Kultura, stát a politika
Hostem pořadu Názory a argumenty byl garant TOP 09 pro kulturu Horymír Kubíček
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kultura je to, co přetrvá, když už jsme zapomněli všechno, co jsme se naučili. Touto trefnou a symbolickou sentencí švédské spisovatelky Selmy Lagerlöfové otevírám závěrečný předvolební kulatý stůl Českého rozhlasu 6 na téma kultura, stát a politika. Je 23.května, od mikrofonu vás zdraví Markéta Ševčíková, milí posluchači. A doufám, že i tato naše poslední, tedy před volbami poslední debata s adepty na poslanecká křesla pro vás bude stejně podnětná jako ty předchozí. Včera jsme na téma kultura, stát a politika hovořili se zástupci stran neparlamentních a komunistů. Dnes usedli u nás ve studiu samí političtí matadoři a jedna matadorka, pročež předpokládám, že bude naše diskuse velice konkrétní, cílená a adresná. Jelikož všichni mí dnešní hosté mají s kulturní politikou a politickou kulturou rozsáhlé zkušenosti. A začneme dámou. Stejně jako včera tu máme i dnes jen jednu jedinou. Zelení do dnešního kulatého stolu vyslali nám již z podzimu důvěrně známou odbornici na neziskový sektor a grantovou politiku a problematiku Martu Smolíkovou, dobrý večer.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Dobrý večer.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pak už jsou tu samí pánové. Za Občanskou demokratickou stranu náměstek ministra kultury František Mikeš, dobrý večer.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Dobrý večer.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Za TOP 09 bude dnes večer hovořit Horymír Kubíček, dobrý večer.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Dobrý večer.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A za KDU-ČSL Tomáš Kříž, dobrý večer i vám.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Dobrý večer.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já bych měla ještě, milí posluchači, omluvit zástupce České strany sociálně demokratické, původně měl přijít Vítězslav Jandák, ale ten se omluvil kvůli předvolebnímu mítinku ve Strakonicích a bohužel z podobných časových důvodů nedorazil ani jeho zástupce Tomáš Hájek. Takže se dnes budeme muset obejít bez názoru naší druhé nejsilnější politické strany, teď to nemyslím co do pořadí, ale tak snad se ještě o jejich názorech někdy něco dozvíme. Včera jsme si se zástupci neparlamentních stran a komunistů kladli řadu otázek. Proč je resortu kultury i dvacet let po revoluci resortem s prakticky nulovým vlivem, proč se stále kultura těší pověsti čehosi navíc, čehosi, co není schopno generovat zisk. A je spíš jakýmsi okrašlujícím přívěskem v našem životě vezdejším. Letmo jsme se včera dotkli i toho, proč se žádnému z porevolučních ministrů kultury příliš nechtělo pálit si prsty transformací příspěvkových organizací. A nakousli jsme i palčivou problematiku stále nedořešeného majetkového vyrovnání státu s církvemi a budoucích legislativních změn, jež by hypoteticky mohly vésti k zavedení daňových asignací ve prospěch kultury. I o tom všem bude řeč i dnes a také samozřejmě o smyslu či nesmysluplnosti existence resortu kultury. Touto otázkou jsme včerejší debatu otevřeli. Dnes ji tedy nebudeme otevírat takto formulovaným dotazem, ovšem jeho drobně upravenou variantou. Co podle vás se, dámo a pánové, v poslední roce, či chcete-li letech, resortu kultury natolik výrazně povedlo, že to může posloužit jako jednoznačný argument pro zachování tohoto ministerstva ve stávající podobě. Tak kým začneme, dáma dostane přednost, Marta Smolíková a zelení.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Tak je důležité, že ministerstvo kultury zpracovávalo a vláda přijala státní kulturní politiku, kde vlastně poprvé začíná mluvit o tom, že kultura má tedy silné sociální dopady a také ekonomické příjmy. A to je jeden tedy z přístupů, který vlastně i reaguje na tu pověru, kterou vy jste tady zopakovala, že kultura negeneruje zisk. Není to tak, naopak na úrovni tedy Evropské unie se ukazuje a jsou na to dnes již analýzy a ekonomické studie, že kultura generuje zisk, že kulturní odvětví a související kreativní odvětví jsou velmi progresivní ekonomicky, jsou dokonce nadprůměrně progresivní, co se týče ekonomického růstu, od dalších průmyslových odvětví. A samozřejmě také s tím ruku v ruce tedy jde i řada snah a dnes již i náznaky tedy určitých opatření ze strany Evropské unie na podporu kultury jako sektoru, což je tedy také jeden z těch argumentů a naprosto by bylo nesmyslné ministerstvo rušit nebo ho zařazovat pod jiný resort, protože kultura a vlastně ta kulturní agenda nabírá na obrovské důležitosti. A měla by stát do budoucna spíš takovou horizontální politikou.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, takže vlastně se můžeme ještě k té otázce slučování či neslučování s jiným resortem vrátit, tak to byl hlas zelených prostřednictvím Marty Smolíkové. Co TOP 09 a Horymír Kubíček? Největší úspěch resortu ministerstva kultury.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Tak já bych se připojil k tomu, že právě přijetí té státní kulturní politiky na léta 2009 až 13 bylo v té analýze, kterou provedl vlastně celý tým pracovníků ministerstva a jeho spolupracovníků velkým úspěchem a z analýzy vycházely potom vize, které by se měly teď programově naplňovat. Za velký úspěch bych ale považoval i předsednictví České republiky a oblast kultury, kdy právě pan ministr kultury tam předsedal sedmadvacítce a téma kreativity a vůbec tato témata, která byla pro rok 2009 stanovena, tak byly zvládnuty velmi nadstandardně a s velkým úspěchem se vlastně celý ten náš příspěvek vlastně potkal a byl takto vnímán. A řekl bych, že dnes všichni vnímáme krizi finanční, ekonomickou, takovou recesi, ale vzpomeňme na léta 2008, kdy vlastně to byl, prostředky, které byly věnovány do kultury, byly v absolutním i konkrétním měřítku vlastně nejvyšší, které kdy byly a umožnily vlastně takové to směřování k tomu jednomu procentu ze státního rozpočtu, tak se ukázalo, jaký obrovský rozkvět ve všech oblastech kultury, ať už tedy péči o kulturní dědictví nebo živé kultury je v téhle zemi možný. A tohle je příklad hodný následování.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To byla TOP 09 a Horymír Kubíček. Teď KDU-ČSL a Jakub Kříž. Já se vám omlouvám, že jsem vám řekla Tomáši, ono to s těmi jmény bude ještě možná dneska vůbec veselé. Tak Jakub Kříž a lidovci, KDU-ČSL. Největší úspěch ministerstva kultury v posledních letech, co vy vnímáte jako věc nejzářnější.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Ministerstvo kultury určitě odvedlo velký kus práce například na přípravných pracích na novém památkovém zákonu. Ale jako největší úspěch považuji otázku v podstatě nastavení nové koncepce vztahu státu a církve, především návrh řešení vyrovnání majetkových vztahů té těžké zátěže z minulosti, kterou v podstatě po dvacet let, od roku 1989, žádná politická reprezentace nebyla ochotna řešit.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je otázka, jestli to považovat za úspěch nebo spíš neúspěch, že jsme se k tomu dopracovali teprve k tomu návrhu, teprve po dvaceti letech a stejně to jaksi nebylo nic platno.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Ten návrh byl vypracován na půdě ministerstva kultury, čili z tohoto hlediska to úspěch je. To, že neuspěl na půdě Poslanecké sněmovny, to je jistě neúspěch a velký neúspěch, ale z toho již nelze vinit ministerstvo kultury.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je pravda, tak to byla KDU-ČSL a Jakub Kříž. Na závěr jsem si nechala vás, pane Mikeši, úplně úmyslně, protože vy tady sice dnes hájíte barvy Občanské demokratické strany, ale na tom ministerstvu jste. Tak teď se můžete vychválit a říct, co se vám tam nejvíc povedlo za těch posledních několik měsíců a let.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Přesně, pochval se sám, protože nikdo jiný to za tebe tak dobře neudělá.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, vždyť vás chválili i ostatní.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Já si totiž myslím, že kultura je třeba považovat za nejenom zdroj příjmů, ale za hybatele společnosti. Pokud jde o úspěchy, bylo tady mluveno o státní politice kulturní, která byla přijata. Byl tady zmíněn připravovaný návrh zákona nového památkového, kdy chceme kompenzovat veřejný zájem těm, kteří se starají o památky a je jim ukládáno víc povinností, než je obvyklé. Byly nastartovány dva nové programy ve prospěch památek. Je to oprava památek prostřednictvím obcí s rozšířenou působností, anebo podpora obcí nebo míst, kde mají, kde jsou památky UNESCO. Byl dopracován, dotvořen, doplněn seznam národních kulturních památek o další významné památky. Byly výrazně rozjety, nastartovány projekty z integrovaného operačního programu. Já bych tady samozřejmě mohl o tom mluvit hodně. A to, co tady říkala Marta Smolíková, že v Evropě kulturu považují za výrazný zdroj příjmů, to lze dokumentovat na číslech. Evropská komise si nechala udělat rozbor na dvou vysokých školách a zjistilo se, že přínos do státního rozpočtu je 2,6% hrubého domácího produktu. Je to víc než sektor nemovitostí, je to víc než výroby potravin, nápojů, tabáku, je to víc než chemický a gumárenský průmysl. A v letech 1999 až 2003 rostl tento sektor o více než 12 procentních bodů. Je to víc, než činí průměry. Čili to, že dneska je zřejmé, a v České republice je to navíc doložitelné, že prostřednictvím exploatace kulturního dědictví a živé kultury přichází do státního rozpočtu prostřednictvím cestovního ruchu, zase to lze dokumentovat na číslech, víc než ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou ty obory ...
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Víc než z jiných, to možná k tomu ještě dojde řeč, až nám budete pokládat, co s ministerstvem kultury dál ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To já vám ji hned položím, nebojte se. Ale tak, když jsme tak líbezně začali, to byla ODS a František Mikeš, když jsme tak líbezně začali, tak bychom si mohli teď tu otázku otočit a říci si, co vy naopak považujete za největšího kostlivce ve skříni ministerstva kultury dlouhodobého. Jsou to ty nešťastné církevní restituce nebo stále ještě neprovedené transformace příspěvkových organizací ministerstva kultury, Marta Smolíková a zelení.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Tak já myslím, že určitě to řešení vztahu státu a církví, to je velmi nešťastné, že se vleče dvacet let. A je nejvyšší čas nějakým způsobem tím pohnout. Také je tam ta skutečnost, že ten rozpočet ministerstva kultury je tím velmi zatížen, těmi mandatorními výdaji. Druhá věc je ta dlouholetá debata ohledně příspěvkových institucí a jejich řízení, která se někdy tak jako směšuje s něčím, co by mohlo možná ušetřit peníze. Já si myslím, že taky úkolem státu je starat se o národní instituce a zabezpečovat jejich chod a někdy mi to přijde spíše jako výmluvy takového technického rázu k tomu, že ty instituce by mohly fungovat lépe, což je potom spíše věc nějakého managementu a spíše toho praktického fungování, ale také i vize, co po těch institucích chceme.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to byla Marta Smolíková a zelení. Co TOP 09 a největší kostlivec ve skříni?
