Kalousek: Stát nemá povinnost dotovat regionální železnici
Rozhovor s ministrem financí Miroslavem Kalouskem
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
Ústavní soud nadělil vládě k jejímu pokračování pěkný dárek. Sotva si koaliční poslanci odhlasovali, odzpívali a odzívali, že svému kabinetu věří, musí vláda řešit problém se stavebním spořením. Podle ústavních soudců nebyl v pořádku způsob, jakým vláda snížila na polovinu státní příspěvek. Ministr Kalousek teď někde musí najít 6 miliard, aby peníze dorovnal. Víte už, kde to bude?
Miroslav KALOUSEK, místopředseda strany, ministr financí /TOP 09/
Připravuji varianty, řekl jsem, že do 14 dnů předložím vládě různé varianty řešení. Ten den, kdy Ústavní soud rozhodl, jsem požádal vládu o pozastavení nebo zavázání nebo chcete-li zamražení zhruba 8 miliard. Jednak jsou to nespotřebované nároky jednotlivých resortů z minulých let, a jednak jsou to necelé 2 miliardy dotace krajům pro činnost, kde vláda nemá žádnou zákonnou povinnost, protože to je zákonná povinnost krajů. Nicméně to definitivní řešení vláda rozhodne do 14 dnů, maximálně do 3 týdnů. Já těžko mohu předjímat rozhodnutí vlády. Jediné, co mohu říct, je, že když logicky někde vypadne 6 miliard korun, tak někde jinde za 6 miliard korun nějaká veřejná služba nebude. Jaká, o tom se musíme radit, o tom se musíme rozhodnout, ale něco prostě nebude, protože miliony lidí dostanou větší příspěvek na stavební spoření.
Jan PUNČOCHÁŘ
Tak pojďme začít těmi dvěma miliardami na regionální dopravu. To je, myslím, téma, které ...
Michal HAŠEK, místopředseda strany, předseda Asociace krajů /ČSSD/
Já to řeknu, pane Punčocháři, s dovolením obecně. Pan ministr nám předvedl teď recept, říká, není 6 miliard, takže 6 miliard někde tupě účetně škrtnu, tím je operace hotova. Já nabízím jiné řešení, pane ministře. Pojďte se zaměřit na to jako vláda v rámci boje s korupcí, když už máte vicepremiéra pro boj s korupcí mimo kompetenční zákon, pojďte zadávat lépe veřejné zakázky a pojďte ušetřit těch 6 miliard na veřejných tendrech, třeba na ministerstvu obrany, na ministerstvu dopravy. A pak je to jednodušší, protože pak nemusíte sahat na ty veřejné služby. To přece automaticky není rovnice - špatný zákon protlačený touto vládou sankcionovaný Ústavním soudem tím, že je zrušen, tak za trest potrestáme lidi a vezmeme jim 6 miliard například v části, která se týká regionální veřejné dopravy. Pojďme hledat jiné, chytřejší řešení, pane ministře.
Miroslav KALOUSEK
Já pevně doufám, já bych rád odpověděl, přece jenom já pevně doufám, že ušetříme víc než 6 miliard na průhlednějších veřejných zakázkách, ale vaše argumentace by platila, kdybychom měli vyrovnaný rozpočet. My máme deficit přes 100 miliard korun a já pevně věřím, že mnoho těch miliard, které se podaří ušetřit na veřejných zakázkách, sníží deficit, ale to ještě neznamená, že když sníží deficit, že je má k dispozici. Já mám k dispozici pouze ty prostředky, které vyberu.
Jan PUNČOCHÁŘ
A které si půjčíte. Pane Hašku, pane Hašku ...
Michal HAŠEK
Víte, pane ministře, ono je to jinak.
Jan PUNČOCHÁŘ
Pane Hašku, pane Hašku, já bych se rád ...
Michal HAŠEK
Ono je to tak, že v této chvíli například i kraje zadávají veřejné zakázky a na těch veřejných zakázkách se dá šetřit v zásadě 10, 20, někde i 25 %. Alespoň takové zkušenosti máme z posledního roku. Ona ta krize přinesla také to, že samozřejmě je větší tlak, větší zájem o ty zakázky, a pak jsme schopni ušetřit finanční prostředky.
Miroslav KALOUSEK
Pane hejtmane, hovoříte-li o veřejných zakázkách na krajích, tak to by si zasloužilo své vlastní téma, protože já jako národní orgán dohledu musím bohužel dělat audity, jakým způsobem se zadávají veřejné zakázky z peněz Evropské unie a bohužel je to jedna hrůza za druhou, jedno trestní oznámení za druhým a jedna korekce za druhým, a vy to dobře víte. Taky dobře víte, jakých sociálnědemokratických hejtmanů se to týká.
Michal HAŠEK
A také, také dobře vím, že se to týká hejtmanů, kteří vládli před námi, například ve vašich jižních Čechách hejtmana Zahradníka, hejtmana Zimmermanna v Plzeňském kraji, ať jsme konkrétní, pane ministře, anebo dalších ...
Miroslav KALOUSEK
A v severních Čechách vy s tím nemáte vůbec nic společného.
Michal HAŠEK
Dalších činovníků ODS v severních Čechách. Já jsem přesvědčen, že ROPy za poslední 2 roky fungují bez problémů, pane ministře.
Miroslav KALOUSEK
Kéž byste měl pravdu. Já tu jistotu opravdu nemám, rozhodně nemám pocit, že se tam šetří nějaké prostředky.
Jan PUNČOCHÁŘ
A teď se od budoucího škrtání díky omezení korupce vrátíme k těm 2 miliardám. Mně se líbí, že jste to označil za tupý účetní škrt, takže si nemyslíte, že se vám Miroslav Kalousek chtěl pomstít a našel si zrovna něco, co se týká sociálnědemokratických politiků.
Michal HAŠEK
No, samozřejmě že si Miroslav Kalousek našel něco, co se týká krajů. On už to tak naznačil v té Poslanecké sněmovny tím ironickým poděkováním opozici a následným sdělením, že se tedy bude muset vzít na nějaké veřejné službě, tak pak se následně pan ministr podíval kam? To bylo ve středu dopoledne a ve středu odpoledne už na vládě bez jakéhokoliv avíza krajům, bez nějaké informace hejtmanům pan ministr navrhnul, aby byly zavázány, takzvaně zavázány, možná to vysvětlí podrobněji, o co jde, finanční prostředky, které vláda poskytuje do regionů na takzvané dokrytí ztráty regionální železniční dopravy. Je potřeba říct jenom dvěma větami, ten systém funguje tak, že kraje jsou od svého vzniku, to znamená od roku 2000, objednavateli veřejné služby, kterou je regionální železniční doprava. Ta veřejná služba je poskytována nikoliv v režimu zisků, ale ztráty. A na úhradě té ztráty se podílí jak státní rozpočet, tak rozpočty krajů. Až do roku 2009 se každý rok konalo ad hoc jednání jakýchkoliv hejtmanů, jakýchkoliv krajských reprezentací ...
Jan PUNČOCHÁŘ
A teď je smlouva, která to garantuje na 10 let a vy se tedy domníváte, že tam ...
Michal HAŠEK
A my jsme uzavřeli desetiletou smlouvu, tady je i s podpisem předsedy vlády tehdejšího Fischera, ministra financí a ministra dopravy, a ta smlouva říká, že do roku 2019 existuje nějaký režim přesně popsaný v té smlouvě, a také říká, že změnit tento systém je pouze dohodou všech stran. To, že pan ministr usnesením vlády zavázal ty finance, my bereme jako problém, protože už to jde proti duchu memoranda, nicméně očekáváme, že budou probíhat jednání. Pokud by však Vláda České republiky reálně sáhla k tomu, že by zastavila financování na základě této smlouvy, tak pak jsme avizovali, že, protože nic jiného jako hospodáři udělat nemůžeme, pak musíme bohužel vládu žalovat a musíme soudně vymáhat plnění této smlouvy. Smlouvy se uzavírají proto, aby se dodržovaly, pane ministře.
Miroslav KALOUSEK, místopředseda strany, ministr financí /TOP 09/
Otázka za prvé je, ale to je věc pro právníky a já jsem zadal právní posudky o závaznosti tohoto memoranda, o právní závaznosti tohoto memoranda, proto jsem také jenom požádal o zavázání těch prostředků do definitivního vyřešení. Už jsem řekl, že jsem vládu požádal o zavázání prostředků zhruba ve výši 8 miliard korun.
Jan PUNČOCHÁŘ
Takže je tam rezervička.
Miroslav KALOUSEK,
Abychom tam, abychom tam skutečně vybírali potom podle, podle průchodnosti a možnosti, jakých položek konkrétně se to bude týkat. To rozhodnutí padne zhruba do těch 14 dnů. Ale nebude-li se to týkat regionální dopravy, logicky se to bude týkat nějaké jiné veřejné služby. Přece nemůžeme říct, že o to bude, že o těch 4,5 miliard, že o těch 6 miliard, které dostanou navíc střadatelé ze stavebního spoření, že o to zvýšíme deficit a zaplatí to někdo za 30 let a nám se to nelíbí, někde ty peníze prostě vzít musíme. Možná mi při tom jednání, které nás čeká, poradíte, jestli mám navrhnout víc omezit dotace do území nebo snad techniku pro hasiče nebo techniku pro policisty, ono těch ...
Michal HAŠEK
Tam už není kde brát, pane ministře, to už jste seškrtali dostatečně.
Miroslav KALOUSEK, místopředseda strany, ministr financí /TOP 09/
Ono těch možností, kde vzít 4,5 miliardy v tom úsporném rozpočtu, skutečně není mnoho. Teď za druhé k té regionální dopravě. Vláda má samozřejmě své zákonné povinnosti, které musí financovat. Zákonná povinnost financovat regionální dopravu nemá vláda, ale kraje. Taky na to má své vlastní příjmy z rozpočtového určení daní. Jenom v době úřednické vlády kraje řekly, my sice máme tu povinnost, ale nemáme žádné peníze, vláda sice také neměla žádné peníze, ale dala jim je, a dala jim je na 10 let dopředu, což v případě úřednické vlády je samo o sobě dost problematické rozhodnutí, ale prosím. Pokud je právně závazné, platí. Já nejsem přesvědčen o tom, že je právně závazné, od toho jsou tady prostě právníci, nikoliv ministr financí a předložím za předpokladu, že není právně závazné, budu s kraji projednávat výraznou změnu, buď úplné zrušení, anebo redukci této položky. V případě, že je to stoprocentně právně závazné, pak se jedná o mandatorní výdaj a nedá se nic dělat, pak si ovšem pouze povzdechnu, že úřednická vláda tady přidělala České republice jeden mandatorní výdaj navíc, na který podle mého názoru neměla politické právo.
Jan PUNČOCHÁŘ
Tak než rozehrajeme to jednání mezi ministrem financí a zástupcem krajů, pro vás nepřipadá v úvahu prostě o ty 4 nebo o těch 6 miliard zvýšit schodek rozpočtu. Já se na to ptám i proto, že jste jako ministr financí navrhoval rozpočet se schodkem 38 a skončil 192, takže bych řekl, že tam máte určitou variabilní možnost trošku s tím schodkem hýbnout.
Miroslav KALOUSEK
Ne, to pro mě nepřipadá v úvahu, protože to, co jste připomněl, byl důsledek naprosto bezprecedentní krize, která do stejné situace dostala všechny státní rozpočty na celém světě. To nebyla výjimka pouze České republiky. Zatímco tady se jedná o výpadek příjmů z důsledku legislativy, nikoliv hospodářského cyklu.
Michal HAŠEK
Víte, ono je to v důsledku špatně připravené legislativy a upozorňovali jsme na tu neústavnost už v době, kdy to bylo projednáváno v Poslanecké sněmovně. Já se dost divím, že vláda na to nemyslela, nepřipravila rezervu, vy jste si asi vůbec nepřipouštěli, že by Ústavní soud mohl takto rozhodnout a že by vám připomněl, že v České republice ještě pořád panuje panství práva, nikoliv jenom panství momentální většiny v Poslanecké sněmovně, která si myslí, že může téměř všechno. To je za prvé, pane ministře. Já vás hned nechám zareagovat. Za druhé, když se ptáte na to, jak vlastně do budoucna tyhle věci řešit, protože financování regionálních železnic, to není žádný problém, který by se vyřešil z týdne na týden, to je samozřejmě velmi komplikovaná a složitá záležitost, i na regionech se budou v příštím roce střídat regionální reprezentace. Někde budou hejtmani za socdem, někde třeba budou hejtmani za jiné politické strany, a já myslím, že pokud jako ministr financí vzkazujete lidem, že tyto peníze vezmete a že regionální dopravní obslužnost poklesne o desítky procent, tak je to v době doznívající krize velmi špatná zpráva. Ta regionální železniční doprava kromě ekologického aspektu, asi je to lepší pro životní prostředí, než když lidé jezdí vlaky nebo autobusy mimo jiné, tak samozřejmě je také vázána v tuto chvíli na České dráhy jako národního dopravce. Já bych velmi nerad věřil takovým fámám, které už se od středy vyrojily a které říkají, že vlastně jakoby cílem téhle operace jsou dva údery. Ten jeden je úder sociálnědemokratickým hejtmanům před krajskými volbami v roce 2012, nevěřím, že byste takto nízce uvažoval, pane ministře, a ten druhý, že je vůči Českým drahám tak, aby vznikl vážný problém a objevila se záminka, roč by se vlastně národní dopravce mohl například zprivatizovat, ale já věřím, že oboje vyloučíte, pane ministře.
Jan PUNČOCHÁŘ
Teorie spiknutí jsou velmi populární stále.
Miroslav KALOUSEK
Tohle, snad mi diváci to slovo prominou, tohle teď byla veliká pitomost, ale vy sám jste to naznačoval, takže vám za to děkuji. Takhle opravdu nikdo neuvažuje. Ale promiňte, to, co říkáte, je mírně zcestné. My přece nebereme peníze na dopravní obslužnost. Dopravní obslužnost v regionech je zákonná povinnost krajů a mají na to své příjmy z RUD. Z rozpočtového určení daní, kde se podílíte na těch třech daních tak, jako státní rozpočet, máte financovat své zákonné povinnosti, jako je financuje stát. Stát tady nad rámec svých zákonných povinností řekl, no přidáme těm krajům, když křičej, že nemají peníze, já bych to totiž na místě pana premiéra Fischera nebo pana ministra Janoty nikdy neudělal, proto jestli si dobře vzpomenete, já jsem dokonce tu operaci tenkrát i kritizoval, že není možné. To je úplně stejné, jako kdyby státní rozpočet chtěl od krajských rozpočtů, ani aby mu oni přispívali na plnění zákonných povinností státu.
Michal HAŠEK
Vy to možná nevíte, ale my to děláme, pane ministře.
Miroslav KALOUSEK
Tady je vysoká, tady je vysoká rozpočtová autonomie krajů a záleží na vás, na vaší prioritě, pane hejtmane, jestli budete vracet regulační poplatky, jestli budete vozit děti do školy zadarmo, nebo jestli budete plnit svou zákonnou povinnost v rámci regionální dopravní obslužnosti. Je opravdu otázka, zda na to ten stát přispívat má nebo nemá. Samozřejmě má-li peníze, no tak přispět může, ale nemá-li peníze, tak nemá z čeho. Opět vám řeknu, dejte ...
Jan PUNČOCHÁŘ
Čili to sdělení je, nic vám nedat, pokud nebudu muset tedy.
Michal HAŠEK
Tohle to není nestandardní zlodějina typu ProMoPro. Já bych vám chtěl připomenout, že tohle financování nebylo založeno až memorandem v roce 2009, tohle financování tady bylo každoročně dohadováno mezi kraji a tehdejšími pravicovými hejtmany a levicovými vládami, posléze mezi levicovými hejtmany a pravicovými vládami, takže to není nic nového. Nevzbuzujme tady dojem, že to vzniklo až v roce 2009. Poznámka číslo jedna.
Miroslav KALOUSEK
Nebyl tady mandatorní závazek 10 let dopředu.
Michal HAŠEK
Poznámka číslo dva, pane ministře, víte, možná vám to zapomněli kolegové z vlády říct, ale v řadě krajů díky tomu, jakou rozpočtovou politiku vláda nastavila, tak my dneska podporujeme z krajských rozpočtů třeba Policii České republiky nebo hasičský záchranný sbor, protože oni by díky těm škrtům, které pan ministr John připustil na letošní rok, například museli v území zavírat policejní nebo hasičské profesionální stanice, museli by propouštět hasiče a policisty, a to by se velmi vážně dotklo veřejné služby s názvem bezpečnost, o které jsem si alespoň já až do letošního roku naivně domníval, že je zcela vytýčena před závorku a že takové věci, jako je fungování integrovaného záchranného systému po zkušenostech s povodněmi a s dalšími věcmi, tak že neučiníme předmětem nějakého politického boje. No bohužel mýlil jsem se.
Miroslav KALOUSEK
Ne, pane hejtmane, teď jste opravdu tedy uběh, odskočil do jiných priorit. Já vám ...
Michal HAŠEK
Vy jste se mě ptal.
Miroslav KALOUSEK
Já vám znovu říkám, budeme muset a pravděpodobně společně najít, jaké veřejné služby za 4,5 miliardy ve státním rozpočtu nebudou. To rozhodování bude nesmírně těžké a znovu, znovu se vás ptám, když ne dotace, když ne dotace krajům, tak co? Dotace do území, dotace obcím, kofinancování Evropské unie, platy učitelů? Ono tam totiž moc víc těch možností není. Jedno z toho, anebo všechno částečně, budeme muset nějakým způsobem zkrátit.
Michal HAŠEK
Já se nesmírně omlouvám, pane ministře, ideální by bylo, kdybysme tuhle operaci teď vůbec nemuseli řešit.
Miroslav KALOUSEK
To by bylo ideální.
Michal HAŠEK
A to v době, kdy vy byste vyslechli argumenty sociální demokracie a ten zákon zpracovali tak, aby vám ho Ústavní soud nezrušil. Dneska, jestli mně tady říkáte u stolu, že my, kteří jsme rezolutně odmítali takovou podobu toho návrhu zákona o stavebním spoření, hlasovali jsme proti němu, s vámi máme hledat u stolu a společně škrtat, nezlobte se, to po nás přece nemůžete chtít. To nemůžete myslet vážně.
Miroslav KALOUSEK
Nebudu, dobře, nebudu, budu to navrhovat vládě sám.
Michal HAŠEK
Já se zeptám, já se zeptám, já se zeptám, proč jste nevytvořili v situaci, kdy jste věděli, že ten zákon je napaden u Ústavního soudu a neměli jste jistotu, to slovo jsme tady dnes oba mnohokrát skloňovali, proč jste nevytvořili rezervu na pokrytí téhle té záležitosti, pane ministře?
Miroslav KALOUSEK
Můžu, můžu vám odpovědět?
Michal HAŠEK
Určitě.
Miroslav KALOUSEK
Vy dobře víte jako zákonodárce, že státní rozpočet kromě vládní rozpočtové rezervy ve výši 0,3 % výdajů žádnou rezervu mít nesmí. A je to dobře. Přispívá to ke státní, přispívá to k disciplíně a přispívá to k finanční disciplíně. A i kdyby směl, no tak do té rezervy bychom museli dát těch 4,5 miliardy, které bychom někde museli sebrat, tak jako to děláme teď, protože znovu říkám, více těch peněz nemáme. To jako když prostě přinesete domů menší výplatu, než předpokládáte. A když argumentujete tím, že u toho stavebního spoření jako kdyby se vláda vědomě chovala neprávně, tak já tedy velmi protestuji, protože ten právní názor, který prostě zvítězil u Ústavního soudu, byť ne jednomyslně, to je, upřímně řečeno, samozřejmě my ho musíme respektovat, nicméně právní názor vládních legislativců, právní názor legislativců Poslanecké sněmovny, právní názor, který měl, který měl kancelář prezidenta republiky, když pan prezident ten zákon podepisoval, byl prostě jiný a vláda to ošetřila s veškerou odbornou péčí. Že potom 9 ústavních soudců se shodne na jiném ústavním, na jiném právním názoru, to je prostě fakt, s kterým, kterej mně se nemusí líbit, ale musím ho respektovat, ale neopravňuje vás to k tomu říct, že se vláda chovala neprávně, to není pravda. Vláda se chovala s řádnou odbornou péčí.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
V každém případě na tom se ...
Michal HAŠEK
Pane ministře, na tom se neshodneme, ale víte, ono řešení nehledejme jenom na té výdajové straně rozpočtu ...
Jan PUNČOCHÁŘ
Pane Hašku, pane Hašku, já vím, že rád diskutujete, ale já bych s dovolením ...
Michal HAŠEK
Poslední věta, promiňte, poslední větu.
Jan PUNČOCHÁŘ
Vy vždycky položíte poslední větu a pak mám znělku a už si moc nezadiskutuju.
Michal HAŠEK
Pokládám poslední otázku, zaměřme se taky na příjmovou stranu rozpočtu, pane ministře. Já vím, že to není teď řešení aktuálně v řádu týdnů nebo dvou, třech měsíců, ale my například navrhujeme návrat k progresivnímu zdanění údajně z příjmů fyzických osob. Koneckonců i vy sám experiment s názvem rovná daň a superhrubá mzda, její zdanění chcete zrušit, tak pojďme jednat o těhle možnostech, jak zvýšit příjmy státního rozpočtu.
Jan PUNČOCHÁŘ
Jste oba dva mimořádně neukáznění, k čemuž vám gratuluju. Pokud bych chtěl být cynik, tak řeknu, že to, co Ústavní soud zrušil, bylo zdanění státního příspěvku, to znamená, příjmová strana rozpočtu a ještě bych se vám posmíval, jak jste si toho nevšimli, ale pojďme tedy k tomu, že Miroslav Kalousek říká, chtěl bych zavázat ty peníze, které dostávaly kraje na regionální dopravu, pokud opravdu nebudu muset, tak je nepošlu, co tedy budou kraje dělat v situaci, že ty peníze nepřijdou, budete omezovat dopravu, protože pokud podáte žalobu státu, žalobu na stát, tak to určitě nějaký čas potrvá tedy, jaké máte pro to mezidobí.
Michal HAŠEK
O tom, jaké právní, jaké právní kroky podnikneme, to jaksi nechme až na situaci, kdy by vláda skutečně došla k závěru, že smlouva pro ni neplatí, že se jí nemusí držet a že bude porušena starořímská právní zásada. Pak ta /nesrozumitelné/ smlouvy se mají dodržovat. My potom máme připraveny takové právní nástroje, abysme efektivně ochránili zájem občanů v regionech a abysme nemuseli žádným drastickým způsobem, řekněme, rušit regionální železniční dopravu, ale já myslím, že o těhle černých scénářích dneska nemá smysl se bavit, čekají nás následující dny a týdny, které určitě vyplníme horečným jednáním a já mohu říci za sebe a za kolegy hejtmany ze sociální demokracie, že rozhodně my budeme bránit ten stávající rozsah a dostupnost veřejné služby s názvem regionální železniční doprava.
Miroslav KALOUSEK
Koneckonců je to vaše zákonná povinnost. V životě jsem neporušil smlouvu, nejenom, nejenom ve veřejné funkci, ale i v životě jsem neporušil smlouvu, nicméně otázka je, zda ta smlouva je či není platná, od samého počátku. A na to musí odpovědět právníci.
Jan PUNČOCHÁŘ
Takže předpokládáte, že do budoucna pro nás, kteří budeme podepisovat s premiérem a ministrem financí, pokud se náhodou dostaneme do té situace, že se může stát, že pak přijde někdo a řekne, tak taková smlouva úplně platit nemusí tedy.
Miroslav KALOUSEK
Počkejte, vždycky v jakémkoliv smluvním vztahu, vždyť o tom přece často rozhodují soudy, se stane, že se podepíší smlouvy, které jsou neplatné od samého počátku tím, jak byly sestaveny nebo ať už z procesních nebo z hmotných důvodů. Smlouva neplatná od samého počátku je naprosto férová, je naprosto férová, férový termín a není to žádné porušování práva.
Michal HAŠEK
Já jenom malá douška. U vzniku téhle té smlouvy byli ti stejní legislativci z úřadu vlády, z ministerstev dopravy a financí, protože podepsáni jsou tam premiér, ministr dopravy a ministerstva financí, jako kteří vám třeba teď dávali stanoviska v jiných věcech, tak počkejme na to rozuzlení. Já jsem přesvědčen, že ta smlouva je platná a že ta jednání budeme muset vést zcela jiným směrem, že regionální železniční doprava nakonec nebude to místo, kam byste vy zacílil případné krácení těch finančních prostředků.
Miroslav KALOUSEK
Víte, já obdivuju úřednickou vládu, pokud je to skutečně tak a ty první analýzy tak dostaneme, smlouvy musíme dodržovat, ale obdivuji úřednickou vládu, pokud to bude skutečně tak, já si to nemyslím, že zavázala jasným mandatorním výdajem, aniž by byla možnost to měnit z roku na rok, že zavázala jasným mandatorním výdajem Českou republiku na 10 let. To by měla velmi vážit i každá vláda politická, ne jenom úřednická. Jestli tomu tak je, prostě tak to bude mandatorní výdaj a my ho budeme plnit. Pokud tomu tak není, a já se domnívám, že tomu tak není, bude nás čekat, pane hejtmane, velmi vážné jednání o tom, zda a v jaké výši se stát bude podílet na financování regionální dopravy v regionu.
Michal HAŠEK
Já jsem přesvědčen o tom, že smlouva platná je, ale opakuji, my dva to tu dnes nerozhodneme, takže to nechme na nezávislé arbitry. A za druhé ta jednání určitě budou nutná, protože je i řada jiných oblastí, ve kterých je obecně nutno, aby regiony a centrální vláda spolu alespoň komunikovaly. I to, že nakonec nedojdeme k dohodě, se může stát, ale minimálně bychom si měli vyměnit postoje, stanoviska, nepřekvapovat se náhlými usneseními vlády, o kterých se člověk dočte až druhý den v novinách, to není standardní způsob komunikace.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
Úplně mě těší, úplně mě těší, že už si nebudete pouze posílat esemesky oznamující zmražení 2 miliard z rozpočtu.
Miroslav KALOUSEK
Ale tak já se domnívám, že pan hejtman si nemůže stěžovat na to, že by ministerstvo financí s kraji nekomunikovalo. Ministerstvo financí s kraji komunikuje zcela otevřeně.
Michal HAŠEK
Já hovořím o vládě jako celku, pane ministře.
Miroslav KALOUSEK
Zcela otevřeně.
Jan PUNČOCHÁŘ
Já bych se ještě rád vrátil k jednomu aspektu toho zrušení podpory nebo zrušení zdanění podpory stavebního spoření, je to hezky složité, pane Hašku, mně v té argumentaci sociální demokracie zapadla jedna věc, podle vás má stát podporovat z veřejných zdrojů soukromé spoření?
Michal HAŠEK
My jsme přesvědčeni, že když se bavíme konkrétně o stavebním spoření, to není kdejaké soukromé spoření, pane Punčocháři, tak i přes ty těžkosti, ve kterých se nachází státní rozpočet, jsme dlouhodobě přesvědčeni o tom, že toto je dobrá cílená podpora, kterou si občané našeho státu zaslouží.
Jan PUNČOCHÁŘ
Přestože to spoření dost často není využíváno k bytovým účelům.
Michal HAŠEK
A to je další věc k debatě, a tam jsem přesvědčen o tom a říkám tady svůj osobní názor, že bychom se do budoucna samozřejmě měli bavit o účelovosti podpory ve stavebním spoření právě proto, aby tyto finanční prostředky byly používány skutečně na pořizování bydlení, případně jeho rekonstrukce.
Jan PUNČOCHÁŘ
Pane Kalousku, vy spíš chcete stavební spoření rušit, jak jsem zatím zaregistroval, jak byste to chtěl udělat?
Miroslav KALOUSEK
Tak já postupuji podle koaliční dohody, protože při koaličních jednáních já jsem skutečně přišel s návrhem zrušit stavební spoření, koaliční partneři nesouhlasili a vznikl tedy kompromis, že příspěvek bude snížen a že to bude mnohem víc účelově zavázáno tak, jak tady už hovořil o tom pan hejtman. Tento návrh zákona, toho účelového zavázání, mám poměrně ve vysokém stupni rozpracovanosti a mám v úmyslu předložit ho ještě letos. Nicméně pravda je, že jsem řekl, při koaličních jednáních to zkusím zeptat se koaličních partnerů, zda přece jenom by raději nezvážili, že tento finanční produkt se opravdu už přežil. Já jsem o tom přesvědčen, proto jsem to navrhoval už při těch koaličních jednáních a zda bychom stavební spoření nezrušili. Za předpokladu, že nezískám podporu koaličních partnerů, protože koaliční smlouva platí, tak jí naplním a předložím ten návrh zákona o účelovém omezení čerpání stavebního spoření.
Jan PUNČOCHÁŘ
A k tomu i se snížením tedy státního příspěvku do budoucna?
Miroslav KALOUSEK
Pochopitelně i tam je výsledek koaliční smlouvy na ty 2000 ročně a nemohu promarnit příležitost, abych se opět neptal koaličních partnerů, zda bychom se nebavili, když už ne o úplném zrušení, ještě o větším snížení než na 2000 ročně.
Jan PUNČOCHÁŘ
V každém případě se to bude týkat smluv nově uzavřených, to znamená, že pokud teď ještě nemám stavební spoření, tak bych ho honem měl uzavřít, abych zatnul státní sekeru co nejhlouběji tedy.
Miroslav KALOUSEK
Výše toho příspěvku, výše toho příspěvku se nemůže týkat pouze smluv uzavřených, teda neuzavřených, výše toho příspěvku se může týkat i smluv, které se uzavřely v minulosti. Koneckonců to řekl i Ústavní soud, ale to zrušení, pokud by k němu došlo a koalice by s ním souhlasila, tak samozřejmě všechny uzavřené smlouvy by platily.
Jan PUNČOCHÁŘ
Pane Hašku, jednou větou, reakce na to, jestli by sociální demokracie akceptovala snížení státního příspěvku na stavební spoření ze všech smluv?
Michal HAŠEK
To je obecně, my jsme pro to zavázání účelovosti, protože ďábel je skryt v detailu. Počkáme, s čím konkrétním přijde koalice a pan ministr v tom příslušném návrhu zákona. Já tady nebudu vystavovat bianco šek na to, že by sociální demokracie jako největší opoziční strana něco automaticky podpořila. My jsme přesvědčeni, že při tom koktejlu všech dalších škrtů a uvažovaných zvýšení DPH, uvažovaného zvýšení zdravotních poplatků a řady dalších věcí, prostě nemyslím si, že by bylo dobrou cestou tady snižovat příspěvek ke stavebního spoření za podmínky, že skutečně bude účelově zavázáno a bude používáno pořizování či k úpravě bydlení.
Jan PUNČOCHÁŘ
Koneckonců podle vás se stejně koalice v červnu rozpadne, takže není o čem mluvit.
Miroslav KALOUSEK, místopředseda strany, ministr financí /TOP 09/
Možná pro informaci ještě jeden důležitý fakt, kromě toho účelového omezení pokládám za stejné důležité, aby to stavební spoření mohly nabízet i jiné retailové instituce než stavební spořitelny.
Jan PUNČOCHÁŘ
Taková byla nedělní Partie s Miroslavem Kalouskem a Michalem Haškem. Děkuju, že jste přišli, na shledanou.
Miroslav KALOUSEK
Hezkou neděli.
Michal HAŠEK
Díky a dobrou chuť k obědu všem.
PRIMA TV, 1. 5. 2011, Pořad: Partie