Laudát: Dopravní infrastruktura potřebuje každou korunu

Rozhovor s poslancem Františkem Laudátem

29. 7. 2011

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

Dobrý večer. I v půli léta pokračují vnitrokoaliční debaty, přesněji řečeno, tahanice o rozpočet. Zdá se, že hlavním tématem bude i nadále spor o navýšení rozpočtu ministerstva dopravy. Chybějící peníze chce nový ministr Pavel Dobeš získat nejen už delší dobu avizovaným zvýšením ceny mýtného, ale i krokem, který určitě vyvolá větší ohlas, a totiž zdražením dálničních známek. Právě o tom budou první minuty Událostí, komentářů. Vítám vás. A ještě konkrétní suma. V případě roční nálepky může jít o zvýšení ceny až o 300 korun. Tento propočet přinesl dnes deník Hospodářské noviny.

Hana VORLÍČKOVÁ, redaktorka

Dálniční známka na jeden rok - 1500 korun. I takto může vypadat příští rok. Cena by se tak dostala na povolené maximum. Vyšší růst by si už vynutil změnu zákona.

Pavel DOBEŠ, ministr dopravy /VV/

I s ohledem na diskusi o rozpočtu, kde v tuhle chvíli ministerstvo dopravy přichází o více než 30 procent těch finančních prostředků, musíme hledat jisté vlastně cesty a varianty, abysme dostáli těm jednotlivým opravám, údržbám, které musíme zajistit.

Hana VORLÍČKOVÁ

V roce 1995 se za roční kupon platily 4 stovky. Nejvíce známky zdražily v roce 1998, to museli řidiči zaplatit za známku 800 korun, tedy 2x tolik, než byli do té doby zvyklí. O kolik by se mohly zdražit dálniční známky na měsíc a týden, ministerstvo zatím neví. Zdražování se ale řidičům nelíbí.

řidička

Tak s tím absolutně nesouhlasím, protože ty dálnice za to nestojej.

řidič

Za 1500 už asi ne, mně se to nevyplatí.

Hana VORLÍČKOVÁ

A nelíbí se ani opozici.

Milan CHOVANEC, stínový ministr dopravy /ČSSD/

Ministerstvo dopravy prohrálo souboj s ministerstvem financí o to, aby dostalo dodatečné prostředky. Nejlehčí pro tuto vládu v současné době, jestli sáhnou do peněženek občanů.

Jan GREGOR, náměstek ministra financí pro rozpočet

Jsou to návrhy, které mění celkové parametry státního rozpočtu. Tak předpokládám, že by primárně měly být projednány s ministerstvem financí.

Hana VORLÍČKOVÁ

Resort dopravy si od prodeje dražších známek slibuje 700 miliónů korun navíc. Zdražit by měla i kamionová přeprava. Mýtné by mělo od příštího roku stoupnout o čtvrtinu.

Martin FELIX, mluvčí, ČESMAD Bohemia

Tak musíme připravit na to, že to samozřejmě zahýbá i s cenami dopravy, a ty budou muset o patřičná procenta jít také nahoru.

Hana VORLÍČKOVÁ

Naopak autobusy na tom budou líp.

Jakub PTAČINSKÝ, mluvčí, ministerstvo dopravy

Autobus, když jede trasu zhruba Praha - Brno, tak ho to stojí necelých 700 korun, po zavedení této kategorie by se měl dostat zhruba na 200 korun.

Hana VORLÍČKOVÁ

Celkem se má na mýtu vybrat o 2 miliardy korun víc. Loni přitom automobiloví dopravci zaplatili na elektronickém mýtném rekordních 6 miliard a 600 miliónů korun. Jan Černý a Hana Vorlíčková, Česká televize.

Jakub ŽELEZNÝ

No a ve studiu vítám Pavla Dobeše, ministra dopravy z Věcí veřejných. Dobrý večer.

Pavel DOBEŠ

Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ

A také Františka Laudáta, místopředsedu hospodářského výboru sněmovny a dopravního experta strany TOP 09. Dobrý večer i vám.

František LAUDÁT, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/

Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ

Pane ministře, o kolik se tedy skutečně zvýší cena dálniční známky pro příští rok? Bude to až o ty 3 stovky?

Pavel DOBEŠ

Tak v první řadě to je ještě opravdu předčasné říkat, jestli opravdu se zvýší ty dálniční známky o 100, o 200, o 300 korun ...

Jakub ŽELEZNÝ

Počkejte, to znamená, že se možná nezvýší vůbec?

Pavel DOBEŠ

Tak samozřejmě v tuhle tu chvíli debata o rozpočtu běží, rozpočet v tuhle tu chvíli ministerstva dopravy je na velmi kritické úrovni s ohledem na to, že už v tomto roce byl velmi nízký. Vlastně v podstatě ministerstvo dopravy, ta kapitola nesla kolem 40 procent celkových škrtů, pro příští rok v podstatě na rozdíl od výhledu všech ostatních ministerstev je právě resort dopravy škrtán více než 30 procenty ...

Jakub ŽELEZNÝ

Počkejte, to znamená, že tohle celé, o čem se tady vlastně bavíme, nebo máme bavit, je jenom takový vypuštěný balónek, co tomu třeba řekne ODS, co tomu řekne TOP 09? Protože jinak pak nechápu, proč vůbec taková debata by měla být vedena.

Pavel DOBEŠ

Ne, my jsme to dneska zmiňovali. My jsme v tuhle tu chvíli zadali studii, co by znamenalo zvýšení o 100, o 200 nebo o 300 korun. Ta samotná částka, to navýšení by v první řadě primárně mělo jít na opravdu a údržbu komunikací.

Jakub ŽELEZNÝ

K tomu se dostaneme. Ale ten plánovaný výnos je v řádu stovek miliónů, mluví se o 7 stech miliónech, to řekl váš náměstek, pan Hampl. Pak by tedy opravdu asi šlo o těch 300 korun v tomto případě ...

Pavel DOBEŠ

Ano.

Jakub ŽELEZNÝ

A když jsme u toho výnosu, proč resort dopravy, který chtěl navýšení o 14 miliard, připravuje operaci, která nevynese ani 1 miliardu a naopak určitě nepotěší žádného účastníka silničního provozu?

Pavel DOBEŠ

Tak v každém případě těch věcí, které připravujeme v tuhle tu chvíli, my musíme hledat, aby ten ...

Jakub ŽELEZNÝ

Prosím, zůstaňme u těch dálničních známek, ano, to je téma, které se opravdu týká každého motoristy, proto se na něj ptám.

Pavel DOBEŠ

Ano, samozřejmě, to je jedna z možností, jakým způsobem v případě, že ten rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury bude na nižší úrovni, tak je to jedna z možností, jakým způsobem finanční prostředky do fondu dostat.

Jakub ŽELEZNÝ

Pane poslanče Laudáte, jak se dívá TOP 09 na to případné, jak říká pan ministr, navýšení ceny za dálniční známku?

František LAUDÁT

Byť je to nepopulární, tak bohužel my musíme shánět peníze, kde se dá. A není to o tom, že je to pouhých 300 miliónů. Já jenom bych připomněl, pan ministr Dobeš ještě nebyl v pozici, kdy jsme sváděli urputný boj a dokonce je na to usnesení nejenom hospodářského výboru, ale dokonce převzala ho celá sněmovna, že prioritně nějaké výnosy, které budou navíc v letošním roce, a nějaké skutečně z mýtného byly, tak prostě půjdou do oprav a příprav dalších staveb a sváděli jsme neuvěřitelně urputný boj s jedním se zástupců ODS v tom výboru Státního fondu dopravní infrastruktury. A nakonec to skončilo o navýšení na opravy o 130 miliónů. To znamená, v té infrastruktuře dopravní je potřeba každá koruna, která se podaří sehnat.

Jakub ŽELEZNÝ

Ještě jednou, abychom se v tom trošku porovnali. To zvýšení ceny za dálniční nálepky by TOP 09 nevadilo?

František LAUDÁT

Já předpokládám, že by ho schválila, protože konečné slovo v tom, pokud se nemýlím, má vláda. Ministerstvo dopravy připravuje návrh ...

Jakub ŽELEZNÝ

Tak potřetí se zeptám, co si o tom myslí TOP 09?

František LAUDÁT

Já si myslím, že bychom tomu nebránili, aby to bylo až v krajním případě těch 15 stovek.

Jakub ŽELEZNÝ

V krajním případě, ale on to byl váš ministr financí, pan Kalousek, který odmítl navýšení rozpočtu resortu dopravy o požadovaných 14 miliard, kývl jenom na 4 miliardy. Takže možná kdyby třeba tady ministerstvo financí, včetně svého šéfa jednalo trošku jinak, možná trošku vstřícněji k ministerstvu dopravy?

František LAUDÁT

Pane redaktore, ta vláda si dala název, já jsem u toho vymýšlení nebyl, vláda rozpočtové odpovědnosti a jsou nějaké priority. Prioritou této země dneska je ustát nějaký ne zatím ani vyrovnaný rozpočet. Pan ministr financí, ona jeho role je trošku, bych řekl, zveličována, protože on skutečně, jestliže Věci veřejné a ODS, ale zejména Věci veřejné řeknou, že někde jinde prostě navrhují škrty, a zase to nějakým způsobem dopadne na jistou skupinu obyvatel, tak prostě není problém přesunout ty peníze. Kalousek neřekl nikdy, že nebude chtít dávat peníze do dopravy. On řekl: Jinde řekněte, kde máme vzít na sociálních výdajích, já to udělám.

Pavel DOBEŠ

Tak co se tohodle toho týče, my tu diskusi už vedeme delší dobu. A co se týče kapitoly doprava, já znovu opakuji, tam škrt pro následující rok nese 30procentní podpis ministerstvo dopravy. Všechny ostatní ministerstva v podstatě oproti tomu výhledu škrtají 2,5 procenta. Například ministerstvo financí, které vlastně je tím hlavním v podstatě vůdcem škrtání těch finančních prostředků jednotlivým kapitolám, si oproti výhledu z roku 2010 navýšil rozpočet o 150 miliónů korun. Takže v tomto ohledu já úplně nesouhlasím, byť na druhou stranu jednoznačně deklaruji, že 105miliardový strop, těch 3,5 procenta je pro nás závazné stanovisko, to znamená, ten schodek nebude překročen a musíme hledat ...

Jakub ŽELEZNÝ

Čili jenom v rámci toho schodku nebo v rámci těch nastavených parametrů se prostě má hledat jinde. I pan Laudát tady jaksi řekl takovou možná ne úplně řečnickou otázku, kde jinde by tedy Věci veřejné chtěly škrtat. Tak já vám ji dávám, teď jako ne řečnickou.

Pavel DOBEŠ

Tak v první řadě jsem zmínil, máme tady ministerstvo financí, které má o 150 miliónů vyšší rozpočet než oproti roku 2010 ...

Jakub ŽELEZNÝ

To má v rukou váš stranický kolega a místopředseda vaší strany.

František LAUDÁT

Já se domnívám, že v tom má ruce celá vláda, zejména pan premiér ...

Jakub ŽELEZNÝ

Počkejte, tak ministerstvo financí, si myslím, že má pan ministr Kalousek jistě pevně v rukou, o tom snad není pochyb. Tak by mě zajímalo, jestli by třeba se on podle vás bránil nějakému případnému snížení své rozpočtové kapitoly, jak navrhuje pan ministr Dobeš?

František LAUDÁT

Já nevím, jestli zrovna jeho rozpočtové kapitoly, protože neznám, na rozdíl od pana ministra přípravu rozpočtu, protože parlament v této fázi ještě materiálové podklady nedostal. Je otázka, na co to navýšení jde, jestli jsou to, je to spojeno třeba například se zaváděním státní, jednotného platebního místa a podobně. To je otázka, na co to jde. Nicméně upozorňuju, že Kalousek byl první, protože už měl zkušenosti, to ministerstvo znal, který sáhnul k velice drastickým opatřením už hned v prvním roce svého nového úřadování v tomto volebním období, na rozdíl od jiných ministrů. A já bych skutečně chtěl, aby ministerstvo dopravy a fakticky všechna ostatní ministerstva, hledaly, kde uspořit, aby přicházely do sněmovny, a to se tak zatím příliš neděje, s návrhy na škrty mandatorních výdajů. Český rozpočet má neuvěřitelně špatnou strukturu.

Jakub ŽELEZNÝ

Pánové, už bylo mnohokrát řečeno, že než ten rozpočet půjde definitivně do sněmovny, tak se o něm určitě ještě uvnitř koalice bude debatovat, všechny strany v podstatě neustále, i v našem pořadu jaksi říkají, že jsou připraveny k této debatě. Jak tedy procentuálně vidíte šance, že by třeba právě rozpočet dopravy dostal o něco více? Začnu u vás, pane poslanče.

František LAUDÁT

Já bych v tuhle chvíli nemluvil o nějakých procentech ...

Jakub ŽELEZNÝ

Dobře, tak zkuste to odhadnout, jestli vůbec ta šance tady je.

František LAUDÁT

Já si myslím, že ta otázka by měla směřovat na vedení Věcí veřejných: Jste ochotni, a zda jsou ochotni, nebudu tady zkoušet pana ministra, zda jsou ochotni, tato strana prostě někde sáhnout k nepopulárním opatřením. Nelze slibovat tu do resortu ministra vnitra, tu do školství, tu do dalších ...

Jakub ŽELEZNÝ

Promiňte, nějaké nepopulární opatření, kterým by bylo vyváženo to, že by třeba nakonec, abychom se zase vrátili k těm dálničním známkám, se nemusely zvedat ceny za dálniční známky, že by prostě ten resort dopravy ty peníze dostal jaksi odněkud odjinud, takhle to chápu?

František LAUDÁT

Ano.

Jakub ŽELEZNÝ

Co tomu říkáte vy?

Pavel DOBEŠ

Já musím v tomhle tom případě říct, že já souhlasím s tím, že opravdu musíme hledat škrty i v ostatních kapitolách, včetně kapitoly ministerstva dopravy. To není něco ...

Jakub ŽELEZNÝ

Buďme konkrétní, pánové, kde třeba by Věci veřejné byly ochotny škrtat, nebo chtěly škrtat?

Pavel DOBEŠ

Podívejte se, v tuhle tu chvíli, podíváte-li se na rozpočtový výhled a schválený v roce 201, tak oproti rozpočtu je například kapitola ministerstva zemědělství navýšena, má 120 procent toho, co měla mít v roce 2010. Problematika ministerstva obrany, který je v podstatě v tuto chvíli, ten návrh dvojnásobný, než na ministerstvu dopravy. Zmíněné ministerstvo financí, máme zde kapitolu státního dluhu, kde my v tuto chvíli hledáme finanční prostředky, máme tady veřejnou pokladniční správu, takže to jsou všechno věci ...

Jakub ŽELEZNÝ

Čili obrana, já jsem si to psal, obrana, zemědělství, finance, to jsou tedy návrhy, které beru, jako že jste v podstatě tady přednesl. To téma bude určitě v koalici ještě zajímavě resonovat. My teď do debaty přizvěme i opozici. Připojí se k nám Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD, jinak hejtman Plzeňského kraje. Pane hejtmane, hezký večer i vám.

Milan CHOVANEC

Hezký večer z Plzně.

Jakub ŽELEZNÝ

Vaše strana v dnešním prohlášení na jednu stranu říká, že zdražení těch známek by neúměrně zatížilo rodinné rozpočty, také ale v tom stanovisku říkáte, že plánovaný výnos je malý ve chvíli, kdy ministr dopravy požaduje víc. To zní, jako byste principiálně souhlasili s ministrem dopravy, respektive se stranou VV, s tím, že peněz do dopravy by mělo přitéct více.

Milan CHOVANEC

Pane redaktore, podle výpočtů ČVUT by ze Státního fondu dopravní infrastruktury měla být částka někde kolem 95 až 100 miliard. Stávající struktura rozpočtu dává do SFDI částku někde kolem 60 miliard korun. To znamená, prokazatelně v tomto fondu chybí významné prostředky a 700 miliónů korun, které případně ministerstvo získá na zvýšení dálničních známek, tomu naprosto nepomůže.

Jakub ŽELEZNÝ

Dobře, čili jste pro to, aby někde se třeba ukrojilo, a zajímalo by mě, kde, aby resort dopravy dostal o něco víc? Protože já jsem pochopil to vaše stanovisko tak, že jste proti zvýšení ceny za dálniční známky, ale nejste proti tomu, aby doprava měla víc.

Milan CHOVANEC

Tak doprava by víc samozřejmě mít měla, protože infrastrukturní stavby pomáhají růstu ekonomiky, mají určité multiplikační efekty, téměř z každé stokoruny, které stát tímto způsobem investuje, se mu vrací podle některých ekonomů 50 procent zpátky, podle některých až dokonce 70 procent zpátky. Všechny okolní země, především Německo, Polsko jsou dnes ve financování infrastrukturních staveb velmi štědré a řeší tím takzvané pokrizové období, jak oni to nazývají. My jdeme úplně jinou cestou, protože před krizí bylo /souzvuk hlasů/ ...

Jakub ŽELEZNÝ

Promiňte, pane ministře, pane stínový ministře, já se omlouvám, ale já jsem se vás ptal, kde tedy by sociální demokracie ty peníze pro dopravu našla. Na to jsem zatím odpověď neslyšel, promiňte.

Milan CHOVANEC

Pane redaktore, v současné době sociální demokracie nevládne. Já si myslím, že to je na tom, aby koalice vyhodnotila priority svého vládnutí, vyhodnotila, kde v rozpočtu škrtnout či neškrtnout. Samozřejmě sociální demokracie se netají tím, že má ambici zvyšovat daně, to znamená, to je jeden z výnosů, který by měl přibýt do státního rozpočtu. Po posledních daňových úpravách státu chybí zhruba 80 miliard korun, to jsou ty pokusy s rovnou daní a další věci, které následovaly. To znamená, to je jedna z cest. A samozřejmě je to otázka priorit, je otázka priorit, jestli jít cestou navýšení dopravy. Každý milión korun, který je investovaný v této oblasti, přináší zhruba 3,5 pracovního místa, takže je otázka, jestli tato vláda se míní proškrtat k prosperitě. Já neznám společnost v historii lidstva, které by se to povedlo. Pokud se to této vládě povede, tak je to na Nobelovu cenu. A já si myslím, že se jim to nepovede. To znamená, vláda vůbec neřeší prorůstová opatření, řeší pouze a pouze škrty.

Jakub ŽELEZNÝ

Dobře. Pánové, co byste říkali tomu, vlastně to jediné konkrétní, co pan Chovanec říkal, by bylo případné nějaké, nějaké případné daňové úpravy a tam najít peníze pro dopravu. Jak byste se na to díval vy, pane ministře?

Pavel DOBEŠ

Tak tady ta jedna z možností, která také je, je do Státního fondu dopravní infrastruktury přivést více peněz i například změnou proporce daně z minerálních olejů, protože ta je vlastně přímo dávaná do Státního fondu dopravní infrastruktury podle určitého procenta. Takže pokud by došlo na vládní úrovni k dohodě tak, že by došlo k navýšení toho procenta, který by šel přímo do dopravní infrastruktury právě přes SFDI, tak to je i jedna z možností, jakým způsobem navýšit finanční prostředky ...

Jakub ŽELEZNÝ

Dobře, ale to je jedna velmi konkrétní, velmi dílčí daň. Nějaké širší daňové úpravy, koneckonců vaše strana o nich v posledních dnech a týdnech i mluvila?

Pavel DOBEŠ

Tak v každém případě ta diskuse v tuto chvíli se vede. Jestli to bude navýšení přímých daní nebo navýšení nepřímých daní a případně další změny, které jsou na úrovni K9 diskutovány.

František LAUDÁT

Já si myslím, že pan stínový ministr přesně za sociální demokracii předvedl to, co bohužel předvádí kompletně celá politická reprezentace sociální demokracie ve sněmovně. To znamená, kromě progresivního zdanění neříkají nic, kde by brali peníze, jestli by to šlo na úkor zadlužování a podobně, také se přehání vlivem i různých lobbistů. Význam dopravní infrastruktury dneska, jenom bych připomněl v tom krátkém čase, Španělsko má super infrastrukturu, přesto je na bankrot. Jestli máme jít touto cestou. Jak sociální demokracie, tak bohužel i část ODS si dneska ještě myslí, že evropské dotace jsou peníze zadarmo, příklad Řecka, Irska a zejména Španělska, zase to vyvrací. Prostě ten recept není. Tím vůbec nezpochybňuji důležitost dopravní infrastruktury.

Jakub ŽELEZNÝ

Pane Chovanče, samozřejmě vám nechám prostor na reakci, pokud máte zájem.

Milan CHOVANEC

Tak jestli pan Laudát říká, že sociální demokracie předvádí stále to stejné, TOP 09 taktéž, protože to je rétorika předvolební, která tady byla, straší Řeckem a další věci, které se následně ukázaly, že prostě nejsou tak, jak pravice hlásala před těmito volbami. Já si nemyslím, že kondice České republiky je stejná jako Řecka, případně Španělska. Česká republika je na tom, zaplaťpánbůh, lépe. Já znova připomínám, že to je zodpovědnost vlády a oni musí hledat řešení. A jestli je tady jasně dáno, že ve své podstatě dopravní infrastruktura má multiplikační efekty, jestli stejnou cestou půjdou Spojené státy, jestli stejnou cestou jde Německo, jestli stejnou cestou jde Polsko a další země kolem nás, tak já nevím, proč bychom neměli být stejně chytří a ty peníze prostě hledat. Je to na vládě, je to vládní zodpovědnost. My navrhujeme zvýšení daní jako jednu z transparentních věcí. V pondělí slyšíte, že vláda chce zvedat daně bohatým, v úterý už to neplatí, ve středu se ruší daňové bonusy, ve čtvrtek se ruší paušály. Já nevím, jestli ta vláda má koncepční uvažování, myslím si, že ne.

Jakub ŽELEZNÝ

Dobře. Na závěr, abychom se zase vrátili k té dopravě, poslední otázka na vás, pane ministře. Ať už ty peníze budou nalezeny kdekoliv, ať už se zvýší cena za nálepku, nebo ne, ať už to bude z nějakého jiného resortu, nebo ne, projeví se to v tom, že my řidiči se nebudeme muset bát jezdit po některých silnicích, abychom si nezničili svá auta?

Pavel DOBEŠ

Tak to je jedna z hlavních priorit, kterou musíme pro příští léta nastavit ...

Jakub ŽELEZNÝ

Musíme nastavit zní hezky, ale ...

Pavel DOBEŠ

Není to jenom o tom, že budeme stavět stále nové stavby, ale musíme také udělat i něco pro to, aby úprava a údržba měla v budoucích letech také prioritu.

Jakub ŽELEZNÝ

Půjdou tedy tam ty peníze?

Pavel DOBEŠ

Ano, i ten návrh takový byl, i v podstatě těch 700 miliónů korun, které měly být vybrány z dálničních známek, měly prioritně jít na údržbu a opravy.

Jakub ŽELEZNÝ

No uvidíme, po jakých silnicích budeme jezdit a také, jak to bude vypadat, až se rozpočet dostane do sněmovny. Bude to jistě zajímavé. Pánové, vám všem děkuji, že jste se zúčastnili dnešní debaty. Na shledanou.

František LAUDÁT

Na shledanou.

Pavel DOBEŠ

Hezký večer.

Milan CHOVANEC

Na shledanou. Hezký večer.

ČT 24, 28. 7. 2011

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme