Kubata: Je to nevyužitá šance
Na sněmovní půdě vznikla novela, která má omezit hlučnou reklamu v televizi. Na základě podnětu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ji připravil poslanec Václav Mencl. V březnu ji chce předložit kolegům a je přesvědčen, že by mohla začít platit už od letošního srpna. Podle TOP 09 je to řešení vytržené z kontextu.
Novela mění zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. "Zakazuje použít vyšší zvukovou hladinu u reklamy, teleshoppingu či sponzoringu," řekl iDNES.cz Václav Mencl (ODS), který šéfuje sněmovnímu výboru, pod nějž problematika médií spadá.
Reklama by tak měla být stejně hlasitá jako obsah, který televize vysílá před a po ní. Na diváky nesmí křičet ani znělka, jež odděluje reklamní blok od běžného vysílání. Pokud to provozovatel stanice nedodrží, hrozila by mu podle novely pokuta od deseti tisíc korun do pěti milionů. "Její výše by záležela na míře provinění a na tom, zda se opakuje a kolikrát," vysvětlil Mencl.
K novele vzniká vyhláška, jak bude možné její dodržování kontrolovat. Vypracuje ji Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). "Zatím vidíme dvě nebo tři cesty, kterými by to šlo udělat. Možná jich nakonec bude i více," míní místopředseda rady Milan Bouška. Právě RRTV se v říjnu obrátila na politiky. Došla jí totiž trpělivost s četnými stížnostmi.
Podle Mencla se vše podaří doladit tak, aby byl návrh předložený na březnovém jednání Sněmovny. "Jsem přesvědčený, že by mohl platit od 1. srpna letošního roku," míní. Radní Bouška si myslí, že jde o šibeniční, leč splnitelný termín.
Je to nevyužitá šance, kritizuje novelu Menclův kolega
Autor internetové petice proti hlasité reklamě Petr Krajča novelu zatím hodnotí skepticky. "Pokud nebude přesně napsaná, lobbistické skupiny z reklamního prostředí ji obejdou. Navíc je otázkou, kolik poslanců se jimi nechá zlomit a bude hlasovat pro polovičatou novelu nebo proti ní," pochybuje Krajča. Petici zatím podepsalo přes čtyři tisíce lidí.
Kritika zaznívá z úst koaličního partnera. "Nejsem pro taková populistická řešení, problematika kolem reklamy a mediálních rad se musí řešit komplexně. Obávám se ale, že pan poslanec Mencl vytrhl z kontextu jen jednu věc," řekl iDNES.cz místopředseda sněmovního mediálního výboru Václav Kubata, poslanec za TOP 09.
Podle Kubaty poslanci změnu v hlasitosti podpoří, podle něj ale jde o promarněnou šanci. Není totiž svázána se změnami pravidel pro reklamu, která obklopuje dětské pořady, nebo změnami způsobu volby členů RRTV či Rady ČT. Nyní jejich členy volí poslanci, což vede ke kritice, že rady a vedení veřejnoprávních médií podléhají politickým tlakům.
Mencl je však přesvědčený, že novelu prosadí hladce. "Myslím, že kolegové návrh podpoří napříč politickým spektrem. Jak jsem s nimi o tom předběžně jednal, nikdo se nestavěl proti."
Zákonem omezenou hlasitost reklamy již zavedlo například Polsko, Kanada nebo Slovensko. Pozemní, kabelové a satelitní operátory v USA nedávno vyzvala tamní Federální komise pro spoje.
zpravy.idnes.cz, 19. 1. 2012, Rubrika: Domácí