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Tak já bych to tak nenazval, ale je to problém, problémy, které je třeba řešit. A vskutku bych za ty nejdůležitější považoval právě ty dva materiály, které už na vládě byly, ale přijaté bohužel nebyly a byly odloženy. A to je právě vyrovnání se s církvemi. Ale necítím to v té aktuální potřebě. A už vůbec ne jako jenom z pohledu ze strany církve, ale zejména ve vztahu k těm obcím, které jsou na těch územích. Ve vztahu vlastně k nápravě křivdy, která se stala a nemůže prostě tak dlouhodobě tady působit, až se stane jakýmsi měřítkem toho, že nevadí, že vlastně tyto věci jsou. Takže toto odstranění považuji, za, této křivdy a nápravu toho stavu za velmi podstatné. A jestli k tomu dojde dohodou, výčtem, podobně, to už jsou technické záležitosti, které nepovažuji za klíčové. A ten druhý problém, na kterém jsem ale měl i svůj podíl v přípravě té zprávy nového znění památkového zákona, který by odrážel už nové vztahy, důraz právě na odpovědnost vlastníka a svobodu jeho, vlastně, nakládání s majetkem. Tak to je mi hrozně líto, že vlastně ta nová norma přijatá nebyla, protože ten život je překotný, mění se. A ty vlastníci kulturních památek stále více a více mají pocit, že jsou, ať už památkovými ústavy, jako odbornými pracovišti, nebo orgány památkové péče trochu tlačeni do role vazala. A ten stav je nevyvážený a cítíme to, že vlastně ten stav je žádoucí napravit. Aby na to člověk mohl být hrdý a ne, aby se snažil tomu různě, těm povinnostem vyhnout a vlastně jakoby, plnění povinností, které ze zákona vyplývají prostě nějak obejít.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To byla TOP 09 a Horymír Kubíček. Vy, Jakube Kříži, za KDU-ČSL určitě řeknete, že tím největším kostlivcem je samozřejmě to nedořešené vyrovnání státu s církvemi, ale my bychom si spíš mohli říct a připomenout posluchačům, proč se to vlastně vleče těch dvacet let, kde se tam stala ta nejzásadnější chyba. Je to v tom, že byl ten návrh toho majetkového vyrovnání jako nekoncepční nebo špatně připravený, špatně vylobovaný, že to neprošlo vždycky jaksi tou sněmovnou. Co se tam vlastně stalo, že to tak opravdu nekřesťansky dlouho trvalo?
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Ta nejzásadnější chyba se stala v roce 1992, kdy byl připravený koncepční zákon o navrácení majetku církvím a náboženským společnostem, který byl vystavený podobně jako například zákon o půdě, tedy restituce, jiným fyzickým osobám nebo občanským sdružením. A ten zákon poměrně úspěšně procházel Federálním shromážděním, až ho zablokovala v podstatně slovenská reprezentace ve Sněmovně národů zhruba o tři hlasy. A to jenom pro to, aby o půl roku později, po rozdělení Československa, si Slovenská republika přijala svůj vlastní samotný restituční zákon, ve kterém velkoryse bylo navráceno církvím takřka vše. Bohužel na území České republiky ten efekt byl opačný a od té doby k žádnému vážnějšímu řešení této otázky nedošlo. Návrh zákona z roku 2008 byl skutečně první legislativní iniciativou od roku 1992 v této oblasti. A ten problém, vy jste tady použila, to slovní spojení nešťastné církevní restituce. Ony jsou nešťastné, ale řekl bych, že až tak ne pro církve, jako třeba pro ty obce, které se nacházejí v územích, kde dříve církve měly podstatnou část svého majetku, například taková Červená Řečice, její rozvoj je prakticky znemožněn, protože ze všech stran jí obepíná prstenec původních církevních pozemků. Čili ta obec nemůže rozprodat ani pozemky například na výstavbu rodinných domků, bytových domů, nemůže postavit vodovody, kanalizace, prostě protože velká část toho majetku je blokovaná tím nešťastným blokačním paragrafem zákona o půdě.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem to myslela nešťastné, jakože je to ostuda pochopitelně. A divím se tedy, ale za předpokladu, že to takto je, že na to víc netlačí tedy opravdu starostové, potažmo hejtmani, že jaksi je to i v jejich zájmu tedy.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Já si myslím, že na to tlačí silně. Oni uspořádali celou řadu veřejných slyšení například v Senátu, i v tom roce 2008 byli jedněmi z těch, řekněme, hlavních lobbyistů, když jste to slovo před chvílí použila, kteří usilovně lobbovali o to, aby se nějakým způsobem ta otázka vyřešila.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Leč nic moc nevylobbovali. Tak nebudu se vás ptát, pane Mikeši z Občanské demokratické strany, co považujete za největšího, jak já tady říkám toho kostlivce ve skříni, nebo máte jiný názor než ostatní? Je to něco jiného než vyrovnání ....
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Správně se mě na to neptáte. Já si myslím, že na ministerstvu kultury není nic, co by nebylo řešeno, co řešeno být mělo nebo čím se mělo ministerstvo kultury zabývat. Pravdou ovšem je, že ne všechny věci se podařilo dotahnout do těch míst, jak už tady byl před chvílí řečeno, o těch církevních majetcích. Já si myslím, že tam je to, tam to jde trochu na vrub takové té české vlastnosti. Já bych se tady nechtěl o tom nějak moc šířit, ale ta závist tam trochu hraje a mně to někdy připadá, jakože by se církvi mělo dávat něco, co nikdy neměla a co bylo někoho jinýho. A přitom ono jde jenom o to dát věci do pořádku a vrátit majetek nebo věci těm, kterým vždycky patřily. Čili až si tohle uvědomíme, tak si myslím, že pak půjdeme rychle dopředu a přestaneme tady kupeckými počty znemožňovat řešení věci, která je k řešení velmi nutná. To je jedna věc. Druhá věc, kterou jsem tady chtěl říct, je ten památkový zákon. Ano, ten památkový zákon je letitý, nevyhovuje. Já už jsem tady říkal, že jestliže někomu nakládáme víc povinností než jiným, tam mu musíme, ve veřejném zájmu ještě k tomu, tak mu to musíme nějakým způsobem vykompenzovat. A jsou tam i jiné věci. Je to třeba vztaženo k novelizovanému stavebnímu zákonu. Ty všechny konsekvence by měl ten nový památkový zákon pokrýt. A pak také ministerstvo kultury samozřejmě se bude muset, a ono se jimi zabývá, existencí 32 státních příspěvkových organizací. Ne všechny tyto státní příspěvkové organizace musí nutně zřizovat stát. Čili i tady se dělá, už se i udělala určitá rešerše, už se popsal, minimálně se popsal stav a začlo se pracovat i na možné legislativní úpravě procesu, jak předávat majetek státu někomu jinému.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako například městům nebo krajům.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Zejména. Ale ono to tady bylo. Bohužel zákon o převodu majetku státu na obce a místní samosprávy a regionální samosprávy v reformě veřejné správy byl jednorázově konzumován, takže se nedá použít, ale kdyby se nějaký podobný zákon připravil jako obecný zákon a přílohami se potom obnovoval nebo konkretizovalo to, co se převádět má, tak to si dovedu představit, že ta cesta by mohla vést k cíli, ale jsou tam i jiné vazby na veřejnoprávní instituce v kultuře, něco podobného, co už známe z oblasti školství. Čili to všechno, na tom se pracuje, čili nejsou to jakoby zanedbané věci, ale jsou věci, které se v nějakém krátkém časovém úseku opravdu nedají dotáhnout do úplného konce.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když už jsme se dotkli té transformace příspěvkových organizací, zřizovaných ministerstvem kultury, ona už o tom mluvila tady i Marta Smolíková, vezmeme-li tedy to gró, tedy ty, co nesou ten přídomek národní. On se stávající ministr kultury Václav Riedelbauch pustil v tomto ohledu do takových jako velice razantních kroků. Zahájil třeba výběrové řízení na nástupce dosavadního šéfa Národní galerie Milana Knížáka. V posledních dnech rozpoutal hotovou jmenovací smršť. Od středy má nového šéfa Česká filharmonie, po odvolaném Vladimírovi Darjaninovi se jím stal někdejší generální ředitel Českého rozhlasu Václav Kasík. A od pátku má nového ředitele i Státní opera, kterým se stal dirigent Oliver Dohnány. I v laikovi, který jinak kulturní scénu pravidelně nesleduje, to mohlo vyvolat takovou lehkou pochybnost, zdali ministr Riedelbauch nepostupuje v tom rozdávání jmenovacích dekretů až přespříliš ukvapeně, takže co o tom soudíte vy, Marta Smolíková.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Já si myslím naopak, že postupoval možná pomalu, ale to je můj názor. Ale když pomalu, tak ono je potřeba to vidět v kontextu. Státní opera, pan ředitel vlastně už měl dvakrát prodlouženou funkční dobu, takže tam se čekalo. Také předsedám radě pro umění pana ministra pro kulturu, takže my jsme upozorňovali už před rokem, že situaci Státní opery je třeba urgentně řešit. Upozorňovala na to celá řada profesních organizací. Pokud se týče České filharmonie, tam ty upozornění a veřejná debata, i média se tím zabývaly, kompetencí pana Darjanina a jeho aktivitami a vůbec otázkou, jestli v té pozici je to nejvhodnější osoba. Takže tam už taky byly určité náznaky, že něco takového je na spadnutí, delší dobu. Pokud jde o Národní galerii, to je věc, kterou jste nakonec vy tady ve studiu otevřela začátkem roku. V dubnu bylo výběrové řízení, takže není to vůbec nic ukvapeného, ten proces běží několik měsíců a myslím si, že je naprosto legitimní po deseti letech někoho ve funkci uvažovat o novém vedení.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
No právě vzhledem k tomu dlouhému časovému horizontu, že jaksi nikdy se tady tak rychle obměny šéfů tady těch institucí nedělaly a najednou pan ministr to stihl za půl roku všechno tak jako ...
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Možná stihl pracovat, protože musíme si přiznat, že předchozí ministři se moc tedy vedením těch příspěvkových organizací vlastně nezabývali. Tam jako léta se v řadě těch institucí nic zásadního neřešilo a vlastně se pracovalo s určitou setrvačností. Takže když přišel současný ministr Riedelbauch do úřadu, tak té práce měl, myslím si, docela dost, tak, aby vlastně ten svůj resort, ty příspěvkové organizace předal v nějakém funkčním stavu.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkala Marta Smolíková za zelené. František Mikeš se tady tak jako nesouhlasně zavrtěl, když říkala Marta Smolíková, že se tam jako nic moc nedělo za těch předchozích ministrů, když to tedy velice parafrázuji, to, co říkala.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
To nebylo snad ani nesouhlasně, tam jsem jenom chtěl já připomenout,že to vedení, ke kterému já mám jako blízko, protože tam u něj jsem ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi ano, když jste náměstek.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Tak byl vydán příkaz ministr, to je asi dva roky, pro hodnocení ředitelů státních příspěvkových organizací tak, aby v jednotlivých tříletých cyklech byl ten výkon každého ředitele řádně zhodnocen, analyzován a na základě toho by docházelo k některým opatřením. My jsme spolu o tom mluvili před půlrokem tady ve studiu, čili i pan profesor Knížák, generální ředitel Národní galerie, prošel tímto hodnocením. Byl tam stanoven termín pro jeho ukončení angažmá v Národní galerii. To, že se to urychlilo, to je v podstatě ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenomže ten termín vnímá každý trošku jinak. Něco jiného říká Milan Knížák a něco jiného říkal pan ministr Riedelbauch, ale to je v podstatě jedno.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
V podstatě ten termín, to, že ukončí svoji činnost v Národní galerii, bylo dáno. Mluvit o měsících nebo týdnech, že je něco dřív nebo později. Prostě pan ministr Riedelbauch rozhodl o tom, že to rozhodnutí o ukončení angažmá generálního ředitele udělá v tomto období. Já si myslím, že k tomu je zbytečné cokoliv dodávat. A to, co tady říkala Marta Smolíková o České filharmonii, tak to, k tomu není co dodávat. Prostě tam došlo k situaci, která byla nutno rychle řešit, tak se rychle vyřešila.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Otázka je, jak to s tím řešením dopadne. Ne, že bych tady chtěla řešit hlavně Českou filharmonii. Ale víme z pátku, že jaksi filharmonici tím byli velmi překvapeni, tím rychlým rozhodnutím pana ředitele. Dokonce jsem četla i některé reakce členů z vedení České filharmonie, kteří říkali, tedy myslím hudebníků, kteří se podivovali trošku nad tím, že jaksi na finanční konsolidaci byl povolán pan bývalý generální ředitel Kasík, který měl právě s finanční konsolidací Českého rozhlasu značné problémy a proto byl radou odvolán. Tak jaksi, jestli to není trošku unáhlené přesto.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Já se budu držet jenom opravdu těch konkrétních organizačních odpovědností, kdo řídí, kontroluje, rozhoduje, bylo potřeba v dané situaci udělat rozhodnutí. Ta učiněna byla. A jenom čas ukáže, zda byla správná nebo nesprávná.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak tolik František Mikeš z ODS. Tak nám tady mlčeli pánové z TOP 09 a z KDU-ČSL, takže Horymír Kubíček k tomu, co jsme se tady teď snažili rozkrýt, tak trošku jako otázku těch příspěvkových organizací a vlastně vůbec správnosti či nesprávnosti kroků současného ministra.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Tak jmenovat a odvolávat ředitele či prostě náměstky a podobně, je nezadatelným právem ministra, potažmo tedy i ředitelů těch organizací, aby ten tým, který vytváří a za který jsou zodpovědni, prostě aby fungoval. To je prostě dáno zákona, takto je to vnímáno a do toho bych nevstupoval. Připojil bych se k tomu, že ač programy kulturní politiky a kultury vůbec jsou vždycky v těch volebních programech až úplně na konci a zdá se, že kultura nikoho nezajímá, tak naopak v médiích se to propírá ze všech možných stran, ale málokdo ví, že tedy ten systém na tom ministerstvu funguje dlouhodobě a že právě to, že se ten systém nastaví pro standardní hodnocení tříletý, čtyřletých cyklech, který má jasná pravidla a vychází z hodnocení výročních zpráv, z hodnocení výkonů, z hodnocení toho, co se tedy dělá v těch organizacích pro návštěvníky, badatele, čtenáře a podobně. Tak to mi přijde stabilizující, transparentní a dobré. A i pro každého z těch ředitelů je to prostě možnost si plánovat ty akce. Není vlastně ve vzduchoprázdnu a neví, na jak dlouho. Takže může tu svoji práci naplánovat. Připravit si nejen střednědobé, ale i dlouhodobější plány. A to považuju za správnou a už tedy před dvěma lety dobře nastavenou metodu. Za TOP 09 je třeba říct, že jsme opakovaně diskutovali o tom, že ač jsem mluvil o tom právu jmenovat a odvolávat, právo ministra, tak přesto by měli při tom výběru v těch výběrových komisích být nejen odborníci jmenovaní ministerstvem, ale i zástupci odborné veřejnosti. A samozřejmě to teďka zní velmi obecně, ale v té škále těch organizací, které jsou zřizovány, je to velmi žádoucí, aby tam prostě zazněl i ten hlas zvenčí, protože někdy to utopení se v té odborné rovině, anebo určitý pocit, že nejsou další adepti, nebo že prostě ten český rybník je malý a že tedy tady jiní nejsou, tak se může tímto velmi výrazně rozšířit a ukázat se, že ta kvalita budoucích manažerů tady prostě je k dispozici.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak Jakub Kříž KDU-ČSL, jestli jsem nezapomněli už tu otázku, kterou jsem nastolila, ale týkalo se to samozřejmě transformace příspěvkových organizací ministerstva kultury.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Tak KDU-ČSL narozdíl od ostatních kandidujících stran nemá ten kulturní program jako poslední ve svém předvolebním programu, ale zhruba někde v polovině, tak možná i to naznačuje, že tedy vnímáme důležitost kulturní politiky jiným způsobem. Co se týče té vaší otázky na jednotlivé příspěvkové organizace a kroky pana ministra v poslední době. Snad jenom dvě poznámky. Ten přístup v tom, ten, ta změna toho manažerského přístupu v řízení jednotlivých příspěvkových organizací, tu podle mého názoru lze přivítat. A ostatně podobným směrem se ubírají i záměry, týkající se celé státní správy. Takže vedoucí pracovníci by měli být vybíráni na nějaké časově vymezené období a měli by dostat nějaký úkol nebo nějaký záměr, který by pak měli vykazovat, jakým způsobem ho dosahují nebo naplňují. Co se týče těch jednotlivých personálních kroků pana ministra, nerad bych se vyjadřoval k jednotlivým osobám, nicméně KDU-ČSL považuje přinejmenším za nestandardní, že se ty kroky odehrávají takto bezprostředně před volbami. V podstatě jsme v období, kdy již by se neměly dít nějaké zásadnější změny a tudíž, pokud bylo zřejmé, že je ty kroky třeba učinit, tak mohly býti učiněny o něco dříve a nemusely s odehrávat týden před volbami.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je to, co jsem říkala, že to možná i laika překvapí. Marta Smolíková k tomu něco chtěla dodat.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Já bych jenom doplnila velmi rychle. Pokud tedy, já myslím, že to všichni víme, pan ministr toto hlásil už měsíce dopředu, že do voleb určité konkrétní kroky udělá, dokonce i s kterými organizacemi, takže to, myslím, není žádné překvapení. Může to být překvapení pro člověka, který tu situaci nesleduje. Ale rozhodně ne ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já ji sleduju a jsem překvapená.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Ale i vy jste věděla, že se mají stát změny. Možná překvapení bylo s ohledem na Českou filharmonii.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam to byla rychlost přímo ďábelská.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Ale zase si to vynutily asi jiné tedy okolnosti. A nakonec já bych to brala pozitivně, že tedy je možno a ukázalo se, že prostě, když nastane problém, je možné ho řešit a nikoliv odsouvat, také samozřejmě se dalo udělat to, že se to odsune, že za tři týdny už se pan ministr může tvářit, že vlastně už se nemusí o to starat a ty problémy by dál pokračovaly a bylo by to ke škodě té národní instituce, ke škodě té České filharmonie.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pravdu, pořád je lepší horská bystřina než stojatý rybník. Tak já bych se tedy, byť jsme už tady začali mít takovou jako radostnou pohodu nedělní, vrátila zase k tomu méně příjemnému. Musíme ještě dořešit tu transformaci těch příspěvkových organizací, protože my jsme se tady tak trošičku začali příliš věnovat těm personálním změnám, ale ono ty personální změny, byť s tím samozřejmě také souvisejí, úplně neřeší to, jak to vlastně provést. Už tady bylo několikrát zmíněno, že jsou tady určité odstředivé tendence, když to řeknu v uvozovkách, směrem od ministerstva kultury, že by se některé ty organizace mohly převést případně na města, což je například případ už zde zmiňované státní opery, kdy já když jsem mluvila s panem ministrem Riedelbauchem, tam jsem měla pocit, že má velký zájem na tom, aby se z opery státní stala opera metropolitní, že by tam došlo přesně tady k té přeměně. Ale to je jedno, abychom tady nebyli pragocentričtí a nezabývali se jenom převod státní opery pod město. Já jsem ten příklad použila spíš schválně, jestli toto je ta cesta, Marto Smolíková, šlo by toto použít jako takový modus operandi pro další příspěvkové organizace?
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
No, když se na to díváme z hlediska toho, že je potřeba ušetřit nějaké peníze, tak samozřejmě ta myšlenka zbavit se těch institucí stylem, že to dám někomu jinému, je velmi lákavá, ale to samozřejmě neřeší jako nic, co se týče poslání ministerstva kultury, které naopak má tedy zajišťovat pro ty určité typy tedy institucí, anebo vlastně v rámci tedy sektoru kultury nějaké klíčové instituce, aby fungovaly. Samozřejmě jako je to možné, může tady být debata, proč má hlavní město dvě opery. Na druhou stranu proč ne? Nikde není psáno, kolik kdo má mít jakých institucí, kolik kdo má mít jakých oper?
host
--------------------
Ale proč by je měl obě financovat stát?
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Ale jestliže jsme něco zdědili z minulosti, tak spíše tedy bysme se měli starat o to, jakým způsobem ty věci rozvíjet, aby třeba stát stály méně peněz.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to byste udělala jak, zvýšením vstupného, já nevím, jak by mohly stát stát méně peněz. To už se dostáváme potom k těm změnám legislativním.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
To už se dostáváme do mnohem specielnější debaty, ale kupříkladu, a to myslím si, že je jeden z kamenů úrazů, vlastně v tom sektoru kultury opravdu nedošlo k transformaci z hlediska těch veřejnoprávních institucí. Říkáme tomu veřejnoprávní instituce v kultuře, ale vlastně ty instituce, který má nějakou část také občanské správy nebo nějaká rada, třeba se může správní rada podílet na řízení, na dohledu a vlastně poslání té instituce, ale zároveň je tam určitá autonomie, aby mohla fungovat.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan František Mikeš se hlásil s technickou poznámkou na to, co říkala za zelené tady Marta Smolíková.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Ministerstvo kultury se nikdy nemůže zříkat kultury jako určitého fenoménu celospolečenského, kterej zahrnuje nejenom péči o památky, živou kulturu, ale zahrnuje životní styl, místo pro život, práci, volný čas ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To se ale ministerstvo ale nezříká, že jo, to ...
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Tak, ale ODS je toho názoru, že financování veřejné služby ze státu nemusí být vázáno na konkrétní instituci. Je třeba uvolnit prostor, aby o ty veřejné peníze se mohly ucházet subjekty, které tu veřejnou službu splní a splní jí stejně dobře, neli lépe než instituce, která je přímo navázána, a možná levněji. A právě proto je třeba se zabývat tím, že stát by si měl ponechat jenom to, co má jakýsi přídomek národní, Národní divadlo, Národní galerii ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já tady postoji ODS zcela rozumím, ale když budu trošku jedovatá, pane Mikeši, tak jste si to měli říct svým vlastním poslancům, že ano, pokud by byli tedy toho mocni, ve stávajícím rozložení ve sněmovně to asi moc nešlo, ale že poslanci se měli vynasnažit o nějakou legislativní změnu, která by tady toto umožnila, zase jsme u těch legislativních změn. Ty se de facto také nezměnily.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Jenže legislativou stejně musí udělat odborný orgán, ústřední orgán státní správy a sněmovna ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale musí ho sněmovna potom schválit.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Tak samozřejmě, ale to musí, já jsem jenom chtěl říct, že financování veřejné služby nemusí být vázáno na konkrétní, státem zřizovanou instituci.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Horymír Kubíček a TOP 09. Tady si napsal hodně poznámek a přikyvuje. Tak na to, co říkal pan František Mikeš, tak já předpokládám, že asi budete mít v řadě ohledů podobný názor možná, na financování kultury.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Tak i na tu transformaci právě veřejných nebo těch příspěvkových institucí. Ta, kdyby byla dokončena reforma veřejné správy, tak, jak byla zahájena v tom roce 2001, tak spoustu otázek, které dnes si klademe, tak už by byly vyřešené. Myslím, že to byl fenomenální úspěch, právě onen převod muzeí, galerií na kraje. Tehdy s velikými pochybnostmi a věřím tomu, že dnes málokterá z nich by měnila, neboť většinou kraje jim poskytly ideální podmínky pro rozvoj a posílily je. A navíc se daleko zkrátila ta cesta právě k tomu cílovému uživateli, změnily se programy a tak dále a tak dále. Takže určitě ten krok byl správným směrem, nebyl však dotažen a úplně se nabízí toto provést třeba s řadou památkových objektů, které jsou ve správě Národního památkového ústavu, čímž ho nekritizuji. Mluvím spíš o možnostech, které tam jsou, neboť víme, že řada objektů je využívána dneska sotva ze 40%. A jistá významnější ekonomizace toho citlivého, vhodného a památkově jako únosného využívání těch objektů, a to subjekty nejen státními nejenom municipiálními, ale i dalšími, si myslím, že je nasnadě a že by to dokázaly prostě velmi dobře. A ta podpora ještě tady zaznělo, ta veřejnoprávní instituce v kultuře, to je vlastně věc, kterou i s panem náměstkem jsme vlastně v posledních letech se velmi zabývali, zanalyzovali, vzali si zejména francouzský model, pro národní instituce se jeví jako právě model Louveru, právě velmi výhodný, velmi vhodný ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ve Francii jsou trošku jiné podmínky tedy jaksi pro kulturní instituce než u nás, to zase bych to možná nesrovnávala.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
V mnoha směrech ano, ale v mnoha směrech ne. To, o čem mluvím já, je o odpovědnosti té instituce za svěřené prostředky a za podnět k tomu, aby sama se ekonomicky chovala. Ale, jak jsem zjistili, tak mnohé právě stojí na onom českém problému obavy o majetek, neboť vlastně to, aby bylo možné takovéto veřejnoprávní instituce v kultuře vést a vlastně instituovat, tak je možné, je nutné jim převést vlastně správu majetku. A tam jsme zjistili, že ze strany politiků byla největší obava právě z toho, aby tento majetek nebyl, jemně řečeno, zcizen.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
No vidíte, ono nám to tady generuje takové nepříliš pěkné naše národní vlastnosti, začalo to závistí, jak tady říkal pan František Mikeš, teď jsem tady zase u obavy o majetek. To je, jsem zvědavá, čeho se ještě nadějeme. To říkal Horymír Kubíček za TOP 09, tak čeho se nadějeme od rovněž si velmi divoce zapisovavšího Jakuba Kříže z KDU-ČSL?
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Nevím, jestli jsem si ty poznámky zapisoval divoce a nevím, jestli jich bylo hodně. Já bych podobně jako pan Kubíček přikyvoval na to, co řekl pan náměstek Mikeš. A sice na to, že ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je hezké, že si tak rozumíte, možná byste, Marto, mohla říct něco tak jako opozičního, aby to tady nevypadalo jako čaj o páté, tedy čaj o šesté.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Já bych tedy klidně řekla. Já si myslím, že ztrácíme moc času, protože to o těch příspěvkových organizacích, protože to je tedy v tom rozpočtu ministerstva kultury sice velký balík peněz, největší balík peněz, ale to, co je podstatné a to, co taky veřejnost hodně vnímá, tak to je vlastně i podpora, nějaká stimulace té veřejné kulturní služby. To, co vlastně ministerstvo podporuje prostřednictvím nejrůznějších malých organizací, projektů, festivalů, a to je pidirozpočet toho ministerstva.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to je, ten není tak veliký, to máte pravdu, ale tak teď se bavíme o těch velkých penězích, tak, Jakube, máte slovo. Vy jste tady chtěl něco doříkávat k těm příspěvkovým organizacím.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Já bych jenom dokončil tu myšlenku ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkal jste, že souhlasíte s tím, co tady řekli pánové.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Ano, že skutečně tím veřejným zájmem je to, zda je uchováno určité kulturní dědictví nebo nějaký kulturní statek, nebo zda je poskytována nějaká kulturní služba. Již není veřejným zájmem to, jaká konkrétní instituce ji poskytuje. Samozřejmě to institucionální uspořádání je třeba zvolit tak, aby ta primární úloha státu, coby garanta ochrany kulturního dědictví nebyla žádným způsobem ohrožena, ale to neznamená, že některé příspěvkové organizace nemohou být převedeny například na tu úroveň krajskou nebo obecní. Protože často ty veřejné samosprávy jsou kompetentnější než stát při jejím zacházení.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je otázka, jestli ty je budou chtít, že ano, to je vždycky jako nejenom tedy radost, ale také větší finanční zátěž. Tak tam to není možná s tím převáděním tak úplně jednoduché ve všech případech.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
To už je pak záležitost i toho, jakým způsobem se to financování kulturních aktivit zastaví, zda tedy budou financovány ty činnosti, anebo instituce, pokud zůstaneme u toho modelu financování institucí, tak pak skutečně toto nebezpečí hrozí.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekl Jakub Kříž z KDU-ČSL. Teď se konečně dostaneme, Marto, k těm vašim motivačním programům, jak jste chtěla říkat. A vlastně nanést tady tu problematiku toho, jak to vlastně vypadá s touto podporou, ale ono to už tady říkal i naznačoval pan náměstek Mikeš z ODS, není úplně ten největší balík peněz, nicméně je to dosti podstatné vlastně pro to, jak tady kulturně či nekulturně žijeme.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Tak bohužel je to vlastně velmi malé procento rozpočtu ministerstva kultury, které je k dispozici. A tam si myslím, že je velmi důležité, aby tyto peníze byly rozdělovány transparentním způsobem, to jest už ze strany toho poskytovatele na jasný, předem také formulovaný účel v soutěži. A tam je právě na tom to zajímavé, že můžete potom hledat takové projekty, které třeba v sobě mají potenciál růst, mohou se zlepšovat a mohou třeba v budoucnu i fungovat ekonomicky nezávisle už na dalších podporách. Bohužel ten rozpočet pro tyto nestátní kulturní aktivity patří právě do té části, která se vždycky krátí jako první. To v důsledku tomu prostředí velmi škodí a ty dopady tam jsou.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak byste to ale chtěla změnit? Přemluvit ministra?
Marta SMOLÍKOVÁ, , odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
To je právě věc, to je věc politického přístupu, kdy vlastně potom, když se rozhoduje o rozpočtu na vládě, tak musí být zřejmé to, že kultura není pouze jenom o těch povinnostech. O tom financovat národní instituce, ale že tam je zodpovědnost mnohem širší, která ve své podstatě právě nemůže být součástí mandatorního výdaje. To je prostě trošku jiná oblast než třeba ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jistě, ale tak to záleží také na ostrých loktech pana ministra kultury. A to je ...
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Samozřejmě, záleží to na argumentaci, záleží to o tom, jak je ten který ministr také schopen obhájit to, čemu se říká role kultury ve státě. Povinností ministra kultury a ministerstva kultury přeci je motivovat ten veřejný zájem tak, aby se upíral tedy k těm kulturním hodnotám.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To byla Marta Smolíková za zelené. Hlásil se František Mikeš za ODS.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Ano, hlásil. Samozřejmě, že subjektivní role každého člověka, který něco dělá, je důležitá. Ale podle mého názoru jsou daleko důležitější objektivní podmínky. A tady se musí stát jedna zásadní věc. Kultura do budoucna by se měla podílet nejenom na výdajích, ale i na příjmech státního rozpočtu. Já už jsem to tady naznačil. Převzetím odpovědnosti za cestovní ruch by samozřejmě kultura se stala, nebo ministerstvo kultury by bylo ministerstvem ekonomickým a pak by samozřejmě daleko výrazněji mohlo ovlivňovat to, do jakých položek, do jakých kapitol se kolik peněz bude, a ne proto, že má někdo ostřejší lokty, ale protože prokáže argumentací, že určité peníze ten segment vydělal a že je potřeba na jeho rozvoj ty peníze mu zase vrátit.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale tak, když to tak funguje na magistrátech a radnicích, tak proč to tak nefunguje i v celostátním ...
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
V ODS je to jedna z těch budoucích otázek, řekněme, filozofických jak naložit s ministerstvem kultury.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak úplně poslední otázka, dámo a pánové. My jsme, vy jste tady řekl pěkně, pane Horymíre Kubíčku za TOP 09, že to všichni tak jako stejně cítíte, tak teď si řekneme, když to všichni stejně cítíte, co uděláte. Takže co po volbách bude takovou kulturní prioritou stran, které zastupujete, co bude kulturní prioritou zelených, Marta Smolíková.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Tak já si myslím, že je právě velmi důležité si zmapovat úplně novým pohledem potenciál kultury. K tomu tedy tady nedošlo ještě řádně, sice se připravila kulturní politika, ale právě, jak jsem říkala, tady nám chybí celá řada těch tvrdých dat, které by se dlouhodobě měly využívat vůbec pro hodnocení jakéhokoliv tedy pokroku nebo posunu. Tak to já si myslím, že by tohle byla jedna z takových věcí, která by se měla týkat celého sektoru. A zpracovat vlastně novým pohledem, tak, jak dneska vlastně experti v kulturní politice k tomu přistupují, potenciál kultury v České republice.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To byli zelení a Marta Smolíková. Horymír Kubíček a TOP 09. První věc, co udělá TOP 09 na kulturním poli.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Tak já to vnímám, že kultura je takovou jízdenkou do budoucnosti. Takže ta výpravní stanice, to ministerstvo kultury by mělo nastavit jasná pravidla pro to, jak se pojede, jaké, to jsem to tady ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bude mít také nového výpravčího.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Ano, takže právě ona pravidla toho, o čem jsem tady mluvili, to jest dotáhnout, dopracovat ten zákon o památkové péči,ten je klíčový pro rozvoj vlastně kulturního dědictví v této zemi. A v druhé věci opravdu připravit jasná transparentní pravidla pro poskytování dotací v kultuře.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakub Kříž a KDU-ČSL.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Prioritou především je zabránit tomu, aby ekonomická krize se nestala nějakou záminkou pro zmenšování podílu výdajů státního rozpočtu do oblasti kultury. A pak samozřejmě, vy čekáte na otázku, na toho kostlivce ve skříni, o kterém jsem si všichni řekli, že je potřeba ...
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jestli budete překládat do sněmovny tentýž návrh nebo jestli ho chcete obměnit?
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Ten návrh, který byl připraven, není žádné dogma. Účelem je zbavit se té zátěže těch nevyřešených problémů. Nicméně nelpíme na jednom konkrétním připraveném návrhu. Čili pokud jste chtěla nějaké ty varianty, tak ty jsou poměrně jasné. Buď nějakým způsobem něco vrátit, otázka je kolik, komu a jakým způsobem, anebo nahradit, anebo kombinace těchto přístupů.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To byl Jakub Kříž a KDU-ČSL. A obloukem jsme zpátky opět u ODS, ale také na ministerstvu kultury, takže teď se oprostíme od toho, že jste náměstek, pane Františku Mikeši, a spíš řekněte, co ODS bude prosazovat jako prioritu na oblasti, v oblasti kulturní politiky.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
ODS určitě se bude snažit nebo udělá všechno pro to, aby bylo vytvořeno odpovídají legislativní a ekonomické prostředí, zejména pro kompenzaci veřejného zájmu, to se týká památkových objektů. Pro poskytování veřejných služeb v kultuře i pro poskytování prostředků na veřejné zakázky. A kultura jako vše prostupující součást života společnosti určitě zahrnuje i od státu odloučenou církev, která by měla na základě vzájemně upraveného vztahu mít umožněnu pastorační činnost. To jsou zásady, kterými se bude určitě ODS ubírat.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Uvidíme, jak to dopadne všechno po volbách. Už nám do nich zbývá pouhých pět dnů, tak uvidíme, co se stane za týden, vlastně v sobotu, jak rozhodnou naši voliči a do jaké míry potom vaše nápady a návrhy budou míti šanci na realizaci. Já vám děkuji za účast v dnešní debatě o kultuře, státu a politice. Mohli bychom si tady vyprávět ještě další dvě hodiny a určitě bude příležitost i příště. Děkuji za účast Martě Smolíkové, která tady zastupovala dnes večer zelené, díky a hezký večer.
Marta SMOLÍKOVÁ, odbornice na grantovou politiku a neziskový sektor /Strana zelených/
--------------------
Já děkuju také.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Horymír Kubíček hájil barvy TOP 09. Díky a pěkný večer.
Horymír KUBÍČEK, TOP 09
--------------------
Děkuji a na shledanou.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakub Kříž za KDU-ČSL, pěkný večer.
Jakub KŘÍŽ, KDU-ČSL
--------------------
Pěkný večer a na shledanou.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A barvy ODS tady dnes zastupoval František Mikeš. A i vám díky a pěkný večer.
František MIKEŠ, náměstek ministra kultury /ODS/
--------------------
Hezký nedělní večer.
Markéta ŠEVČÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravím také za sklo, za mixážní pult naše spolupracovníky na technickém pracovišti, respektive spolupracovnice Ivanu Braunerovou, Hanu Vohryzkovou a od mikrofonu se loučí a příjemný zbytek večera vám přeje Markéta Ševčíková.
ČRo 6, 23. 5. 2010, Pořad: Názory a argumenty