Laudát: Prodloužení smlouvy na mýto oddaluje řešení
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou poslaneckého klubu Františkem Laudátem)
Moderátor
Vy jste v minulosti kritizoval zdržení v přípravách na výběr nového správce mýtného systému. Jak byste komentoval podpis dodatku smlouvy s firmou Kapsch na další tři roky?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Je to situace, kterou jsem očekával. Popravdě řečeno, panu ministru Ťokovi už nic jiného nezbývalo. Další věc je, že jsme panu ministrovi i jeho úředníkům opakovaně nabízeli, a já jsem to inicioval, že ve sněmovně upravíme tendr výběru mýtného tak, aby se vyhnuli riziku, že by mohl antimonopolní úřad nebo nějaký soud zastavit výkon smlouvy. Byli bychom pak postaveni před situaci, že od prvního ledna se mýtné vybírat nebude. To riziko tady je. Nevím, jak je velké, to musí říct právníci. Máme příklad kauzy Opencard, kde za obdobné kroky u podstatně menších částek stojí lidé před soudem a čekají na verdikt.
Moderátor
Jak reagoval ministr Ťok na Vaši nabídku?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Nereagoval. Dokonce jsem se od kolegů z hnutí ANO dozvěděl, že na klubu, ale nemám to ověřené, říkal, že je to nějaká past. Nevím, jestli to řekl přesně takhle, ale ve zkratce se to ke mně dostalo. Nevím, co je to za past, když by sněmovna nabídla legislativní iniciativu, které by se v případě rozhodnutí ať už antimonopolního úřadu nebo soudu, mohl chytit a mohl by argumentovat časovou tísní, protože došlo k nějaké nečekané změně.
Moderátor
Pojďme teď k celému období, během kterého měl být vybrán nový provozovatel. Kde v tom období příprav nového tendru a zdržení vidíte největší pochybení? Měl ministr Ťok šanci stihnout vybrat nového provozovatele? Je to tedy především jeho chyba, nebo je to chyba jeho předchůdce Antonína Prachaře?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Začalo to už za Rusnokovy vlády, všechno se odkládalo, že je přeci ještě rok, který stačí na to, aby se vypsala soutěž a dalo by se argumentovat tím, že už něco běží. Jenže příprava nového tendru, toho technologicky neutrálního, je i dnes v bodě nula. Opakovaně a marně jsem se ptal na to, kolik času ministr za hnutí ANO potřebuje, aby vypsal soutěž. Ten problém se jen oddaluje.
Moderátor
V souvislosti s tím, jaká byla situace, tedy, že se nestihl vybrat nový provozovatel, je ten dodatek smlouvy s firmou Kapsch pro stát v tuto chvíli výhodný? Ministerstvo dopravy argumentuje úspory téměř 30 % oproti stávající smlouvě.
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
To nemůže nikdo říci. Technologická zařízení jsou již postavena, všechno běží několik let. Znamená to, že firma Kapsch už s tím nemá žádné další mimořádné výdaje. A je otázkou, jak se potom dopočítají další peníze. Slyšel jsem totiž pana Feixe, zástupce Kapsch Česká republika, že si bude stát ještě kupovat nové mýtné brány na nově otvíraných úsecích. Co to znamená, nikde nebylo řečeno. Chtělo by to vidět celý model.
Moderátor
Nové brány by měly být součástí toho dodatku.
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Ne. Stát si je bude platit sólo. Podle toho, jak bude zrušen dodatek, který byl uzavřen náměstkem ministra Hodače, nebo ministra Řebíčka. Stát si potom bude kupovat od konce toho období nové mýtné brány. Je otázka, za kolik a co všechno v té smlouvě je. Doufám, že pan ministr Ťok, respektive ministerstvo dopravy, ten dodatek v rámci transparentnosti zveřejní.
Moderátor
V případě, že bychom brali argumenty ministerstva dopravy, že můžeme počítat s jakousi úsporou. Co z toho vyvodit? Znamená to, že dosavadní smlouva byla pro stát silně nevýhodná?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
To lze skutečně těžko říct. U přípravy mýtného jsem nikdy nebyl, ale měl jsem pocit, že poplatek, který dával stát provozovateli a investorovi, nebo budovateli toho mýtného systému, je velký. Dokud to ale neprojde řádným férovým otevřeným tendrem, tak nemůžete říct, jestli by to někdo nabídl levněji či nikoliv.
Moderátor
Teď se bavme o částce pět miliard dvě stě sedmdesát milionu za maximálně tři roky a služby, které jsou v tom balíčku služeb zahrnuty. Co Vám nejvíce vadí?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Mně vadí, že ministerstvo dopravy vědělo už od roku 2005, nebo 2006, že tato smlouva končí, byť tam někdo podepsal nějaké dodatky. Jeho neschopností vyjednávat na odborné bázi se dostaneme do stavu, kdy je velmi ohýbán zákon a celá kauza bude sloužit jako precedens. Někdo něco neudělá a pak zvolí nejjednodušší metodu. A to je pokračování stávající situace. Pak se můžeme bavit, jaký má smysl pořádat veřejné soutěže. Pro někoho je to podmínka, u které při porušení následuje trestní stíhání a druhý to bude moci udělat? Budeme mít dva různé režimy pro dva různé subjekty státu. Obce a samosprávy na jedné straně, na druhé straně stát a ministři za hnutí ANO.
Moderátor
Tou otázkou jsem spíše myslel, co vám nejvíce vadí na tom, co obsahuje balíček za cenu pěti miliard dvou set sedmdesáti milionů?
František Laudát, poslanec, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Dokud nebude zveřejněna smlouva, její dodatek, nebo úplně nová smlouva tak, jak to bylo podepsáno, je předběžné to hodnotit. Bylo by velmi populistické střílet a říkat, že je všechno špatně. Budeme si potom vzít kalkulačku a všechno spočítat. Nebude problém to zanalyzovat, předpokládám, že to udělá i konkurence, která vyhrožuje tím, že dá celou záležitost k soudu. Nejenom na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
zdroj: ČT24, 29. 8. 2016