdy projevovali poněkud neurvale.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale necítíte tam nepochopení lidí.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Ne, jasně, já to říkám, to je jedna z těch věcí, která prostě, to je určitě série určitých důsledků, takže sedmatřicetní pokles té podpory je určitě poklesem poměrně zásadním, na druhou stranu dvanáctiprocentní výsledek TOP 09 a vlastně náš poslanecký klub není nejmenší, je prostě čtvrtý největší, tak prostě nám umožňuje vykonávat poměrně tu věcnou opoziční roli a myslím, že máme šanci získat ten mandát od voličů nazpátek.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobrý večer, jste na telefonu, už se můžete ptát Stanislava Polčáka. Kdopak se dovolal, povídejte.

divák

No, dobrý večer, Molkaš.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobrý večer.

divák

Já bych se chtěl zeptat pana Polčáka, který před půl rokem v televizi říkal, že nebude kandidovat do parlamentu. Dneska znovu tam sedí, co na té funkci ho tak strašně zajímá? Děkuju.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Děkujeme za otázku. Tak co vás tak strašně zajímá.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Já děkuju, děkuju za tuto otázku. Já jsem samozřejmě tuto svoji, ten svůj výrok činil v době, kdy jsme předpokládali, že sněmovna řádně doběhne a já jsem skutečně neměl žádného zásadního důvodu si myslet, že bych mohl v té sněmovně setrvat. Na druhou stranu mé, moje motivace byla dvojí. Zaprvé postup prezidenta, který skutečně podle mého názoru otočil ústavu a já jsem se věnoval ústavnímu právu poměrně dost a myslím si, že toto je i moje odpovědnost a slíbil jsem to i svým voličům. Já jsem kandidoval především právě s heslem obrany ústavních principů a ta jeho, pane prezidenta teda snaha do jisté míry právě podle mého názoru porušit ty ústavní principy mě k tomu motivovala. A druhá záležitost byla, ta byla neméně důležitá, byla jaksi osobní žádost nebo určitá promluva s panem předsedou Schwarzenbergem, který mne požádal, abych tedy znovu ještě toto své rozhodnutí zvážil. Já jsem nepředpokládal, že se sněmovna rozpustí a že ta situace bude tak vyhrocená a můžu také říct, určitým bonmotem je, že prostě v okamžiku, kdy vám námořník jaksi zavelí, tak prostě, pardon, když admirál zavelí, tak námořník musí opustit přístav a jet s admirálem na moře.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na web: "Pokud byste to mysleli s demokracií vážně, tak proč urážíte a napadáte představitele hnutí ANO a Úsvit, kteří byli ve volbách řádně zvoleni jako zástupci 1,5 milionu voličů. To je ta vaše věcná opozice, anebo zcela jasný strach o vaše pozice?"

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Myslím si, že takhle to skutečně není. My máme vlastně stejnou úctu k mandátu, který má kterákoli jiná politická strana, protože on má stejný obsah práv a povinností s tímto mandátem spojených. Ale na druhou stranu musíme prostě jasně třeba pojmenovat situace, které vznikají a i to, že prostě někteří právě třeba kolegové, politici se stejným mandátem podle našeho názoru ovšem nemají třeba tu stejnou, tu stejnou důvěryhodnost před voliči v zásadě, pokud nejsou schopni zodpovědět otázky, které budí veřejný zájem, to je například otázka toho, zdali někdo je, či není oprávněně evidován agentem v rámci svazku bývalé Státní bezpečnosti, ale, já chci jenom říci, toto je věc, která prostě.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ano, poslední věta.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Poslední věta. Toto je věc, kterou rozhodne soud a my jsme plně jaksi připraveni to akceptovat, stejně jako já. Já jsem nikdy se takto dramaticky nevyhranil.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane poslanče, děkuju, že jste přišel do Hyde Parku. Na shledanou.

Stanislav POLČÁK, poslanec /TOP 09/

Taky. Bylo mi ctí. Na shledanou.

ČT 24, 9. 12. 2013, pořad: Hyde Park

Štítky
Osobnosti: Stanislav Polčák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme