Laudát: Dopravě chybí vize a ministerstvo odvádí pozornost
(editovaný přepis hlavních bodů debaty Události komentáře s poslancem TOP 09 Františkem Laudátem)
David BOREK, moderátor
Vysokorychlostní tratě jsou tématem, které se v Česku řeší už dlouho. Ať už je to tunel z Prahy do Berouna nebo nová dráha do Drážďan. Premiér a ministr dopravy ohlásili, že tentokrát se ale má skutečně konat. Výstavba nebo mohla začít za devět let. Zatím jsou to ale jen pěkné počítačové simulace, zatímco v západní a jižní Evropě už běžně jezdí vlaky hodně přes 200 kilometrů v hodině. V čem se dnes ohlášené plány liší od plánů ohlášených a nerealizovaných z minulých let? A připomínám, že za pár měsíců jsou krajské volby. Mám mít podezření? Tato otázka byla položena dnes i Bohuslavu Sobotkovi. A on řekl, že na rozdíl od předchozích plánů tentokrát začnou nebo už začínají reálné práce.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Myslím si, že nikoliv. Situace se příliš nemění. Nikdy nebyl vyvinut tak silný tlak jako v minulém volebním období. Hospodářský výbor napříč stranami z naprostého zoufalství z odborného stavu, v jakém bylo ministerstvo dopravy, napsal velké zadání, co má ministerstvo udělat, jaké má vytvořit ekonomické studie a analýzy. Do dneška neudělali nic. Podezřívám stávající vedení ministra Ťoka a další, že odvádějí pozornost. Začali mluvit o něčem rádoby novém. Jenom připomenu, že začátkem 90. let vznikly plány, podle kterých měly být dokončeny do roku 2016 či 17 všechny koridory. To znamená do letošního nebo příštího roku. Příští rok měla začít výstavba první vysokorychlostní tratě.
David BOREK, moderátor
A to už bychom se mohli dostat třeba do První republiky, kdy pan Baťa plánoval dálnici procházející od Aše až na Podkarpatskou Rus, a také to zatím není hotovo. No, dobře. Ale když jste takto kritický nebo skeptický vůči těm dnešním plánům. Našel jsem si v databázi České televize příspěvek z února 2009. Úvod té reportáže zní takto. "Bylo podepsáno česko-saské memorandum o zkvalitnění železničního spojení Praha - Drážďany - Berlín. Rodí se nové kvalitní železniční spojení." Pan děkan dopravní fakulty Moos to komentoval tak, že je to stavba, která vyžaduje velkou přípravu a že zahájení by mohlo proběhnout někdy kolem roku 2016 - 2020. To byl rok 2009, kdy jste ještě byl, byť končící, ale člen tehdy vládní ODS. Takže tehdy jste to nemysleli vážně?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Pan profesor Moos byl v úřednické vládě a jak známo, tak místo toho, aby spravovali zemi, se vrhli na koncepce, což panu profesorovi nevytýkám.
David BOREK, moderátor
To byl únor 2009, to ještě dosluhovala vláda ODS.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Necítil jsem a do dneška necítím nějakou velkou politickou vůli, s výjimkou poslanců sněmovny. Tam panuje vzácná shoda. Ale když přijde na lámání chleba, tak musím říct, že dneska odborníci na ministerstvu dopravy nejsou příliš nakloněni. Do teď pro ně není nebo nebyla prioritou vysokorychlostní železnice. Je to škoda. Bohužel jsme neměli ministra dopravy, myslím, že posledních minimálně 10 - 15 roků, který by byl vizionářem. Pokud vůbec. Posledním počinem bylo kdysi zahájení výstavby dálnic. V Praze šlo o výstavbu pražského metra. Ale jinak se od té doby uchylujeme v dopravě spíš k povídání o chimérách.
David BOREK, moderátor
Čili a myslíte tedy počátek 70. let a normalizaci, to byl první poslední...
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Takto mě nechytejte. Dálnice byly projektovány už za První republiky, a dokonce začala výstavba. Takže došlo k nějaké realizaci.
David BOREK, moderátor
Dobře. Ale abych se vrátil k tomu roku 2009. Tehdy to tedy zpětně nahlíženo bylo jenom takové slohové cvičení.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Bylo to slohové cvičení.
David BOREK, moderátor
Vlády, ve které jste vy tehdy byl jako příslušník vládní strany.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Řadový poslanec nemá šanci nasměrovat rozhodování vlády. Navíc prioritou byly dálnice. Tam se nám zabíjejí lidé a nikdo nepočítal s tím, že se tak dlouho povleče jejich výstavba. Ale pořád platil cílový termín začít v roce 2018 výstavbu vysokorychlostních železnic.
David BOREK, moderátor
Nebylo by, pane Klaško, namístě spíše než to ohlašovat na ministerské a premiérské tiskové konferenci, to předem dojednat s co nejširším spektrem politických stran tak, aby byl tento plán, který je plánem tak či onak na 10 - 20 let, byl kontinuálně dodržován i příštími kabinety? A vlastně potažmo tedy otázka. Proběhlo takové jednání, ladění not i s opozicí?
Jaroslav KLAŠKA, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda podvýboru pro dopravu /KDU-ČSL/
Pokud si pamatuji, tak já v tomto volebním období jsem takové jednání nezaznamenal. A souhlasil bych s tím, že je to dlouhodobý záměr a že by měly jít napříč politickým spektrem. To ano.
David BOREK, moderátor
Pane Laudáte, proběhlo něco, jako je jednání, nebo je to ad hoc?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Bylo to v minulém období, jak jsem o tom mluvil, v hospodářském výboru. Dokonce to ani nikdo neorganizoval. Bohužel na ministerstvu dopravy, co se týká lidí kolem strategie, odezva byla velmi mizivá, dokonce až skoro negativní. Faktem je, že do dneška nejsou udělány studie, které by prokazovaly efektivitu. Dokonce to došlo tak daleko, že u zvažované tratě na Norimberk byl i ne zrovna vstřícný postoj německé vlády. České orgány tehdy velmi intenzivně jednaly, protože na rozdíl od toho, co jsem nedávno slyšel od pana Jančury, hlavní efekt vysokorychlostních tratí bude v napojení na německou síť a na západní. Pak jde samozřejmě i o vnitroměstské, vnitrorepublikové vztahy. Ale já tu prioritu vidím na napojení na německou síť.
David BOREK, moderátor
Jenom abych tu vaši trochu odbornou řeč, převedl na politickou. Z toho, co jste dnes poslouchal na tiskové konferenci premiéra a ministra dopravy. Podpořila by TOP 09 v případné příští vládní koalici to, co dnes oba pánové představili?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Samozřejmě. My jsme dokonce měli ve volebním programu přípravu. To znamená aspoň přípravu, stabilizaci území, přípravu projektové dokumentace, vykupování pozemků. Ať vláda přestane pořádat brífinky a začne to dělat.
David BOREK, moderátor
Je vysokorychlostní železnice věc, o které už vlastně není diskuse? Potřebuje ji Česká republika?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Určitě ano. Nebyl zmíněn jeden podstatný efekt. Do zhruba tisíce kilometrů budou vysokorychlostní tratě velmi dobrou konkurencí letecké dopravě, což je pro přelidněnou střední Evropu doslova ideální záležitost. Můžou dělat zástupnou dopravu. To znamená, že pokud bude špatné počasí, klimatické změny, katastrofy, terorismus, tak mohou lidé přesednout na vysokorychlostní železnici. Nepřesednou na lokálky. Je to další jev, kvůli kterému se asi vyplatí o tom uvažovat a realizovat to. Ovšem ne za přemrštěné ceny, jak už tady padalo, že kilometr bude stát miliardu. Jestliže to v západní Evropě pořizují levněji, tak není důvod, aby to tady bylo dražší.
David BOREK, moderátor
Aby to nebyl jenom cestopis po vzdálené budoucnosti, tak jedna věc, která je snad trochu bližší a vlastně i geograficky bližší vám, pražskému politikovi. Rychlodráha z centra města na letiště Ruzyň. Pan Ťok dnes připustil, že v jednom úseku plánované rychlodráhy stále není zajištěno financování Evropské unie, která není ochotná financovat podpovrchovou variantu. Pan Ťok dodal, že pokud v tom lobbování Česko v Bruselu neuspěje a pokud bude trvat zájem, jakože trvá, na variantě pod zemí, tak se budou muset najít národní zdroje financování.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Tu problematiku znám. Ona to není rychlodráha, je to normální železnice, byť trošku specializovanější. Má být součástí železniční sítě. V Praze má navrhovanou rychlost 80 kilometrů, ve skutečnosti bude cestovní rychlost asi nějakých 62. Viděl jsem výpočty. Já jsem zprostředkoval jednání pana ministra s politickou reprezentací Prahy 6. Na ministerstvu dopravy pracují na železnicích stále lidé, kteří žijí někde v 70. letech minulého století a snaží se za každou cenu vyhýbat tunelovým stavbám. Přitom dneska razící štíty TBM jedou rychlostí desítek metrů za den. Je to sice drahý špás, ale není to nepřekonatelné.
David BOREK, moderátor
Pan Ťok dnes nemluvil v tom smyslu, že odmítá novou variantu.
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu /TOP 09/
Pokud budou naplněny požadavky Prahy 6 a já se jim nedivím, protože jsou v dnešní době zcela legitimní, tak nevychází studie proveditelnosti na parametry, které má Evropská unie. Když to nevyjde, pak nezbývá nic jiného, než ten projekt nerealizovat, anebo realizovat z národních zdrojů. Kdo viděl projekty, tak ví, že není pravda, co říkal pan premiér Sobotka. Nemá asi všechny informace, když říká, že nebylo nic zpracováno. Byla už dokonce zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Neexistuje jenom animace. Dokonce byla platná EIA -posouzení vlivu na životní prostředí. V té povrchové variantě je to neskutečně monstrózní stavba, protože musí být splněny nároky na odhlučnění, splněny normy hluku. To je v území taková urbanistická bariéra, že se ani nedivím, že jsou proti tomu v Praze 6 protesty.
zdroj: Události, komentáře, 6. 6. 2016, ČT24