(Ne)zastavené dopravní stavby
Václav Cempírek hostem televizní debaty
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ministr dopravy Vít Bárta dnes odvolal z čela Ředitelství silnic a dálnic generálního ředitele Alfreda Brunclíka. Své rozhodnutí odůvodnil i tím, že mu dodal za Ředitelství špatné podklady, na základě kterých pak ministr zastavil stavbu mostu u Bohumína nebo silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi. A to zpětně ministr považuje za chybu. Ředitelství silnic a dálnic bude nově vést Jiří Švorc.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, redaktorka
--------------------
Českým silnicím a dálnicím kraloval skoro 3,5 roku, teď Alfred Brunclík skončil. Už dlouho čelil kritice, že se v tuzemsku staví příliš draze. Vaz mu ale nakonec srazil most u Bohumína, ten starý, který spojoval centrum města se čtvrtí Skřečon, nechal zbourat. Na nový ale peníze nenašel, a tak ho připsal na seznam staveb, které dostaly červenou, stejně jako další 2 důležité stavby v Moravskoslezském regionu.
Vít BÁRTA, ministr dopravy /VV/
--------------------
Velmi se omlouvám občanům města Bohumína za to, že Ředitelství silnic a dálnic s mojí odpovědností zastavilo výstavbu tohoto mostu.
Petr VÍCHA, starosta, Bohumín /ČSSD/
--------------------
Potvrdilo se, že pan ministr neměl správné informace, když se takto rozhodoval. Oceňuju to, že je chlap, který dokáže přiznat chybu a vyvodit z ní závěry a já věřím, že mu bohumínští občané, když k nám v pátek přijede a řekne, že stavba bude pokračovat, mohou i zatleskat.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, redaktorka
--------------------
To už ale bude řídit nový šéf ŘSD - Jiří Švorc. Zkušenosti v posledních 20 letech sbíral ve vrcholném managementu společností OMW, Globus a OBI, kde měl na starosti stavby a investice. Teď bude napravovat to, co podle ministra Bárty jeho předchůdce Brunclík zkazil. Ten se k důvodům svého odvolání nechtěl celý den vyjádřit.
Jiří ŠVORC, generální ředitel, ŘSD
--------------------
Stavby, které byly jmenovány, bude snaha najít takový zdroj financování a takový prostředky, aby bylo možné v nich nějakým způsobem pokračovat. Musíme najít v tom rozpočtu takový prostor, abychom slib, který ministr udělal, splnili.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, redaktorka
--------------------
Není to jediná personální změna, která se za zdmi ministerstva dopravy upekla. Novým členem představenstva ČD Cargo se stal dosavadní bankéř Jiří Vodička. Zítra by měl být jmenován jeho předsedou a pověřen vedením firmy. Daniela Písařovicová, Česká televize.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Poslanec Věcí veřejných Petr Skokan je se mnou ve studiu. Dobrý večer.
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Dobrý večer.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
V Litomyšli je dopravní expert, poslanec zvolený za TOP 09 Václav Cempírek. Dobrý večer.
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
Dobrý večer.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
A do Krnova zdravím hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Palase. Hezký večer.
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Dobrý večer.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane hejtmane, vy jste vyvinul za Moravskoslezský kraj tlak na ministerstvo dopravy, aby rozhodnutí vzali zpět a most v Bohumíně dostavěli, takže slavíte teď?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak já si myslím, že neslavíme. Je to přirozený vývoj. Já musím ocenit především to, že pan ministr Bárta je ochoten komunikovat a věcně se na problémy dívat. Takže jsme spokojeni s tím, že se znovu obnoví výstavba těchto důležitých pro nás silničních staveb.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Skokane, co říkají Věci veřejné té zpátečce vašeho ministra dopravy Víta Bárty?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Tak já to nevnímám jako zpátečku. Už pan hejtman Palas zmínil, že je tu maximální snaha komunikovat. Já spíš bych to hodnotil jako akceleraci těch událostí.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký to ale na vás tedy dělá dojem, že vlastně celou odpovědnost za to, laicky řečeno průšvihové rozhodnutí hodil na šéfa Ředitelství silnic a dálnic a odvolal ho?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Tak pan ministr Bárta je nový a někdo mu připravil podklady. Já sleduju už 4 roky kritiku, které čelí vlastně, nebo čelil pan Brunclík na téma předražování staveb dodavateli. A myslím si, že i to třeba mohlo být v pozadí důvodů, které vedly k jeho odvolání.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale přece sám pan ministr, než rozhodl, tak si mohl ověřit, co to rozhodnutí s dopravní situací v těch kterých místech udělá. Ono ne nadarmo se říká: Dvakrát měř a jednou řeš. Bylo to přece jeho manažerské pochybení, pana ministra, on nese tu hlavní odpovědnost.
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
A kdo by mu to ověřil? Jeho úředníci.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jeho úředníci nebo on sám mohl zavolat přímo na ta místa hejtmanům: Pane hejtmane, co se stane, pokud nedokončíme most v Bohumíně?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Já si myslím právě, že pan ministr Bárta to dělá velice dobře, on po těch krajích jezdí, nejenom, že by volal a podle mých informací jede znovu do Moravskoslezského kraje, nevím, jestli přímo za panem hejtmanem, ale řešit tu problematiku v pátek opět osobně.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Cempírku, my jsme spolu nedávno v tomto pořadu mluvili a bylo to právě těsně poté, co pan ministr Bárta zastavil stavby na severu Moravy a vy jste mi říkal, že je to tak velký problém, že to ministr dopravy bude muset ještě přehodnotit. To se stalo. Není nakonec odvolaný šéf Ředitelství silnic a dálnic Brunclík obětním beránkem, aby ministr Bárta zakryl svou chybu a omluvil špatné rozhodnutí?
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
To si myslím, že určitě takhle nemůžeme vnímat. Myslím si, že tady pan ministr rozhodl tak, jak rozhodl, protože nedostal relevantní informace. Je to v jeho kompetenci, takto rozhodovat. To já nemůžu hodnotit, jestli to bylo dobře nebo špatně pro pana Brunclíka. Ale to, že pan ministr některé ty stavby přehodnocuje, to byl přirozený vývoj, už jak já jsem říkal, protože ta analýza těch nákladů na tyto stavby a hledání úspor pak při realizaci staveb je vidět, že se nachází a že to nepostihne v tak velké míře, jak to bylo v první fázi publikováno.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste ale tenkrát tady v tomto rozhovoru říkal, že to pan ministr Bárta s koalicí neprojednal, byl jste poměrně překvapen tím jeho rozhodnutím, takže možná se mohl některých těch chyb vyvarovat, pokud by to projednával právě i v rámci koalice s dopravními experty a podobně. Proto se vás ptám na to, jestli to opravdu byl přirozený vývoj, jak tvrdíte, anebo jestli koaliční partneři museli vyvinout silný tlak na ministra dopravy, aby přehodnotil to zastavení některých klíčových dopravních staveb?
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
Jak jsem říkal, tady se provedla analýza veškerých těch plánovaných staveb a z toho se vycházelo, právě z těch nákladových auditů a v porovnání těch prostředků finančních, které si tyto stavby vyžádají. A došlo se k tomuto závěru. Takže tady si myslím, že neviděl bych v tom zase nějaké špatné manažerské rozhodování ministra dopravy.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane hejtmane, ministerstvo přijalo okamžitě ty vaše výhrady, pokud právě šlo třeba o most v Bohumíně. Jak ten proces, který tedy vedl k přehodnocení toho rozhodnutí, na ministerstvu dopravy vypadal viděno vámi zvenčí, jestli tam byl velký tlak?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
No, tak jednala jednak skupina, která se zabývá výstavbou I/11, ti jednali v pondělí s panem ministrem. Já jsem s panem ministrem mluvil minulý týden, předminulý týden, samozřejmě zítra ve středu budeme znovu na toto téma jednat. A jak už bylo řečeno, pan ministr ve čtvrtek večer a v pátek bude na Bohumínsku a znovu budeme hledat řešení pro to, aby ty stavby pokračovaly. My jsme vysvětlili panu ministrovi, že zakonzervování těchto staveb by bylo dražší, než jejich postupné dokončení. Je evidentní, že finanční prostředky pan ministr prostě nemá. On dostal méně finančních prostředků a bude je muset vzít jinde, bude muset měnit priority. Je tady ještě jedna možnost, kterou jsme nabídli panu ministrovi. Ta možnost je, že by firmy, které na základě smluv staví tyto akce, že by stavěly v podstatě za své finanční prostředky a stát by následně těmto firmám tu práci platil v pozdějších letech. To znamená, došlo by k odložení plateb. I to je jedna z cest. A já jsem požádal pana ministra, aby i s touto variantou pracoval.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak naplněníhodná, nebo jaká naděje na to, že tato varianta by se dala využít, je v tuto chvíli?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
My jsme jednali i s firmami, které jsou dodavatelskými firmami na těchto stavbách, a ty jsou připraveny i o této variantě jednat, ony jsou připraveny své finanční prostředky vložit do těchto staveb s tím, že budou následně v roce 2011, v závěru roku, nebo v roce 2012 postupně spláceny ze strany státu. To znamená, budou svým způsobem tyto firmy úvěrovat stát.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Skokane, to by bylo dobré, tento postup?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Myslím si, že určitě je to jedna z cest, která pomůže pokračovat v některých stavbách.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud pan ministr Bárta ustoupil tlaku veřejnosti a petici, kterou za dokončení mostu v Bohumíně podepsalo 8 tisíc lidí a teď se hledají možná řešení k té dostavbě těch klíčových staveb, a teď to i vypadá, že nějaká řešení se dají zkrátka najít, když se spojí potom síly hejtmanů, těch lidí v místě, kteří tu situaci znají, zkrátka teď v tuto chvíli to vypadá, že to jde. Neotevírá se teď prostor pro další města, aby zkusila totéž s pomocí tlaku veřejnosti, odborné veřejnosti?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Tak já si myslím, že nejenom odborná veřejnost, ale i veřejnost jako taková, že předpokládala, že některé stavby budou pokračovat. Bylo jasné, že nejsou prostředky na dostavění všech, to už víme ale od roku 2008 a nic se s tím v podstatě nedělalo. Snad jedině pan ministr Slamečka byl jediný ministr, který nevypisoval nová výběrová řízení a jinak před ním se vypisovaly. Tak že se ty nůžky rozevírají, to jsme věděli, že se tomu musí učinit přítrž. Následně předpokládám, že nebude třeba petic. Já si myslím, že takovéto rozbouření lidu, že může to přehodnocení urychlit nebo vyhodnocení. Ale já předpokládám, že i řada dalších staveb bude podrobena auditům, bude jednáno s dodavateli, a pokud například půjdou cestou odložené dluhové služby nebo někteří třeba dokonce jsou ochotni vzít břemeno úroků na sebe a podobně, tak to jistě bude potom takové stavby upřednostňovat.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže by to ještě nemuselo být úplně definitivní, ten stav, který teď se předpokládá do budoucna v podobě počtu těch zastavených staveb?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Já předpokládám, že ne. A podle mých informací pan ministr právě svým odborníkům na ministerstvu ukládá, aby se udělaly audity, aby se vyhodnotilo, přehodnotilo a toto by podle mě mělo být tedy věcí rozhodnutí odborníků.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Cempírku, i vy čekáte, že ještě další města se přihlásí o své? Jsou ještě další stavby, zastavené dopravní stavby, které by mohly přinést komplikace v kraji a vlastně vyvolat další vlnu, třeba i toho pozitivního tlaku na to, aby byly dokončeny?
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
Lze toto očekávat, ale jak už tady bylo řečeno, je to teď období hledání finančních zdrojů, a to hledání je právě i těmi ekonomickými audity na straně firem, kde jednak bylo řečeno i to odložení splátkových kalendářů pro tyto firmy ze strany státu, ale je tam ještě i další možnost hledání úspor těch firem a snížit hodnoty těch staveb. To si myslím, že jsou 2 správný cesty. A jak už tady bylo i naznačeno, ono byl vydán seznam staveb, které se zastaví, ale některé ty stavby nejsou ještě rozběhnuté, to znamená, že se dneska snažíme, aby se dokončovaly ty stavby, které rozestavěné jsou a nemusely se konzervovat a zabezpečovat proti nějakému násilnému poškození.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nakonec se prostředky třeba i dají najít. Pane hejtmane, ministrovi se nakonec taky nelíbí zastavení stavby silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi a pak přípojka Místecká na D 47 v Ostravě, to spadá pod vás. Je tedy příslib od ministra dopravy, podle toho, jak jste s panem Vítem Bártou mluvil, řekl jste, že jste ho viděl v minulých dnech několikrát, je tedy ..., máte nějaký příslib, že i Místecká se dostaví?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak podle vyjádření pana ministra by se dostavět měla. Je potřeba ale říct jednu věc z objektivních důvodů, která se týká Moravskoslezského kraje. V Moravskoslezském kraji je největší objem staveb v dopravní infrastruktuře. U nás to dělá jenom v letošním roce 8,2 miliardy korun. Ve Středočeském kraji a v Praze je to 6 celé asi 2 miliardy korun a potom v Jihomoravském kraji kolem 4 miliard, jinak v ostatních krajích je to kolem miliardy. To znamená, největší objem těchto staveb je u nás v Moravskoslezském kraji, protože jsme kraj průmyslový, přivážíme materiály a musíme vyvážet produkci z tohoto kraje ven. Takže je objektivní, aby u nás ty akce běžely, aby se dostavěly.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže očekáváte v tuto chvíli ještě od ministra, že to vezme v úvahu, to, co jste právě teď řekl a že nějakým způsobem dál ještě bude přehodnocovat ty nedostavované stavby na seznamu jím připraveným?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Jak jsem poznal pana ministra, tak pan ministr je přístupný k jednání a já to oceňuji a já jsem přesvědčen, že najdeme cestu, jak rozdělané akce v Moravskoslezském kraji, které se týkají dopravní infrastruktury, dokončit a dodělat.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Všechny, všechny, pane hejtmane?
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Já bych byl rád, kdyby se dodělaly všechny, protože vždycky je dražší ty stavby zakonzervovat a je jednodušší, byť v pomalejším tempu, ty stavby dokončit, nezačínat nové, ale skutečně dokončit to, co jest rozestavěno.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Skokane, vy tady ve studiu nesouhlasně kýváte hlavou, takže to asi nepůjde, aby byly dostavěny všechny.
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Já předpokládám, že nebude lze dostavět všechny stavby. Všichni víme, že musíme šetřit, ale jenom každý potom z nás řekne: Ale u nás ne! I já jsem z regionu, který v poslední době postihly povodně a máme tam s tím hodně starostí, abysme pomohli postiženým povodněmi, propouští se tam teďka v České Lípě 1400 zaměstnanců ve firmě Packard, také se snažíme jim pomoct a stejně tak se budu snažit pomoct, my máme u nás rozestavěnou a zastavěnou tímto způsobem stavbu I/9. Je to mimoúrovňová křižovatka v Sosnové, a ta křižovatka se skládá také z dlouhého mostu, který má, tuším, 10 polí, 8 je hotových, a pokud se ty 2 nedostaví, ten most bude staticky nestabilní. Takže i toto bude téma, o kterém jednáme, ale s odborníky, snažíme se tedy přinést odborné argumenty. Potom bude opravdu na zvážení ministerstva.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane poslanče, a teď se vracím na úvod toho našeho rozhovoru. Já po tom, co jsem teď od vás slyšela, nechápu, proč nemohl pan ministr měsíc počkat, udělat velké zkoumání těch staveb, velké analýzy, připravit se velmi dobře na to strategické rozhodnutí a teprve potom říci, které stavby zastaví?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Ten ...
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
On nejdřív rozhodl a pak zkoumal.
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Já bych neřekl. Ten dluh na té rozestavěnosti se velice prudce vyvíjí a k němu se ještě vlastně přičítá téměř 4 miliardy daňového výpadku pro Státní fond dopravní infrastruktury. My máme nejdražší naftu v Evropě a všichni velcí dopravci nařizují svým menším dopravcům, aby netankovali v České republice ...
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy mi nedopovídáte přesně na tu otázku. Proč nejdřív nezkoumal ty stavby a co by mohly zkomplikovat a pak teprv nerozhodl?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Protože se staví a přitom hrozí ještě větší výpadek příjmů, než se předpokládalo.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak v tom případě potom, proč nezastavil všechno?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Já si myslím, že on zastavil téměř všechno, co se zastavit dalo.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď to přehodnocuje?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
A teď se to bude vyhodnocovat. Ale to byl postup, o kterém jsme věděli.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Cempírku, co přesně může udělat nový šéf Ředitelství silnic a dálnic, aby se dálnice napříště stavěly levněji, abychom se třeba za pár let nedostali do stejné situace, jakou řešíme teď? Jaké kompetence organizace má, aby nově jmenovaný Jiří Švorc byl úspěšnější než odvolaný Alfred Brunclík?
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
Určitě musí lépe hlídat výběrová řízení na výstavbu této dopravní infrastruktury silniční, protože všeobecně je známo, že naše stavby zatím jsou řádově předražovány proti ostatním zemím. Takže tady v tom se dají očekávat některé ty úspory, které by mohly podpořit další výstavbu těch zastavovaných staveb.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Skokane, i vy si myslíte, že odvolaný ředitel Brunclík nastražil na ministra dopravy miny, jak on sám řekl, v podobě toho seznamu? Nepoložil si jen pan Bárta později sám?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Tak na to bych se radši zeptal pana ministra.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Co vy si o tom myslíte?
Petr SKOKAN, poslanec /VV/
--------------------
Víte, my politici jsme velmi často odkázáni do rukou úředníků-odborníků, kteří nám připravují podklady. Já jsem to zažil při své předcházející činnosti a někdy jsem se děsil, co mi ten můj příslušný úředník dává do těch desek a neměl jsem právě čas nechat to ověřit nějakým protichůdným názorem. Takže my nastavujeme ten obličej, ale neseme v podpaží desky, které nám připravují naši úředníci. Jestli v nich byly miny, rozbušky, nevím.
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak pana ministra jsme se na to chtěli zeptat samozřejmě přímo, tedy ve studiu, ale nepřišel. Pánové, já vám děkuji, děkuji vám všem a přeji dobrou noc.
Václav CEMPÍREK, poslanec /nestraník za TOP 09/, vedoucí Katedry technologie a řízení, Dopravní fakulta, Univerzita Pardubice
--------------------
Dobrou noc.
Jaroslav PALAS, hejtman Moravskoslezského kraje /ČSSD/
--------------------
Na shledanou.
ČT 24, 24. 8. 2010, Pořad: Události komentáře