Kalousek: Paradoxy vládního hospodaření
Komentář prvního místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska
Koncem minulého týdne předložil ministr financí Konvergenční program ČR. Po programovém prohlášení vlády je to první strategický dokument, ve kterém vláda sděluje české veřejnosti i Evropské komisi, jak se hodlá chovat rozpočtově odpovědně, jak důsledně hodlá šetřit a jakým tempem chce zadlužovat české veřejné rozpočty. Údaje, které ministr financí předložil, jsou zdrcující. Zdrcující tím, jak jsou v přímém rozporu s jeho dosavadní rétorikou, i s mezinárodními závazky ČR. Jak z přiloženého grafu vyplývá, ministr financí nechce šetřit, chce zadlužovat zemi rychleji a na mezinárodní závazky kašle. V předloženém Konvergenčním programu lze nalézt minimálně tři velké paradoxy.
Zaprvé, strukturální deficit má vzrůst z 0,3 % HDP roku 2013 na 1,3 % v roce současném, tedy asi o 40 mld. Kč. V dalších letech bude dále stoupat. Strukturální deficit lze přitom považovat za nejdůležitější ukazatel rozpočtové politiky vlády. Je totiž očištěn od vlivu hospodářského cyklu (např. pokles zahraniční poptávky po našich dovozech) a jednorázových, mimořádných operací. V zásadě ukazuje, jak se vláda a další veřejné instituce chtějí zadlužovat a nemohou se vymlouvat na faktory, které příliš neovlivní.
Nečasově vládě se dařilo navzdory vnějším nepříznivým podmínkám (finanční krize v eurozóně) a recesi české ekonomiky zlepšovat hospodaření státu. Vláda Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše tyto těžce prosazené úspory nezodpovědně promrhá navzdory mírnému hospodářskému růstu. Sama to přiznává ve svém oficiálním dokumentu.
Druhý paradox nalezneme ve skutečnosti, že se Sobotkova a Babišova vláda hlasitě připojila k Evropskému fiskálnímu paktu, ale do Bruselu posílá dokument, v němž oznamuje, že se hodlá chovat přesně opačně. Evropský fiskální pakt stojí na dvou pilířích: 1. Dluhová brzda ve formě finanční ústavy – tu poslanci vládní koalice zamítli na lednové schůzi už v prvním čtení. 2. Snižování strukturálního deficitu tak, aby byl bezpečně stabilizován pod 1% HDP. Čtenář ať sám posoudí na základě autentických čísel Ministerstva financí, jak Andrej Babiš bere vážně nejen své vlastní verbální závazky, ale i smluvní závazky ČR.
Třetí paradox vidím v dopadech zcela otočeného trendu rozpočtové stabilizace. Vláda s účastí TOP 09 snížila deficit veřejných rozpočtů téměř na čtvrtinu a státní dluh poprvé od 90. let poklesnul. To zásadně přispělo k důvěře v Českou republiku na finančních trzích a desítkám miliard úspor na úrokových nákladech. Pokud nová vláda bude zvyšovat celkové i strukturální saldo, trhy ji potrestají růstem těchto nákladů. Později zjistí, že nebude mít na údajně „prorůstové“ výdaje, ale prostředky bude muset dávat držitelům státních dluhopisů.
Z cizích peněz se dobře rozdává a vládní představitelé to vědí. Prostor pro rozdávání peněz jim vytvořila Nečasova vláda, kterou voliči potrestali za nepopulární úspory. Po Sobotkovi a Babišovi ale bude muset opět přijít někdo, kdo jejich rozhazovačnou politiku napraví. Zbývá si povzdechnout, škoda promarněného času.
Zdroj: Ministerstvo financí ČR 11.4. 2014
a bývalý ministr financí
miroslav-kalousek.cz, 15. 4. 2014