Kalousek versus Urban

28. 8. 2009 | 11:09
Praha - Deník E15 vybral zajímavé lídry stran, kteří kandidují v jednotlivých regionech, a ptal se jich, čím chtějí oslovit voliče. Ve Středočeském kraji se střetnou hned dva bývalí ministři. Sociální demokrat Milan Urban, exministr průmyslu a obchodu, a čerstvý exministr financí Miroslav Kalousek, který nedávno vyměnil stranickou značku KDU-ČSL za TOP 09.

E15: Jak se díváte na kraj, kde budete přesvědčovat voliče o svých záměrech? 

Milan Urban: Leckdo si myslí, že je s to kraj stejně bohatý jako Praha. Opak je pravdou. Je to kraj infrastrukturně velmi zastaralý, potřebuje investice zvláště v  malých obcích. Takže je potřeba zrychlit a přesměrovat „bruselské“ peníze. Pokud půjdou do smysluplných projektů, pomůže to právě regionálním firmám. Pro kraj je také veledůležité, jak se bude dařit automobilkám.  Respektive jejich subdodavatelům. Takže po vyčerpání efektu německého šrotovného by se mělo zavést šrotovné v Česku. 

Miroslav Kalousek: Pro další čtyři roky bude určitě základním úkolem boj s  nezaměstnaností. Střední Čechy mají obrovský potenciál malých a středních podnikatelů, kteří jsou daleko flexibilnější v orientaci na změnu poptávky než velké kolosy. Řešením nezaměstnanosti v tomto regionu jsou tedy malé a střední firmy a já bych tento potenciál velmi rád pomohl mobilizovat. 

Miroslav Kalousek: Chci bojovat s krizí a plíživou privatizací veřejné moci 

* E15: Proč jste se rozhodl kandidovat ve Středočeském kraji? Spekulovalo se o jižních Čechách nebo jižní Moravě.
 

Pro další čtyři roky bude určitě základním úkolem boj s nezaměstnaností. Střední Čechy mají obrovský potenciál malých a středních podnikatelů, kteří jsou daleko flexibilnější v orientaci na změnu poptávky než velké kolosy. Řešením nezaměstnanosti v tomto regionu jsou tedy malé a střední firmy a já bych tento potenciál velmi rád pomohl mobilizovat. 

* E15: Jako ministr financí jste podporoval prodej Letiště Praha. Měl by se podle vás rozdělit výnos mezi Středočeský kraj a hlavní město Prahu? 


Nevím, kdy k privatizaci dojde. Domnívám se ale, že by letiště prodáno být mělo. Výnos je upraven stejně jako dividenda ČEZ. Je věcí politického rozhodnutí, na jaké účely mají být takové prostředky využity. Bylo by logické, aby ta část dopravní infrastruktury, která bude rozvojem letiště zatížena – ať už v Praze, nebo ve středních Čechách – byla z  tohoto výnosu saturována. 

* E15: Zkuste stručně popsat svá hlavní témata. 

Boj s ekonomickou krizí a propojenými bratrstvy, kterým říkám plíživá privatizace veřejné moci. 

* E15: Vyjmenujte několik protikrizových opatření vaší strany. Ptám se i proto, že část takového balíčku s návrhy ČSSD se v září vrátí do sněmovny. 

Omlouvám se, ale musíte počkat, až zveřejníme svůj program. Všechna opatření se týkají mandatorních výdajů. Obecně lze říci, že půjdeme po objemu jednotlivých balíků, jako je penzijní reforma, reforma veřejného zdravotního pojištění i státní sociální podpory a kvazimandatorních výdajů vlády včetně mezd a stavebního spoření. Všechno ostatní jsou drobné, kde možná ušetříte stamiliony, ale ne desítky miliard. 

* E15: ČSSD a KDU-ČSL chtějí znovu zavést progresivní zdanění. Předpokládám, že něco takového ve vašem programu není. 

Tak za prvé: Tvrzení, že nemáme progresivní zdanění, je mýtus. Daň z příjmu fyzických osob má poměrně velmi slušnou progresi díky tomu, že jsou tam vysoké slevy na dani, a to jak na poplatníka, tak na dítě. Dokonce tvrdím, že současný právní stav má vyšší daňovou progresi, než měl například minulý volební program KDU-ČSL, byť měl dvě sazby. Neměl sice slevy na dani, ale měl odčitatelné položky ze základu daně. To zřejmě drtivá většina mých bývalých kolegů dodnes nepochopila. Jinak by neříkali, že se chtějí vrátit ke svému programu a mít vyšší progresi. 

* E15: Sociální demokraté přišli s návrhem třináctého důchodu pro seniory, který by platili z dividendy ČEZ. Dokážete si představit, aby se z těchto zdrojů hradily některé mimořádné výdaje? 

ČSSD zřejmě spoléhá na neznalost většiny lidí. Zákon stanoví, že dividenda může být využita například na budování dopravní infrastruktury, likvidaci starých ekologických zátěží nebo ochranu kulturního dědictví. Zákon je samozřejmě možné změnit. To bych ale v tomto případě pokládal za mimořádně špatné. 

* E15: A co slib nižší ceny elektřiny? Socialisté už zveřejnili návrh, aby se cena stanovovala každého čtvrt roku místo jednou za rok. 


Nežijeme na pustém ostrově. Cenu elektřiny určuje trh podle normy, která harmonizuje český právní řád s Evropskou unií. Tento návrh, který jsem podpořil, mimochodem předkládala sociálnědemokratická vláda. Kdyby stát využil svého postavení v ČEZ a uměle by snížil cenu energie, riskoval by těžký konflikt s minoritními akcionáři. A mnohem větší problém je, že by tak nebylo pomoženo konečnému spotřebiteli, ale výhradně překupníkům elektřiny. Jediná cesta, jak se snažit o stabilizaci ceny, je disponovat dostatkem dostupných zdrojů. Proto TOP 09 nepodceňuje změny klimatu a podporuje snižování emisí. Jenom obnovitelné zdroje a šetrnost ale naši energetickou bezpečnost nezajistí. Vidíme tedy perspektivu v jaderné energii. 

* E15: Jak byste řešil stav veřejných rozpočtů? Jako ministr financí Eduard Janota, který chce zvýšit obě sazby DPH a zdražit potraviny, léky, služby? 

Byť si ho nesmírně vážím, protože do puntíku splnil úlohu nestranického ministra a chce legislativní změny na příjmové i výdajové straně rozpočtu, jsem k jeho návrhu zdrženlivý. Podle našeho názoru se daně zvyšovat nemají, měli bychom být mnohem důslednější na výdajové straně. 

* E15: Na jedné straně říkáte, že s návrhy ministra financí nesouhlasíte, zároveň pro ně chcete zvednout ruku. Z jakého důvodu? 

Pro mě je opravdu velmi těžké zvednout ruku pro zvýšení DPH. Je to ale jediná možnost, jak snížit deficit o 70 až 80 miliard. Jinou cestu, jak se vyhnout obludnému deficitu, neznám. 

Jsem přesvědčen, že věcná a efektivní léčba míst, kde jsou systémy nemocné, se prostě nemocnému líbit musí. Chápu ale i to, že některý nemocný by raději slyšel, že je zdravý 

Milan Urban: Tvrdíme, byť se slzou v oku, že schodek může být ve výši pěti procent HDP 

* E15: Předvolební kampaň je zatím spíš o špiclování, urážkách a napadání. Budou pro podzimní volby vůbec rozhodující programy politických stran? 

Pevně věřím, že dojde i na programy, tak aby je alespoň v základních věcech bylo možné porovnat, třeba pokud jde o řešení hospodářské krize, recese. Osobně bych si přál, aby kampaň nebyla vulgární, o kamenech už vůbec nemluvím. To považuji za něco z patnáctého století, z jiné země. Kampaň by měla být taková, aby lidé hledali pozitivní návrhy na řešení dopadů hospodářské krize, návrhy kroků, jak zachovat pracovní místa a převést zemi oněmi peřejemi do nějakých klidných vod. Vysvětlení pro to, co se děje, nemám. Ale zdá se mi, že každá následující kampaň, a že už jsem jich zažil několik, je hrubší, bez pravidel, není to fair play hra. Chápu, že to občany nebaví, ale nás politiky také ne. 

* E15: Dokážou se politici vůbec shodnout na klíčových zásazích, které budou nutné například kvůli alarmujícímu stavu veřejných financí? 

Před volbami jsou postoje a názory více vyhraněné. Až voliči rozdají karty a budou tady nějaké koalice a jiné strany v opozici, bude se shoda na zásadních problémech hledat o trochu lépe. Hašteření, když už má v  politice být, bych nechal na lepší časy. V těch horších se musí alespoň v některých zásadních věcech táhnout za jeden provaz. 

* E15: Po pádu vlády se ČSSD s ODS, tedy dvě nejsilnější strany, poměrně bez problémů shodly na společných protikrizových opatřeních. Nedá se taková situace zopakovat? 


Obávám se, že by bylo velmi složité, aby taková dohoda vznikla před volbami. Je zřejmé, že ODS chce plošně škrtat výdaje, a my nemyslíme, že je to správně. Pro eliminaci hospodářské recese je nutné zachovat alespoň slušnou úroveň investic. Základní rozpor je tedy v tom, že ODS říká: Z krize vyjdeme lépe, když budeme víc šetřit. My říkáme: V rámci rozpočtů musíme zachovat seriózní investiční potenciál. No, snad se nějaký průnik nakonec podaří najít. 

* E15: Velmi rozdílné jsou i představy dvou nejsilnějších stran o daních. Bez jejich zvyšování přitom nepůjde srazit hrozivý deficit státních financí. Bude ČSSD – pokud volby neurčí úplně jasně vítěze, schopna přijmout nějaký kompromis? 

Především bychom se měli shodnout, co je hrozivý deficit státního rozpočtu. Tvrdíme, byť se slzou v oku a bolestně, že si dovedeme představit schodek ve výši pěti procent HDP. To snad i proto, že když poměříme sedmadvacet zemí EU a jejich zadluženost, Česká republika je – měřeno podílem k HDP – dvakrát méně zadlužená než Německo, třikrát méně než Itálie. Není to zásadní argument, ale i českou fiskální politiku je potřeba vnímat v nějakém kontextu. Neříkáme, že je správné deficit prohlubovat. Říkáme, ať je takový, aby se nezastavil další možný hospodářský rozvoj. U daňové zátěže si tedy dovedeme představit, že se korporátní daně vrátí na úroveň roku 2008, chceme zavést progresi u daní fyzických osob, chceme zvýšit strop u odvodů na zdravotní a sociální pojištění ze čtyřnásobku na šestinásobek. 

* E15: To je známé, ale byli byste ochotni sáhnout na nepřímé daně, jak navrhuje ministr financí Eduard Janota? 


Rozhodně nebudeme souhlasit ani se zvyšováním DPH, ani spotřební daně. To by bylo na úkor spotřeby domácností. A ta je důležitou součástí ekonomického výkonu. 

* E15: Budou podle vás volby znamenat změnu v energetické politice státu? 

Naděje na schválení dobré dlouhodobé energetické koncepce je velká. Mezi dvěma největšími stranami nevidím žádné velké rozpory, jediným, kdo by byl velkým odpůrcem, třeba jaderné energetiky, by byla Strana zelených. Nepřál bych si, aby znovu vznikla taková koalice, která brzdí rozvoj v  energetice, protože to se nám může vymstít. Ne hned, ale za pár let určitě. A pokud se shodneme na jádru, bude to samozřejmě znamenat rozjetí dostavby třetího a čtvrtého bloku v Temelíně a prodloužení životnosti Dukovan nejméně o dvacet let. Což je obrovská příležitost pro české firmy – to jsou projekty od stavebnictví až po specializované strojírenství. To je velká porce zakázek, která právě v době krize může být klíčová.

E15, 27. 8. 2009, rubrika / pořad: Titulní strana, strana / zpráva 01, autor: Jana Havligerová, Pavel Otto
Štítky
Osobnosti: Miroslav Kalousek
Témata: Hospodářství
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme