Ministerstvo financí a pošta ušetří dlužníkům peníze
Česká pošta se rozhodla konkurovat inkasním agenturám a zapojit se do vymáhání dluhů. Věřitelé budou moci jejím prostřednictvím vyhledat dlužníky a informovat je, že dluží. A nejen to, pošta ve spolupráci s právní kanceláří Kubištová & Co, bude dluhy i vymáhat.
Pošta jde do nového byznysu velmi razantně. Dlužníkům slibuje asi třetinové poplatky proti běžným inkasním firmám. To má přesvědčit velké věřitele, jako jsou třeba operátoři nebo energetické firmy, že bude pošta ve vymáhání úspěšná a že jí mají svěřit své pohledávky.
Novou službu pošta nazvala Dino, což je zkratka názvu Dluhové inkaso obyvatelstva. Spustit ji chce od příštího roku. Postup bude v praxi následovný. Poté, co věřitel pověří poštu, aby dluh vymáhala, pošťák doručí dotyčnému zásilku s fialovým pruhem. Ta dlužníka upozorní, jakou částku a komu dluží. Řešení pak nabídnou vyškolení pracovníci na jedné ze 1700 poboček, které mají aspoň jednu přepážku, ve spolupráci s právní kanceláří.
Podle pošty i ministerstva financí, které službu podporuje, má Dino ušetřit dlužníkovi náklady na případnou exekuci. Podle ministra financí Miroslava Kalouska by se díky tomuto projektu mohl snížit počet případů, kdy se budou pohledávky vymáhat soudně, což často končí jejich neúměrným navyšováním. Zvláště u drobných pohledávek je podle něj často evidentní, že cílem některých věřitelů není informaci o pohledávce doručit, ale spíš nedoručit, aby bylo možné zahájit další fáze vymáhání a zvyšovat dlužnou částku. „Je to pokus ochránit ty slabé, aby jejich situaci nezneužívali někteří silní,“ tvrdí Kalousek. Výhodou pro věřitele má být zase to, že se dostane k uhrazení i těch pohledávek, se kterými mnohdy ani nepočítal.
Většinu nákladů ponese stejně jako v případě mimosoudního vymáhání dlužník. Tyto náklady jsou podle tvrzení pošty ve srovnání s náklady, které dlužník nese při řešení jinými cestami na třetině až polovině částek. Co bude dlužníka stát řešení přes službu Dino, se dozví z ceníku, který pošta sestavila.
Ani věřitel to ale nebude mít úplně zadarmo. „Cena vůči dlužníkovi i věřiteli je rovnoměrně rozdělená,“ řekla mluvčí České pošty Marta Selicharová. Věřitelé za doručení jedné zásilky zaplatí podle výše pohledávky od 258 do 1188 korun.
Advokátům z kanceláře Kubištová & Co, kteří budou vymáhání pohledávek právně ošetřovat, se prý i nižší ceny, které nabízejí, vyplatí. Popírají však, že by z toho profitovali jen oni. „Nejsme výhradním partnerem České pošty, jednáme také s dalším partnerem,“ říká vedoucí partner služby Dino Miloš Hrdina z kanceláře Kubištová&Co.
Pošta očekává od nové služby i finanční efekt. „Služba je pro členy sdružení finančně rentabilní a obsahuje již veškeré náklady České pošty i kanceláře Kubištová & Co. spolu s přiměřeným ziskem,“ dodává Selicharová. Jaká bude konkrétní „odměna“ pošty není ještě podle jejího ředitele Petra Zatloukala stanoveno.
Smyšlenkou zapojit poštu do byznysu s dluhy přišla před dvěma roky právě advokátní kancelář Kubištová & Co. Pošta si následně v politním projektu ověřila, že model funguje. Vybrala vzorek 342 pohledávek starých nejméně pět let. Pošťáci osobně doručili 40 procent zásilek a dalších 15 vhodili do schránky. K přepážce kvůli řešení dluhu se dostavila čtvrtina příjemců. Z toho dvě pětiny si sjednaly splátkový kalendář nebo dluh akceptovaly.
Lidové noviny, 19. 10. 2012, rubrika: Peníze a byznys, str. 15