Laudát: Ministerstvo dopravy odborně zkolabovalo
Hnutí ANO má Ministerstvo dopravy dva roky a je v bodě nula. Stát se nemůže chovat jako podnikatel, na to už dojela spousta zastupitelů i řada významných osobností komunální politiky. Ministerstvo není schopno vypsat tendr na mýtné, to svědčí o jeho odborném kolapsu, tvrdí poslanec za TOP 09 František Laudát. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz řekl, že se situace s mýtným blíží do podobného stavu, jako když se lidé snažili zachránit Open kartu a nyní jsou u soudu.
Ministr dopravy Dan Ťok řekl, že ještě letos bude připravena soutěž na provozovatele systému pro výběr mýtného. Pokud toto ministerstvo nestihne, může to vyřešit dodatkem se současným poskytovatelem – firmou Kapsch. Považujete to za dobré řešení?
V zásadě teď v rychlosti půjde jen o špatná řešení. Zřejmě jde o kopii výroku před týdnem na Primě. Každopádně to, jak se chová předchozí a současný ministr ohledně mýtného po roce 2016, je fiasko. Hnutí ANO má tento resort téměř dva roky a jsou v bodě nula.
Stát by údajně přišel o dvacet pět milionů korun za den, kdyby nevybíral mýtné kvůli zpoždění soutěže. Je tedy dobré řešení risknout to s tím, že maximální pokuta při soutěži činí 52 milionů korun a tato částka se v mýtném vrátí během dvou dnů?
Myslím, že ne. Jsou to státní finance a má se postupovat podle zákona. Aktéři se vystavují tomu, že přijde protikorupční orgán s obviněním nebo někdo jiný s obviněním za způsobenou škodu. Stát se nemůže chovat jako podnikatel, na to už dojela spousta zastupitelů i řada významných osobností komunální politiky. Už dříve jsmena toto téma vedli jednání a s každým dalším jednáním to bylo horší. Upozorňovali jsme na problém s mýtným. I vzhledem k časové prodlevě při soutěži, například pokud se nějaký uchazeč odvolá, tak by ministerstvo mělo stejně soutěž vypsat. Až pak na nezbytně nutnou dobu prodloužit smlouvu s firmou Kapsch. Stávající firma by měla jen překlenout kritickou dobu. Velice složité je to v tom, že stát neovládá řídící systém výběru mýtného – to byly nešťastné kroky v roce 2004 a 2005. Chceme, aby nám někdo pořizoval data projíždějících kamionů na dálniční síti – a Ťok si na tohle založil firmu. Je to jeden zmatený krok za druhým.
Babiš prohlásil, že není důvod ministra Ťoka kvůli nynějšímu šibeničnímu termínu odvolávat. Měl by ministr dopravy podle vás nést zodpovědnost?
Problém je, že já celkem Babiše chápu. Měnit během dvou let už druhého ministra ve stejném resortu je špatné i pro daný resort. Ťok je jeden z mála ministrů, do kterého nešiji a bylo by laciné říci, ať odstoupí. On zvládá řadu nezbytných věcí, ze kterých mohou být skandály. V této souvislosti připomínám registr vozidel, problematiku vodních cest, železnic. Větší krizová situace podle mne nastane u Českých drah než u elektronického mýtného. Vláda se na resorty systematicky nepřipravuje a už vůbec ne slepenec, jako je hnutí ANO – slepené z různých politiků i stran a různých názorů. Hrají na populismus, a pak nastupuje tvrdá realita. Mají řídit resorty racionálním způsobem. Ťok však nepochází z dopravní branže a dlouhodobě se nepohyboval v resortu dopravy. Po Prachařovi (Antonín Prachař z hnutí ANO, bývalý ministr vnitra, pozn.red.) bylo Ministerstvo dopravy v kolapsu. Babiše chápu, protože by to bylo veřejné přiznání fiaska, kdyby odvolal Ťoka. Není jasné, co vláda s těmi věcmi okolo mýtného a stavu Českých drah bude dělat.
Nedá mi to se nezeptat, jakou krizovou situaci Českých drah máte na mysli?
Jde o otázku hospodaření. Zatím připravuji podklady, takže o tom nechci více hovořit. Týká se to záležitostí majetku Českých drah, nechci říkat detaily, ale je to otázka kolem vstupu soukromých subjektů do provozu.
Chtěla jsem se vás zeptat: Jaký by byl správný postup v současné časové tísni ohledně tendru na mýtné? Vy jste mi částečně odpověděl – vypsat soutěž v každém případě.
Co jiného zbývá, než že ministerstvo vypíše řádný tendr? Ministerstvo to komplikuje tím, že jeho odborné orgány nejsou schopny vypsat soutěž na pokračování výběrčího mýta po tom, co mají podklady z minulého tendru. To svědčí o odborném kolapsu ministerstva. Hnutí ANO se bude po dvou letech dohadovat. Dálniční síť bych udělal za dva dny, to musí odborník v dopravě vědět. Ředitelství silnic a dálnic to vysekne ihned a lze to najít i na inernetu. Rozšiřovat starost státu i o silnice druhých a třetích tříd, o které se dosud starají kraje a města, to se nevyplatí. Co zbývá?
Je v pořádku, že ministerstvo prošvihlo přípravu na výběrové řízení ohledně mýtného?
Mýtné je uchopeno špatně. Kolik stojí systém? Nemáme pod kontrolou ani to, jakou má cenu. Byly provedeny právní analýzy a někteří úředníci se opravdu snažili, ale ten resort je tak zdevastovaný, že potřebuje odborníka. Ale nemají ho.
Není to poprvé, kdy za Babišovy vlády uniká velká zakázka. Systém elektronické evidence tržeb má vytvořit nové oddělení Ministerstva financí, přitom jde o celkem velkou zakázku...
Není to v pořádku a obávám se, že u předchozích vlád by konala policie. Jaký jiný důvod je pro nevypsání tendru? Nemůžeme se odvolat na přírodní katastrofu, a ani na utajené informace armády. Jaký je tedy důvod? Že někdo nevěděl, že v roce 2016 končí výběr mýtného? Tým ministra dopravy se vydává na strašně tenký led a bude záležet na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Mohou to dát i k soudu. Jsou tu také žaloby uchazečů. Situace se blíží do podobného stavu, jako když se lidé snažili zachránit Open kartu – a nyní jsou u soudu. Když zkolabuje výběr mýtného, tak obvinění nekonali včas a věděli a museli vědět, kdy je přiměřená doba. Pokud mělo ministerstvo dva roky, aby zajistilo výběr mýtného, tak obvinění, že nekonali včas, se může týkat škody velkého rozsahu. Ministerstvo se tím dostává do totální právní pasti. Stále se vymlouvají na předchozí ministry, ale Ťok by měl ukázat na Prachaře, on je tam necelý rok. Za těch deset měsíců se nedá všechno stihnout. Jsou v bodě nula, ale měl by být v bodě sedmdesát. Ne dělat riskantní kroky.
Zdá se, že se Andrej Babiš opravdu snaží řídit stát jako firmu, je to správný přístup?
Neřídí ani Ministerstvo financí. Vidíme, v jakém je stavu, když vyhazuje náměstky. Ve firmě si klíčové lidi hýčkáte a staráte se o ně. Naopak stát není o racionálním řízení firmy a nedá se řídit jako firma. Dva roky jsou dostatečná doba, abychom viděli přidanou hodnotu. Řekněte mi v jakémkoliv resortu, kde vládnou ministři za ANO, kde je nějaká nová kvalita? Kde je rozdíl oproti tomu, kdy tam seděl Kalousek či jiní ministři? Řekněte mi jedinou pozitivní věc. I za Kalouskovy krize byly investice vždy přes sto miliard korun, na příští rok je plánováno pouze sedmdesát sedm. Lámu si hlavu nad tím, proč bylo loni zprovozněno pouze přes sedm kilometrů silnic. To je nejhorší výsledek od roku 1970. Letos snad nebude ani těch sedm kilometrů. Netvrdím to stoprocentě, ještě není konec roku a musím projít statistiky.
Řidiči stále platí dálniční známky, mnohde ale stav silnic neodpovídá placeným úsekům. Stále se také komplikují opravy dálnic, vedou se soudní spory a neustále se něco prodražuje. Jak vnímáte tento rozpor?
Bývalý ministr Prachař způsobil ztrátu dvou stavebních sezon. Peníze musíme vybrat, stát si zvyknul, že vydává velké investice jen z evropských prostředků, kde má zdroje. Mýtné, známky a podíl na spotřební dan. Když škrtnete dálniční známky nebo mýtné, tak se nestane vůbec nic, nebude se více opravovat. Babiš nemluví pravdu o tom, jak se investuje. Sice vydali čtyři miliardy krajům, aby opravovaly silnice druhé a třetí třídy, jinak by nevyčerpali dvacet miliard z Unie, ale mýtné je v pořádku a dálnice v pořádku máme – v dobrém stavu je D5 a D8 s výjimkou nedostavěného úseku. R10 je rekonstruována. Co se děje na D1, kde jsou dva nedostavěné úseky, jeden u Brna (celkem oprávněně) a druhý u Jihlavy. Tento úsek Prachař zastavil zbytečně a svévolně. Upozorňoval jsem na to už dříve a podle mého názoru by bylo dobré se podívat, jestli nezpůsobil větší škody, protože tady stavbu přerušili zbytečně.
Zuzana Koulová
zdroj: Parlamentní listy, 3. 11. 2015