Laudát: BESIP už nemůže plnit roli přirozeného lídra bezpečnosti provozu
Vystoupení místopředsedy TOP 09 Františka Laudáta na plénu Sněmovny během její mimořádné schůze
Toto je pouze zkrácená verze textu. Celý projev si můžete přečíst ZDE.
Vážené dámy, vážení pánové,
TOP 09 se na minulé schůzi Sněmovny neúspěšně pokusila zařadit bod „Současná situace v resortu dopravy“. Jeho projednání vetovaly kluby Hnutí ANO a KDU-ČSL. Situaci v rezortu dopravy považujeme za natolik kritickou, že jsme společně s klubem ODS iniciovali svolání této mimořádné schůze.
Vážený pane ministře, z Hnutí ANO, bude líp - dovoluji si tvrdit, že nesete osobní a politickou odpovědnost za současnou situaci v oblasti bezpečnosti silničního provozu. V roce 2012 po nevalných výsledcích samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy, došlo k jednoznačně pozitivnímu vývoji tohoto subjektu. Postupně byl budován kvalitní tým, definován program činnosti, byla nastavena budoucí koncepce řízení oblasti bezpečnost silničního provozu v ČR a definovány zásady strategického řízení značky BESIP. Postupně se dařilo do té doby nevídaným způsobem spolupracovat se sdělovacími prostředky, získat prestižní partnery z řad nadnárodních společností. To vše směřovalo ke snaze významně snížit počet obětí dopravních nehod na českých silnicích.
BESIP se může právem hlásit k tomu, že v loňském roce došlo k 12% snížení počtu obětí dopravních nehod, což je pátý nejlepší výsledek v rámci zemí EU 28. Jak je známo, v minulé dekádě jsme byli v počtu obětí vždy na posledních místech žebříčku zemí EU. Výsledku bylo dosaženo i přesto, že BESIP pracoval s výrazně nižším rozpočtem než před rokem 2011. S nástupem nového vedení ministerstva dopravy začala být činnost BESIPu podkopávána a zlehčována. Pan ministr Prachař mohl napravit některé přístupy svého předchůdce, což však neučinil.
BESIP vyklidil pozice, přestal plnit roli přirozeného lídra v oblasti bezpečnosti provozu. Vážení občané, zajisté jste si ve sdělovacích prostředcích, které s neobyčejnou pozorností zaznamenávají nejtragičtější dopravní nehody, povšimli, že poslední měsíce došlo ke zvýšení počtu usmrcených osob, a to bezmála o 10 % ve srovnání s vývojem v prvních 9 měsících loňského roku. Za použití certifikované Metodiky výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích lze dojít k závěru, že zvýšený počet závažných následků v prvních 9 měsících letošního roku s sebou přinesl celospolečenské náklady ve výši 1, 34 miliardy korun.
Pane ministře, tohle je ta Vaše zářivá budoucnost? Proč neuděláte alespoň něco proto, abyste důsledky lidského neštěstí na českých silnicích minimalizoval?!
15. 10. 2014