Laudát: Expresním vyvlastněním vláda ohrožuje osobní vlastnictví

5. 11. 2015

(editovaný přepis rozhovoru s poslancem TOP 09 Františkem Laudátem)

Moderátor

Další reakce z opozičních lavic. František Laudát z TOP 09, místopředseda poslaneckého klubu strany, ale také člen podvýboru pro dopravu v Poslanecké sněmovně. Dobrý den. Pane poslanče, expresní vyvlastnění ano či ne?

František LAUDÁT, místopředseda klubu poslanců /TOP 09/

Dobrý den. Osobně s tím nesouhlasím. Tyto snahy vyvlastnit a okamžitě stavět zde byly již v minulosti. Sněmovna to zatím vždy odmítala. Myslím si, že se chce tímto koalice postavit k právní jistotě občanů, co se týká vlastnění majetku.

Moderátor

Tak na jedné straně je tedy právní jistota, na druhé straně je tady údajně příliš pomalé tempo výstavby klíčových komunikací. To podle Vás není důležité?

František LAUDÁT, místopředseda klubu poslanců /TOP 09/

Silničním stavitelstvím se zabývám patnáct, dvacet let. U všech problémů, ať to byla dnes například dálnice D8, výkupy pozemků v Hradci Králové a další desítky kauz, vždy najdete selhání úředníků. Neférové a neslušné vyjednávání i bez zástupců investora a podobně. Neschopnost projektantů kreslit projekty tak, aby byly přijatelné. Domnívám se, že pokud by byl takovýto zákon prosazen, můžeme mít i problémy s čerpáním prostředků z EU. Ta totiž dnes stále více bere v potaz občanské projevy nespokojenosti. Mnohokrát jsem zažil, například u pražského okruhu, že pod tlakem byl nalezen podstatně levnější a optimálnější projekt. I proto se mi toto nelíbí. Jde jen o neschopnost investora slušně jednat a postupovat. Když se najde jedinec, který nechce prodat svůj pozemek za žádnou cenu, tak je tu stávající institut vyvlastnění. Pokud se podíváme do konkrétních kauz, tak zjistíme, že je úředníci dotyčného stavebního úřadu odmítají vyvlastnit, protože existují pochybení v projektové dokumentaci nebo chyby v územní plánování.

Moderátor

Pane místopředsedo, vy argumentujete tím, že by mohly být problémy s evropskými fondy, se vztahy s Evropskou komisí. Na druhou stranu už jsme dnes ve vysílání ČT 24 slyšeli, že se jedná o inspiraci ze zemí EU, ze zemí na západ od nás. Ty tedy nemají problémy s podobným institutem?

František LAUDÁT, místopředseda klubu poslanců /TOP 09/

Většinou nemají, protože ty zákony byly přijaty před desítkami let. Byla zcela jiná situace, nebyl takový tlak, taková citlivost vůči ochraně životního prostředí. Ve stávající podobě neexistovaly posudky o vlivu na životní prostředí. Řada zemí si i v tomto vyjednala při vstupu do EU výjimky, takže odkazovat se na to je vytrhávání věcí z kontextu. Vím, že některé pokusy převzít principy například z německého práva zde již byly, ale já před tímto varuji.

Moderátor

Dobrá, tak možná trochu zjednodušená argumentace, ale pokud tedy názor jednoho člověka brání například výstavbě protipovodňových hrází nebo protipovodňových opatření, jak to říká ministr zemědělství, to je v pořádku?

František LAUDÁT, místopředseda klubu poslanců /TOP 09/

To samozřejmě není v pořádku. Podotýkám ovšem, že silnice, železnice, velké dopravní stavby i protipovodňová ochraná mohou být zařazeny do veřejného zájmu a tam existuje stávající institut vyvlastňování. Takže se ptejme, proč jim nefungují úředníci, proč nevypsali výběrové řízení, proč v pořádku nevyvlastnili. Než vymýšlet nové zákony a ohrožovat osobní vlastnictví, bylo by lepší, kdyby pan ministr Pelikán místo cestování po světě udělal například speciální tým právníků a soudců. Potom by bylo možné případné spory o vyvlastnění řešit rychleji. Tam stačí zkontrolovat veškeré náležitosti, zda jsou v pořádku. V případě, že jsou, soud potvrdí vyvlastnění a může se stavět. Ale tady jsou dlouhotrvající a nefunkční soudy. Ani sami úředníci nechtějí vyvlastňovat. Zažil jsem to při pražských dopravních stavbách - odmítají se podepsat pod vyvlastnění.

Moderátor

Říká František Laudát z TOP 09. Děkujeme také za Váš názor. Hezký den.

František LAUDÁT, místopředseda klubu poslanců /TOP 09/

Hezký den a děkuji za pozvání. 

Zdroj: ČT 24, 4. 11. 2015

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme