Poláček: Role pošty nemá být handrkováním o počtu filiálek
Rozhodnutí České pošty přijímat více druhů platební karet inspirovalo k další debatě na téma (neradostné) budoucnosti této instituce. A zatímco občané (a novináři) řeší, jak daná instituce vypadá a co dělá, na politické kolbiště se dostane téma převážně v souvislosti s počtem poboček a nemalými penězi ze státního rozpočtu.
Důsledek? Česká pošta například loni informovala o své nové koncepci a vedle trochu vyčpělých frází (moderní obchodní organizace, zákaznicky orientovaná společnost apod.) je na prvním místě počet poboček a novinka v podobě snahy nakupovat vše pro stát. Pošta má také stále v plánu dělat pojišťovnictví nebo bankovnictví.
Je nezpochybnitelné, že stát nemůže rezignovat na služby (například doručování) pro své občany i v té poslední dědině či usedlosti. Stejně jasné je, že tato povinnost se nedá hodit na starosty a přenést na ně toto břemeno. Ale je skutečně nutné lpět na počtu poboček, když jen kousek od hranic skvěle fungují franšízy Deutsche Post, které zlevňují provoz? Nebylo by dobré využít zkušeností například z Božího daru (cca 200 obyvatel), kde si podobný model nemohou vynachválit? Je pro občana důležitější existence pobočky, když je stejně otevřená jen pár hodin týdně (zpravidla v tu nejnevhodnější dobu)?
Pošta je unikátní a velmi důležitá organizace, která je schopná výkon státu přenést kamkoliv na svém území. Její role je klíčová jako spojovacího článku eGovernmentu pro lidi, kteří si s počítači (mobily, tablety apod.) zas tak netykají. A právě proto by stát měl být schopen jasně definovat, co po poště vlastně chce a tuhle službu nacenit. Už jen proto, aby občan neměl pocit, že ze svých daní přispívá na to, že doručovatelky obcházejí občany zejména s objednávkami pojištění nebo podomním prodejem čehokoliv.
Přál bych si, aby role pošty byla důstojnější než handrkování se o počtu filiálek. Přál bych si jako občan vědět, co z veřejných peněz hradí stát. Pokud se nebude míchat role pošty jako servisní organizace a její vlastní podnikatelské záměry, snesu snad i ten prodej hraček na přepážce.
Jaroslav Poláček, expert TOP 09 pro informační technologie
zdroj: echo24.cz