Ministr financí zneužil data finanční správy k útokům na národnostní skupinu

22. 12. 2015

(Vystoupení předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska v Poslanecké sněmovně k návrhu odložit platnost zákona o povinném kontrolním hlášení DPH)

Děkuji za slovo, pane předsedající.

Vážená vládo, dámy a pánové,

mí předřečníci mi do značné míry usnadnili situaci, protože tady poměrně přehledně uvedli důvody, pro které se domníváme, že tento zákon by neměl platit od Vítězného února 2016. My jsme se domnívali, že by neměl platit vůbec. Rozhodně není připraven tak, aby mohl úspěšně fungovat od 25. února. Nechci vás v adventním čase zdržovat tím, že tady budu opakovat vše, co jsem říkal k tomuto návrhu zákona, když jsme ho projednávali. Vysoké sankce, nevyvážená mocenská pozice ze strany státu vůči podnikatelům a naprosto kratší konec provazu ze strany podnikatelů vůči státu. A to ať už se jedná o sankce, ať už se jedná o lhůty, ať už se jedná o práva či povinnosti, či ať už se jedná o uvalení odpovědnosti za nějaký proces, který nemohou ovlivnit. Například jste schválili, že podnikatel odpovídá za doručení kontrolního hlášení, nikoli za odeslání. Jak může ovlivnit proces doručení? Zatímco stát samozřejmě plní svoji povinnost v okamžiku odeslání, nikoliv v okamžiku doručení. To je jenom takový malý příklad naprosto nesmyslně nevyvážené pozice.  Přes všechny tyto argumenty, které obsahují argumenty Hospodářské komory, Asociace malých a středních podnikatelů, Komory daňových poradců, a tento zákon se stal platnou součástí právního řádu. Troufnu si říci, že jste byli hluší a slepí, anebo jste měli nějaké jiné priority, než tyto závažné argumenty

Nicméně během roku, kdy jsme takhle argumentovali marně, se přece jenom stalo několik věcí, které stojí za úvahu a za varování, zda by měl skutečně tento zákon vstoupit v účinnost ve stanoveném datu. Jedná se především o diskusi o možném zneužití dat. Troufnu si tvrdit, že data, která má dnes finanční správa k dispozici kolem DPH, jsou dostatečná po legislativních změnách, kterých se dosáhlo v letech 2010 až 2012. Ty sice trošku zvýšily administrativní náročnost, ale naprosto nepatrně. Těch dat je tolik, že je pro finanční správu složité zpracovat je plošně. Může se v nich orientovat pouze selektivně. Bude-li jich mít stokrát více, což v případě kontrolního hlášení nastane, pak je naprosto vyloučené, aby je zpracovávala plošně. Dojde jenom k selektivnímu výběru. Na konci bude realizována hrozba, na kterou jsme upozorňovali. Tou je zneužití dat.

Během tohoto roku pan ministr financí sám několikrát osobně veřejně prokázal, že zneužívá již nyní ta data, která jsou v současnosti k dispozici. Uvedu malý příklad. Pan ministr - a je to dohledatelné - zde na mikrofon několikrát prohlásil při diskusi o elektronické evidenci tržeb, že Vietnamci neplatí daně. Jako bývalý ministr financí dobře vím, že je možné, aby ministr financí konstatoval, že k velkým daňovým únikům dochází v těch či oněch sektorech. Ale nelze se legálně dostat k placení či neplacení daní z hlediska národnosti. Jediným mechanismem je, že prostě pan ministr někomu zadal úkol, aby mu projel všechny lidi s vietnamským jménem a podal mu tuto informaci. To už je informace, na kterou nemá právo. Pokud si ji vyžádal, tak ty informace zneužil. Vyjádření, že Vietnamci neplatí daně, je stoprocentní důkaz, který provedl ministr financí sám na sobě, že zneužívá již dnes existující data finanční správy.

Očekávám již jenom, kdy nás pan ministr veřejně seznámí se svým názorem, který v kuloárech občas rád opakuje, že Židi neplatí daně.

Jak by se panu ministrovi líbilo, kdyby pan ministr Sobotka, když byl ministrem financí, nebo ministr Kalousek, když byl ministrem financí, veřejně řekl na tento mikrofon, že Slováci neplatí daně? Nebo přinejmenším největší žijící Slovák na území České republiky že neplatí daně. Jistě by to označil za nehorázné zneužívání informací daňové správy, kterou ministr používá k politickým útokům na tu či onu národnostní skupinu. Pan ministr financí tohle tady několikrát opakoval. Pokud mi to někdo nevěří, tak si to v tom stenu najděte. A několikrát zneužil data finanční správy k tomu, aby nepřiměřeným a především nelegálním způsobem zaútočil na národnostní skupinu.

Proč si máme myslet, že stejným způsobem nebude útočit na jiné skupiny? Po Vietnamcích přijdou Židi, pak přijdou podnikatelé, kteří obchodují s Babišovými komoditami. Kdo přijde potom? Kdo přijde po Vietnamcích?

Prostě během toho roku, co jste ten zákon schválili, pan ministr prokázal, že zneužívá data. A vy mu těch dat chcete poskytnout stokrát víc.

To samo o sobě by mělo být dostatečným důvodem, abyste buď zrušili tento zákon, nebo si vyměnili ministra financí. Tento zákon s tímto ministrem financí je nebezpečný nástroj pro jakékoli demokratické a svobodné prostředí jakékoli země. Pan ministr to bohužel prokázal sám svými veřejnými vyjádřeními ve Sněmovně.

Zkusme se zamyslet, jaký opravdu chceme mít přístup k daňovým poplatníkům. Jsou dva možné způsoby. Klientský a represivní. Klientský způsob se pokouší situaci  daňovým poplatníkům udělat co nejvíce  přátelskou, jednoduchou a průhlednou. To samozřejmě umožňuje koncentrovat kontrolní kapacity na ty podvodníky, kterých je tam ale menšina. Máme zhruba 300 tisíc plátců DPH a podle všech analýz, ke kterým jsem se kdy dostal, se odhaduje maximálně do 5 tisíc problémových  - nebo chcete-li mravně neintegrovaných nebo těch, kteří se účelově a schválně, nikoliv nějakou chybou, dopouštějí krácení daní. Takže kvůli těmto 5 tisícům my budeme šikanovat 295 tisíc poctivých. Uvalíme na ně nové povinnosti. Těch 5 tisíc se stejně bude smát, protože nějaký způsob podvodu najdou.

To je ten přístup, kdy předpokládám, že z těch 300 tisíc jsou úplně všichni podvodníci, pardon, ne 300 tisíc, ale 299 999, protože pan ministr je také plátcem DPH. On si to snad o sobě nemyslí.

My jsme se snažili o klientský přístup a zjednodušení.  Součástí platného právního řádu bylo jednotné inkasní místo a sjednocení daňového základu pro daně z příjmů fyzických osob, zdravotní a sociální pojištění. Vy jste argumentovali, že tím dojde k nepřiměřenému snížení daní. Dobře. To je vaše politické právo. Pak jste bez problému mohli zvýšit onen parametr sazeb, libovolně, protože na to máte většinu. Ale neexistoval jediný důvod zrušit již v našem právním řádu platné sjednocení základu sociálního, zdravotního pojištění a daně z příjmu fyzických osob. To už v tom zákoně platilo a všichni na to byli připraveni, protože to platilo rok a půl dopředu. Vy jste to zrušili a nechali jste tu komplikaci tří různých základů pro jeden přímý odvod

My jsme také předložili jeden ze zákonů, kterým se vůbec nechcete zabývat.

(Všimněte si, že my aspoň to EET projednáváme. Vy tenhle zákon vůbec nechcete zařadit na program).  To je jednotné kontrolní místo. Živnostník, podnikatel, má dnes 27 kontrol vzájemně nekoordinovaných, z různých míst. Potravinářskou inspekcí počínaje, obchodní inspekcí konče, a musí to všechno legislativně zvládnout, i procesně.  My si myslíme, že úplně stejnou pozici by měl mít stát. Že by přišla jedna kontrola, která by s metodickou podporou jednotlivých institucí provedla kontrolu ve všech oblastech, kterou tam potřebuje stát mít, ale jednou kontrolní skupinou nebo jedním kontrolorem v jeden termín a nikoliv dvaceti různými kontrolními skupinami ve třiceti různých termínech. Jak se v tom dá podnikat?

Tohle všechno jsou naše návrhy, z nichž některé dokonce byly již platnou součástí právního řádu. To jste zrušili. To jste si odhlasovali, že ten zákon už zase nebude platit. A to další, co jde ke zjednodušení, o tom nechcete vůbec jednat.

To jsou ty dva různé přístupy. Asi se o nich nepřesvědčíme. Vy volíte ten represivní. Vy volíte ten, který skutečně přidělává hodiny a hodiny administrativní práce. S tím asi nic neuděláme. Vy tomu prostě věříte a myslíte si, že je to tak dobře. Já netvrdím, že jsem nositelem jediné pravdy. Ale to, že ministr financí zneužil důvěrná data chráněná daňovým tajemstvím k politickému útoku na jednu národnostní skupinu, je objektivní fakt. A jsem kdykoliv schopen doložit to několika výpisy ze stenozáznamu této Poslanecké sněmovny. Pokud se toho neštítil na základě stávajících informací a vůči jedné národnostní skupině, není jediný důvod si myslet, že se toho nebude štítit, když bude mít těch informací stokrát víc a každá skupina, která není tak či onak závislá či podřízená na Agrofertu, je pro něj nepřátelská a on na ni díky těmto informacím zaútočí. To samo o sobě je obrovské varování a moje obrovská prosba - abyste to nepřipustili. To není moje pouhá fabulace či spekulace. Ministr financí zneužil důvěrných daňových informací k tomu, aby zaútočil na jednu národnostní skupinu. To se stalo. A dokonce několikrát.

Štítky
Osobnosti: Miroslav Kalousek
Témata: Daňový systém
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme