Ministryně odchází s hlavou vztyčenou. Oprávněně?

15. 5. 2017

Velice jsem ocenil pohotovou a adekvátní reakci ministryně školství na jednu z kauz posledních dní, která se týká dotací ve sportu. Demisí ukázala, jak se má chovat odpovědný politik, který nemá potřebu držet se svého úřadu za každou cenu. Kéž by stejným způsobem dokázal reagovat i ministr financí Andrej Babiš. 

Ministryně Valachová si při svém působení na MŠMT stanovila ne právě malé cíle. Pro jejich dosažení by bylo zapotřebí určitě ještě dalšího období ve vedení úřadu. Při svém snažení si ale počínala velice obstojně - problém dokázala pojmenovat, snažila se najít řešení a to následně prosadit.

Mezi její úspěchy řadím to, že se zasloužila o zvýšení platů učitelům. Následným krokem by však mělo být zvýšení mezd pedagogů ve vysokém školství. Proto jsem ocenil i snahu o zvýšení rozpočtu vysokých škol o 4,5 miliardy korun na rok 2018. Důležité jsou i změny ve financování regionálního školství. Pozitivně hodnotím dokonce i inkluzi, ovšem za podmínky, že bude dobře zvládnutá. 

Nelíbí se mi však prosazení zákonného nároku na místo ve školce již od dvou let dítěte. K tomuto máme k dispozici jiné instrumenty, například dětské skupiny. Velkým otazníkem je také kariérní řád. Problém je, že pokud nebude dobře připraven, může nadělat více škody než užitku. Rozdělení učitelů do pouhých tří skupin, z nichž první je pro začínající a třetí pro zkušené a excelentní, je kontraproduktivní. Až na pár výjimek všichni nakonec skončí ve druhé skupině. 

Jako mnohem důležitější vidím roli ředitele jako zkušeného manažera, který dokáže přijít s moderní koncepcí vyučování, získat i udržet vynikající učitele a motivovat je ke kvalitním výkonům. Rozvoj učitele nemůže být nalinkovaný jakýmikoliv tabulkami. 

František Vácha, poslanec TOP 09

zdroj: Lidové noviny, 13. 5. 2017

Štítky
Osobnosti: František Vácha
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme