Laudát: Budoucnost dopravních staveb je ohrožena
Rozhovor s poslancem Františkem Laudátem
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Na stole je další část příběhu o specifickém českém přístupu ke stavbám silnic, dálnic a mostů. Minulých 5 let nebylo nic divného na tom, že se zdvihají mosty o pár desítek centimetrů za 1,5 miliardy nebo že se staví úseky nejdráž ze všech okolních zemí. Teprve poté, co se nad těmito sumami a způsoby podivil Evropský účetní dvůr, probrali se i čeští politici a zastavili žádosti o peníze z evropských fondů. Česko tak může přijít až o desítky miliard korun. Dobrý večer u komentovaného zpravodajství. Evropská unie tedy nechce platit předražené dopravní stavby v Česku. Podle zjištění České televize odhalil její audit na ministerstvu dopravy 8 údajně velmi podivných velkých zakázek v hodnotě asi 4 miliardy korun.
Jan ŠENKÝŘ, redaktor
Karel ROŽÁNEK, redaktor
redaktor
5 mostů, okružní křižovatka a 6 kilometrů silnice, cena - 1,3 miliardy korun, tedy o 400 milionů víc, než bylo v plánu. Právě před půl rokem otevřený okruh kolem Nymburka je podle informací ČT jednou ze zakázek, která nesedí Evropské unii. Pochybnosti Evropské unie mělo vzbudit vedle nymburského obchvatu dalších 7 staveb. Všude se přitom jedná o neobvykle drahé vícepráce.
Edita HORÁKOVÁ, redaktorka
Ministerstvo dopravy tvrdí, že jeho stavební zakázky jsou v pořádku. A vícepráce, byť je to pro Unii nepochopitelné, jsou opravdu nezbytné. Přesto ale pozastavuje žádosti o evropské peníze a všechny radši přezkoumá.
Jakub PTAČINSKÝ, mluvčí, Ministerstvo dopravy
Chceme odhalit ty chyby dříve, než by na ně přicházela Evropa a chceme nějakým způsobem předejít možným nějakým komplikacím, které bysme při čerpání evropských fondů mohli mít.
Vladan BROŽ, vedoucí právní poradny, Transparency International
O konkrétním důvodu proč, to stále nevím, nicméně může to nasvědčovat tomu, že zde existuje nějaká znalost o tom, že ta výběrová řízení jsou nestandardní.
Edita HORÁKOVÁ, redaktorka
Celkově Česko počítalo od Evropské unie se 60 miliardami korun. Když je nedostane, bude je muset zaplatit ze svého. To by byl podle Unie ale až ten nejkrajnější krok. Teď stačí vyjasnit kritické zakázky přibližně za 4 miliardy korun.
Ton van LIEROP, mluvčí Evropské komise pro regionální rozvoj
V sázce je 140 milionů eur, jsou určené například na silnice, železnice, větší i menší projekty infrastruktury.
Edita HORÁKOVÁ, redaktorka
Zpráva Evropského dvora auditorů ukazuje nejenom na drahé vícepráce, ale taky na podivné zadávání veřejných zakázek. V Unii je už déle známý případ kolínského železničního mostu. Jeho zvednutí o 70 centimetrů a možnost vyklápění stálo miliardu a půl.
Vladan BROŽ, vedoucí právní poradny, Transparency International
My se setkáváme, dejme tomu, s 10 procenty stavebních zakázek, a to jsou ty, která jsou nějakým způsobem ovlivněna, to jsou ty problematické zakázky.
Edita HORÁKOVÁ, redaktorka
Ministerstvo dopravy zatím neví, kdy o peníze znovu požádá. Chce to ale stihnout do konce roku. Evropská unie oproti tomu čeká na vysvětlení daleko dřív, už do prázdnin. Edita Horáková a redakce, Česká televize.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
A ve studiu jsou poslanec za TOP 09 František Laudát, proti němu poslanec za Českou stranu sociálně demokratickou Milan Urban. Dobrý večer, pánové.
Milan URBAN, poslanec, předseda hospodářského výboru /ČSSD/
Dobrý večer.
František LAUDÁT, poslanec, místopředseda hospodářského výboru /TOP 09/
Dobrý večer.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče Laudáte, z čeho stát zaplatí ty stavby, pokud to tak úplně s Evropskou komisí neklapne a peníze z evropských fondů nakonec na ty zmíněné dopravní stavby nebudou?
František LAUDÁT
Tak já věřím tomu, že nový ministr dopravy udělá a už nás dneska přesvědčoval o tom, že dělá všechno pro to, aby ty záležitosti se nejenom vysvětlily, ale nějakým způsobem i vyřešily, protože skutečně ten chaos a zřejmě i levoty na dopravních stavbách jsou už příliš přes hranu.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, jak vás pan ministr Šmerda přesvědčoval?
František LAUDÁT
Tak jednak nám dneska říkal velice nepříjemná čísla, co se týká uzavření závazků Ředitelství silnic a dálnic, tudíž potažmo vlastně státu směrem k budoucnosti. A za další, pokud by nedošlo k tomu, že Evropská unie by skutečně sáhla k tomu nejhoršímu, že by zastavila to spolufinancování dopravní infrastruktury, tak už by to byla další hodně nepříjemná kapka do už tak krizového rozpočtování dopravní infrastruktury.
Martin VESELOVSKÝ
Jinak my jsme samozřejmě do Událostí, komentářů dnes večer pana ministra dopravy Šmerdu zvali, on dnes večer neměl čas. Ale vy jste mluvil o tom, že vám říkal nějaká nepříjemná čísla, tak sem s nimi.
František LAUDÁT
Tak samozřejmě například na hospodářském výboru nedávno bylo sděleno, že již delší dobu jsou uzavřeny závazky za zhruba téměř 23 miliard korun do budoucna, vysoutěžené stavby, uzavřené smlouvy. Ministerstvo dneska hledá nebo zjišťuje právní důsledky takto uzavřených smluv. Možnosti třeba pozastavení platnosti nebo vypovězení těch smluv a podobně, protože to velice do nejbližší budoucnosti svazuje rozhodování o nových dopravních stavbách.
Martin VESELOVSKÝ
A jenom, prosím, krátká odpověď. Vy teď panu ministrovi dopravy věříte, že zvládne najít jaksi ta slabá místa a že ten tok peněz do dopravních staveb z evropských fondů nebude zastaven.
František LAUDÁT
Já doufám, že se povede a že na většinu těch.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče, já jsem se ptal, jestli mu věříte.
František LAUDÁT
Není důvod mu zatím nevěřit. Je tam několik dnů a každý by měl dostat šanci, dejme tomu, těch 100 dnů hájení a šanci skutečně ty věci dát dohromady.
Martin VESELOVSKÝ
Dobře. Pane poslanče Urbane, co by měla z vašeho pohledu teď, poté, co se do věci vložil Evropský účetní dvůr, tak co by měla dělat Vláda České republiky? Jak by z toho měla vybruslit?
Milan URBAN
Ten problém je opravdu širší. Za prvé vláda nerespektuje a nedodržuje své vládní prohlášení, protože tam řekla, že nebude snižovat prostředky do dopravní infrastruktury. My máme dopravní infrastrukturu nemoderní, potřebujeme moderní a místo nějakých 90 miliard do dopravní infrastruktury dnes máme nějakých 75 nebo možná ještě méně.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, pane poslanče, pojďme k té otázce, která se odvozuje od toho, že zatím jsou pozastaveny žádosti o evropské peníze.
Milan URBAN
To je, to já bych řekl, že je poslední hřebíček do rakve. Tady bylo řečeno, že kromě toho, že vláda snížila výrazným způsobem proti svému vládnímu prohlášení prostředky do dopravní infrastruktury, tak vedle toho je tady zazávazkováno více než 23 miliard korun. To znamená, někdo už podepsal smlouvy, ale peníze na to nejsou.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče, tak kdo to byl?
Milan URBAN
To byl ministr Bárta a berte to zpátky, všichni před ním. Já nevím přesně, kdo to byl. Ale existuje tady podepsané smlouvy za nějakých 23 miliard korun, na které nejsou peníze.
Martin VESELOVSKÝ
Tak, pánové, teď se naprosto shodujete, evidentně jste na tom hospodářském výboru seděli oba dva, poslouchali jste ta čísla. Já se ptám, co by podle vašeho názoru měla vláda teď dělat, pane poslanče?
Milan URBAN
No, musí určitě rychle vyřídit alespoň to čerpání těch strukturálních fondů z Evropské unie, tedy rychle poslat do Evropy vyhodnocení těch problémů, které jsou, s tím kolínským mostem, který tady byl avizován, pak to jsou vícepráce ŘSD, které jsou taky zpochybňovány tou Evropskou komisí.
Martin VESELOVSKÝ
No a, pane poslanče Urbane, co když je tady jaksi na stole varianta, že v těch jednotlivých zakázkách a stavbách jsou takové průšvihy a je to tak mizerně uděláno, že na to prostě peníze z evropských fondů nebudou moci jít?
Milan URBAN
No, pak samozřejmě to jde za všemi vládami současnými a nedávno předchozími. Já doufám, že se podaří novému ministru dopravy tuto situaci vyřešit. Já jsem trochu také v naději, protože komunikace s hospodářským výborem tohoto stávajícího ministra je, řekl bych, o 100 procent, možná více, lepší než byla všech těch předchozích ministrů.
Martin VESELOVSKÝ
Už za těch 14 dní nebo 3 neděle, co je ve funkci pan Šmerda?
Milan URBAN
Ano. Já myslím, my jsme se potkali společně s hospodářským výborem několikrát a já doufám, že se hraje s otevřenými kartami. Tento ministr, zdá se, má tendenci ty průšvihy neschovávat někde pod koberec, dává je na stůl a snaží se hledat nějaká řešení.
Martin VESELOVSKÝ
Dobře. Tak to se bezesporu uvidí. To je vlastně jednoduchá otázka, která teď následuje. Pokud jsou někde chyby, tak by mělo být řečeno, kdo za to může. Kdo za to může z těch minulých ministrů dopravy?
František LAUDÁT
Tak ona je otázka, jestli konkrétně ministr dopravy anebo jím řízené organizace, protože samozřejmě je tam nějaká přenesená politická odpovědnost, ale pokud se zatím.
Martin VESELOVSKÝ
Tak dobře. Říkám, kdo za to může, řekněme, tedy politicky. Kdo by měl mít politickou odpovědnost?
František LAUDÁT
Já bych řekl, že v té věcné rovině to budou bezesporu v řadě případů pracovníci Ředitelství silnic a dálnic, kteří přece jenom konkrétně vykonávají funkci investora nebo ty záležitosti zařizují. Pokud se týká konkrétní politické odpovědnosti ministrů, no tak se mluví o éře pana ministra Řebíčka i dalších ministrů a zřejmě některé ty způsoby a věci sahají dokonce ještě před jeho éru.
Martin VESELOVSKÝ
No a co to znamená teď konkrétně? Pokud se bavíme o éře Aleše Řebíčka, tak po něm přišel na asi 3 měsíce Petr Bendl z ODS, po něm přišel na pomalu více než rok Gustáv Slamečka, teď byl na postu ministra dopravy mnoho měsíců Vít Bárta od vašeho koaličního partnera. Měli by všichni tito lidé vyvodit nějakou politickou odpovědnost? Protože ti nedělali nic, než se rozhoupal Evropský účetní dvůr.
František LAUDÁT
Pane redaktore, pokud je někdo 3 měsíce ministrem dopravy, jako to bylo v případě pana Bendla, tak to není doba, kdy tyto záležitosti zjistíte. Například u těch uzavřených.
Martin VESELOVSKÝ
Dobře, tak Petra Bendla jsme vyňali z té řady, jak říkáte, pane poslanče. Ti ostatní tam byli alespoň 9 měsíců každý.
František LAUDÁT
Já si myslím, že pan ministr nám v nejbližší době dá na stůl do hospodářského výboru to, co já jsem požadoval, v kterém období například ty smlouvy byly uzavřeny. Pokud se týká konkrétní činnosti na těch stavbách a to, čeho se dotýká Evropská unie, protože my jsme sklouzli k trošku jinému tématu, než bylo, tak tam samozřejmě musí dojít velice rychle k doložení těch záležitostí, k hledání mechanismů, jak například by naše země nechtěla spolufinancování na vícepráce na těch dílech, protože to je například velký problém u zatím nedokončených úseků dálnice D8 přes České středohoří. To je další věc, že například samosprávy si poroučejí další věci, další opatření ekologická. Například jsou požadována různými aktivisty a podobně. Pak je otázka, zda investor na ně měl přistoupit, nebo neměl. A je samozřejmě také otázka, zda prostě jsme měli požadovat nebo dávat začleňovat tyto vícepráce do toho, aby nám Evropská unie spolufinancovala.
Martin VESELOVSKÝ
Bezesporu právě vícepráce, o kterých, pane poslanče, mluvíte, je, řekněme, jednou z výtek, kterou nám lidé z Evropské unie jaksi kladou za vinu, že to není úplně standardní. Má Česká republika na to, aby ty stavby, které jsou nasmlouvány, které jsou rozjety, které jsou téměř dostavěny, anebo už zcela dostavěny, ale nejsou ještě dofinancovány z unijních fondů, má Česká republika na to, aby je zaplatila ze svého státního rozpočtu?
Milan URBAN
Já bych řekl, jenom dovolte poznámku k té politické odpovědnosti. Mají ji všichni premiéři, Topolánek, Fischer i ti další premiéři, tedy i pan Petr Nečas.
Martin VESELOVSKÝ
A, pane poslanče, co by měli udělat?
Milan URBAN
Měli by se skutečně této problematice věnovat. Zdá se, že ty vlády se věnují úplně jiným prioritám. Moderní dopravní infrastruktura je důležitou součástí budoucí konkurenceschopnosti české země.
Martin VESELOVSKÝ
Počkejte, pane poslanče, to je bezesporu, ale vy říkáte, že politickou odpovědnost mají všichni minulí premiéři. Jak by se Jan Fischer měl té věci teď věnovat?
Milan URBAN
Zřejmě mu to uteklo tehdy, tehdy mu to zřejmě uteklo, jako to uteklo možná Mirku Topolánkovi, jako se tomu možná nevěnuje dostatečně Petr Nečas. Prostě mají jiné starosti.
Martin VESELOVSKÝ
Možná nebo určitě?
Milan URBAN
Já bych řekl u Petra Nečase určitě, protože vláda Petra Nečase, přeci to všichni vidí, spotřebovává svoji energii na to, aby zůstala, nikoliv na to, aby řešila nějaké zcela konkrétní problémy. Takže, ta doprava pro ně evidentně žádnou prioritou není.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, pane poslanče Laudáte, jaké to je být, řekněme, ve vládě, které šéfuje premiér, který podle opozice se tak úplně nevěnuje těmto důležitým věcem?
František LAUDÁT
Já bych s tím nesouhlasil. Já si myslím, že některé negativní věci, které se praktikují v českém dopravním stavitelství, tak padají stejným způsobem na vrub i sociální demokracie. Otázka, jestli už je někdo měl a měl je samozřejmě razantně změnit, ale to není nic nového. Kauzy a navíc teď při těch například personálních změnách na ředitelství dálnic, tak sami víte, že najednou se vyskytují jména jak ODS, tak sociální demokracie.
Martin VESELOVSKÝ
A teď, prosím, pane poslanče Urbane, odpovězte na moji otázku, kdyby se to všechno v dopravních stavbách mělo obejít bez evropských peněz, zvládne to Česká republika, nebo ne?
Milan URBAN
Nezvládne, pokud se nezvýší minimálně o 10 miliard korun rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok.
Martin VESELOVSKÝ
Tak, pánové, oběma děkuji za komentář a Česká televize bude sledovat vývoj na ministerstvu dopravy. Díky a hezký večer. Na shledanou.
Milan URBAN
Děkuji za pozvání. Dobrou noc.
František LAUDÁT
Hezký večer.
ČT 24, 10. 5. 2011