Laudát: Poplatky za znečištění nejsou cestou ke snižování emisí

Rozhovor s poslancem Františkem Laudátem

16. 11. 2011

Přemysl ČECH, moderátor

Navzdory například smogové situaci těchto dnů hospodářský výbor Poslanecké sněmovny parlamentu dnes zcela nepodpořil vládní návrh zákona o ochraně ovzduší z dílny ministerstva životního prostředí, který je ve sněmovně ve druhém čtení. Ten mimo jiné počítá s tím, že poplatky za znečištění se budou postupně zvyšovat od roku 2017 do roku 2021 až na 3,5násobek současné sazby. Podrobněji František Laudát, místopředseda hospodářského výboru sněmovny. Dobrý večer.

František LAUDÁT, místopředseda hospodářského výboru sněmovny /TOP 09/

Dobrý večer.

Přemysl ČECH

A po telefonu zdravím Ivo Hlaváče, náměstka ministra životního prostředí. I vám hezký večer.

Ivo HLAVÁČ, náměstek ministra životního prostředí

Dobrý večer.

Přemysl ČECH

Tak, pane místopředsedo, proč ten váš pozměňovací návrh, protože když se podíváme ven a vidíme tak, kolik je tam smogu, tak nějaká regulace by asi byla dobrá, proč nedostat podniky víc pod tlak?

František LAUDÁT

No, tak já se pokusím v tom krátkém čase vysvětlit motivaci převážné části členů hospodářského výboru, kteří byli přítomno tomu hlasování. Musím říct, že pozměňovací návrh, to není o neschválení celého zákona, ten zjevně koalice podpoří, ale vlastně pozměňovací návrh prošel napříč politickým spektrem s výjimkou Věcí veřejných. To za prvé. Za druhé to není problematika, zda poslanci chtějí nebo nechtějí chránit ovzduší, ale hospodářský výbor se domnívá, že regulační poplatky, nebo poplatky za znečištění nejsou vlastně nástrojem ke snižování emisí. Na to jsou zcela jiné mechanismy. Tyto poplatky vlastně nebo sankce sloužily k tomu, že byly příjmem, jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a spolufinancují vlastně projekty na ochranu životního prostředí z evropských peněz. A to, co schválili poslanci hospodářského výboru, znamená, že se domnívají, že by po roce 2015, to znamená i 1. lednu 2016 se tyto poplatky neměly platit, že by měly zde být nastaveny stejné mechanismy, jako má převážná část Evropské unie. Zhruba asi pouze 5 členů, pokud mám dobré informace, má v nějaké podobě poplatky, ve středoevropském regionu je to pouze Slovensko, v nějaké podobě je má například Francie, a tady jde o to, že vlastně naše podniky na rozdíl od okolních jsou zatěžovány touto sankcí, to znamená do jisté míry ztrácejí konkurenční výhodu.

Přemysl ČECH

Tak, pane náměstku, ty vyšší poplatky by měly přinášet do roku 2022 až miliardu 700 milionů korun ročně. Jak jste s nimi chtěli naložit a jak se díváte na ten pozměňovací návrh?

Ivo HLAVÁČ

Tak za prvé je třeba říct, že poplatky v zákonu jsou jedním z ekonomických nástrojů, byť já tvrdím, že velmi důležitým, a kromě té fiskální funkce, fiskální role, která spočítá v tom, že neměly být pouze příjmem Státního fondu životního prostředí, ale také příjmem krajů, a v krajích měly mít poměrně zásadní roli, totiž financovat programy na snižování emisí škodlivých látek a o tyto peníze pravděpodobně kraje přijdou. Poplatky navíc jsou jaksi zrcadlením principu, který je v Evropské unii sdílen a to je, že znečišťovatel platí. A pokud budou zrušeny, tak v tuto chvíli budou moct firmy jaksi bezplatně vypouštět do ovzduší nejen tuhé znečišťující látky, ale i oxidy síry, oxidy dusíku a další sledované, sledované záležitosti. To znamená ta poplatková agenda není tak jednoduchá, jak pan poslanec popisuje, že by skutečně plnila pouze tu fiskální roli, že Státní fond životního prostředí chce mít příjem.

Přemysl ČECH

Pane místopředsedo, ono to vypadá, že podniky by byly nuceny modernizovat své provozy, pravděpodobně by na to získaly nějaké krajské dotace, možná i evropské dotace. To nevidíte jako pozitivní věc, že vlastně je to mohlo donutit k tomu zlepšit svojí kondici?

František LAUDÁT

Rokem 2015 bude končit evropská podpora z toho programu životního prostředí, budou nastaveny zcela jiné mechanismy. Upozorňuji, že firmy si v té době by měly již kupovat na burze nebo na nějakých veřejných tržištích ekonomických emisní povolenky, to znamená, že skutečně v tom já se podobně jako kolegové z ODS neztotožňuji s tím, že, že se nejedná o fiskální nástroj, a skutečně my musíme vážit nejenom tu ekologickou stránku a máme odlišný názor než ministerstvo životního prostředí, ale také koukat na to, aby vůbec naše firmy byly konkurenceschopný. Shodou okolností zase byl to opět ministr za ODS, který předložil strategii konkurenceschopnosti. A celkem právem se jaksi brání i Svaz průmyslu a dopravy, který upozornil na to, že pan premiér Nečas v Brně 3. září slíbil, že nebude za stávající situace zatěžovat naše podniky dalšími poplatky a regulacemi nad standardy Evropské unie, takže mě skutečně.

Přemysl ČECH

To máte pravdu, u toho jsem byl osobně. Pane náměstku, má schvalování zákona smysl, pokud by z něj tyto poplatky vypadly, protože jak jsme slyšeli, že hospodářský výbor s tím zbytkem zákona nemá problém?

Ivo HLAVÁČ

Tak zákon obsahuje rozhodně daleko více záležitostí, daleko více i administrativních a regulatorních nástrojů než jenom poplatky. Já bych se jenom chtěl trošku vymezit vůči argumentaci, která směšuje snižování oxidu uhličitého, tedy CO2, a poplatkové agendy v oblasti ovzduší, zatímco snižování skleníkových plynů je záležitost účinnosti zdrojů, tak zde se bavíme skutečně o tom potenciálu znečišťujících látek v ovzduší, což jsou dvě rozlišné agendy, které nelze směšovat a ta argumentace je trochu účelová. Já bych chtěl říct, že co se týče motivace pro podniky, tak samozřejmě ty poplatky tu roli asi nemůžou sehrát zcela, ale každopádně bude zapotřebí v těch dalších letech investovat v řádu miliardu ekologizace a to pravděpodobně z evropských fondů. Ministerstvo životního prostředí v tomto ohledu snad úspěšně vyjednává a vyjedná výši, míru veřejné podpory pro velký průmysl, to znamená, že si velký průmysl dosáhne na vyšší míru dotací pro miliardové investice, které nejen na Ostravsku a v ostravsko-karvinské aglomeraci budou zapotřebí.

Přemysl ČECH

Pane místopředsedo, jak se díváte tedy na ty další body toho navrhovaného zákona. S tím, jak jsme slyšeli, problém nemáte, čili ten zákon s tímto pozměňovacím návrhem podpoříte?

František LAUDÁT

No, tak teďka vlastně celá norma půjde do druhého čtení, kde i ten pozměňovací návrh hospodářského výboru bude načten a pak zajisté bude jednání v koalici. Samozřejmě je trošku paradoxním, že předkladateli toho pozměňovacího návrhu byli nezávisle na sobě, protože byly dva totožné, dva totožné návrhy, dva členové ODS. Premiér za ODS slíbil podnikatelům cosi, takže hospodářský výbor se domnívá, že by to mělo být splněno. A skutečně není to o ochraně životního prostředí. My skutečně chceme, aby životní prostředí tady bylo chráněno stejně jako v ostatních zemích Evropské unie, a to co jsou poplatky, které byly jaksi jako nástroj už v 90. letech nebo z počátku 90. let tento nástroj, tak my ho výrazně považujeme skutečně pouze za fiskální nástroj, i když samozřejmě pan náměstek má do jisté míry pravdu. Ale ministerstvo životního prostředí.

Přemysl ČECH

Takže ve finále ho podpoříte. Kdy podle vás by mohl začít platit?

František LAUDÁT

Tak ten by měl platit, pokud jsem dobře informován, od příštího roku.

Přemysl ČECH

Díky za vaše názory, pánové, hezký večer, na shledanou.

Ivo HLAVÁČ

Hezký večer, děkujeme.

František LAUDÁT

Na shledanou.

ČT 24, 16. 11. 2011

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme