Laudát: Ať ministr zveřejní celou pravdu o D8
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou poslaneckého klubu Františkem Laudátem)
Daniel TAKÁČ, moderátor
Dálnice D8 se 17. prosince otevře, potvrdilo to Ředitelství silnic a dálnic. Posledním problematickým místem je estakáda u Prackovic, kterou museli před několika týdny rozebrat kvůli propadající se podpěře mostu. Co s tím máte za problém? Proč chcete od ministra dopravy Dana Ťoka, aby v Poslanecké sněmovně přednášel věci, které jsou v zásadě veřejně známé a dnes potvrzené panem ředitelem Kroupou?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Myslím, že se tady veřejnosti neříká celá pravda. Po panu ministrovi jsme nechtěli nic jiného než to, co jsme chtěli na mimořádné schůzi a několikrát před zařazením bodu, což se povedlo teprve dneska. Sněmovna se tou problematikou bude zabývat. Nechtěli jsme po ministrovi nic jiného, než aby řekl pravdu, aby řekl přesné informace, za kterými si bude stát. Chceme, aby pro všechny lidi zveřejnil, co se děje. Je to veřejná investice, která byla násobně prodražena. Chceme slyšet, kdo za to může. Ministr by měl zveřejnit analýzu Akademie věd. Proč se máme dozvídat odněkud z novin, že tam byly nějaké problémy? Kdyby to bylo všechno tak v pořádku nebo tak bezpečné, tak pak nechápu, proč poslanci hnutí ANO a KDU-ČSL dneska jako jediní ze sněmovny hlasovali proti zařazení tohoto bodu. Myslím, že veřejnost má právo na přesné informace. Když byla mimořádná schůze, pan ministr velmi arogantně a docela netypicky, i když věděl, že koalice tu schůzi neschválí, řekl, že informace podá až v řádné rozpravě po schválení programu mimořádné schůze, což se většinu neděje. Většinou se tomu ministr snaží předejít a má přednostní právo. Ministr vystupoval, řekl několik frází, a tím to pro něj skončilo. Ještě se u toho divně usmíval. Hrozí tam, že se utratí další miliardy. Nechci šířit poplašné zprávy, ale hrozí, že se tam něco začne sunout a bude to životu nebezpečné. Tak daleko to snad nedojde. Probleskávají ale neoficiální zprávy, že stabilizace tam není provedena kvalitně, respektive, že je to spíše cestou pokus/omyl na poslední chvíli. Stačí si přečíst zprávu NKÚ, ta je veřejná. Fascinuje mě, když se tam píše, že někdo porušil zákon o veřejných zakázkách. Nebylo to připravené, nebyla definována cena...A nikdo za to nemá nést odpovědnost?
Daniel TAKÁČ, moderátor
Pokud tomu rozumím, ve sněmovně chcete od ministra dopravy slyšet vysvětlení. Pokud by ale jeho vystoupení bylo kopií toho, co tady říkal ředitel Kroupa, budete uklidněn, že je dálnice D8 v pořádku? Budou pro vás dostatečným ujištěním, že dálnice D8 je otevřeníschopná a provozuschopná?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Co se týká otevření a provozu, pan Babiš do toho nainvestoval příliš velký politický kapitál, než aby tuto dálnici neuvedli do provozu.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Jsou pro Vás argumenty pana Kroupy relevantní, anebo si tady pan ředitel vymyslel něco, čemu Vy vůbec nevěříte?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Přijdu s návrhem řešení pro sněmovnu. Uvidím, jak se k tomu postaví poslanci. Byl bych nerad, kdyby byly v noci nebo během zítřejšího dopoledne pořádány manévry na odvrácení mého návrhu.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Co tím myslíte? Jaké manévry?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Při projednávání toho bodu.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Že by se ten bod stáhnul, nebo co tím máte na mysli?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Že by si sněmovna měla něco vyžádat. Říkám, nechci to dál příliš komentovat. Pan ministr měl totiž řadu příležitostí, proč nezveřejnit tu zprávu. Argumentoval tím, že byla podána žaloba na lom Dobkovičky. Zase říkám, proč to nezveřejní? Vždyť první, kdo bude mít přístup k materiálům, je žalovaná strana. Proč nemá veřejnost právo vidět analýzy, když jsou tam problémy? Nemůže prostě říci, že tam ta situace není v pořádku? Zjistil jsem, že několik vysokých politiků hnutí ANO o tom vědělo, což mně potom na přímou otázku potvrdili. Proč s tím nepřišli sami a neřekli to veřejnosti? Nevycházím z nějakých mediálních informací. Po povodních v roce 2013 se vláda usnesla, uložila ministrovi dopravy, aby udělal nějaké kroky. Veřejnost by měla vědět, a je to dostupné ve zprávě NKÚ, že hledání příčin sesuvu bylo zadáno v únoru letošního roku. Co tam pan ministr nebo investor dělali ty 2 roky? Ono tady se to hází na politiky. Já jsem slyšel naprosto neuvěřitelnou reportáž s panem Lánym, který říkal: "To je důsledek toho, že se často střídají ministři." Takže tady ministři rozhodují o dodržování stavebních předpisů? To je naprosto neuvěřitelná situace. To snad ne!
Daniel TAKÁČ, moderátor
Spustil byste tu dálnici?
František LAUDÁT, předseda poslaneckého klubu, člen podvýboru pro dopravu, PS /TOP 09/
Řeknu na rovinu, že takhle diletantsky vedená stavba, konkrétně tento úsek, by se za mě nemohl stát. To je pomalu na trestně právní odpovědnost zúčastněných.
Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 6. 12. 2016