Laudát: Zvýšení jízdného je další chybou pražského magistrátu
Rozhovor s poslancem Františkem Laudátem
Jan BUMBA, moderátor
Jak víte i z našeho vysílání, tak od července budou stát jízdenky v pražské hromadné dopravě o 6 korun víc než nyní, ty levnější budou stát místo 18 korun 24, cena dražších stoupne z 26 na 32 korun. Prodlouží se zároveň jejich platnost a také nic nebudou platit děti do 15 let a senioři nad 65 let věku. Opozice tento krok kritizuje, podle TOP 09 to zvýší finanční zátěž Pražanů, ale zároveň nějak nezlepší situaci města. Proč tedy zvyšovat cenu jízdného, když se zároveň významně rozšíří okruh těch, kteří nebudou platit nic. Můžete se také zapojit do naší debaty na mailové adrese ozvenydne@rozhlas.cz. V našem přenosovém voze je 1. náměstek pražského primátora Karel Březina z ČSSD. Dobrý den, vítám vás.
Karel BŘEZINA, 1. náměstek pražského primátora /ČSSD/
Dobrý den.
Jan BUMBA
A ve studiu zde na Vinohradech, předseda pražské TOP 09 František Laudát. Dobrý den.
František LAUDÁT, poslanec a předseda pražské organizace TOP 09
Dobrý večer.
Jan BUMBA
Pane Březino, jednoduchá otázka na úvod. Proč tyto úpravy jízdného?
Karel BŘEZINA
Tak tyto úpravy, k těmto úpravám jsme se zavázali jako nová vládnoucí koalice na radnici hlavního města, zavázali jsme se za prvé k tomu, že zavedeme jízdné zdarma do 15 let a od 65 let. Za druhé jsme se zavázali k tomu, že po celou dobu tohoto volebního období nedojde k jakémukoliv navýšení předplatného jízdného, to znamená, jízdného od měsíčních kupónů až po kupóny roční.
Jan BUMBA
Chcete říct, že teda plníte závazky ze svého programového prohlášení.
Karel BŘEZINA
Za prvé z volebních programů a samozřejmě i z programového prohlášení rady. A také dobře říci na tomto místě, že vláda připravuje navýšení daně z přidané hodnoty mimo jiné i na služby ve veřejné dopravě a přesto se rada rozhodla, že toto navýšení daně z přidané hodnoty nebude vstupovat do cen předplatného jízdného, jinými slovy, jen v tuto chvíli je na místě říci, že 82 procent cestujících pražskou veřejnou dopravou buď bude jezdit za nižší cenu, nebo bude jezdit zdarma, anebo bude jezdit za cenu, za cenu stejnou, pouze 18 procent, ti, kteří využívají jednorázové jízdné, tak tady dochází k úpravě jízdného na základě toho, že dochází k prodloužení časování těchto jízdenek.
Jan BUMBA
Když se podíváme na některá čísla, tak platí, že jízdné zdarma pro děti a seniory bude stát asi 240 milionů a z toho zvýšeného jízdného by mělo přitéct asi 200 milionů, tedy to zdražení přinese ztrátu asi 40 milionů.
Karel BŘEZINA
Ano, tato, tato čísla, odhadnutí čísla, samozřejmě teprve realita ukáže, zda například někteří, kteří jezdí na jednorázové, nepřejdou na předplatní kupóny a tak dále, ano, tato změna v odhadnutelných nákladech činí 240 milionů na zavedení jízdného zdarma a v plusové části 200 milionů, zhruba 200 milionů v těch ostatních tarifních úpravách.
Jan BUMBA
Pane Laudáte, co vám na těchto změnách jízdného vadí, právě to, že by tam mělo být těch minus 40 milionů?
František LAUDÁT
Tak jednak samozřejmě já bych tento krok nevyčítal sociální demokracii, což je samozřejmě úplně typické sociálnědemokratické opatření, ale je smutkem, že na tomto rozhodnutí se podílí valnou většinou i pražská ODS a samozřejmě to, co nám vadí, je jednak na jedné straně veřejnost už začíná dostávat signály, že Praha se dostane v budoucích letech do makroekonomické nestability, stačí připomenout obrovské investice finančně nepokryté, ať je to výstavba pokračování trasy a metra Blanky a dalších a dalších ...
Jan BUMBA
Zůstaňme u jízdného.
