Niedermayer: Pokud chce být Babiš premiér, nesmí Agrofert dostat ani euro z unijních dotací
O problému se mluví již dlouho a dost poslanců se v něm dobře orientuje, popisuje situaci v Evropském parlamentu před schvalováním rezoluce o střetu zájmů českého premiéra Andreje Babiše (ANO) europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). V rozhovoru pro deník FORUM 24 však zdůrazňuje, že význam bude mít především rozhodnutí Evropské komise. Zároveň nepředpokládá, že by svůj postoj na základě připomínek české strany významně přehodnotila. Český zákon o střetu zájmů byl podle něj porušen.
V pátek budete hlasovat o rezoluci ke střetu zájmů českého premiéra Andreje Babiše (ANO). Agrofert nyní zaslal otevřený dopis předsednictvu EP a lídrům frakcí. V dokumentu obvinil europoslance z manipulace úředníků a dále se bránil, že ho současné dění znevýhodňuje a že především nechce přijít o dotace z fondů EU. Prozatím se pro rezoluci vyslovilo pět ze šesti frakcí. Myslíte, že to může mít vliv na finální výsledek? Zaznamenal jste nějaké reakce?
Reakce jsem nezaznamenal, ale upřímně řečeno jsem se po nich nepídil. Ani si nemyslím, že to postoj poslanců změní, neboť se o problému mluví již dlouho a dost poslanců se v něm dobře orientuje. Jinak platí, že pro Agrofert je nevýhodné, když nebude mít přístup k dotacím podobným jako jeho konkurenti. Jenže to není problém Evropské unie, ale pana Babiše.
Pokud bude rezoluce o střetu zájmů Andreje Babiše přijata, co to bude znamenat pro Českou republiku? Jak by měly české úřady v řešení postupovat?
Rezoluce Evropského parlamentu je politický akt. Význam pro naši zemi budou mít rozhodnutí a kroky Komise. Rezoluce ale naznačuje, že Evropský parlament bude problém konfliktu zájmů pana Babiše velmi pečlivě sledovat.
V textu mimo jiné stojí, že by neměl Andrej Babiš (ANO) rozhodovat na Evropské radě. Disponuje EU nějakými legislativními pravomocemi, které by to mohly zajistit?
Toto je pro mne velmi nejasná věc, stejně tak, jako se pan premiér nezbavuje zodpovědnosti za vládní rozhodnutí, u kterých údajně šel za dveře, nemyslím si, že toto cokoliv řeší. Pokud pan premiér chce dělat tuto práci, tak podle mého soudu nemohou firmy Agrofertu dostávat jediné euro z unijních dotací. Tím je právní problém na unijní úrovni vyřešen. Ale samozřejmě není vyřešeno to, že třeba i nefinančními rozhodnutími české vlády a další státních orgánů mohou být firmy Agrofertu zvýhodněny. Ale tam unijní právo nesahá.
Jaký by vlastně mohla mít rezoluce celkový dopad na premiéra? Pan Babiš již několikrát odmítl, že by měl prostřednictvím svěřenského fondu vliv na Agrofert, a tvrdí, že nikdy neodstoupí.
Byl bych rád, kdyby pan premiér svůj přístup k problému zásadně přehodnotil. Ale moc velkou šanci tomu bohužel nemohu dát.
Loňská zpráva auditorů Evropské komise, která se týkala dotací ze strukturálních fondů EU, také konstatovala, že premiér je ve střetu zájmů. Ač o něm zástupci EK mluví jako o finálním auditu, pan Babiš to stále odmítá a ministerstvo pro místní rozvoj na konci května poslalo k němu připomínky. Jak bude podle vás auditní řízení pokračovat?
Na toto odpovědět neumím, formality postupu auditorů neznám, nespadá to do mé oblasti. Ale bylo by překvapivé, kdyby Komise svůj postoj zásadně přehodnotila. Dosavadní změny, o kterých jsem se z médií dozvěděl, pro mne nejsou překvapením a nemění podle mne zásadní zjištění, a sice, že byl během výkonu funkce pana premiéra porušen český zákon o střetu zájmů a že od schválení nové úpravy Evropské unie je ve střetu zájmů i podle ní.
Česká vláda nyní předložila návrh zákona o evidenci skutečných majitelů, který má implementovat evropskou směrnici. Část návrhu by však umožňovala premiérovi využít výjimky pro podniky uložené do svěřenských fondů. Na Slovensku a ve Velké Británii, kde již přijata byla, je pan Babiš uveden jako osoba s vlivem na holding Agrofert. Jaký vliv by mohla mít tato kolize mezi legislativami členských států na řešení sporu s Evropskou komisí?
Bohužel v řadě případů za sebe upřednostňuji postup, kdy na úrovni Evropské unie schválíme direktivu a ta se transponuje do práva zemí. Směrnice vede k rozdílům, složitému prostředí pro podnikání a někdy ke goldplatingu, což by se přeložilo jako určité nezamýšlené zpřísnění. Myslím, že už stále více lidi dochází k přesvědčení, že v některých oblastech je výhodnější, abychom přijali nařízení, která platí stejně ve všech zemích. Ale nemyslím, že je zde souvislost s konfliktem zájmů podle unijní regulace, neboť ta pracuje s jinými, obecnými formulacemi a kreativita ministrů hnutí ANO na situaci podle ní nemá žádný vliv.
Zdroj: Forum24, Dominika Jeřábková, 19.6.2020