Má smysl, aby byl český film podporován státem?
Miroslav Kalousek ministr financí
Kinematografie si samozřejmě veřejnou podporu zaslouží jako důležitá součást české kultury. Ale je to otázka priorit v rámci rozdělování rozpočtových prostředků. Pokud ode mě chcete slyšet, kolik si myslím, že by měla kinematografie pravidelně dostávat, tak to vám neřeknu. Nemůžeme se porovnávat se zeměmi, jako je Německo, ale s takovými, které mají stejnou ekonomickou situaci jako my. Musíme také srovnat nejen prioritu podpory českého filmu, ale i otázku ostatních priorit.
Jan Hřebejk režisér, scenárista, herec
Je to dobré, pokud chceme nějakou kinematografii mít. Pokud by stát film nepodporoval, byli bychom výjimka z celé Evropy. Je hrozně zavádějící poukazovat na to, že pořád něco chceme, a vedle toho jmenovat filmy, které se nepovedly. Všichni říkají filmařům: vy dostáváte peníze, a pak točíte Kameňáky. Jenže bez dotací budou jenom Kameňáky.
Ondřej Trojan režisér, producent, herec
Film se sám neuživí, jako celá řada jiných kulturních odvětví. Mimochodem, Česko má, percentuálně vyjádřeno, jeden z nejchudších rozpočtů pro ministerstvo kultury. Doufám, že odlukou církve od státu (církve do gesce našeho ministerstva kultury spadají, což je také dost zvláštní specifikum), se tato situace poněkud zlepší.
Fero Fenič režisér, scenárista, producent, ředitel společnosti FEBIO
Více peněz na podporu kinematografie vnímám jako pozitivní krok. Názory, že filmový byznys je podnikání jako každé jiné a že by se nemělo státem zvýhodňovat, platí o velkých zemích, které mají dostatečně velký trh, kde filmový byznys může uspět a uživit se. V zemi velikosti Česka je to téměř vyloučeno.
Kristina Hejduková producentka, Sirena Film Myslím, že český film si zaslouží podporu státu, obdivuji dánský model, kde jsou filmy subvencovány státem a dosahují mnoha úspěchů jak diváckých, tak festivalových. Tak podle mého názoru vypadá ideální stav.
Zdeněk Troška režisér, scenárista, herec
Když se může dotovat sport, proč by se neměl dotovat film a kultura. Za každou korunu, kterou filmař od státu dostane, zaplaťpánbu. Filmaři by měli ale peníze z fondu dostávat dílem rovným. Oni řeknou, Troškovi se nic dávat nebude, to je komerční režisér, ten ať si na to vydělá sám. Ale copak se všichni mí kolegové nesnaží, aby jejich film byl komerčně úspěšný? Aby na něj lidé chodili? Vždyť film je také výrobek, jako boty, halenky, auta.
Karel Zýka výkonný ředitel Asociace producentů v audiovizi
Je to dokonce nezbytné. Česká kinematografie je součástí národní identity, máme tradici a stále ještě patříme ke světové špičce, i když těžíme hlavně z minulosti. Film je prostě velmi nákladná záležitost, která spojuje kulturu a průmysl, ovlivňuje naše životy i prostor kolem nás. Absenci státní podpory by producent musel nahradit snižováním nákladů, které je už nyní na hraně, a vedlo by to ke snížení kvality filmů a vymizení jakýchkoliv náročnějších nebo výpravnějších látek.
Lidové noviny, 21. 3. 2013, rubrika: Peníze a byznys - Speciál