Kalousek: Úsporná opatření bych radši dělal rychleji a důsledněji
Rozhovor s 1. místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem
Váš předseda Karel Schwarzenberg řekl, že nemáte peníze na to, abyste měli všechny krajské lídry na billboardech. Není to spíš proto, že vás strana nechce tolik ukazovat, podobně jako před prezidentskou volbou?
Ne, to si nemyslím. Jestli je někdo vedle Karla Schwarzenberga vidět co nejvíc, tak jsem to já, a to ve všech formách kampaně. Mysleli jsme si, že je velmi přeobličejováno ve volební kampani, tak těmi obličeji šetříme. Ale ten můj přece jen sem tam zahlédnete.
Jak se vám líbí, že si vás jako symbol zla vybrali Zemanovci, kteří na své volební plakáty napsali Zastavili jsme Kalouska?
To beru jako velké vyznamenání. Všichni víme, o co těmhle pánům jde. Pokračování polistopadového vývoje to skutečně není. Je to nezasloužené vyznamenání. Takových, kteří jsme ochotni prát se za pokračování demokratického polistopadového vývoje, je hodně. Já si dokonce myslím, že bychom to měli na transparentním účtu TOP 09 pro kampaň zařadit jako nepeněžitý dar od SPOZ. Ano, ty náklady bych rád nesl za tu cenu, že by výsledky projektu byly realizovány. V okamžiku, kdy se našel návod, jak ten projekt opravit a učinit ho úspěšným, se ale proti tomu postavili ti, kteří to nechtěli umožnit.
Jenže ten projekt skončil krachem, protože se proti němu postavili nakonec skoro všichni. Takže získáte záporné body a ponesete za sKartu politické náklady.Jedním ze symbolů vlády, v níž jste byl ministrem financí, byla sKarta, s níž přišel váš stranický kolega, exministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek. Uznáváte, že to byla chyba, nebo dokonce blamáž?
Je mi strašně líto, že se teď několik dalších let nikdo neodváží tu myšlenku zvednout, protože ten projekt byl principiálně naprosto správný. Nejen proto, že šetřil státu peníze, ale především uživatelům sKarty garantoval, že sKarta nemůže být exekuována. Zatímco peníze, které dostanou, exekuovány být mohou. V neposlední řadě možná to nejdůležitější, ten projekt končil zcela jednoznačně zamezením zneužití těch dávek. V následujícím roce neumožňoval platit v některých provozovnách a v dalším roce neumožňoval platit některé zboží. Umožňoval kupovat jen to zboží, kterému moje babička říkala živobytí. Ten projekt se dostal do potíží a tady kladu řečnickou otázku. Který velký projekt se nedostal při realizaci do potíží ? Jak ministr Drábek, tak ministryně Müllerová dali na stůl naprosto jasný plán, jak chyby opravit a projekt dotáhnout do úspěšného konce. Bohužel v tu chvíli se politicky hodilo neumožnit úspěch toho projektu, naopak se hodilo z něj udělat pomník neúspěchu. Dobrá myšlenka byla pohřbena ve jménu politické řevnivosti.
Vláda, v níž jste seděl, snižovala schodky státního rozpočtu, z 5,8 procenta HDP až pod 3 procenta. Chlubíte se, že jste přitom ušetřili 270 miliard korun, ale bylo ta za cenu velkých škrtů a zvyšování DPH, a to v době, kdy se ekonomice dobře nedařilo. Ve chvíli, kdy už sousední země začaly růst, Česká republika na tom nebylo dobře. Kdybyste teď měl šanci znovu řešit, jak dosáhnout nižších schodků, udělal byste něco jinak?
Spoustu opatření bych udělal důsledněji a tvrději, kdybych nemusel dělat koaliční kompromisy. Jsem přesvědčen, že ta rychlost, se kterou jsme veřejné rozpočty dostali od téměř rozvratu k relativně zdravým financím, položila zdravý základ dalšího vývoje české ekonomiky. Krizí si prošla celá Evropa. Různé země volily různé metody. Byly země, které byly přesvědčeny, že když si budou půjčovat na dluh a budou se s penězi snažit oživit ekonomiku, že je to správné řešení. Byly země, které si nejprve položily otázku, kde jsou příčiny krize. A protože si správně odpověděly, že příčinou krize je žití na dluh, tak nechtěly odstraňovat důsledky přiléváním oleje do ohně a snažily se řešit příčiny. To jsme byli my, Rakousko, Německo.
Jiné země a byla to jejich svobodná volba, se domnívaly, že si koupí vyšší růst a nižší nezaměstnanost tím, že si půjčí víc peněz a pustí je do ekonomiky. Je na místě po letech udělat mezinárodní srovnání, jak si ty země stojí. Některé země měly skutečně o několik desetin vyšší růst, ale mají podstatně vyšší nezaměstnanost než my a především se tím hlavně odsoudily k mnohem větším úrokům. Máme nejnižší míru chudoby ze všech zemí Evropské unie, jednu z nejnižších nezaměstnaností, země jako Polsko a Slovensko ji mají mnohem vyšší a v naší budoucí prosperitu a solventnost ti, kteří všem vládám půjčují peníze, věří neskonale více, než těm dalším zemím. Věří nám stejně jako Rakousku, více než nám věří už jen Německu, ale Polsku věří dvakrát a Maďarsku třikrát méně.
Takže byste neměnil nic?
Dělal bych ty kroky rychleji, kdybych mohl. Určitě bych je nedělal pomaleji. Poprvé od devadesátých let jsme zastavili státní dluh. V okamžiku, kdy jsme deficit veřejných rozpočtů zmenšili o více než polovinu, máme pořád 100 miliard deficit, takže se nehodí hovořit o drastických škrtech. Spíše bych se měl kát z nedůsledných úsporných opatření.
Ve volebním programu říkáte, že byste se do konce volebního období chtěli dobrat až k vyrovnanému rozpočtu. Kde byste chtěl dál šetřit?
Jestliže jsme se z deficitu okolo šesti procent v roce 2010 dostali za tři roky pod tři procenta, tak určitě není nereálné do roku 2017 dosáhnout vyrovnaných veřejných rozpočtů. Jestliže dnes můžeme doufat v křehký a mírný, ale přece jen hospodářský růst, tak uspořit půl procenta HDP ročně na výdajové stránce tím, že se snižuje vládní spotřebu a zvyšujete efektivitu výkonu státu, není přehnaná ambice.
Netušili jsme, že Nečas je občas jen reproduktor té dámy
Když jste viděli, jaký vliv má na premiéra jeho přítelkyně a šéfka kabinetu, proč nenašla TOP 09 sílu sama vládu ukončit? Bylo to kvůli církevním restitucím, že jste všechno skousli a vláda jela dál, až do zásahu na Úřadu vlády a zatčení Jany Nagyové a tří bývalých poslanců za ODS?
Proboha, proč si myslíte, že jsme to věděli. V tomto rozsahu jsme neměli šanci to vědět. Tohle měla Policie ČR šanci vědět jen proto, že nasadila telefonické i prostorové odposlechy všude, kde to jde. Domníváte se snad, že TOP 09 odposlouchávala premiéra a jeho podřízenou milenku? To jsme skutečně nedělali. Tady bych mohl položit stejnou otázku. Jak to, že vy investigativní žurnalisté jste to nevěděli? My jsme netušili, že pan premiér je občas jen reproduktor té dámy.
I kvůli zkušenosti z této kauzy, z počínání olomouckého vrchního státního zástupce, Iva Ištvana, navrhujete, aby tady vznikl nový institut vyšetřujícího soudce? Aby byla nad orgány činnými v trestním řízení nezávislá kontrola?
Jistě. Nebyl to jen tento případ, byla to celá řada případů, kde máme pocit, že orgány činné v trestním řízení nesmí zůstat bez účinné kontroly. Ono se často hovoří v médiích o nezávislé policii a o nezávislém státním zastupitelství a to je zásadní omyl, který nekoresponduje s právním řádem České republiky. Nezávislé ve svém rozhodování jsou pouze soudy. Státní zastupitelství je ze zákona povinno mít nestranný výkon působnosti. Mezi slovy nestranný a nezávislý je obrovský rozdíl. Státní zastupitelství je součástí moci výkonné, nemůže být nezávislé. Státní zástupci se začali domnívat, že jsou nezávislí, a tím pádem přestali být nestranní. Podle názoru TOP 09 je nezbytné, aby tato součást moci výkonné, která si plete pojmy nestranný a nezávislý, byla pod kontrolou jiné moci. Uvědomujeme si důvěru v politickou kontrolu, uvědomujeme si riziko, že politická kontrola bude obviňována z účelové manipulace, a proto nám pro nejbližší léta připadá nejlepší zesílit nad nestranným státním zastupitelstvím kontrolu nezávislou mocí soudní.
Kampaň TOP 09 je hodně postavena na předsedovi Schwarzenbergovi, kterému jste jen místo punkového číra dali bondovský image. Opravdu věříte tomu, že sázka na to, že volby do Sněmovny budou třetím kolem prezidentské volby, vám může vyjít? Není to trochu málo?
Není pouze tento akcent. Nabízíme komplexní program a odpovědi na všechny společenské výzvy, které v tuhle chvíli existují. Ale na otázku, zda to chápeme jako třetí kolo prezidentské volby, vám odpovím, že v určitém smyslu ano. Protože když probíhala prezidentská volba, tak mnohým z nás bylo již tehdy zřejmé, že neprobíhá soutěž o to, jestli na Hradě bude sedět jeden starší pán, nebo druhý starší pán, ale zda bude zachován systém liberální parlamentní demokracie západoevropského typu, nebo se začneme posouvat k putinovské autokracii. Těžko bychom našli jiné osoby, které by více personifikovaly tyto dva modely, než Karel Schwarzenberg a Miloš Zeman. Toto téma, zda dál chceme rozvíjet svobodnou demokracii, nebo se uchýlit k putinovské autokracii, je tématem i těchto voleb. Je to jedno z velkých témat voleb, které nesmí být opomíjeno.
Prosím, abychom si uvědomili, že svoboda a ochrana práv každého z nás je garantována ústavním pořádkem, která zajišťuje dělbu moci mezi institucemi. Ve chvíli, kdy se kdokoli bude snažit vykastrovat pravomoci jednotlivých institucí a soustředit moc na jedno místo, tak směřuje k totalitnímu režimu. Koneckonců komunisté měli také nějakou vládu, také nějaký parlament a jednou za čtyři roky uspořádali volby, ale o všem se rozhodovalo na jednom jediném místě. My dnes máme pocit, že hrozí stejné tendence a chceme se jim bránit dřív, než bude pozdě. A chceme voličům slíbit, že tomu budeme bránit ze všech sil.
Nové strany? Je to obrovská sázka na nejistotu
Fenoménem letošních voleb může podle průzkumů být nástup nových stran a hnutí. Čemu vy osobně přikládáte zájem voličů o tato uskupení?
Určitě je velká část voličů zklamána. Pevně věří, že přichází něco nového, s čím nemají špatné zkušenosti, co by konečně mohlo naplnit jejich naděje. Je to obrovská sázka na nejistotu, která podle mě nemůže vyjít.
My jsme se nevyhranili proti hnutí ANO. My jsme jen jasně a poctivě řekli, jestli si s nimi umíme představit koaliční spolupráci. A říkáme, že neumíme. Máme dva naprosto jasné důvody. Za prvé hnutí ANO má sice něco napsáno ve svém programu, ale to měly Věci veřejné taky. Máme trpkou zkušenost ze spolupráce s Věcmi veřejnými, které byly politickou divizí firmy ABL. A tutéž špatnou zkušenost nechceme opakovat s politickou divizí firmy Agrofert. Druhým důvodem, který je silnější, je, že politiku děláte v rámci ideových limitů. Nikdo z nás z TOP 09 nešel do politiky proto, aby uzavřel demokratickou koalici s bývalém agentem StB.
Ale pan Andrej Babiš se o to soudí. Nebylo potvrzeno, že agentem byl, a popírá to.
Soudí se o to, ale udělal všechno pro to, aby rozsudek nepadl do voleb. Pro nás je to v rovině, jestli budeme věřit jemu, nebo Ústavu paměti národa Slovenské republiky. My věříme Ústavu paměti národa a nemáme pochybnost. Respektujeme, že pro značnou část veřejnosti je to argument, který jí nevadí, nicméně trváme na tom, že my zastupujeme ty, kterým to vadí, kteří si myslí, že není myslitelné, aby bývalý agent StB vedl svou stranu úspěšně do voleb do Sněmovny. Stejně jako by v Německu dvacet let po válce nebylo myslitelné, aby bývalý agent Sicherheitsdienstu vedl svoji stranu do voleb do Bundestagu. Myslíme, že to není slušné, že to není možné.
Otázka na možnou vaši spolupráci s ANO se odvíjela od jejich postoje k penzijní reformě. Do druhého penzijního pilíře se přihlásilo jen něco málo přes 80 tisíc lidí oproti předpokládanému půlmilionu. Asi i proto, že ho chce levice zrušit. Co s ním chcete udělat vy, aby to pro lidi bylo zajímavější?
V každém případě ho chceme ponechat, protože jsme přesvědčeni, že rizika se mají rozkládat. Snažíme se lidem vysvětlit, že spoléhat se na stát není méně rizikové, než spoléhat se na kapitálové trhy. Je evidentní, že jen ve státním průběžném pilíři nemůžete dostatečně jasně zvýraznit kromě solidarity i zásluhovost. Jediná šance, jak do důchodového systému vnést princip zásluhovosti, je druhý pilíř, kdy si část prostředků spoříte sám sobě, ale za tím jediným účelem, aby to byl váš zdroj, až budete čerpat starobní důchod.
Navrhujete možnosti společného sociálního pojištění manželů. Jak přesně by to fungovalo?
Je to strašně jednoduché. Dnes, když jdete do penze, vám Česká správa sociálního zabezpečení spočítá váš základ a z něj důchod. Což je nefér vůči jednomu z dlouholeté manželské dvojice, kdy jeden dělal kariéru a měl vysoké příjmy a zajišťoval zázemí v té domácnosti. Což je stejně záslužná práce, ale byla méně hodnocená. Když se stane, že se po třiceti letech soužití ten pár rozvede, je nefér, když ten, kdo si třicet let budoval kariéru, má ten důchod veliký, a ten, kdo mu zajišťoval zázemí, má ten důchod malý. Nenavrhujeme nic jiného, než aby se to po tu dobu soužití sečetlo a vydělilo dvěma.
ČSSD soutěží s KSČM, kdo bude víc komunističtější
Zpět k vašemu povolebnímu koaličnímu potenciálu. Se kterými stranami TOP 09 po volbách spolupracovat může a se kterými nikoli?
Stačí negativní vymezení. Mluvím přitom o těchto volbách, protože je spousta sociálních demokracií v západní Evropě, které dělají slušnou a demokratickou politiku, takže pro Angelu Merkelovou jistě bude možné udělat koalici s SPD, jenže ta nesoutěží s marxisty o to, kdo bude komunističtější. U nás sociální demokracie soutěží s komunistickou stranou, která z těchto stran bude komunističtější. To za prvé. Za druhé lídrem sociální demokracie je Miloš Zeman, takže je naprosto vyloučená koaliční spolupráce se kteroukoli ze stran levicového bloku, jejímž lídrem je Miloš Zeman - což jsou ČSSD, KSČM a SPOZ. A nemůžeme také spolupracovat s hnutím ANO z důvodů, které jsem už řekl.
Dovedete si představit nějakou situaci, kdy byste se přece jen zkusili dohodnout s ČSSD?Válečný konflikt nebo kontinentální environmentální katastrofa.
Jak vám vaše kategorická prohlášení, s kým ano a s kým ne, mohou voliči věřit, když stačí vzpomenout na léto 2006 a jak jste si Jiřím Paroubkem zapálil vítězný doutník v Kramářově vile na znamení dohody o menšinové vládě s ČSSD tolerované komunisty, kterou pak ovšem smetla vaše tehdejší strana KDU-ČSL?
Tisíckrát jsem opakoval svůj motiv. Na poslední chvíli jsem zabránil podpisu velké koalice Tvrdík - Dalík a věděl jsem, že to nemohu politicky přežít. Za to, že jsem to politicky přežil, mohu děkovat tomu, že na rozdíl od většiny lidí můj motiv pochopil Mirek Topolánek. Učinil bych to znovu. Nikoho nepřesvědčuju, aby mi věřil. Mohu jen říci, že jsem to dělal veřejně a pod svým jménem, nedělal jsem to pod krycím jménem a nezapírám, že to tak nebylo.
Vy ale sociální demokracii budete potřebovat k tomu, abyste prosadili změnu ústavy, kterou byste omezili pravomoci prezidenta při jmenování vlády i jednotlivých ministrů. Nebo ten váš předvolební slib nemají brát lidé vůbec vážně, protože ani nepočítáte s tím, že by měl šanci na úspěch?
Já prosím, aby to lidé brali vážně. Máme takovou šanci to prosadit, jakou budeme mít sílu v těch volbách. Jako každá strana chceme volby vyhrát a sestavovat vládu. Jsme ale připraveni být profesionální a houževnatou opozicí, což by neznamenalo, že budeme na všechno říkat ne. Totálně negativistická opozice, kterou tady předváděla ČSSD, je možná pro pochopení veřejnosti velmi jednoduchá a efektní, ale ničemu neprospívá. Silná, profesionální opozice je stejně důležitá. A my jsme připraveni ty hodnoty, za které jdeme bojovat do voleb, připraveni prosazovat i z opozice. A zkrocení mocichtivého prezidenta je velká priorita. Myslím, že se to dá realizovat i z opozice.
Ve volebním programu říkáte, že budete pokračovat v sociálně citlivém zvyšování spoluúčasti pacientů. Můžete upřesnit, co přesně si pod tím máme představit?
Je to hodně expertní otázka. Pro udržení té mimořádně dobré kvality veřejných služeb není možné, aby spoluúčast byla pod dvaceti procenty, musí být vyšší. Musí být motivována ochota k prevenci, k udržování si vlastního zdraví, a musí být naopak pokutována neochota k prevenci.
Matka s vysokým výdělkem odchodem na mateřskou prodělává
Navrhujete, aby mateřská nebyla zastropována a odvíjela se od výdělku matky před nástupem na mateřskou. Na kolik by taková věc stát vyšla?
Není to ani miliarda, ale jsou to stamiliony. Ale ta současná míra zastropování je diskriminační. Vzdělaná matka, která měla vysoký výdělek před odchodem na mateřskou, tím odchodem na mateřskou mimořádně prodělává. Zatímco nevzdělaná a nepracovitá matka odchodem na mateřskou neztrácí nic.
Vaši kolegové z hnutí Starostové a nezávislí přišli s tím, že by smlouvy obcí, krajů, státu a firem, které ovládají, měly být na internetu. Proč jste to neprosadili už dřív?
Registru smluv velmi fandím. Ministerstvo financí začalo zveřejňovat své smlouvy už v loňském roce, byť mu to žádný zákon neukládal. Zákon o registru smluv byl ve Sněmovně ve druhém čtení, když padala vláda a rozpustila se Sněmovna. Bude to jeden ze zákonů, které oživíme hned po volbách.
S jakým volebním výsledkem pro TOP 09 byste byl spokojen?
S žádným. Vždycky si řeknu, že to mohlo být o několik procent víc.
idnes.cz, 15. 10. 2013, rubrika: Domov