Laudát: Výstavba českých dálnic potřebuje urychlit
(editovaný přepis hlavních bodů rozhovoru s předsedou poslaneckého klubu Františkem Laudátem)
Moderátorka
Plány, které představil ministr Dan Ťok na stavbu silnic, jsou podle Vás reálné? Do jaké míry je to zásluha vlády?
František Laudát, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Reálné jsou. Na můj vkus je to ale málo. Pokračuje krize, která trvá delší dobu. Tato vláda sice začala za více než tříletý mandát budovat nějaké úseky, nicméně je to stále málo. Jestli chceme ukončit trápení, které se jmenuje výstavba české dálniční sítě v roce 2030, tak by mělo být za každý rok stále rozestavěno asi o 90 kilometrů navíc. Doby výstavby poslední dobou neuvěřitelně rostou. Dříve se dělala řada za dva roky, dneska jsou to dokonce tři, někdy více než tři roky. V tuhle chvíli mohl pan ministr říci, že jedeme dobře, pokud by hovořil o tom, že je rozestavěno více než 270 kilometrů dálnic.
Moderátorka
Připustíte přesto, že vládě se podařilo minimálně zvládnout, co předchozí vlády poměrně dlouho odkládaly? To znamená vyřešit soulad legislativy české a evropské, co se týče posudku vlivu na životní prostředí? Slovy ministra životního prostředí, že EIA už není strašák a univerzální brzda českého stavebnictví?
František Laudát, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Takhle to není. Do konce Nečasovy vlády problém s EIA nebyl. Sice bylo na obzoru, že musíme přijmout evropskou legislativu. To, že se naše země dostala do krize s posudky EIA, je vina pana ministra Brabce a pana premiéra Sobotky. Ten problém zanedbali a při vyjednávání definitivních dohod na čerpání všech finančních prostředků na toto programové období uzavřeli dohodu s Evropskou unií. V té se zavázali, že vše pojede podle legislativy, a tu okamžitě přijali. Potom následovalo dlouhé čekání, které nebyli schopni vysvětlit. Teprve když došlo k situaci, že se nedal stavět ani jeden metr dálnice, tak teprve tehdy začal pan Sobotka vyjednávat v Bruselu o výjimce pro 9 staveb.
Moderátorka
Dle předchozího stavu ale hrozilo to, že nebude možné stavby platit z evropských prostředků. Pojďme k penězům, o kterých byla řeč, zmiňované až 4 miliardy korun, které nakonec přece jen budou na opravy silnic druhé a třetí třídy. Je to dost? Je to podle Vás správná cesta, kterou se do krajů dostávají peníze na tyto opravy ?
František Laudát, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Jsou to vždy mimořádné příspěvky. Faktem je, že v minulých volebních obdobích stát dával na silnice druhé a třetí třídy pouze v případě povodní nebo živelných katastrof, jinak ne. Je to totiž majetek krajů a kraje by se o ně měly primárně starat. Jenom bych upozornil, že poslední pořádný audit českých silnic, ze kterého byly jednoznačná čísla, proběhl zhruba někdy před rokem 2005. Tehdy bylo konstatováno, že nedostatky, zastaralost a zchátralost na tehdejší stávající síti byla asi 2,1 bilionu korun. Byly to dálnice, rychlostní silnice, tehdejší silnice první, druhé a třetí třídy. Nedohledal jsem čísla, kolik náleží na silnice druhých a třetích tříd, o které jde. Předpokládám ale, že minimálně zanedbanost silnic, nemluvím o přestavbě těchto silnic, je někde možná kolem 1 nebo 1,5 bilionu korun. Když tam dáte ročně 4 miliardy, tak si asi dokážete představit nápravu stavu. Nicméně každá koruna, kterou dáme do naší zoufalé silniční sítě v těchto kategoriích, je dobře.
Moderátorka
Pojďme ještě zpátky k posuzování vlivu na životní prostředí. Ministr životního prostředí mluvil o tom, že univerzální brzdou a strašákem už snad EIA nebude. Do jaké míry je na místě vkládat naděje do sněmovní novely, která by měla stáhnout proces EIA ze stávajících 6 na 4 měsíce?
František Laudát, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Shodou okolností to byl můj bod a můj návrh usnesení, které sněmovna koncem listopadu přijala, kdy jsme donutili ministra Brabce, aby do sněmovny konečně přinesl novelu zákona o EIA. Dostal ultimátum do konce ledna. Přinesl to začátkem února, což se dá tolerovat. Probíhá jednání. Situace ve sněmovně je taková, že jsme velmi radikálně, musím říct napříč politickým spektrem, zasáhli do novely stavebního zákona, kde se objeví zcela nové věci, které by měly urychlit výstavbu dopravní infrastruktury. Doufám, že přes příští týden dojde na druhé čtení. Tam budou některé návrhy ještě načteny podle dohody. Upozorňuji, že poslanci napříč politickým spektrem jsou z toho, že se nestaví, tak nervózní, že při projednávaní stavebního zákona u pozměňovacích návrhů, shodou okolností některé jsem podával na hospodářském výboru i já, všude, kde bylo neutrální nebo pozitivní stanovisko ministerstva pro místní rozvoj a negativní ministerstva životního prostředí, bylo téměř jednomyslně bráno v potaz stanovisko ministerstva pro místní rozvoj. Poslanci tak přehlasovávali negativní stanovisko ministra životního prostředí. To také o něčem svědčí.
Moderátorka
Je to podle Vás dobře? Není to tak, že to, že se nestaví dopravní infrastruktura, vede k tomu, že jsou potlačovány požadavky na ochranu životního prostředí?
František Laudát, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Domnívám se, že ne. Málo kdo je takovým strážcem ochrany přírody, jako jsme my v TOP 09, viz zákon o ochraně přírody, který má mediální zkratku o národním parku Šumava. Mám pocit, že na ministerstvu pro životní prostředí stále ještě převládá úředický duch. Jakkoliv oceňuji, že poslední dobou bylo poměrně rychle vydáno několik stanovisek EIA ke stavbám, které měly výjimku Evropské unie. Zatím jsem neslyšel nějaké silné kontra názory proti předkládané novele o EIA. Doufám, že se nějakým způsobem domluvíme, že by to mělo projít.
Zdroj: ČT24, 17. 2. 2017