Nováková: Džusy v automatech zdraví dětí nevyřeší

18. 5. 2016

(editovaný přepis rozhovoru s poslankyní TOP 09 Ninou Novákovou)

Moderátor

Paní poslankyně, odcituji přímo z webových stránek projektu Ovoce a zelenina do škol: „Má obrátit pozornost cílové skupiny dětí k ovoci a zelenině, případně výrobkům z nich, tak, aby došlo ke zlepšení jejich stravovacích návyků a předcházení vzniku obezity.“ Plní to kritérium v současné podobě celý program?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Program se o to v každém případě pokouší. Je důležité, jaké jsou stravovací návyky a vůbec životní styl. Důkazem toho je například zájem starších dětí, třeba středoškoláků. Já zítra pořádám kulatý stůl se středoškoláky o zdravém životním stylu. Je velice potěšující, když děláme cokoliv, co pomůže mladým lidem už od dětství přemýšlet o tom, jak se stravuji a jaký životní styl vůbec vedou. Co jsem považovala za velice pozitivní, je větší otevírání se programu Ovoce a zelenina menším producentům ovoce a zeleniny. Důležitým momentem je, že ovoce a zelenina nemusí být dodáváno do škol prostřednictvím distributorů. Tedy že žadatelem může být přímo ten, kdo ovoce a zeleninu produkuje. Je nutné říct, že se tam také počítá v rámci podpory s doprovodnými programy, vzdělávacími programy, přednáškami a exkurzemi. Na to se bude muset malý producent ovoce a zeleniny trošičku připravit a bude se tomu muset přizpůsobit. Myslím si ale, že to je dobře, protože malí zemědělci a producenti ovoce a zeleniny musí začít být trošku asertivní a prosazovat se. To také považuji za dobré. Je třeba říci, že souběžně běžící a dlouhodobě běžící program Mléko do škol je úplně v jiném systému. Ovoce a zeleninu dostávají děti zdarma, zatímco na Mléko do škol si rodiče přispívají. Předpokládám, že v dohledné době bude muset dojít k určitému sjednocení obou programů.

Moderátor

Ano, program Mléko do škol je velice kritizovaný program. Nicméně, pojďme se vrátit k Ovoci a zelenině do škol. Na jednoho žáka za jeden měsíc ve školním roce 2014/2015 připadaly 3,3 porce ovoce. To je věta, kterou jsem četl přímo v hodnotící zprávě loňského školního roku a projektu Ovoce a zelenina do škol. To opravdu stačí pro změnu přemýšlení dětí o tom, jak se stravují, jak říkáte Vy?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

To samozřejmě vůbec nestačí. Jedno jablko za týden nebo za čtrnáct dní a doma k večeři chléb se salámem, tak to je naprosto nesouměřitelné. Domnívám se, že tomuto programu naprosto chybí, zejména protože je koncipován a nabízen malým dětem nebo dětem z přípravných tříd, rodič a rodina. Jedině s nimi můžeme dítě skutečně přivést k dobrým stravovacím návykům.

Moderátor

Pozitivně jste ohodnotila, že se tohoto projektu budou moci nově zúčastnit i malí zemědělci. To je moment, kdy by se mělo dostávat více českého ovoce a zeleniny do škol? Narážím na to, že v tom hodnocení, které jsem zmiňoval za loňský školní rok, se jasně píše, že stávající účastníci programu ani lokální produkty dodávat nechtějí.

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Je tam důležitá také vynalézavost. Položíte-li před dítě jablko, tak nemůžeme očekávat, že bude úplně nadšené, a že mu dá přednost před nějakou tyčinkou, která je plná všelijakých “éček“. Jistě jste si všimli, že v tom předpisu, nařízení vlády se nehovoří jenom o ovoci a zelenině jako takové, ale také o ovoci a zelenině nějak zpracované - o šťávách, salátech. Právě tahle vynalézavost by byla velice důležitá, protože to je přesně to, co by se mohlo přenést i domů. Dítě by ten salát nebo šťávu chtělo i doma.

Moderátor

Proč stávající účastníci programu nemají zájem dodávat to, co se vypěstuje v České republice? Hodnotící zprávy také uvádějí, že převažuje ovoce a zelenina z jiných členských zemí a rostou i produkty, které přicházejí z třetích zemí. Čím to je? Je to levnější?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Musíme vyřešit úplně obrovskou otázku. Tou je, že naši zemědělci a producenti ovoce a zeleniny si často stěžují, že mají malou podporu. Snažila jsem se to říct už na začátku. Oni se také musí snažit tam, kde je možnost na trh vstoupit. Příležitost tam je a využít by jí měli. Myslím, že to je výzva pro drobné producenty.

Moderátor

Další faktor je, že 96,7% škol je spokojených s tím, jak vypadá současný projekt. Je potřeba vůbec něco měnit a upřesňovat?

Nina Nováková, poslankyně a členka výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/

Je potřeba něco měnit, protože když se podíváte na počet subjektů, kteří se přihlásili na výzvu, aby získali podporu, tak počet, který může podporu získávat, ji nevyužívá. Znamená to, že nejsou osloveny školy. Tady jsme zase u toho, že když škola řekne, že je spokojená, tak se musím ptát, jestli je rodič spokojen s tím, co má jeho dítě k dispozici ve škole. Ukazuje se to také na tom, co jsem říkala na začátku. Středoškoláci také nejsou spokojeni, a to jsou už lidé, kteří berou pomalu život do svých rukou, včetně životního stylu a stravovacích návyků. Takže i školy k tomu musí přistoupit jinak. Nevyřeší se to tím, že budou zdravé džusy v nějakých automatech. Na školách musí být řešen celý životní styl.

zdroj: ČT24, 18. 5. 2016

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme