Laudát: Vláda se chová nezodpovědně

18. 3. 2015

(editovaný přepis debaty, které se na ČT 24 účastnil poslanec TOP 09 František Laudát)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Výběr mýta. Problém, kvůli kterému, mimo jiných samozřejmě, odcházejí ministři. Problém, který se mnoho měsíců nedaří vyřešit. Jen do konce příštího roku je jasné, kdo se o poplatky za dálnice pro kamiony postará. Co bude potom, to dnes neví nikdo. A neví se ani to, kdy se bude vědět. Události, komentáře jsou na samém začátku, dobrý večer. Ministerstvo dopravy se ale podřád dušuje, že udělá první poslední pro to, aby do konce roku 2016, kdy skončí smlouva se společností Kapsch, stihlo soutěž na nového provozovatele mýta. Tendr by tak mohl začít ještě letos. To ale předpokládá, že Kapsch bude spolupracovat. Kvůli tomu, aby i další uchazeči věděli, jak systém funguje. Vítěz se pak podle toho rozhodne, jestli bude využívat současné mýtné brány, anebo to vymyslí jinak.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ministr dopravy Dan Ťok, dobrý večer.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A místopředseda hospodářského výboru sněmovny František Laudát. Dobrý večer, pane poslanče, i vám.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane ministře, tak stihnete to nebo to nestihnete tak, aby byl definitivní správce mýtného nebo jak to říci? Myslím pokud zřejmě od začátku roku 2017. Dříve nebo později to asi stihnete.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Od roku, roku 2017 to stihneme za předpokladu, že všechno půjde báječně a nebude žádný problém. Protože to nevíme, tak chceme mít jistotu. Tady v té reportáži zaznělo, že jsme v časové tísni. Víte, my jsme v technologické tísni. My potřebujeme umožnit příštím soutěžícím, aby se seznámili s tím systémem a rozhodli se, jestli ho použijí nebo nepoužijí, protože my to v té soutěži chceme takto vypsat. A dneska nám to ta smlouva neumožňuje. My musíme prostě do té smlouvy sáhnout a to jednání s Kapschem musí být o tom, že umožní vhled do toho systému a umožní posouzení všem nabízejícím, tady s tím systémem chtějí a co z něho chtějí použít a co z něho použít nechtějí.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Připusťme, že to Kapsch dovolí. Pak to stihnete? Bude dost času na to se s tím seznámit, nebo ti uchazeči budou chtít tolik času, že to stejně nestihnete /souzvuk hlasů/ soutěž, v tom budou odvolání ...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

V tom čase, v tom čase, já jsem říkal, že nechci kličkovat a chci říkat na rovinu. Jestli, jestli ty uchazeči nepoužijí to, co je folklorem při soutěžích, že budou protestovat, budou vznášet námitky a budou ten čas prodlužovat, tak to nestihneme, pokud nám umožní tu soutěž udělat tak a my budeme schopni a já pevně věřím, že budeme, ji napsat tak, aby neměli důvod si stěžovat, tak teoretická možnost, že to stihneme, existuje.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Co se dělo mezi panem Stanjurou, který říká, že to rozjel, ale nestihl to dokončit, protože jeho vláda padla, a vámi? Proč se tomu nikdo nevěnoval? Co se tam tu dobu, když to bylo rozjeté, co se tam s tím dělo na tom ministerstvu? V jakým jste to našel stavu?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Víte, já si dávám úplně stejnou otázku. Pokud by byla pravda ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak v čem jste to našel?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

No, pokud by byla pravda, že se něco nachystalo, tak já jsem doufal, že to tam najdu. Já jsem tam nic takovýho nenašel. Faktem je ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Takže na to nikdo nesáhl?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Já jsem si nechal od pana náměstka vyjet kroky, které byly v mýtu udělány od roku 2012 do dnešní doby a musím říct, že je tam spousta věcí, spousta prohlášení, které jdou proti sobě, ale já ten hmatatelný výsledek v ruce nemám.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pana Laudáte, jak to, že to nebylo připraveno? V té reportáži jsme slyšeli, že Rakousko to tuším bylo, nebo která země, si na to dávají čas až 45 let, aby se takový tendr připravil. Jak to, že pan ministr Ťok nic nenašel na ministerstvu? Ať už za to může Stanjura nebo kdokoli jiný z vlády Petra Nečase.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Tak jestli tam někdo nic nenašel, tak já nevím, v jakém stavu je dokumentace na ministerstvu. Pamatuju si, protože jsem byl na rozdíl od dneška ve výkonném výboru Státního fondu dopravní infrastruktury, byť se ho to týkalo pouze okrajově, že už tenkrát byly harmonogramy. Dokonce jsem jeden viděl, kde se předpokládalo těch 7 měsíců na soutěž a 6 až 9 měsíců pro případná odvolání na ÚOHSu. Samozřejmě, někdo by mohl jakýkoli tendr, podobně jako i tento, zablokovat nějakým soudním předběžným opatřením. A bohužel já netuším, co se tam dělo za pana ministra Žáka, co se tam dělo za pana ministra Prachaře.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Já se ptám na to, co se tam dělo za vaší vlády, na to se ptám. Proč tam vlastně nic není? Vždyť jestli jiné země na to mají 5 let, tak to mohli udělat celé svým způsobem.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Ale já se domnívám, že prostě 5 roků je úplně zbytečná doba. Nejsem pamětníkem toho, kolik tehdy trvala ta podivná soutěž, ze které vzešel tento mýtný systém. To byl nějaký rok 2003, 2004. Vím, že úředníci ministerstva dopravy udělali ostudu v sousedních zemích, někde jak mohli.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A proto vy jste neudělali nic v tom.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

To v žádném případě. Prosím vás, jestliže si někdo ručí za to, že má před sebou ještě třeba 3 roky a řekne, že na to potřebuje 7 měsíců, to je asi jako kdybychom my dnes přemýšleli, co bude za 5 let. Nechápu, na co jsou potřeba tak dlouhé doby. Beru, že existuje hospodářská soutěž a bohužel možnost blokace ze strany konkurentů, kteří prohrají. Ale já bych taky kleknul na úředníky, odborníky a já nevím, kolik je potřeba na to sepsat, tím spíš když už je to opakovaný tendr, byť by asi České republice slušela jiná moderní technologie.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pan ministr Prachař v tom taky neudělal nic? Takže tam není nějaký, nějaký posun, který vy byste mohl využít?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Pan ministr Prachař vypsal, vypsal tendr na projektového manažera mýta. Bohužel a musím tady vzít kritiku na nás ...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

... na ministerstvo, byl vypsaný takovým způsobem, že ho bylo potřeba zrušit. To je smutná pravda.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A to je, to je to jediné, co se tam stalo, tedy za pana ministra Prachaře.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Ještě existuje nějaký materiál, který analyzuje, na kolik kilometrů silnic 1. třídy by bylo vhodné mýto ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Něco použitelného pro ten tendr, aby se to mohlo vzít a začít na tom pracovat?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

To konkrétní, co můžeme vzít a začít na tom pracovat, tak toho moc není. Bohužel.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Říkal jste technologická tíseň, že jste v tom ...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Ano. 

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kapsch naznačuje, že do toho pustí uchazeče?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Já pevně věřím, že ano, protože ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Vy to nevíte ještě.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

No my jste s ním nejednali a chceme s ním jednat na základě seriózního vyjednávání a velmi transparentně. Kapsch prohlásil, že je připraven dělat součinnost se státem, protože je, chce být prostě seriózním partnerem a já ho beru za slovo a já předpokládám, že každý seriózní firma a Kapsch, který je kótován na burze, bezpochyby by měl být seriózní firmou, tak prostě nemá důvod vlastně se snažit o nějaké nepřiměřené výhody a já předpokládám, že bude, bude spolupracovat.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Kdyby to nevyšlo, tak vy tam máte tu jakousi záchrannou síť, abych tak řekl, prodloužit tuhle tu smlouvu s Kapschem, aby se vytvořil ten prostor na definitivní soutěž. Ale Kapsch musí být levnější. O kolik levnější?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Kapsch v nějakém rozhovoru ústy svého šéfa prohlásil, že je připraven snížit své náklady o hromadu procent. Já předpokládám, že hromada procent je třeba 30 až 40, ale je to otázka jednání.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Hmm. Je tohle cesta, kterou by se ministerstvo dopravy teď mělo ubírat?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Moc na to nespoléhat. V podstatě Kapsch teďka bude mít v hrsti celou republiku a jako vyjednávání s nimi, to by musel být skutečně nečekaně velkorysý. Já osobně bych šel zcela jinou cestou. Prostě bych tady předložil projekt komunikace, které chci zpoplatnit a vypsal bych otevřenou soutěž. Nabídněte systémy, které chcete, jak to uděláte a kolik budou vaše marže. Prostě ty marže Kapsche mně přijdou proti satelitnímu systému velice vysoké. Já už jsem tehdy říkal, že to byla obrovská zmarněná šance před těmi roky, byť v Německu s vývojem těch aplikací měli obrovské problémy. Dneska máme dennodenně ve sněmovně "zabraňte objíždním trasám", dokonce teď se mění nějaké zákony. Tohle všechno by šlo velice elegantně...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dobře, čili vypsat výběrové řízení a když se to náhodou nestihne do konce roku 2016, tak tady bude nějaké meziobdobí, kdy se nebude dít nic.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Já znova opakuju, že schopnému ministrovi by mělo stačit 7 měsíců na tu kompletní soutěž, včetně vyhodnocení a dejme tomu až 9 měsíců na případné odvolávky a takové ty potyčky neúspěšných firem.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Hmm, to nestihnete? Schopný ministr to má stihnout, jsme teď slyšeli.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Já jenom, já jenom bych chtěl navázat na pana Laudáta. My samozřejmě děláme přesně to, co on říká. Tady nejde o schopného ministra nebo neschopného ministra. My děláme všechno pro to, abysme to udělali a já doufám, že se mně to povede. Ale na druhé straně já prostě nemůžu si dovolit, aby byla diskontinuita ve výběru mýta. To je 20 až 25 milionů ztráty denně a 9 miliard ročně. Prostě to je věc, na kterou my musíme jako zodpovědný hospodář mít nějakou odpověď a proto říkáme to B. To A je soutěžíme a budeme se snažit to udělat v ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Čili vaše snaha bude stihnout to a když se to nestihne, tak mít přechodné období s Kapschem, který ovšem bude počítat s tím, že když se to stihne, tak nic.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Ano.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tohle má být váš cíl.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Ano. To je, to je cíl a já si myslím, že od začátku velmi transparentní. My musíme vědět, co se stane, když se to nestihne, protože to, co už říkal pan místopředseda, prostě folklor v České republice je, že se neúspěšní uchazeči odvolávají a odvolávají se tak dlouho, aby ten proces zablokovali. Já doufám, že to neudělají, ale kdyby to udělali, tak musíme mít plán B, co budeme dělat.

-------------------------------------------

Daniel TAKÁČ, moderátor

Do důchodu v 65 letech. Premiér Bohuslav Sobotka chce znovu určit nejvyšší věk odchodu do penze. O zmíněných 65 letech mluvil v rozhovoru pro Českou televizi. Později by pak se měl důchodový věk upravovat podle průměrného dožití lidí. Každý by měl v důchodu strávit asi 20 let, řekněme. Dnes maximální důchodový věk nic neomezuje. ANO i lidovci jsou ochotni o novém návrhu jednat, pravicová opozice je proti.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/

Budeme se dívat kolem 65 let, ale chceme dát lidem alespoň elementární jistotu a zohlednit také tu dramatickou situaci, která se dá očekávat na trhu práce.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/

Pokud chce sociální demokracie navrhovat strop, aniž by hovořila o důchodové reformě, tak by za chvilku mohla vyplácet žebračenky.

Daniel TAKÁČ, moderátor

František Laudát, místopředseda hospodářského výboru, zůstal v Událostech, komentářích. Ještě jednou dobrý večer, pane poslanče.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Jan Lorman, ředitel Sdružení Život 90. Dobrý večer, pane Lormane, vítejte u nás.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pánové, je to na místě, aby se zastavilo to nekonečné zvyšování věku pro odchod do důchodu? Pane Lormane.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Tak podívejte se, pro mě nejdůležitější, aby byla jistota. Jinými slovy, aby když budu ukázněně, disciplinovaně celý život platit to, co mně je předepsáno, tak abych měl jistotu, že na základě celospolečenské smlouvy dostanu jaksi takovýto prostě podíl, dejme tomu, vyjádřeno v průměrné mzdě nebo v nějakém, v nějakém čísle a ta jistota je pro mě prostě základ. Jinými slovy, když budu toto vědět, tak si musím dopředu upravit šetření, spoření na stáří, protože ano, vyjde mi, že dostanu třeba 15 tisíc. 15 tisíc je pro mě málo, chci mít víc, tak si tedy musím dospořit. Nejhorší ze všech ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pak vám bude jedno, kdy těch 15 tisíc dostanete? Jestli to bude v 65, 67, 72 letech?

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Ne. To mi samozřejmě jedno není ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Když si to budete umět dopředu spočítat, tu jistotu budete mít.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Ano, musí to být odvozeno od toho, jak dlouho jsem pracoval. Jinými slovy, prostě ta celospolečenská smlouva musí vytvořit to, že to je tento, tato doba mojí, mé práce samozřejmě, že to musí být odvozeno toho dožití, to dožití je jaksi samozřejmě logické, to je pojistná matematika, protože nemůžu prostě jaksi to jinak prostě vypočítat a na základě toho pak vyjde, že z platu, který prostě mám, mi vyjde, že budu mít důchod, já nevím, 10, 15 tisíc a to je tak ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

No jde o to, jestli vám záleží na tom, kdy ho dostanete.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Ano, jistě, že záleží ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak já bych řekl, že dneska se musí, tuším, asi 35 let odpracovat a každý rok by se k tomu přidaly 2 měsíce například, takže by to šlo pořád, pořád dál. To vám nevadí, s tím problém nemáte, když budete vědět jak a kolik.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Když budu vědět, že to je, že to je v 65 letech, tečka, hotovo. Vím, že v 65 letech ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ale v 65.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Ano. Jo prostě a že to takto ...

Daniel TAKÁČ, moderátor

A že někdo jiný bude mít 67, protože je o 3 roky mladší třeba.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Ne. To nechci, já bych chtěl mít prostě tuto jistotu. Jinými slovy prostě tuto jistotu potřebuju mít, abych si mohl prostě mohl něco naplánovat. A to je prostě pro mě, pro mě důležitý. Pro mě je důležitý, abych viděl dobře, tak když dostanu v 65 důchod, tak mně pak nebude nikdo krátit ten důchod nebo prostě paralelní výdělek, protože státní pokladna nemá peníze. To jsou další věci.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To jsou, to jsou ...

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

To jsou ty jistoty.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Chtěl bych zůstat u toho věku, zastavit, nezastavit nárůst věku pro odchod do důchodu. Vy jste prosadili nezastavit.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Samozřejmě, protože se mění parametry střední věk dožití. To, co říká pan Lorman, já mu naprosto rozumím, je to příjemné pro lidi, ale pan Sobotka, pan Babiš zatím nedali jediná čísla na stůl, paní Marksová Tominová, která by přišla s udržitelným systémem. A u tohohle prostě může být jediná jistota, že buďto budou skutečně žebračenky, anebo že ten systém zkolabuje. To znamená, on musí průběžně nějakým způsobem reagovat na čím dál větší délku dožití. Pokud se zastaví na nějakých parametrech možnosti člověka, tak pak už by to byla nějaká konstantní hodnota. Ale skutečně my vyzýváme vládu, aby konečně přišla s nějakým řešením. Ona pouze chrlí burzu nápadů. Toto je jedno z toho. Bohužel oni pořádají takové mediální candrbály, s prominutím. Ale nikde není ta zodpovědnost, aby přišli se svým modelem. Podívejte se na tu komisi. Neříkám, že všechny nápady, které jsem zaslechl v mezidobí, ale oni chtějí dneska rušit druhý pilíř. Ale nemají alternativu, nemají žádný model. To je skutečně hodně nezodpovědné, hodně riskantní.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak oni říkají, co s tím, jakým způsobem to vyřešit. Já se chci ale zastavit u toho, u toho věku. Proč ten automatismus, proč ne to, co ostatně sám říkáte, závislost na délce dožití? Teď je nastaven systém, že jde automatický, prostě běží čas, zvyšuje se odchod, věk pro odchod do důchodu bez ohledu na věk dožití. Proč to nechcete navázat na nějaký parametr,

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Pane redaktore, dokonce i ve velmi sociálních státech a bohatých státech vzhledem k neudržitelnosti těchto systémů se začíná diskutovat, že dokonce i ta výše penzí bude průběžně vázána na ekonomické výsledky té země. Skutečně i v těch nejvyspělejších a bohatých zemích se to začíná vymykat.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No ale my to vážeme na čas. My to nevážeme ani na ekonomické výsledky, ani na dobu dožití, prostě na čas a zvyšuje se to pořád.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Já se obávám, že se tomu nevyhneme. Jakkoli chápu, že pro penzisty je to dobrá kotva, je to příjemné vědět přesně kdy, nicméně ty změny se neodehrávají z roku na rok. Vždycky několik let dopředu víte, že se vám ten věk toho odchodu ještě prodlouží. Pak je asi dobré dělat  to členění hodně jaksi husté, aby ty změny byly pozvolné. Ten věk dožití kromě toho po roce 89 neskáče tak radikálně, ale vždycky za tím musí být buď na ty penze vyděláme, anebo nevyděláme.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A musí být jasno, jaký ten důchod bude, tak jak o tom mluvil pan Lorman. On chce vědět, jaký bude mát důchod, tohle stát musí říct dopředu?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Já se domnívám, že stát by měl říct nějakou minimální spodní hranici. Ale my jsme chtěli zejména u těch mladých generací, to byla obrovská faleš, co tady předváděla v minulém období sociální demokracie, nicméně prostě lidé budou muset částečně i tu poslední fázi svého života vzít do svých rukou s větší odpovědností. To není nějaký automatismus. Potenciál toho průběžného systému se skutečně vyčerpává. V případě, že nesáhneme k dramatickému navýšení plateb do sociálního systému, ale to zase může způsobovat nezaměstnanost, chudnutí, malé investice rodin, jednotlivců v průběhu jejich života. Kdo by to také chtěl s nějakým tím, zda se dožije nějaké delší doby. My jsme to chtěli učit ty mladé generace. Bohužel sociální demokracie a Babiš to teďka chtějí zrušit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Na to měla mířit moje otázka na pana Lormana. Vy jste o tom částečně mluvil. Čistě průběžný systém, anebo počítáte s tím, že sám sobě si na tu penzi budete muset nějak spořit. Tohle pravidlo, ta spoluúčast nějaká musí tu být?

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Já se domnívám, že ano, že musí být, ale ta musí být především kvůli vztahu k tomu, co je možné. Jinými slovy já nemám vůbec rád prostě takový ten stát jako maminka, který mi zabezpečí, ať dělám, co dělám, ať prostě se chovám slušně nebo prostě zlobím, já to teď říkám prostě v příměrech, ano, a vždycky dostanu tu stejnou penzi. To je, to nejde. Jinými slovy, prostě tady musí být nastavena solidarita a musí mít své limity a samozřejmě, když mi to vyjde, že mi to nestačí, tak si musím prostě připojistit, protože musím pro sebe sám něco udělat. Jinými slovy, ta odpovědnost je strašlivě důležitá, je důležitá, aby si jí uvědomili lidi už jaksi ve 30 letech, kdy to skutečně začíná a když začnou spořit nebo samozřejmě když se narodí dítě, už tam začít spořit na starobní důchod, protože tam to samozřejmě všechno začíná a tím pádem se to rozloží do delšího času. Ale bez odpovědnosti za svůj život ve stáří nemůžu prostě chtít, aby mě všichni prostě potom jaksi platili to, co jsem si vlastně ani nevysloužil.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pánové, děkuju za vaši debatu v Událostech, komentářích, na shledanou.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/

Děkuji, na shledanou.

Jan LORMAN, ředitel, Život 90

Taky na shledanou.

zdroj: ČT 24, 17. 3. 2015, Události, komentáře

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme