E15: Jak se díváte na kraj, kde budete přesvědčovat voliče o svých záměrech?
Milan Urban: Leckdo si myslí, že je s to kraj stejně bohatý jako Praha. Opak je pravdou. Je to kraj infrastrukturně velmi zastaralý, potřebuje investice zvláště v malých obcích. Takže je potřeba zrychlit a přesměrovat „bruselské“ peníze. Pokud půjdou do smysluplných projektů, pomůže to právě regionálním firmám. Pro kraj je také veledůležité, jak se bude dařit automobilkám. Respektive jejich subdodavatelům. Takže po vyčerpání efektu německého šrotovného by se mělo zavést šrotovné v Česku.
Miroslav Kalousek:
Pro další čtyři roky bude určitě základním úkolem boj s
nezaměstnaností. Střední Čechy mají obrovský potenciál malých a
středních podnikatelů, kteří jsou daleko flexibilnější v orientaci na
změnu poptávky než velké kolosy. Řešením nezaměstnanosti v tomto
regionu jsou tedy malé a střední firmy a já bych tento potenciál velmi
rád pomohl mobilizovat.
Miroslav Kalousek: Chci bojovat s krizí a plíživou privatizací veřejné moci
* E15: Proč jste se rozhodl kandidovat ve Středočeském kraji? Spekulovalo se o jižních Čechách nebo jižní Moravě.
Pro
další čtyři roky bude určitě základním úkolem boj s nezaměstnaností.
Střední Čechy mají obrovský potenciál malých a středních podnikatelů,
kteří jsou daleko flexibilnější v orientaci na změnu poptávky než velké
kolosy. Řešením nezaměstnanosti v tomto regionu jsou tedy malé a
střední firmy a já bych tento potenciál velmi rád pomohl mobilizovat.
*
E15: Jako ministr financí jste podporoval prodej Letiště Praha. Měl by
se podle vás rozdělit výnos mezi Středočeský kraj a hlavní město Prahu?
Nevím,
kdy k privatizaci dojde. Domnívám se ale, že by letiště prodáno být
mělo. Výnos je upraven stejně jako dividenda ČEZ. Je věcí politického
rozhodnutí, na jaké účely mají být takové prostředky využity. Bylo by
logické, aby ta část dopravní infrastruktury, která bude rozvojem
letiště zatížena – ať už v Praze, nebo ve středních Čechách – byla z
tohoto výnosu saturována.
* E15: Zkuste stručně popsat svá hlavní témata.
Boj s ekonomickou krizí a propojenými bratrstvy, kterým říkám plíživá privatizace veřejné moci.
*
E15: Vyjmenujte několik protikrizových opatření vaší strany. Ptám se i
proto, že část takového balíčku s návrhy ČSSD se v září vrátí do
sněmovny.
Omlouvám se, ale musíte počkat, až
zveřejníme svůj program. Všechna opatření se týkají mandatorních
výdajů. Obecně lze říci, že půjdeme po objemu jednotlivých balíků, jako
je penzijní reforma, reforma veřejného zdravotního pojištění i státní
sociální podpory a kvazimandatorních výdajů vlády včetně mezd a
stavebního spoření. Všechno ostatní jsou drobné, kde možná ušetříte
stamiliony, ale ne desítky miliard.
* E15: ČSSD a KDU-ČSL chtějí znovu zavést progresivní zdanění. Předpokládám, že něco takového ve vašem programu není.
Tak
za prvé: Tvrzení, že nemáme progresivní zdanění, je mýtus. Daň z příjmu
fyzických osob má poměrně velmi slušnou progresi díky tomu, že jsou tam
vysoké slevy na dani, a to jak na poplatníka, tak na dítě. Dokonce
tvrdím, že současný právní stav má vyšší daňovou progresi, než měl
například minulý volební program KDU-ČSL, byť měl dvě sazby. Neměl sice
slevy na dani, ale měl odčitatelné položky ze základu daně. To zřejmě
drtivá většina mých bývalých kolegů dodnes nepochopila. Jinak by
neříkali, že se chtějí vrátit ke svému programu a mít vyšší progresi.
*
E15: Sociální demokraté přišli s návrhem třináctého důchodu pro
seniory, který by platili z dividendy ČEZ. Dokážete si představit, aby
se z těchto zdrojů hradily některé mimořádné výdaje?
ČSSD
zřejmě spoléhá na neznalost většiny lidí. Zákon stanoví, že dividenda
může být využita například na budování dopravní infrastruktury,
likvidaci starých ekologických zátěží nebo ochranu kulturního dědictví.
Zákon je samozřejmě možné změnit. To bych ale v tomto případě pokládal
za mimořádně špatné.
* E15: A co slib nižší ceny
elektřiny? Socialisté už zveřejnili návrh, aby se cena stanovovala
každého čtvrt roku místo jednou za rok.
Nežijeme na
pustém ostrově. Cenu elektřiny určuje trh podle normy, která
harmonizuje český právní řád s Evropskou unií. Tento návrh, který jsem
podpořil, mimochodem předkládala sociálnědemokratická vláda. Kdyby stát
využil svého postavení v ČEZ a uměle by snížil cenu energie, riskoval
by těžký konflikt s minoritními akcionáři. A mnohem větší problém je,
že by tak nebylo pomoženo konečnému spotřebiteli, ale výhradně
překupníkům elektřiny. Jediná cesta, jak se snažit o stabilizaci ceny,
je disponovat dostatkem dostupných zdrojů. Proto TOP 09 nepodceňuje
změny klimatu a podporuje snižování emisí. Jenom obnovitelné zdroje a
šetrnost ale naši energetickou bezpečnost nezajistí. Vidíme tedy
perspektivu v jaderné energii.
* E15: Jak byste řešil
stav veřejných rozpočtů? Jako ministr financí Eduard Janota, který chce
zvýšit obě sazby DPH a zdražit potraviny, léky, služby?
Byť
si ho nesmírně vážím, protože do puntíku splnil úlohu nestranického
ministra a chce legislativní změny na příjmové i výdajové straně
rozpočtu, jsem k jeho návrhu zdrženlivý. Podle našeho názoru se daně
zvyšovat nemají, měli bychom být mnohem důslednější na výdajové straně.
* E15: Na jedné straně říkáte, že s návrhy ministra financí nesouhlasíte, zároveň pro ně chcete zvednout ruku. Z jakého důvodu?
Pro
mě je opravdu velmi těžké zvednout ruku pro zvýšení DPH. Je to ale
jediná možnost, jak snížit deficit o 70 až 80 miliard. Jinou cestu, jak
se vyhnout obludnému deficitu, neznám.
Jsem přesvědčen, že
věcná a efektivní léčba míst, kde jsou systémy nemocné, se prostě
nemocnému líbit musí. Chápu ale i to, že některý nemocný by raději
slyšel, že je zdravý
Milan Urban: Tvrdíme, byť se slzou v oku, že schodek může být ve výši pěti procent HDP
*
E15: Předvolební kampaň je zatím spíš o špiclování, urážkách a
napadání. Budou pro podzimní volby vůbec rozhodující programy
politických stran?
Pevně věřím, že dojde i na
programy, tak aby je alespoň v základních věcech bylo možné porovnat,
třeba pokud jde o řešení hospodářské krize, recese. Osobně bych si
přál, aby kampaň nebyla vulgární, o kamenech už vůbec nemluvím. To
považuji za něco z patnáctého století, z jiné země. Kampaň by měla být
taková, aby lidé hledali pozitivní návrhy na řešení dopadů hospodářské
krize, návrhy kroků, jak zachovat pracovní místa a převést zemi oněmi
peřejemi do nějakých klidných vod. Vysvětlení pro to, co se děje,
nemám. Ale zdá se mi, že každá následující kampaň, a že už jsem jich
zažil několik, je hrubší, bez pravidel, není to fair play hra. Chápu,
že to občany nebaví, ale nás politiky také ne.
* E15:
Dokážou se politici vůbec shodnout na klíčových zásazích, které budou
nutné například kvůli alarmujícímu stavu veřejných financí?
Před
volbami jsou postoje a názory více vyhraněné. Až voliči rozdají karty a
budou tady nějaké koalice a jiné strany v opozici, bude se shoda na
zásadních problémech hledat o trochu lépe. Hašteření, když už má v
politice být, bych nechal na lepší časy. V těch horších se musí alespoň
v některých zásadních věcech táhnout za jeden provaz.
*
E15: Po pádu vlády se ČSSD s ODS, tedy dvě nejsilnější strany, poměrně
bez problémů shodly na společných protikrizových opatřeních. Nedá se
taková situace zopakovat?
Obávám se, že by bylo velmi
složité, aby taková dohoda vznikla před volbami. Je zřejmé, že ODS chce
plošně škrtat výdaje, a my nemyslíme, že je to správně. Pro eliminaci
hospodářské recese je nutné zachovat alespoň slušnou úroveň investic.
Základní rozpor je tedy v tom, že ODS říká: Z krize vyjdeme lépe, když
budeme víc šetřit. My říkáme: V rámci rozpočtů musíme zachovat seriózní
investiční potenciál. No, snad se nějaký průnik nakonec podaří najít.
*
E15: Velmi rozdílné jsou i představy dvou nejsilnějších stran o daních.
Bez jejich zvyšování přitom nepůjde srazit hrozivý deficit státních
financí. Bude ČSSD – pokud volby neurčí úplně jasně vítěze, schopna
přijmout nějaký kompromis?
Především bychom se měli
shodnout, co je hrozivý deficit státního rozpočtu. Tvrdíme, byť se
slzou v oku a bolestně, že si dovedeme představit schodek ve výši pěti
procent HDP. To snad i proto, že když poměříme sedmadvacet zemí EU a
jejich zadluženost, Česká republika je – měřeno podílem k HDP – dvakrát
méně zadlužená než Německo, třikrát méně než Itálie. Není to zásadní
argument, ale i českou fiskální politiku je potřeba vnímat v nějakém
kontextu. Neříkáme, že je správné deficit prohlubovat. Říkáme, ať je
takový, aby se nezastavil další možný hospodářský rozvoj. U daňové
zátěže si tedy dovedeme představit, že se korporátní daně vrátí na
úroveň roku 2008, chceme zavést progresi u daní fyzických osob, chceme
zvýšit strop u odvodů na zdravotní a sociální pojištění ze čtyřnásobku
na šestinásobek.
* E15: To je známé, ale byli byste ochotni sáhnout na nepřímé daně, jak navrhuje ministr financí Eduard Janota?
Rozhodně
nebudeme souhlasit ani se zvyšováním DPH, ani spotřební daně. To by
bylo na úkor spotřeby domácností. A ta je důležitou součástí
ekonomického výkonu.
* E15: Budou podle vás volby znamenat změnu v energetické politice státu?
Naděje
na schválení dobré dlouhodobé energetické koncepce je velká. Mezi dvěma
největšími stranami nevidím žádné velké rozpory, jediným, kdo by byl
velkým odpůrcem, třeba jaderné energetiky, by byla Strana zelených.
Nepřál bych si, aby znovu vznikla taková koalice, která brzdí rozvoj v
energetice, protože to se nám může vymstít. Ne hned, ale za pár let
určitě. A pokud se shodneme na jádru, bude to samozřejmě znamenat
rozjetí dostavby třetího a čtvrtého bloku v Temelíně a prodloužení
životnosti Dukovan nejméně o dvacet let. Což je obrovská příležitost
pro české firmy – to jsou projekty od stavebnictví až po specializované
strojírenství. To je velká porce zakázek, která právě v době krize může
být klíčová.