František LAUDÁT
Samozřejmě, ono to s tím souvisí, protože městská kasa je jedna a její příjmy jsou nějak definovány. A na druhé straně prostě se dělají takovéto minusové kroky. To, co já ovšem považuji v tom širším kontextu za politickou hrubou chybu pana primátora, protože samozřejmě pan náměstek Březina plní programové prohlášení, tak to je otázka, že v současné době probíhají zatím na expertní úrovni práce na novém rozpočtovém určení daní. A tímto krokem nám pražští radní výrazně zhoršili pozici při obhajobě toho, aby Praha alespoň zůstala, co se týká definovaných příjmů z daní, podílu na daních.
Jan BUMBA
Proč, protože bude to vypadat tak, že Praha rozhazuje peníze?
František LAUDÁT
Přesně tak, protože co máme potom říkat, jestliže řekneme, že budeme brát Ostravě, Plzni, Brnu, peníze Olomouci s tím, že oni mají základní problémy s pokrytím dopravní obslužnosti a v nejbohatším městě republiky se budou další kategorie občanů prostě uvolňovat z toho, aby platily finance.
Jan BUMBA
Pane Březino, nebude to skutečně vypadat tak, že Praha se nechová jako dobrý hospodář, když to řeknu takhle.
Karel BŘEZINA
Ne, tak já myslím, že je dobře, že pan Laudát jasně v tuto chvíli za TOP 09 sdělil Pražanům a obyvatelům některých velkých měst, že se jim bude sahat na příjmy do rozpočtu. Tato koalice v čele Prahy tuto rozpočtovou změnu, respektive změnu rozpočtové určení daní jednoznačně odmítla na mimořádném zasedání zastupitelstva, jak hlasy sociálních demokratů, tak také hlasy občanských demokratů, bohužel za prázdných lavic TOP 09, které se tohoto projednávání nezúčastnili.
Jan BUMBA
Ale nemůžete popřít, že v kase bude o 40 milionů méně.
Karel BŘEZINA
Samozřejmě, ale je to prostě, tato politika této koalice a politika sociální demokracie se jasně zavázala k těmto krokům a prostě tyto prostředky rozpočtu hlavního města Prahy nalezneme, je to o prioritách a pro nás prioritou je, aby dopady, dopady reformy, možná pseudoreforem, které připravuje tato vláda, co možná nejméně dopadaly na ty skupiny obyvatel, jako jsou mladé rodiny s dětmi.
Jan BUMBA
Počkejte, jakou spojitost má zdražení jízdného a reformy.
Karel BŘEZINA
Přesně tak, to je tak, že dopadají nejvíce na mladé rodiny s dětmi a na seniory a proto my tady přicházíme s tím, že alespoň ulevíme tím, tyto dvě skupiny, to znamená, děti do 15 let a starší občané od 65 budou jezdit v pražské veřejné dopravě zdarma.
Jan BUMBA
Pane Laudáte, tento argument neuznáváte, že skutečně pro děti do 15 let a seniory nad 65, tedy pro ty skupiny, které si nemohou vydělat zrovna moc peněz, to bude úleva, když nebudou muset platit za MHD v Praze.
František LAUDÁT
Víte, oni, to není vůbec krok pro Pražany, protože Pražané v drtivé většině mají, mají zvýhodněné jízdné, mají celoroční nebo dlouhé časové kupóny, to je prostě tak, že dál tímto rozhodnutím pražští politici udělali další bariéru směrem ke zbytku republiku, protože toto zejména, vlastně jejich populismus postihne návštěvníky Prahy, postihne jednorázové, postihne turisty, já si myslím, že vůbec nedomýšlí konsekvence a pokud se týká toho rozpočtového určení daní, tak je absurdní, jestliže občanští demokraté jsou a mají svého premiéra, jsou ve vládě, mají právo veta na jakákoliv rozhodnutí a pražští politici svolávají mimořádné zastupitelstvo právě proti vládě, kde lídrem je předseda ODS, to je úplně absurdní, já bych chtěl říci, že jsem viděl ty expertní návrhy, pan Svoboda v kampani strašil 15 miliardami ztráty pro Prahu, což je úplně směšné, pak skončil na miliardě, zatím ty návrhy nejsou ani posunuty na úroveň, politickou úroveň vedení ministerstva financí.
Jan BUMBA
Zpátky ale zase k tomu jízdnému, když nebudou muset platit děti do 15 let a senioři nad 65, pane Laudáte, nemyslíte, že tohle skutečně je věc, kterou mnoho lidí ocení.
František LAUDÁT
Já si myslím, že ne, protože Pražané jsou zodpovědní, Pražané jsou pravicově založení a prostě v budoucnu přeci někdo vždycky tyto výhody jedné skupiny obyvatel nebo v tomto případě dvou skupin obyvatel někdo zaplatí. Já si myslím, že Pražané by radši měli jistotu dlouhodobě, že Praha bude stabilní, bude mít dostatek peněz na investice, na zlepšení dopravy, toto ničemu nepřispívá, podobně jako bylo opatření ještě za primátora Béma, jízda metra po půlnoci. Ty ohromné náklady desítky, desítky milionů jenom kvůli několika lidem, kteří se ten den radují v hospodě, ale tam, kde ty peníze potom chybí, jsou přes den v dopravních špičkách, kdy prostě jezdí málo tramvají, málo autobusů, lidé jsou tam doslova nahečmáni, ta kvalita dopravy v tomhle tom směrem k občanům se zhoršuje, nejsou schopný prostě zajistit větší kapacity v centru.
Jan BUMBA
Pane Březino, František Laudát zmínil i ten argument, že to opatření, to zdražení jízdenek, jednorázových jízdenek postihne hlavně návštěvníky Prahy, protože spousta obyvatel Prahy má ty dlouhodobé časové kupóny, nemyslíte, že to je skutečně takový nefér krok k lidem, kteří přijedou do Prahy jednou za čas.
Karel BŘEZINA
Tak já si nemyslím, že to je nefér krok, protože kdybychom k tomu přistupovali čistě ekonomicky, což zvláště u strany TOP 09 a u pana Laudáta bych očekával, tak bychom pak nesměli dávat jakoukoliv dotaci z rozpočtu hlavního města na veřejnou dopravu a pak by jednorázová jízdenka se vyšplhala možná čtyřikrát, možná pětkrát, pětkrát výše. Já jsem také jasně řekl, že my s úpravou té ceny také upravujeme časovost té jízdenky, to znamená, dnešní jízdenka na 20 minut a nepřestupní se stává jízdenkou na 30 minut a je jízdenkou přestupní. Jízdenka ze 75 minut se posunuje na 90 minut ke svému, ke svému využití. A je pravda, a já to v žádném případě nezpochybňuju, že toto opatření se dotkne těch, kteří cestují, cestují veřejnou dopravou v Praze pouze nahodile, protože nám samozřejmě jde o to, abychom měli velmi silný kmen těch, kteří používají veřejnou dopravu pravidelně, to znamená, využívají ty časové, časové kupóny, což je dneska 82 procent zákazníků veřejné dopravy v Praze, my věříme, že se to může i poněkud malinko zvýšit, a pro tyto klienty my absolutně nezvyšujeme jakékoliv jízdné v nejbližších 4 letech.
Jan BUMBA
Jen tak mimochodem, pane Březino, vy sám máte tramvajenku, jezdíte MHD do práce?
Karel BŘEZINA
Já mám Opencard, vlastním Opencard, ale v tuto chvíli ji z hlediska MHD nevyužívám.
Jan BUMBA
Takže vy sám nejezdíte MHD?
Karel BŘEZINA
Já jezdím MHD a využívám, vzhledem k tomu, že těch cest nečiním tolik, tak využívám jednorázové jízdné, to znamená, i na mě tato cena dopadne.
Jan BUMBA
Pane Laudáte, prosím ještě krátce, myslí si TOP 09, že lidé kvůli tomu zdražení jednorázových jízdenek začnou víc jezdit auty?
František LAUDÁT
Ano, tak pokud se dostane do nějaké relevance, zejména mimo pražští návštěvníci, tak samozřejmě při těchto cenách mohou zvážit a další nějakých pár tisíc aut denně prostě dá přednost tomu, že prostě dojede do centra, než by použil MHD, může se to stát, ale samozřejmě je to otázka nějakého delšího horizontu.
Jan BUMBA
Pánové, já vám oběma děkuji za rozhovor. Předseda pražské organizace TOP 09 František Laudát. Na shledanou.
František LAUDÁT
Na shledanou.
Jan BUMBA
A 1. náměstek pražského primátora Karel Březina z ČSSD. I vám děkujeme, na shledanou.
Karel BŘEZINA
Na slyšenou.
Český Rozhlas 1 - Radiožurnál, 17. 5. 2011, Pořad: Ozvěny dne