Pohled na pražskou komunální politiku
Rozhovor s Františkem Laudátem
--------------------
Dobrý večer, vážení posluchači, začíná dnešní vydání pořadu Člověk a obec. Od mikrofonu vás zdraví a při poslechu vítá Ivana Denčevová. Tak pražská komunální politika, to sice vypadá tak jednoduše, ale když si představíme jenom počet obyvatel hlavního města Prahy, tak to, že právě její fungování uzpůsobuje či usměrňuje zcela zvláštní zákon, a to zákon o Hlavním městě Praze. Také zde máme desítky městských částí, které vlastně fungují podle jakoby zákona o obcích, kdežto Praha - Hlavní město, je vlastně to, co můžeme nazvat krajem. Tak to už nám naznačuje, že vůbec správa tohoto města není úplně jednoduchá. Další otázkou je, pro koho Praha vlastně je, na straně jedné samozřejmě odpověď naprosto logická zní pro Pražany. Ale tím, že je to hlavní město, tak také samozřejmě je to, řekněme, i město nás všech, kteří žijeme v Česku, poněvadž do Prahy nejen za výlety, ale také za úřady a za dalšími záležitostmi jezdíme. A v neposlední řadě je také Praha pro turisty, poněvadž právě turisti jsou jedni z těch, na kterých stavíme a víme, že podle žebříčku návštěvnosti právě Praha má největší počet turistů. Takže tady utrácejí svoje peníze, tak i pro ně by měla Praha fungovat třeba jenom pro to, aby zůstala zachována celá síť služeb, která se váže na cestovní ruch. Stejně tak můžeme říci, že s Prahou se setkáváme zvláště pak v poslední době s takovými nepříjemnými záležitostmi. Na straně jedné fungování dopravního podniku, téma Opencard, domnívám se, že není mezi vámi pravděpodobně nikdo, kdo by to ještě nezaslechl. Také Praha věčně neprůjezdná, ze všech možných stran, zvláště pak dálnice 1, to znamená celý východ republiky, který směřuje do Prahy, tak to jsou několikakilometrové kolony. Jižní spojka a tak dál, parkování, no tak napadá mě, že bych mohla ještě vyjmenovávat poměrně dlouho všechny zapeklitosti, které nás obklopují. O tom, jak vůbec fungovat v Praze jako komunální politik, také jak se na to město dívat, do jaké míry vůbec brát, řekněme, diskusi nebo ke spolupráci také občanskou společnost, různé neziskové organizace, které se chtějí a věnují komunální politice právě v Praze. O tom budu hovořit s dlouholetým komunálním politikem, byť teď několik let je poslancem Parlamentu České republiky, ale je to také, řekněme, leader uskupení TOP 09, právě pro hlavní město Prahu. A je jím pan inženýr František Laudát.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Dobrý večer.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A já vám samozřejmě přeji příjemný poslech. Doufám, že si naši posluchači neřekli, že jenom budeme mluvit o všech možných kauzách, které nás provázejí, ale vraťme se někam na začátek. Vy jste pracoval jako asistent náměstka primátora hlavního města Prahy, od roku 94 jste byl zastupitelem hlavního města Prahy, a to po tři období. Věnoval jste se výboru dopravy, poněvadž to je také vaše specializace, poněvadž například jste autorem publikace, která se věnuje dopravě. A jste také například členem komise soutěže "dopravní stavba roku". Tak se domnívám, že právě doprava je jedno z témat, ke kterým se dostaneme. Vy jste byl dlouhá léta členem Občanské demokratické strany. Jste také poslancem za tuto stranu, respektive byl jste zvolen. A stal jste se leaderem TOP 09. Ve veřejných zdrojích jste se vyjádřil, že to je pro to, že máte vážné problémy dlouholeté ohledně politiky občanských demokraté v městské části Praha 5. Je tomu tak?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Je tomu tak samozřejmě. Za tím, co jsem řekl, si stojím, ale ono nejde jenom o to, že svým způsobem Občanská demokratická strana v Praze 5 selhala. Ona už dneska v té dimenzi, kterou já po politice požaduju, to znamená, nějaká elementární prostě slušnost, transparentnost a vůbec trošku jako chování, prostě nebo chápání politiky jako služba veřejnosti svým voličům, nikoliv jako cesta ke zbohatnutí. Tak tam jsem to nepotkával. Ono dycky na těch nižších úrovních jedinec selže. A je to i pochopitelné, do nikoho nevidíte. Může se jevit jako dobrý politik a prostě neunese moc. Ono dokonce řada politiků, nechci říct skoro většina těch lidí, se většinou velice těžko vypořádává s tím, když dostanou tu moc. Ale problém je, jestliže potom vedení té strany, ať už je to na úrovni toho regionu, což je v tomhle případě Praha, nebo na úrovni celé republiky, to neřeší. Či dokonce, co se stalo v případě Prahy 5, oni aktivně napomáhají tomu řešení, jejímž vyústěním je dneska to, že pan starosta Jančík je například i místopředsedou pražské ODS.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Logická otázka, cítíte na tomto stavu jako dlouholetý člen a také dlouholetý představitel, poněvadž jste byl jako zastupitel hlavního města Prahy, jste členem Poslanecké sněmovny, také osobní spoluodpovědnost, že jste mohl třeba udělat víc, že jste mohl více napomoci tomu, aby ta situace nebyla tak, jak vy jí teď ze svého úhlu pohledu popisujete?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak samozřejmě dycky to máte úplně stejné, jako když postavíte dům. Tak vlastně teprve v ten okamžik víte, jak by měl vypadat ideální dům.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká se, že až třetí dům, když postavíte, takže možná, že ...
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Možná, že to tak je. Ale ono je to úplně stejně. Já samozřejmě několikrát jsem si promítal ty kroky, které jsem dělal. Mí stoupenci, které dělali ty kroky, a samozřejmě dneska bych byl asi výrazně tvrdší hned na samém začátku. Na druhou stranu si myslím, že jako prakticky jediný pražský politik jsem šel za hranice možného ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
V čem konkrétně.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak ať už to byla vzpoura v rámci regionů. Prostě já si myslím, že veřejnosti jsou hodně známy moje výstupy. Já jsem se snažil všelijakými metodami se svými stoupenci čelit tomu, čemu se dneska říká velrybaření v politice. Bohužel, jestliže i přesto, že dokážete, já nevím, zfalšované podpisy, posílání členských příspěvků ze soukromých účtů, to všechno nemělo být. Ale jestliže se na stranu prostě té prokázané nepravdy postavení vedení ODS nebo hlavní manažera, teď najednou se dostanete do situace, že samozřejmě každý ví, že jedna a jedna jsou dvě, ale jako nám bylo řečeno, že nikoliv. A to je prostě problém. Bylo rozhodnuto silově seshora.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Cítíte se být přeběhlíkem? Alespoň v rámci Poslanecké sněmovny?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak v každém případě si myslím, že je to silně prekérní situace. Já jsem v ODS byl osmnáct a půl roku. Odešel jsem koncem června letošního roku, i když to jaksi rozhodnutí zrálo hodně dlouho, pořád jsem ještě tajně doufal, že se něco stane. Proto jsem se i postavil zcela otevřeně ještě někdy v listopadu minulého roku jako jediný na pražském regionu před kongresem, lednovým kongresem ODS, proti Bémovi na stranu Topolánka. Protože pořád jsem doufal, že tu situaci začnou řešit. Někdy v květnu jsem pochopil, že ani pan předsedu tuto situaci řešit nebude. A to byl ten zlom. Dokonce v té době ještě ta Topka nebyla ustavena. A já se přiznám, že už jsem nějakou dobu hledal, spíš u těch vznikajících nebo nových subjektů, kde bych nějak se prostě, řeknu to, uchytil. Ale více spíš jsem už jaksi počítal s odchodem z politiky. To bylo takový asi, jako když bych to řekl, tak deset procent jsem koukal, co se bude dít a jestli by ještě někde byla šance něco začít dělat. A tak těch devadesát byla příprava na to, že z politiky odejdu. Rozhodně další existenci v ODS už jsem nepředpokládal.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká inženýr František Laudát, který je hostem dnešního pořadu Člověk a obec. Já jsem úvodem říkala jistou složitost, samozřejmě nejen, co se týče velikosti, nejen počtu obyvatel, ale všeho, co přináší velkoměstský život právě pro fungování hlavního města Prahy. Vy jste byl dlouholetým komunálním politikem. Jak jsem se zmiňovala. Byl jste dlouholetým členem zastupitelstva hlavního města Prahy. V čem vy se domníváte, že právě ta komunální politika pražská je tak výjimečná, jiná oproti právě jiným obcím, jiným městům?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak Praha ekonomicky i věcně je prostě stát ve státě. To bylo vždycky. A jestliže si vezmete, že já nevím, pro příští rok se předpokládá nějaký rozpočet hlavního města asi ve výši 46 miliard a k tomu se připočítá dalších asi tak 14 jako, což jsou rozpočty městských částí, tak samozřejmě se to výrazně liší. Praha na jedné straně je obrovským vlastníkem majetku. Na druhé straně přece jenom dycky při tom rozdělování financí ne vždycky se dostala do standardu z hlediska jaksi příjmů, které mají běžně státy západní metropole. To znamená, tam je normální spolufinancovat velké dopravní infrastrukturní projekty a podobně.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Domníváte se, že to je i cesta právě. To jsou projekty takzvaně PPP, kdy například soukromé subjekty participují. Domníváte se, že i to je případná cesta rozvoje hlavního města?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Já zatím, co byly pokusy a různé studie, tak vlastně všechno selhalo, ukázalo se, že to naráželo na takové problémy, ať už věcné. Byly zpracovány analýzy, že by se současný tunel Blanka třeba, ta část městského okruhu stavěla v režimu PPP. Teď se uvažuje i o trase D pražského metra. Já si myslím, že, obávám se, že v českých podmínkách spíše než to, že to bude výhodné a že to zajistí financování, to může skončit jako předražený skrytý úvěr, skrytý předražený úvěr. Takže já nejsem zrovna v těch komunálních jaksi politikách, konkrétně u dopravy, zrovna velikým stoupencem. I když nevylučuju a bylo by to řešení, ale současná finanční krize a vím, že i ve Velké Británii prostě řada těch věcí, které nám byly dávány za vzor, tak v okamžiku, kdy mělo přijít na placení, tak se ukázalo, že ty projekty prostě nejsou tak ekonomicky životaschopné jak bylo propočítáváno, jak bylo předpokládáno. Ale neplatí to univerzálně samozřejmě.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkáte, jak byly projekty propočítávány. Tak, když si vzpomeneme, když se zaváděly karty Opendcard, tak nejen na straně jedné obrovské investiční částky, také co to přinese městu, ale především co to také přinese Pražanům. Tak, jak někteří říkají, pořídili jsme si mimořádně drahou legitku na městskou dopravu. Teď už se dostáváme k nějaké částce, orientačně řeknu devíti set milionů. Tak není to tak daleko od té jedné miliardy. Rozpočet Prahy, jak jste říkal, je zhruba 46 miliard. V čem se stala podle vás chyba, jak to, že zhruba 900 milionů, jak se zdá, může být nenávratně v kanále, ať to dopadne podle tohoto auditu nebo podle toho, jak někteří říkají, je třeba objednat jiný audit. Na straně jedné má být zodpovědný vedoucí příslušného odboru, na straně druhé se hovoří, zda pan náměstek Blažek nebo pan primátor Bém, ono do jisté míry se mohou dohadovat o té zodpovědnosti, ale zřejmě nikdo takzvaně neodpáře těch 900 milionů.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
To bohužel máte pravdu. Já bych možná nabídl na tu celou záležitost trošku netradiční pohled. Samozřejmě ty procesy, které probíhají dneska nejenom v pražské ODS, vedou k tomu, že odchází lidé vzdělaní, že odcházejí lidé, kteří prostě jsou nositeli ideálů.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale pan primátor Bém i pan náměstek Blažek a další jsou všichni vysokoškolsky vzdělaní lidé.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
No dobře, ale jako prostě ono to vyžaduje nejenom jednu osobu, kor když si pod sebe ještě stáhla neuvěřitelnou moc. Myslím teďka konkrétně pana primátora Béma. To prostě tak to prostě nemůžete řídit, ale musíte míst jisté, prostě jistou množinu podstatně širší množinu schopných lidí. A jestliže postupně tito lidé z odéesky mizí, tak samozřejmě se dostanete do situace, jakmile jdete do jakéhokoliv nestandardního projektu, to znamená zavádění nových technologií, to, co bylo, je ve státě prostě dneska ty elektronické schránky, totéž prostě u Opencard. To prostě vyžaduje, aby i politik vlastně byl na úrovni a byl schopen vlastně ten projekt jaksi svým způsobem zmanažerovat. Takže já když se o tomto projektu v této éře začalo mluvit, tak jsem popravdě řečeno očekával buď veliké problémy či dokonce krach tohoto projektu. A obávám se, že pokud se Praha začne pouštět v tomto personálním složení do obdobných projektů bez toho, že si přijme skutečné profesionály a ne firmy, které často se učí za pochodu ten projekt jaksi zvládat, nebo tu problematiku, tak to musí skončit nutně tak, jak to končí v současné době Opencard.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Domníváte se, že tam také jistou roli hraje právě existence dopravního podniku? Poněvadž nejen na straně jedné jakýsi napjatý vztah s radnicí, který také probíhal před několika dny a týdny, kdy dokonce dopravní podnik, respektive zaměstnanci hovořili i o stávce. S nimi je také spjatý projekt do jisté míry Opencard. Stejně jako se hovoří o dalších miliardách, které by mohly či měly být vydány na specielní turnikety v metru. Je to taková jaksi jedna, řekněme, smíchanina, ve které se člověk i špatně orientuje. Já pouze připomínám, že vy jste patřil k zakladatelům pražské integrované dopravy. Obecně máte k dopravě blízko. Je to třeba téma, které by stálo za nějaké zhodnocení, případně nastavení nějakým jiným způsobem?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
No, zase se dostáváme k těm personáliím. Prosím vás, jako v dopravním podniku vždycky byly a můžete si myslet o dopravním podniku, a to bylo dycky takový jako vděčný otloukánek politiků, tak vždycky, a dokonce v éře socialismu si komunisté nikdy nedovolili postavit do vrcholného managementu nýmandy. Já se obávám ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Domníváte se, že současný management dopravního podniku patří do této kategorie?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
No, to bych si netroufnul takhle tvrdit. Přece jenom už dneska z toho koukám trošku zvnějšku. Na druhou stranu vím, že řada prostě odborníků a skutečně vzděláním, dlouholetou praxí už v dopravním podniku nepracuje. To je pro mě vždycky v jakékoliv univerzální organizaci varovný signál úpadku té instituce. A to už je jedno, jestli prostě dneska ty problémy s Opencard jsou prostě na straně Prahy, hlavního města, nebo dopravního podniku, což je akciová společnost, stoprocentně vlastněná městem. A jestliže se podíváte, kdo že sedí ve statutárních orgánech, tak jsou to titíž politikové, kteří řídí město. Takže to je prostě, nemá smysl ani toto rozlišovat.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se domníváte, já jsem tady jmenoval Opencard, jmenovala jsem dopravní podnik, než se dostaneme vůbec k dopravní situaci, co se ale vy sám ještě domníváte, že jsou vlastně hlavní problémy Prahy, alespoň v nějakých heslech tak, jak vy je vnímáte.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak pokud odhlédnu od politiky a budu koukat skutečně na tu věcnou stránku, tak samozřejmě politikum číslo dvě hlavního města je doprava, individuální automobilová doprava. Donedávna se domnívám, že to nebyla hromadná doprava, dneska já cítím prostě některé fatální chyby hromadné dopravy, ať už je to nákup tramvají s pevným podvozkem, které šmirglují stávající tramvajové trati, nerozvoj dalších systémů hromadné dopravy. A ten tak na to centrum. Z hlediska prostě pracovních příležitostí, tak je tak obrovský, že prostě bez radikální rychlé výstavby dalších, já nevím, linek pražského metra, které budou v dotyku bez doplnění a rozšíření kapacity tramvajové sítě, tak Praha skutečně se z těch kolapsových stavů nedostane.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem zmiňovala alespoň tu situaci, která bývá téměř pravidelně na příjezdu do Brna po dálnici D 1, na situaci ohledně Jižní spojky. Zcela samostatným problémem je samozřejmě magistrála, která vede centrem města. Když se podíváme na, dejme tomu, metropole typu Vídně, metropole typu Mnichova, samozřejmě každé to město ve špičce má problémy, řekněme, s průjezdností nebo s parkováním. Ale Praha se zdá, že je i v tomto jaksi ojedinělou, ne v tom kladném slova smyslu. Byť samozřejmě přiznejme, že třeba památková zóna je mnohem větší v Praze než v těchto městech, které jsem jmenovala. Je tedy řešení nabíledni nebo máme vymýšlet něco, respektive vy něco, co je úplně nové, když jinde to alespoň jakžtakž funguje a zdá se, že Praha opravdu se potýká s problémy všech možných typů, které souvisí právě s dopravou.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak já si myslím, že Praha není zas až tak vzácná. Řada světových měst a nejenom menší, ale i větší, i podstatně větší velikosti prostě dopravní situaci nezvládá. Jsou tam standardně také kolapsové stavy. To zase v tomhle Praha není výjimka. Jiná věc je, že tady ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A D 1, domnívám se, že je výjimečná, příjezd do Prahy a Jižní spojka. Dvacet let jezdíme přes Prahu, představme si, že všichni, kdo jedou opravdu z východu republiky a jedou ať směrem na západ nebo severozápad Čech, tak musejí projet Prahou. Po dvaceti letech je to tristní pohled.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tam je takové to hodně velká vina státu, protože už v roce 93 za Klausovy vlády došlo k rozhodnutí, že pražský okruh, což je ten vnější okruh kolem Prahy bude stavět stát, což se teda děje. Děje se tempem velice pomalým. Teprve příští rok se Pražané dočkají vlastně první, řekněme, radikální změny, že bude propojena dálnice brněnská D 1 s plzeňskou D 5. Ale prostě například na to, aby lidé z jihovýchodu, když to řeknu takhle, nejenom republiky, ale celé střední Evropy, ne-li Evropy, cestovali, když chtějí na severozápad, pod muzeem prostě je nevídaná ostuda. Já jsem se pokoušel v tomhle období, aby stát jako v rámci rekonstrukce Národního muzea prostě i vyřešil tuto otázku. Dokonce Bém, Topolánek, ředitel Národního muzea, ministr kultury podepsali memorandum, ale bohužel v tomhle případě, i když tehdy šance na to, že stát zafinancuje takovýto projekt, byla, tak bohužel díly zkostnatělosti Prahy a nechci mluvit ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Je někdo konkrétně, koho bychom mohli vyjmenovat a říct, u něj to tak dlouho takzvaně viselo, že ten problém není, u něj tak dlouho viselo, že ta auta, jak říkáte, projíždí okolo Národního muzea a vytváří vlastně to neblahé unikum Prahy.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak obecně já vím, že už myslím, že primátor Kořán hned po roce 90 sliboval, že dostane auta z Václaváku. Já si myslím, že to je prostě, spíše je to odlesk toho, že naše společnost není schopná udělat ani podjezd pod jedním náměstím. A to svědčí trošku o výkonnosti této země, tohoto národa. Já prostě jsem z tohohle toho nešťastný ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane inženýre, ale bezpochyby, já coby člen národa, i ti, kteří nás poslouchají, tak si určitě řeknou, ale já sám za to nemohu, já nejsem tím zodpovědným, proč prostě to tak vypadá. Přece jenom pro to máme konkrétní volené orgány, proto máme konkrétní instituce, které si sami zřizujeme, aby oni nesli tu naši odpovědnost. Za to do důsledku, dovolím si být lehce demagogická, vy také za nás nechodíte vychovávat naše děti, uklízet naše domácnosti.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Co vám mám říct na to, když jsem jednou vyráběl nebo spolutvořil dopravní program volební Prahy, to bylo, myslím, pro ten rok 2002 až 2006, jestli si dobře vzpomínám. Otázka zahloubení magistrály, to znamená, odstranění magistrály z Václavského náměstí byla ve volebním programu. To, že krátce už poté došlo k jednáním odéesky a sociální demokracie a skončilo to jednou studií, kterou spíchla jakási společnost prostě za několik týdnů, a to byl výsledek za čtyři rok přes prostě moje úpěnlivé snahy, usnesení, doporučování dopravního výboru a dalších, abych byl zcela konkrétní, tak poslední prostě pokus zcela zbytečné zbrždění prostě rozvoje toho projektu i pod státní garancí přišel ze strany pražské radnice. To bylo ve hře ministra dopravy Řebíčka.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč to pražská radnice, s jakým zdůvodněním to zbrzdila?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tam šlo o to, kdo bude vybírat dodavatelské firmy. Jestli jsem byl dobře informován ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže spekulace říkají, poněvadž se nedohodli dotyční na tom, kdo vybere dodavatelské firmy, tak raději nebude nic.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Já se obávám, ono ten časový úsek tam byl velice malý. A dneska při pohledu na státní finance si myslím, že to byl jaksi promarněná šance. A pak samozřejmě dneska se podívejte, jak se vyjadřují někteří politici z Prahy 2 z ODS k magistrále, k jejímu řešení. Prostě kde jsou jakési námitky, pak samozřejmě občasně vypukla hysterie, že by se snad mohly, byť třeba do části Václavského náměstí vrátit tramvaje. To bylo další téma, kde se zapojila i některé média bez toho, že by se zamyslela nad tím, a ono v pozadí pak občas bylo zjištěno, že nejvíc křičeli například stánkaři, aniž si uvědomili, že v okamžiku, kdy byla magistrála, tramvaje tam ještě jezdily a metro už začalo jezdit. V okamžiku, kdy byly zrušeny tramvaje, tak jim klesly tehdy údajně historicky tržby o třetinu.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Nedávno byl hostem, možná si naši pravidelní posluchači vzpomenou, pan inženýr Adámek, který je představitelem sdružení pro Václavské náměstí, Spolek na obnovu Václavského náměstí, abych byla přesná. Dá se říci, že těchto neziskovek, těchto nevládních organizací je poměrně velká řada. Buď jejich vznik je veden konkrétním cílem, který se dotýká jejich života, nebo vykonávají činnost stabilně. Klub za starou Prahu, Spolek na obnovu Václavského náměstí a tak bych mohla jmenovat další a další. Někdy se zdá, jako kdyby byly podivné příkopy mezi volenými komunálními politiky, případně odborným úřednickým aparátem a těmito nevládními organizacemi. Jaký je váš názor právě na fungování vůbec těch neziskovek, tohoto typu?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak já rozhodně jsem nikdy neměl takovej ten striktně odmítavý agresivní postoj. Ostatně řídil jsem rekonstrukci Obecního domu, což je národní kulturní památka, musel jsem se nakonec nějak s památkáři dohodnout. A možná, že to byla taková ta škola, že přece jenom člověk by měl naslouchat. Já bohužel často jsem byl při prosazování některých dopravních staveb naprosto zoufalý z některých rádoby ekologických iniciativ, které jenom stále říkaly, nechceme, nechceme. A měly fundamentální prostě názor. Já říkám, tak řekněte, jak to chcete. A my od toho tady nejsme. Tohle to je postoj, s kterým se nedá vyjít a s kterým se nedá diskutovat. Ale jinak já si vážím, prostě samozřejmě například to Sdružení pro Václavské náměstí, Pražané si v jisté prostě zvykli na to, že už je normální, že fakticky my na hlavní třídě celé Prahy máme architektonické smetiště, když to řeknu takhle.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale nejenom to, ale hlavně se mu vyhýbá, poněvadž tam není příliš bezpečno, není to to centrum, kde by člověk si sám o sobě chtěl s někým dát třeba sraz na kávu.
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
S tím naprosto souvisí, protože jaký máte parter, jak je to obslouženo povrchovou hromadnou dopravou, to všechno předurčuje, jaké tam jsou typy prodejen a to. Jako byly prováděny ve světě sociologické průzkumy, jak se chová ulice, kde jezdí tramvaj, jak se nechová, jaká je struktura živlů, který se tam stahujou. Nebo proč tam chyběj, když někde chyběj. A prostě Václavské náměstí všechny ty atributy pro negativní chování lidí posbíralo. Takže dneska je to skutečně poměrně dosti nepřátelský prostor. A ono to s tím souvisí. Já vím, že Praha 1 tehdy zadala před časem nějaké studie, kde to končí. Zase nikdy nic se neděje. A místo toho, myslím si, že místo Opencard bylo v pořádku Václavské náměstí, že pro tu Prahu by to bylo podstatně . ..
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, za 900 milionů by snad mohl být i v pořádku. Vy v sobě odborníka na dopravu nezapřete. Přesto s tím možná také souvisí další otázka, poněvadž problémem takřka všech metropolí a velkých měst buď bylo, anebo je vylidňování center. To znamená, lidé opouštějí byty, stávají se z toho komerční prostory, lukrativní nájmy a tak bych mohla pokračovat. Ale posléze za několik let se zjistí, že vlastně už to přestává být příjemné, turisticky atraktivní, protože už vlastně se z toho vytratí klasický každodenní život, nebydlí tam lidé, nejsou tam prodejny potravin a běžného spotřebního zboží a podobně. Kdybyste měl například hlasovat pro to, aby například bylo regulační opatření, které by stanovovalo procento komerční plochy a procento bytové plochy. Byl byste pro?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Tak přiznám se, že zrovna v tomhle bodě ne. Ten zakopaný pes je trošku někde jinde. Jestliže tam udržíte některé typy služeb, jestliže tam udržíte takový skutečně, aby to bylo přijatelné pro život, tak ti lidé tam zůstanou. To prostě Praha poslední čtyři roky skutečně tím neúměrným prostě využíváním a zastavěním posledních zbylejch volných ploch posunuje to město, to centrum města v podstatě do neobyvatelnosti. A já jsem hrozně křičel, a to tehdy jsem byl předmětem skryté vnitřní kritiky ODS, zase je otázka takovéto pojetí parkovacích zón, jak k tomu bylo přistoupeno na Praze 2,3 a 7. To prostě je možno okamžitě to některé rezidenty potěší, ale já vás upozorňuju, že pokud to v této podobě zůstane, takže najednou za dvacet let zjistíte, že tam zmizely takové ty drobné, běžné služby, taková ta drobná infrastruktura, která dělá město městem. A tohle to je prostě špatně.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pro koho je Praha přívětivou? Pro Pražany, pro návštěvníka jako klasického, řekněme, od nás, anebo pro turistu? Je podle vašeho názoru?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Já si myslím, že v současnosti, abych řekl, že je úplně přívětivá, ona úplně přívětivá není, samozřejmě pořád to beru, že je to nejhezčí město na světě nebo jedno z nejhezčích. A řada věcí se tady dá řešit. Já jsem optimista a taky prostě nechci být nějaký zapšklý. A doufám, že s těma lidma, kteří se mění, nově v tom projektu TOP 09 vrhají do politiky, takže připravíme skutečně trošku jinou vizi chování v komunální politice. A změny, možná takové často drobnější, ale pro ten život příjemnější.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Vyberete si i některé bývalé spolustraníky z občanských demokratů třeba do koalice, poněvadž k řadě z nich jste se vyjádřil velmi kriticky?
František LAUDÁT, poslanec PS PČR a předseda pražské TOP 09
--------------------
Víte, já bych nepředvídal. O tom, kdo s kým bude vládnout a jak bude vládnout, rozhodnou voliči.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká inženýr František Laudát, milí posluchači, který byl hostem dnešního pořadu Člověk a obec. I takový může být pohled na pražskou komunální politiku a současnou Prahu. Od mikrofonu se s vámi loučí a na slyšenou těší Ivana Denčevová a technicky spolupracovala Valerie Ratzmanová.