Nováková: Šikanu mezi žáky musíme řešit přímo na školách

24. 3. 2016

(editovaný přepis rozhovoru s poslankyní TOP 09 Ninou Novákovou)

Moderátor

Šikanu na školách má pomoct řešit školský ombudsman. Má konkrétně, teď cituji „ jezdit po školách, které se s šikanou potýkají a fungovat jako mediátor, má také zobecňovat konkrétní řešení konkrétní šikany na školách“. Může to fungovat?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Nevylučuji, že to nějak nemůže pomoci. Ombudsman je ale vždycky až poslední instance. Škola je nějaké životní prostředí. V tom životním prostředí jsou žáci, učitelé, ředitel. Měli by tam být víc zatažení i rodiče. Jednotlivým komponentům v tom životním prostředí se ale nedaří dobře. Musíme se ptát, proč jsou žáci agresivní. Proč se objevuje tolik šikany. Už dlouho jsme to přikrývali. Teď vyvěrá na povrch několik případů a všichni se předhánějí jak nejlépe potrestat pana ředitele. Učitelé najednou říkají, že už ho na to upozorňovali. To je samozřejmě pravda. Je to smutná skutečnost, ale tato skutečnost panuje na mnoha našich školách. Ve škole není dobrá atmosféra.

Moderátor

Dobře. A nemůže právě za těchto okolností zafungovat školský ombudsman, který není ani inspektor. Je to jednoduše osoba zvenčí, která může fungovat jako mediátor.

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Ne, léčit se musí zevnitř. Nepodceňuji roli ombudsmana, ale nemůžeme si představit, že přijde ombudsman, udělá čáry máry fuk a všichni se začnou mít rádi. Zejména na učilištích, na středních školách, děti nevidí smysl v tom, co dělají. Potom se koukají na prostředí dospělých kolem sebe a berou si jenom negativní vzory. V té škole je úplně stejná atmosféra, jako je v celé společnosti. A to je závist, nenávist a sobectví. Navíc nejsme schopni přesvědčit děti, že co se učí, má skutečně smysl. Myslím si, že to musí jít zevnitř. V některých vyjádření na tiskové konferenci padla role žákovských parlamentů. Jsem moc ráda, že naposledy, když se jednalo o školském zákoně, jsem byla podpořena s návrhem, že školský parlament, pokud na škole existuje, se může přímo obrátit na školskou radu. My jí tam vynecháváme. Všimněte si, že v celé kauze se o školské radě téměř nemluví. Zákonodárci a ministr musí hledat takzvaně systémová řešení, ale ty půjdou vždy seshora. Musíme se podívat dovnitř na atmosféru škol. To přesně vědí preventivci. To je moc dobře. My v TOP 09 jsme za tím hodně stáli, aby měli preventisté větší prostor, aby mohli mluvit nejenom s žáky ale, aby mohli mluvit také s učiteli a s rodiči. Rodiče velmi často nevědí, co se ve škole děje a hlavně je to nezajímá.

Moderátor

A metodici prevence by měli mít vyšší úvazky. Stejně tak mají být posíleny třídnické hodiny. To je to řešení zevnitř, které by mohlo pomoct?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Ano. Domnívám se ale, že třídnická hodina není přesně ono. Myslím si, že mnohem více by pomohlo posílení etické výchovy. Protože etická výchova je skoro vždycky vedena prožitkově. Je to hodina vedena jiným způsobem než normální vyučovací hodiny. Tam se mluví nejen o psychice, o nějakém mechanismu, ale i o duševní stránce a o vztazích. Takže to je velice důležité. A potom, možná se budete smát, že na středních školách to už neplatí, ale je strašně důležité podporovat výchovu prostřednictvím umění. Podněcovat všechny děti i mladé lidi, aby se co nejvíce věnovali umění, protože to jsou věci, které prochází celou jejich bytostí, emocemi, které mají opravdu šanci je zušlechtit. Tomu říkám léčba zevnitř. 

Moderátor

Ještě Vás poprosím o komentář k případu střední školy Na Třebešíně.  Podle České školní inspekce vyšlo najevo, že ředitel školy věděl o tom problému nejméně od října loňského roku. Co tomu říkáte?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Už jsem se k tomu někde vyjadřovala. První věc je žákovský parlament. Když na škole existuje, což vím, že existuje, měl by mít možnost obrátit se na školskou radu. Vůbec neslyším, jak tam zafungovala školská rada. To je naprosto opomíjený orgán. Pak je druhá věc. Neříkám, že se chci zastávat pana ředitele, ale my jsme pořád ještě v atmosféře, kdy školy a učiliště soupeří o žáka. V okamžiku, kdy vedení školy přizná šikanu, tak PR školy výrazně klesne. Nedělejme si iluze. Mnohdy i ředitelé základních a středních škol s tím nejdou na trh, protože si myslí, že to zkazí jejich PR. Říct, ano, u nás je šikana, ale my jí řešíme, vyžaduje opravdu hodně odvahy.

Moderátor

V tom by koneckonců mohlo pomoct změnit financování školství, což se plánuje. Nikoliv na žáka, ale jinak.

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Přesně tak. Moc těším, až o tom teď budeme debatovat ve Štiříně. Celý školský výbor bude debatovat o změně financování školství, ale také o kariérním řádu ve školství. Musíme přestat školství jako systém podceňovat. Znovu říkám, že to je ale jenom odraz celé společnosti. Děti a mladí dospívající lidé dělají to, co vidí u dospělých. To není pěkný vzor.

zdroj: ČT 24, 24. 3. 2016 

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme