Laudát: Moderní výběr mýta stojí na satelitním systému
(editovaný přepis hlavních bodů diskuze s předsedou poslaneckého klubu Františkem Laudátem)
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ministerstvo dopravy si nechalo k rozšíření mýta na další části silnic prvních tříd vypracovat analýzu od společnosti Deloitte. Ta pracovala se třemi možnostmi. Růst o 76, 474 nebo 900 kilometrů. Jako optimální přitom společnost označila prostřední variantu. Vláda se přesto rozhodla pro třetí možnost. Co tomu říkáte? Firma Deloitte doporučila určitou variantu, vláda to nerespektovala. Je to standardní, nebo to byly vyhozené peníze?
František LAUDÁT, předseda expertní komise strany pro dopravu /TOP 09/
Za analýzu to určitě vyhozené peníze nebyly. Vláda bohužel střílí od boku. Sněmovně ani poslancům v hospodářském výboru nebyla tato analýza dána na stůl. Tady souhlasím s panem ministrem, když se k tomu příliš nehlásí. Už v minulosti byly totiž dělány analýzy, které silnice i nižších tříd se vyplatí zpoplatnit. Většinou vycházelo, že až na vzácné výjimky to může být v dnešním provozu zhruba 450 kilometrů. Nikdo z vlády ale nemůže myslet vážně, že zpoplatní silnici hrůzy, která je mezi Plzní a Budějovicemi. Tato silnice je velmi nekvalitní, velmi nebezpečná a je to silnice první třídy. Myslím si, že starostové obcí by měli velmi pečlivě koukat, zda kolem jejich obce nevedou silnice první třídy. Pominu, že řada z nich bohužel prochází proti všem předpisům obcemi. Starostové by se měli dívat, zda nebudou náhodou zasaženy i okolní obce. Jestli tam není alternativa po silnici druhé nebo dokonce třetí třídy. V tomhle jsou řidiči nákladní dopravy naprosto neomylní. Vláda tak může dosáhnout toho, že dramaticky zhorší životní prostředí a bezpečnost na silnicích nižší třídy, které mohou sloužit jako alternativa objezdu.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Pan ministr říkal, že by stačilo, když bude městský policista, který bude hlídat značky, které jasně ukážou: Sem nemohou kamiony. Stačí to?
František LAUDÁT, předseda expertní komise strany pro dopravu /TOP 09/
Nestačí. Patříme k evropské špičce, co se týká počtu policistů na tisíc obyvatel. Nezlobte se na mě, ale něco s prominutím umatlat a potom to řešit tak, že budu honit řidiče? Oni to samozřejmě budou využívat nebo zneužívat. To už se dneska děje v osobní dopravě. Myslím si, že u předchozí diskuse chybělo jiné razantní řešení s dálničními kupony. Obdobně je to u nákladní dopravy. Teď si uvědomte, k čemu to vede. Problém je, že silnice druhých, třetích tříd se dramaticky kříží například se železnicí. Z toho jsou potom neštěstí, které se stalo například ve Studénce. Tam šlo také o používání objízdných tras. Myslím, že to bohužel skutečně naráží i na evropskou směrnici. Dnes už je potřeba dělat plošnou dopravní politiku pouze se satelitním systémem. Osazovat to mýtnými branami je v české podobě velmi nákladné.
Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Pokud by se vybíralo mýto v širší míře na silnicích prvních tříd, mělo by se jinak přerozdělovat? Myslím ten výtěžek. Měli by z výběru dostávat větší penzum kraje?
František LAUDÁT, předseda expertní komise strany pro dopravu /TOP 09/
To je otázka spíše politického rozhodnutí. Krajům bych ale řekl: "Prosím, v tuto chvíli ne. Musíme dostavět dálniční síť a potřebujeme na to peníze. Musíme dramaticky přestavět silnice první třídy tak, aby šly mimo obce, mimo kraje. V budoucnosti, až budou potřeba peníze pouze na údržbu těchto komunikací, není problém distribuovat část peněz krajům.“
zdroj: ČT24, 90´ ČT24, 8. 2. 2017