Laudát: Ministr dopravy mýto nezvládá

26. 10. 2015

(editovaný přepis debaty s poslancem TOP 09 Františkem Laudátem)

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Dobré dopoledne. Na Primě začíná Partie. Jak drahá bude rychlá jízda a další nebezpečné přestupky? Budou si muset řidiči brát půjčku, aby pokuty zaplatili? Co na nás ministerstvo dopravy chystá. Jeho šéf Dan Ťok za hnutí ANO je hostem dnešní Partie. Dobrý den.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Dobrý den.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

A diskutovat s ním bude František Laudát, místopředseda poslaneckého klubu TOP 09. I vám dobrý den.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Dobrý den.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

A Partii otevřeme tématem, které se dotýká většiny Čechů, asi sedmi milionů, přesně tolik lidí u nás řídí auto. Policie a ministerstvo chtějí sáhnout do silničního zákona, prý platíme příliš nízké pokuty. Nejvyšší sazby by se měly zvýšit. Pane ministře, vy už máte nějaký návrhy. Já vím, že máte něco v ruce, to je to, s čím půjdete do vlády, do sněmovny potom.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Určitě. My máme návrh, teda máme tedy jenom některé návrhy, například to, co chceme udělat, je, že při tom největším, nebo jednom z největším přestupku, nejvyšší překročení rychlosti o čtyřicet kilometrů v obci a o padesát kilometrů mimo obec. Stávající pokuta je pět až deset tisíc ve správním řízení, náš návrh je pět až pětadvacet tisíc, může být bloková pokuta, která dneska není pět tisíc korun, a body ze stávajících pěti na šest s tím, že to znamená, že automaticky po druhém překročení dvakrát a dost.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Dvakrát a dost.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Prostě pak už je natvrdo rok bez řízení a to zcela natvrdo. Při zakázaném vyjížděním na přejezd, to znamená vjel na přejezd na červenou, to, co se nedávno znova opakovaně stalo ve Studénce, tak tam je dneska dva a půl až pět tisíc, tak my chceme navrhnout stejně jako před ..., u toho prvního přestupku pět až dvacet pět tisíc. Bloková pokuta, tam je jenom omezená možnost, ale tady chceme zase pět tisíc vždy. My navíc chceme ...

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

A také dvakrát a dost, aby tam bylo šest bodů ...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Přesně tak, dvakrát a dost, šest bodů a po druhém přestupku zákaz řízení na jeden rok. A hlavně nebude žádné rozpětí u blokových pokut, prostě jestliže naplníte skutkovou podstatu přestupků, tak to je jedna sazba nebo na tom bude dvakrát.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče, bude mít takový návrh, který tady pan ministr prezentuje, vaši podporu?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Je otázka, s čím konkrétně ministr přijde. Myslím si ale, že prvním krokem by mělo být vyzkoušení horní hranice stávající sazby. Pan ministr správně říká, že od vlády pana Prachaře pokračuje negativní trend těch nejhorších dopravních nehod se smrtelnými následky. Pánové by se však měli zamyslet nad tím, co se děje s BESIPem. S tou jeho částí, která se věnuje silniční dopravě. Tam za pana Prachaře došlo k velice nešťastné personální výměně. Myslím si, že návrh pana Ťoka není cesta. Společnost je totiž obecně velmi nervózní a agresivní. Psychologové dokonce říkají, že je to důsledkem globalizace nejistoty, pocitu strachu a že ta situace bude kulminovat až někdy kolem roku 2040. V tomto případě jsou proto nejúčinnějšími nástroji vyvézt dopravu z obcí a stavět dálnice. Pan vicepremiér Babiš o tom mluví, ale opak je pravdou. Ten výrazný pokles, co se týká počtu mrtvých na silnicích ročně, byl jako trend pozitivní v letech, kdy se každým rokem uváděly do provozu desítky kilometrů dálnic. Dneska se do provozu neuvádí ani kilometr dálnice a naopak narostla ta agresivita. Určitě by bylo na diskusi s psychology, co se děje, proč se najednou v roce 2013 a 2014  začaly ty trendy lámat. Nicméně se domnívám, že co se týká řidičské obce, měly by být ctěny dvě věci - svoboda a zodpovědnost. Nikoho zbytečně nešikanovat, nezastavovat. Na druhou stranu ale trošku držet ten německý model v okamžiku, kdy způsobím nějakou nehodu. Někdo možná může říct, že je to už pozdě, ale ono by to často působilo daleko efektivněji. V Německu můžete jezdit velmi rychle, ale v okamžiku, kdy způsobíte nehodu, nesete všechny následky a funguje to.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Nicméně nesouvisí s tím také to, co říkáte, že v Německu jsou sice větší pokuty a větší zodpovědnost, ale řidiči tam jezdí po lepších silnicích. Možná třeba nejsou tolik vystresovaní a nejezdí nebezpečně a riskantně.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Silnice v Německu mají sice podstatně kvalitnější dopravní infrastrukturu, ale všimněte si, že čeští řidiči, když tam jezdí, tak je to o něčem jiném. Tam ta pravidla najednou dodrží. Je to tedy i o nějaké chladnější ale naprosto precizní práci dopravní policie. To znamená, žádná rozpětí, ale natvrdo sazba. Přesný postup jednání. Nedávno jsem byl upozorněn, dokonce z řad dopravní policie, že leckdy se to řešení přestupku trošku mění v takovou vesnickou tancovačku. To tam prostě nemá co dělat. Osobně jsem se s tím nikdy nesetkal, ale o těch případech jsem slyšel. Chybí tady profesionální postup. To je hodně špatné. Je potřeba se také dívat na výcvik v autoškolách, protože němečtí řidiči zjevně jezdí kvalitněji a mají lepší návyky. Naproti tomu v České republice jezdit na zip je o život, ač je to v Německu standardně používaný nástroj. Měli bychom začít u výrazného zlepšení výchovy řidičů. Určitě ale nepomůže mechanické zvýšení pokut.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Jak se vám zdá to drakonické zvýšení, o kterém mluvil pan ministr? Že ta horní sazba může být až pětadvacet tisíc u těch závažných přestupků?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Dopravní přestupky páchají různí lidé. Chudí i bohatí. Bohatému ani tato částka žádnou velkou zátěž nepřinese. Pro chudého to může být likvidační.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane ministře, při vašem nástupu do funkce jste jako jedno ze svých priorit uvedl realizaci výběrového řízení na provozovatele elektronického mýta po roce 2016. S přípravou tendru teď bude pomáhat firma Deloitte, zakázku za dvaapadesát milionů získala bez výběrového řízení. Jste za to kritizován, zleva, zprava. Premiér od vás chce vysvětlení. Kdy mu ho dáte a jak mu to budete vysvětlovat?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Už ho dostal dvakrát. A já se tady vrátím do toho začátku, já jsem říkal, že je moji prioritou vypsat výběrové řízení na tendr, s tím já naprosto souhlasím, nicméně si musíte uvědomit, že my máme dneska mýto, které funguje a já jsem přišel s dvěmi návrhy, jakým způsobem v době, kdy jsme opravdu v krizové situaci a kdy už nám hoří termíny, už když já jsem přišel, tak bylo pozdě. Tak jak tuto situaci vyřešit? Já jsem, my jsme dneska udělali jednu věc, my máme dneska systém nebo máme, máme dohodnutý systém, že budeme dále provozovat ten stávající systém ještě tři roky a na tuto soutěž, abychom vybrali nového provozovatele našeho mýta, které vlastníme, děláme nebo na tohle to děláme soutěž. A abychom s touhle tou soutěží pohli, abychom zvládli tu soutěž a opravdu byli schopni vybírat mýto v roce 2017, to znamená po skončení tohoto kontraktu, jsme si vzali poradce. To je poradce, který nám dneska pomáhá s tou jednotlivou, s těmi jednotlivostmi toho, napravit to, aby kontrakt, který máme s Kapschem, byl ukončitelný, abychom mohli předat to zařízení jinýmu provozovateli, to znamená, já nevybírám nebo nemám poradce, kterýho jsem vybral teďka, já ho nemám na to, abych vypsal novou velkou soutěž, ale abych napravil to, co ten kontrakt neumí a co ten kontrakt měl obsahovat už v roce 2006.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

O to ale asi kritikům nejde, spíš jde o to, proč zakázku dostala firma Deloitte bez výběrového řízení?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Je to z časových důvodů a je to z důvodu urgence. Já jsem dneska v situaci, kdy hasím požár, ten požár se jmenuje výběr mýta. A jestliže to mýto nebudu vybírat od roku 2017, tak každý den je za pětadvacet milionů. Já jsem v situaci hasiče, který hasil požár a hasí ho neustále, protože by mohl, mohla nastat škoda velkého rozsahu. A já jsem se rozhodl v okamžení, kdy jsme zjistil, že už nemůžu vybírat vlastní zdroje, prostě hodit ten, tu hadici do nejbližšího rybníku a moji kritici mi dneska říkají, tys ten rybník nevybral ve výběrovém řízení, tys porušil zákon. To není pravda. Já jsem dneska v situaci toho hasiče, který chrání velké hodnoty a v rámci toho jsem prostě vybral ten nejrychlejší, teda nejbližší rybník, který můžu použít a z tohoto pohledu ten zákon mi umožňuje tento krok udělat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče, stačí vám to vysvětlení pana ministra? Ta jeho hasičská metafora, že by byla škoda velkého rozsahu, když budu citovat. Je to ten důvod, proč to mohlo být vypsáno bez výběrového řízení?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/                                

Když pan ministr nastupoval, tak na dotaz médiím odpověděl, že mýtné nebude problém. Myslím si však, že stojí-li za panem ministrem nějaké fiasko, tak je to mýtné. V této zemi není možné někomu z volné ruky zadat zakázku na poradenskou činnost. Pokud se tedy nejedná o nějakou strategickou záležitost. Na jeho místě bych si na to v žádném případě netroufnul. Tolik roků, kolik potřebuje gigantické ministerstvo dopravy se svými úředníky, právními kancelářemi a já nevím s čím vším, na to, aby vypsalo soutěž, je naprosto neskutečné. Před ministerstvem stojí obrovské úkoly v oblasti legislativy a dalších organizačních záležitostí. Například kolem bezpilotního létání. Jestliže ministerstvo nezvládne úlohu, která proti tomu bude relativně jednoduchá, tak se ptám, jak zvládne ty další věci. To není možné. Předpokládám, že ÚHOS tohle rychle zruší. První a zároveň poslední usnesení, které udělala Sobotkova vláda dobře, bylo zadání úkolu, že se vypíše technologicky neutrální výběrové řízení. Nevím proto, proč ministerstvo stále operuje s mikrovlnným systémem, který má a stále ještě ani úplně neovládá. Evropa už se v této oblasti posunula někam úplně jinam. Pak by ani nevznikly škody ve férové soutěži. Myslím si, že se to může přeměnit v obrovský skandál a v problémy s Evropskou unií. Takto s veřejnými penězi nakládat nejde. Určitě si vzpomínáte, že hnutí ANO kritizovalo manýry minulých vlád, ale popravdě řečeno, nevzpomínám si, že by někdo takhle zadal zakázku z volné ruky. Nechci tady rozvíjet spekulace o zákulisí celé záležitosti. Chci věřit tomu, že pan ministr jedná už v naprosto zoufalé křeči. Takhle to ale nejde a je to velice riskantní i pro něj osobně.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane ministře?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Já na to, já na to musím reagovat, paní redaktorko. Za prvé bych chtěl říct, já v tom žádné fiasko nevidím, tady se snaží někdo dělat z naprosto standardní záležitosti věc obrovského politického přesahu. Za prvé, v každé zemi, která dělala mýto, tak ho chystala tři až pět let, já jsem měl na to rok a půl a mně někdo bude říkat, že jsem měl dostatek času. Mně to přijde opravdu absurdní. Někdo hasí požár a dostává kritiku - tys nevysoutěžil rybník, z kterého může vzít vodu, vždyť je to naprosto absurdní. Já jsem první ministr, který dělal reálný kroky. Pan poslanec Laudát byl součástí vyšetřovací komise, která měla vyšetřit, co je na tom mýtu špatně, a já teprve jsem řekl jako první, že ta smlouva nelze ukončit, nelze, nelze získat informace ohledně materiálu, které potřebujeme, až po ukončení té smlouvy a holt je potřeba nějakou koordinaci s Kapschem. A kdybych to neřekl a kdybych s tím nezačal něco dělat, tak tady všichni pěkně pospáváme a zjistíme, že prostě nejsme schopni právním způsobem vybírat mýto, pak bychom měli z mýta druhý Opencard. Já tady dělám velké kroky k tomu, aby to Opencard nebyl, a že dostávám jednu facku po druhý, to je v pořádku, ale tady hrozí, že nevybereme deset miliard za rok. Dvacet pět milionů denně a někdo mě bude prostě cvičit, že ze smlouvy, která má rámec padesát dva milionů na tři roky, tak bude dělat věc naprostého selhání, vždyť to je absurdní, o čem se bavíme. A ještě tak, jak navrhoval, nebo jak naznačoval pan poslanec Laudát, že to má nějaké zákulisí, proboha, ty absurdní teorie o spojení s mým bývalým zaměstnavatelem jsou natolik absurdní, že snad není, není důvod se k nim vůbec vracet. Já tady ....

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

... chráním zájmy České republiky a jsem první ministr dopravy, který to řekl na rovinu a za to dostávám teda zleva zprava.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane poslanče, pojďte ještě i vy reagovat.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

V žádné vyšetřovací komisi na mýtné jsem nikdy nebyl. To zřídila Topolánkova vláda. V té době jsem byl v sociálním výboru a nemám s tím vůbec nic společného.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Tak v tom případě se vám omlouvám, že jsem takovou informaci dostal.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

To je v pořádku. Opravdu to tak ale není. Byl jsem předsedou vyšetřovací komise na zatopené metro na magistrátu. V parlamentu jsem nebyl součástí žádné vyšetřovací komise. Pan ministr nás pozval někdy ke konci jara letošního roku, abychom se připojili k jednání takzvaného řídícího výboru. Už tam však bylo zaděláváno na průšvih. To, v jakém zoufalém stavu je odbornost některých pracovníků ministerstva dopravy, je samozřejmě jedna věc a náprava bude dlouhodobou záležitostí. Když si ovšem vezmeme, že v červnu uplynuly dva roky od pádu Nečasovy vlády. Od té doby další ministři nepřipravili nic a pan ministr to teďka zadává z volné ruky, tak se domnívám, že ministerstvo mělo dělat kroky k vypsání řádné soutěže. Pokud tam dochází ke skluzu kvůli obstrukci, odvolávání se k ÚHOS, těch, kteří neuspějí v tendru, tak mělo nastoupit jednoduché řízení bez uveřejnění. To by znamenalo prodloužení stávajícího systému a nestrašil bych, že by mohlo dojít k výpadku. Nevím, proč by měla firma Kapsch najednou končit s tím systémem, když ji to vynáší docela solidní peníze. Přistupoval bych k tomu jinak. Ačkoli musím říct, že pan ministr Prachař se v této otázce velmi neblaze zasloužil, tak bych si položil jednoduchou otázku. Kolik potřebuje ministerstvo na to, aby si to nadefinovalo? K panu ministrovi jen krátce - vy nestavíte na zelené louce, jak to kdysi bylo v Německu, když zavádělo satelitní systém. Tady se navazuje na stávající systém. Je na to celý odbor na ministerstvu. Dokonce jste chystal kroky, že to bude vybírat Ředitelství silnic a dálnic, takže se kolem toho točí spousta lidí. Podívejte se, jaké jsou za tu dobu výsledky jejich práce. Obávám, pane ministře, že může dojít k obrovskému fiasku. Co budete dělat, jestliže ÚHOS tuto zakázku z volné ruky zruší? Ptám se spíše na ty negativní scénáře, protože při takovémto chování s tím musíte počítat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pojďme na druhé téma. Pojďme na železnici. Tam se vede další vyhrocený spor mezi Českými drahami a soukromými dopravci. Jde o rychlíkové spojení Brno - Olomouc. Ministerstvo dopravy chtělo uzavřít desetiletou smlouvu s Českými drahami. Ostře to kritizoval majitel firmy RegioJet Radim Jančura, který požádal Andreje Babiše, aby mu s tím pomohl. Stalo se to. Druhý den se konala schůzka na ministerstvu dopravy. Výsledek, které prezentoval pan Jančura, České dráhy budou trasu provozovat, ale od prosince 2017 už nastoupí do hry vysoutěžený dopravce. Pane poslanče, nevidíte vy v tom nějaké známky klientelismu?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

V tomto případě bych z toho asi vynechal pana ministra, protože v tom hnutí je dominantní pan Babiš. Kdyby to udělal v civilizované zemi, tak by následovala jeho rezignace.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Že by takhle způsobem si zval konkurenci ...

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Jde o praktickou ukázku toho, kam se posunula česká politická kultura. Nedokážu si představit, že by se tohle odehrávalo v dřívějších vládách, byť byly některé příklady trošku absurdní. Musím ale říct, že tohle je absolutně nepřijatelné. Pan Jančura je podporovatelem hnutí ANO. Založil si byznys a chce po státu, aby mu někdo ten byznys doplácel nebo financoval. Vážím si toho, že něco dokázal. Na druhou stranu to, co říká směrem k technice získané s pomocí evropských dotací, je nepřijatelné. Tam jsou nějaké kontrolní lhůty, kdy s tím nesmíte udělat žádný majetkový přesun. To by vám řekl každý starosta obce, který kdy čerpal dotace. Ale už jenom ta forma, že má někdo byznys a svůj problém řeší jako podporovatel dotyčného ministra, je nepřijatelná. Měl se na něj obrátit nějakým zdvořilým dopisem, kde by řekl, že má nějaký problém. Vezměte si, z jakých důvodů zasahoval u některých kauz protikorupční útvar a tady nezasahuje. Přijde mi to absurdní a určitě se budu ve sněmovně pana Babiše ptát na tohle chování.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Při interpelacích použijete nějaké vaše nástroje opoziční.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Přesně tak, protože tohle je za čárou, nemluvě o tom, že to může do budoucna zpochybňovat cíl liberalizovat železnici. Může dojít k pochybnostem, jestli se tam hraje fér. Bylo by dobré dát jednoznačně na stůl obecný ekonomický model, jak bude dál fungovat česká železnice. Mít i privátní subjekty, aby se jejich tlakem na České dráhy zlepšil komfort pro cestující, je pro mě jediný důvod, proč je mít, ale nemůže to být za tuto cenu. Je taky otázka, zda všichni soukromí hráči na české železnici hrají fér. Vím, že vláda už schválila zřízení nezávislého regulátora. Přesně tohle je ta pozice, kdy budou muset dát všichni transparentně karty na stůl. Teď jsou to tahanice mezi panem Jančurou a Českými drahami, které strategická data se dají na ten stůl. Tam se to totiž zase potkává se zákonem, kdy managementy, například Českých drah, musí chránit svá obchodní tajemství. Na to je obchodní zákoník. Nicméně znova, toto je naprosto nepřijatelné chování.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane ministře, pan poslanec mluví o nepřijatelném chování, nepoškodila taková interpelace, schůzka i vás a vaše plány, jako ministerstva dopravy, přece jenom vaše vláda, hnutí ANO, bojuje proti klientelismu v politice a nejsou právě takové případy pravým opakem?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Ale tady vůbec nešlo o žádný klientelismus, já chci odmítnout, že bych panu Jančurovi někdy, někdy šel na ruku, nebo někdy jeho požadavky prostě dokonce i interpretoval. Tohle to, to provozování té linky R13 naráží na mě, já říkám, nebude to takto, bude to přímým zadáním Českým drahám tak, jak je to notifikováno z Bruselu. Takže já tady nevidím, nevidím tu obavu z klientelismu. To, že pan Jančura používá tyto metody, on je používal vždycky a dokonce má své zastánce v parlamentu, kteří říkají, to je ten správný člověk, tak se má dělat byznys. Já si to nemyslím. A já bych mohl dokázat několik desítek velmi asi nezveřejnitelných SMSek, kdy mně pan Jančura vyhrožuje, jak já tady dělám věci, pro které, které si nemůžu dovolit a to pro je mě naprosto nepřijatelný.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane Laudáte, stačí vám takové vysvětlení, ačkoli jste říkal, že budete interpelovat pana vicepremiéra.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Je to chování pana Babiše. Jinak k vašemu, že hnutí ANO bojuje proti korupci a klientelismu. Ono dělá přesný opak. Žádný ministr takovéto schůzky neinicioval. Normální ministr financí by řekl, že je to záležitost ministra dopravy, případně aby to bylo vše doložitelné, by si vyžádal podklad nebo dopis pana Jančury a požádal o stanovisko ministra. Takto to dělají politici, kteří chtějí hrát fér. Není možné, aby si někdo přihrával dotace a aby jeho poslanci hlasovali pro jeho zájmy. Oni dokonce ve Sněmovně ani neoznamují střet zájmu. Ta realita je jiná, než se píše v médiích pana Babiše.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pojďme ještě na jeden spor, pánové. České dráhy mohou získat až tři miliardy korun tím, že na Správu železniční dopravní cesty převedou svá nádraží. Opozice s tím má od začátku problém. Pane poslanče, vám se nelíbí, že by jedna státní firma, rozumějme Správa železniční dopravní cesty, měla od druhé, Českých drah, kupovat majetek, který ona dostala od státu. Co navrhujete, jak to udělat jinak.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Ten princip je správně. Tady už je několik let snaha, která byla zřejmě účelově blokována, vytvořit takzvanou živou dopravní cestu. To znamená, že všechno bude v majetku, pod správou a provozováním SŽDC. A České dráhy budou jedním z dopravců. Za nějakých podmínek tak bude liberalizován přístup i pro osobní dopravu, jak je to dneska v nákladní železniční dopravě. Aby byly ty podmínky rovné, měl by být nějaký nezávislý regulátor. To, v čem je problém, jsou rozpory v tom, jaká je skutečně hodnota toho majetku. To je velice riskantní záležitost, protože pokud by management Českých drah odhlasoval převod za nějakou cenu a někdo tu cenu zpochybnil, vystavují se riziku trestního stíhání. Aby to nebylo jednoduché, tak do toho ještě vstupuje Evropská unie, která také říká, kde je hranice takzvané nedovolené podpory. Pro ni jsou totiž České dráhy podnikatelský subjekt. Takže se to zamotává. Když jsem však zaslechl, že se ten management Českých drah nebo jejich statutární orgány bojí přistoupit na nějakou diktovanou cenu, tak by měly být zajištěny takové posudky, aby nje nešlo zpochybnit. Nikdo přece nechce sedět u soudu a čelit obvinění kvůli způsobení obrovských škod. Jsme toho svědky u Opencard. Jsme toho svědky u libereckého zastupitelstva, kde se řeší, zda byl prodej pozemků výrazně pod cenou. Totéž v bleděmodrém je kauza CASA. Každý politik a statutár je povinen nakládat s veřejným majetkem při jeho správě racionálně a hospodárně. Tohle je velké riziko. Radši bych ten převod asi ještě nějakým způsobem pozdržel a měl jistotu, že jednají v souladu se zákonem, než aby zase zasahovala policie.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

A pane ministře, není ta transakce opravdu neprůhledná a riziková, jak o ní mluví pan poslanec Laudát?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Naopak si myslím, že je naprosto transparentní a není s ní žádný problém. Já bych začal od začátku. To, že ...

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Tak poprosím velice stručně.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Velice stručně. Že to, ten převod nádraží je vlastně dokončení transformace Českých drah. A já bych chtěl říct jednu věc, my jsme řekli od začátku, že chceme férovou cenu, ale opravdu férovou cenu, to znamená, ani ne, aby na tom vydělávaly České dráhy, nebo aby na tom prodělával stát.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

A ta cena tři miliardy se vám zdá férová?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

A ta cena tři miliardy je cena, která byla notifikovaná, nebo ne notifikovaná, ale kterou odsouhlasila Evropská unie, že tohle to je cena, která nepředstavuje veřejnou podporu. Je to samozřejmě cena, která je nižší než je účetní cena, ale každý, kdo rozumí účetnictví, takže ví, že účetní cena je něco, co je jenom nějaká registrační cena a ne tržní cena, tržní cena je prostě v úrovni tří miliard. My jsme předložili všechny posudky a budeme debatovat. Já nikoho nenutím, aby v rozporu se svým svědomím hlasoval pro něco, o čem není přesvědčený, ale jestliže dostane tři, čtyři posudky a řekne, no, já bych potřeboval pátý a šestý, no, tak dobře, tak uděláme ještě pátý, šestý, ale už bychom jich neměli dělat desítky.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Neznevýhodňuje to soukromé firmy v tom konkurenčním boji, přece jenom České dráhy pak s těmi třemi miliardami nějak naloží v tom konkurenčním boji?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Naopak, já si myslím, že tady je problém, že za ty nádraží, my potřebujeme hlavně, aby se ty nádraží opravovaly, my je potřebujeme dát do SŽDC, aby mohly získávat peníze z Evropy a ty nádraží se konečně spravovaly. A druhá věc, ten, to, že budou na SŽDC, tak to dá samozřejmě zcela rovný přístup k těm nádraží všem konkurentům na drahách a tři miliardy pro České dráhy, které mají třiatřicet miliard dluhů, tak to si myslím, že bychom měli najít metodu, jak bychom ty dluhy z těch Českých drah dostaly efektivněji, tohle to jim nepomůže.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Můžete vyloučit, že by taková transakce mohla nakonec skončit u soudu, jak říká pan místopředseda.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/

Nemyslím si, že by měla skončit u soudu. Tam není žádný důvod, prostě jestliže někdo určí tržní cenu, tak se může bavit někdo, jestli tržní cena je správná, ale to je záležitost znalce, který ji dal, má to dva posudky, já bych tady nehledal žádný problém, jestli tady někdo problém samozřejmě bude chtít hledat, tak ho najde, ale, ale on tady není.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane místopředsedo, poprosím ještě o krátkou reakci?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Myslím si, že management Českých drah má nárok na úplnou jistotu. Slyšel jsem, že pokud to neschválí, tak je případně odvoláte. Vítám, že došlo ke změkčení toho postoje. Problém je ale podstatně širší. Jak bylo původně velké nadšení pro liberalizaci železnice, tak Evropa od toho teď trošku ustupuje. Ekonomicky to totiž ne vždy vychází. Je tam obrovské riziko, že nás potom dopravní obslužnost bude stát více, než nás stojí dneska. To už jsou peníze daňových poplatníků, i když ten princip je zjevně správný. Doteďka jsem neviděl nějakou smysluplnou vizi, jak to vůbec bude fungovat.

zdroj: TV Prima, 25. 10. 2015, Partie

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme