Kalousek: Už několik let jsme mohli platit nižší daně
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 Miroslavem Kalouskem)
Daniel TAKÁČ, moderátor
Slyšeli jsme návrhy očekávaných daňových změn od ministerstva financí. Je to změna k lepšímu?
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Já se musím smát, protože zrušení superhrubé mzdy a sazba 19 % byla uzákoněna v roce 2012 s účinností od 1. 1. 2015 s tím, že novela současně výrazně zjednodušovala správu daní odstraněním celé řady výjimek, ale ta základní konstrukce, že byla zrušena superhrubá mzda a že byla nastavena základní sazba ve výši 19 % s ještě větší úlevou pro živnostníky, už schválena byla. Vláda, ve které byli Andrej Babiš i paní ministryně Schillerová aktivní, řekla, že je to všechno špatně. Smetli to ze stolu dříve, než to vstoupilo v účinnost a teď tu základní konstrukci zavádějí zpátky. Kdyby jejich vláda neudělala nic, od 1. 1. 2015 mohla splnit své programové prohlášení, že zruší superhrubou mzdu, což v programovém prohlášení měla, ale neudělala to, protože zrušila platný zákon. Mohli jsme platit mnohem nižší daně. Pokud by se jim nelíbilo, že platíme mnohem nižší daně, mohli zvýšit parametry. My jsme tam neměli druhou sazbu, s tou zásadně nesouhlasíme, to byla jenom přechodná tříletá věc, ale to si mohli upravit. Nemuseli rušit to zrušení superhrubé mzdy, protože znovu říkám, to bylo uzákoněno a byl to platný zákon.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Vy už jste dříve říkal, že druhé pásmo ne. Proč?
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Je potřeba říci, že solidární přirážka byla zavedena jen na 3 roky. Bylo to v době krize, kdy jsme s omluvou důchodcům zmrazili důchody, zmrazili jsme platy, zmrazili jsme celou řadu výdajů, protože na ně prostě nebyly peníze. V takovém případě bylo fér, aby se ti nejvíce příjmoví podíleli solidární přirážkou, a to mělo trvat 3 roky. Také to 3 roky trvalo. Po těch 3 letech, kdy bylo možné začít valorizovat důchody, si vláda všechny přechodné daňové nepopulární změny ponechala tím, že je zrušila, takže jsme platili solidární přirážku a dál jsme platili vyšší DPH.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Pořád říkáte, co bylo a co jste chtěli a já se ptám na důvody, proč ne.
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Za normální situace, samozřejmě. Každá daň, kromě toho, že získává peníze na veřejné služby do veřejných rozpočtů, má nějaký motivační a demotivační charakter. Jestliže mám druhou sazbu nebo třetí sazbu, tak současně říkám: "Budeš-li si zvyšovat kvalifikaci, budeš-li si zvyšovat svůj výkon, budeš za to potrestán vyšším zpoplatněním." To znamená, že v podstatě demotivuji. Říkám: "Najdi si nějakou jinou zábavu než svůj lepší pracovní výkon a lepší kvalifikaci."
Daniel TAKÁČ, moderátor
Je to tak velký rozdíl? Není příjem i přesto potom tak vysoký, že to velký vliv nemá?
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Je to nefér a je to demotivační. Jednu věc je potřeba dodat, velmi se na to zapomíná. My jsme až do roku 2007 za všech Klausových, Zemanových, Špidlových vlád měli dokonce 4 pásma. To znamená, že tady byla velmi progresivní křivka zdanění ve 4 pásmech. Jednu sazbu jsem zavedl až já, navrhl jsem to já v roce 2007 a pokládám to za správné. Můžeme se samozřejmě bavit o výši toho parametru, jestli to má být 15, 19, 21, ale že má být jedna sazba, o tom jsem přesvědčen, protože 19 % z 300 tisíc měsíčně je mnohem víc než 19 % z 30 tisíc měsíčně. Ti lidé platí víc, to za prvé. Za druhé, i když budeme mít jen jednu sazbu, tak díky velkorysým slevám na dani poplatníka na děti a vyživované osoby, je ta křivka stejně progresivní. Ti nízkopříjmoví s dětmi jsou výrazně zvýhodněni oproti těm, kteří jsou vícepříjmoví a děti nemají. Solidaritu musíme vnímat na obou dvou stranách bilance rozpočtu. Buď budeme mít velkorysé sociální dávky, ty my máme, a budeme mít jednoduché a pro všechny stejně spravedlivé daně, nebo budeme mít méně velkorysé sociální dávky a můžeme mít daňovou progresi. Mít ale silnou daňovou progresi a vedle toho ještě velkorysé sociální dávky, to už není solidární stát, to je rovnostářský stát. To, co my u daní zásadně chceme sledovat a to, co bohužel tento návrh zákona nesplňuje, je výrazné zjednodušení. Každá druhá sazba, každá výjimka výrazně komplikuje jak správu daně na straně státu, tak administrativu daňového poplatníka. My chceme mít daně co nejjednodušší a jedna sazba s minimem výjimek znamená nejjednodušší správu.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Nyní k odvodům. Odečíst od základu daně 3/4 zaplacených odvodů na zdravotní a sociální pojištění a o to snížit další daňovou zátěž. To je cesta, kterou by se mělo jít? Tím tudíž klesnou i vlastní odvody na zdravotní a sociální pojištění potom.
Michal PÍCL, ekonomický expert strany /ČSSD/
Když jsem to poslouchal, tak mně to přišlo hrozně komplikované. Vemte si část, odečtěte si ji tamhle a proč to neřešit rovnou sníženou sazbou. To si myslím, že by možná bylo jednodušší, než tenhle komplikovaný systém. Samozřejmě můžeme se bavit o tom, komu dávat jaké úlevy, na druhou stranu my dlouhodobě upozorňujeme na to, že to je jistá disproporce mezi tím, kolik platí OSVČ a kolik platí zaměstnanec a určitě bychom rádi tuto diskusi někdy také otevřeli.
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Tady mám naprosto stejný názor. Ten náš návrh tenkrát sledoval jednu věc, a to bylo sjednocení daňového základu pro všechny, jak z příjmu fyzických osob, tak u sociálního a zdravotního pojištění. Živnostníci platí z poloviny. Takže sjednotit znamená zjednodušení.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Zpoloviny, ale vyšší sazbu, pokud se nemýlím.
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Ale pak to znamená snížit sazbu, to znamená jednoduchý základ. Všichni počítají z jednoho základu a odvádějí peníze na jedno místo, protože je v podstatě jedno, jestli počítám sociální, zdravotní daň z příjmu fyzických osob. Je to přímý odvod vypočtený ze stejného základu. Tím se to výrazně zjednoduší, a tím pádem musím dát nižší sazbu. Já vytřeštěně zírám na to, pravděpodobně úplně stejně s panem kolegou Píclem, že se mají počítat nějaké 3/4. Proboha proč? Sjednoťme ten základ, tím to zjednodušíme a snižme sazbu. Základ a sazba jsou dva parametry, které mohu upravovat.
Daniel TAKÁČ, moderátor
Budou negativní dopady na státní rozpočet? Hrozí navyšování deficitu?
Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
Myslím si, že bychom si mohli dovolit ještě mnohem velkorysejší snižování daní za předpokladu, že bychom tak bezhlavě nerozhazovali například 50 miliard ročně na navýšení počtu státních zaměstnanců, které vláda za poslední 4 roky předvádí, jsou naprosto zbytečné peníze. O těch 50 miliard jsme mohli snížit daně.
Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 14. 2. 2018