Kalousek: Navrhnutý deficit je obžalobou vládní nečinnosti
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem)
Václav MORAVEC, moderátor
Máte pochopení pro situaci, v níž se teď ocitá nový ministr financí?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Pro situaci, ve které se ocitá, samozřejmě pochopení mám. Pan ministr má do konce srpna předložit návrh rozpočtu. Pan ministr Babiš říkal, že návrh rozpočtu předložil. To není návrh rozpočtu. To jsou výdajové limity. Mezi výdajovými limity a rozpočtem je asi takový rozdíl, jako mezi hrubou stavbou a celkovým domem, včetně interiéru. Pan ministr Pilný dostal hrubou stavbu. Má odevzdat celý dům i s interiérem. I kdyby byl génius, nebude to schopen udělat dobře, protože hrubá stavba je na špatných základech.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy byste začal z gruntu znova?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Za 3 měsíce už to nikdo nepředělá. Výdajové limity s tímto deficitem po třech letech růstu jsou v podstatě obžalobou nečinnosti vládní koalice. Tady měly proběhnout systémové změny, které by dokázaly strukturu rozpočtu udělat tak, aby mohl být vyrovnaný a aby bylo dostatek prostředků pro investice. Vláda v této věci neudělala nic, byť to slibovala. Některé reformní kroky zrušila. Sama nezavedla žádné. Vzpomeňme si třeba, jak sliboval pan ministr Babiš penzijní reformu. Neudělal nic. Vláda ale dokázala nabrat desetitisíce nových státních zaměstnanců a zvýšit mandatorní výdaje zhruba o 60 miliard. Korunu máte jenom jednu. Buď ji projíte a rozdáte na předvolební dárky, anebo ji investujete na investice nezbytné pro budoucnost, jako jsou obrana a infrastruktura.
Václav MORAVEC, moderátor
Může na základě hrubé stavby sestavit nový ministr financí rozpočet?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Na základě hrubé stavby ministr financí samozřejmě rozpočet sestaví. Bude ale zoufale málo peněz na nezbytné investice. Ještě méně než v loňském roce, kdy jsme kritizovali, že i když je růst a velké nárůsty příjmů, tak vláda z národních zdrojů investuje méně, než v době krize. To je prokazatelné. Je to proto, že daleko víc peněz projídá, než investuje. To se bude ještě víc opakovat v návrhu tohoto rozpočtu. Buď dodrží všechny své závazky a sliby a šedesáti miliardové mandatorní výdaje, což asi dodržet bude muset, protože zákony jsou už schváleny a státní úředníci jsou zaměstnáni. Nebo, což pokládám za nepředstavitelné, bude muset rozšířit deficit anebo vymyslet příjmy, které reálně nebudou. Bude jim to jedno, protože vědí, že budou v říjnu volby a pak se uvidí. Trochu mě zaráží, jak jsou výdajové limity udělány. Vypadá to, jako kdyby vláda nepředpokládala, že bude muset v říjnu vládnout a něco s tím udělat. To je situace, kterou panu ministrovi nezávidím. Pan ministr Pilný také řekl, že žádná vláda nepřistoupila k penzijní reformě. To není pravda. Naše vláda k ní přistoupila. Udělala první krok s jasnou vizí. Vaše vláda to zrušila, což bych akceptoval, kdyby předložila alternativu. Pan ministr financí jí sliboval v roce 2014. Neudělal ale vůbec nic.
Václav MORAVEC, moderátor
Slyšel jste ale, že Ivan Pilný nevěří na reformu penzí.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Ano, pan ministr Pilný jasně řekl, že za nějaký čas budou muset sedmdesátníci sekat parky, aby se uživili. S tím se odmítáme smířit. Odmítáme se smířit s výzvami, které souvisí se stárnutím obyvatelstva. To je zdravotnictví a penze. Předložíme, a věřím, že i prosadíme, možnost jejich důstojného dofinancování a dožití až do posledních dnů. Chce to ale odvahu a něco dělat. Hovořil jsem o 60 miliardách mandatorních výdajů, které vláda zvýšila zejména tím, že nabrala 30 tisíc nových státních zaměstnanců. To není jediná položka, ale jedna z největších. Pan ministr Pilný říká, že to jsou především učitelé a policisté. Nic proti tomu. Jestliže ale z půlmiliardové armády někde 30 tisíc musím posílit, tak někde jinde uberu. To by udělala každá slušná rodinná firma. Nikdy by si nedovolil nabrat 30 tisíc nových zaměstnanců navíc. Jenom na zaměstnancích se od roku 2013 do roku 2018 zvýší mzdový objem o 50 miliard, který budeme vyplácet ze svých daní na nové státní zaměstnance, které nikdo nabírat nemusel. Nemyslím konkrétní, ty třeba ano. Pak měl stát ale jiné propustit, aby tu část nezvyšoval. Nemáme nic proti tomu, aby v době ekonomického růstu rostly platy státních zaměstnanců. Není ale jediný důvod zvyšovat armádu těch, kteří veřejné služby provádějí, protože nikdo z nás nevidí, že by byly veřejné služby lepší. Příští rok budeme konzumovat stejně dobré nebo stejně špatné veřejné služby, jako před čtyřmi roky. Bude to dělat ale o 30 tisíc lidí víc. To je naprostý nesmysl a nehospodárnost.
Václav MORAVEC, moderátor
Můžete ještě něco udělat jako ministr financí, který bude vládnout pár měsíců?
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Je možné posílit finance, které jdou do školství, do univerzit třetího věku. Samozřejmě že staří lidé nemohou řídit autobusy nebo pracovat v těžkých provozech. Někteří ani pracovat nemohou. To je logické. Mluvím ale o kvalitě života, ne o tom, že je posílám sekat trávu.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Nic proti tomu, co jste teď řekl. To jsou kroky hodné podpory. Také jste ale řekl, a i kdybyste to neřekl, tak je to prostá aproximace toho, co vláda dělá, že jednou na důchody nebude. Při tom, co tato vláda dělá, nebo spíš nedělá, to nemůžu rozporovat. Politika této vlády by do té situace skutečně zemi dovedla. My se s tím nechceme smířit. V programu předkládáme koncept reformy zdravotního pojištění. Odmítáme rezignovat na to, že staří lidé nebudou mít do posledních dnů důstojné dožití. Chce to samozřejmě jednu velmi nepopulární větu: „Celý život více osobní spoluúčasti a více osobní odpovědnosti.“ Bez toho to nejde. Tahle vláda bohužel lidi přesvědčuje, že budou mít všechno zadarmo a že to bude všechno bezvadně fungovat.
Václav MORAVEC, moderátor
To ale není problém Ivana Pilného. Ten lidi nepřesvědčuje. Říká, že dojde ke zhroucení důchodového systému.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Hovořím s vládním poslancem a reprezentantem vlády, která tady dělala 3,5 roku nějakou politiku. Chápu, že ministr financí, který teď na ministerstvo přišel, už dobrý návrh státního rozpočtu předložit nemůže, protože je za tím 3,5 roku práce, která nebyla jeho. Podmínky se pro ministra financí zhoršily. Pane ministře, víte, kolik je státních zaměstnanců? Je to něco přes 400 tisíc. I kdybyste skutečně potřebovali nové profese nutně obsadit, tak jste nebyli schopni těch 30 tisíc jinde ušetřit. V době krize jsme dokázali snížit mzdové objemy o 15 % a podnikatelský stav proto, že to bylo nezbytné. Váš velký příznivec pan Juříček mě z pozice Hospodářské komory kritizoval, jak hrozně málo snižuji státní zaměstnance. Styděl jsem se říkal si, že bych jich opravdu měl snížit víc. Teď bude pan Juříček podporovat politickou stranu, která jich dokázala za tři roky nabrat o 30 tisíc navíc. Vždyť je to k smíchu. To je skutečně 50 miliard, které jsme mohli dát do obrany, do investic. Vy jste místo nich nabrali nové lidi, které budou platit daňoví poplatníci.
Václav MORAVEC, moderátor-
Kolik podle vás jako bývalého ministra financí budou nároky ministrů, se kterými se teď v následujících dnech musí vypořádat Ivan Pilný?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
To nemůžu přece vědět. Jenom vím, co musí samozřejmě pan ministr už vědět taky. Že vzhledem k tomu, že je deficit nestydatě vysoko na to, že je to po čtyřech letech růstu, tak pokud bude vláda držet, že je nepřekročitelný, tak prostoru pro výdaje, které nejsou předurčeny zákonem nebo pracovními smlouvami, tam má podstatně méně, než měl ministr financí před rokem. Výdajové limity vůbec neříkají, kolik mají jednotlivé kapitoly na investice a kolik mají na mandatorní výdaje. Tam je jenom jedno číslo. Až si kapitoly spočtou, co musejí ze zákona a ze smluv vydat, tak najednou zjistí, že na skutečné priority, aby se mohlo stavět, aby mohla armáda nakupovat, aby měli policisté na benzin, tam není. Například nárůst výdajů na obranu byl stanoven nejenom vládní dohodou, ale i dohodou všech politických stran v Poslanecké sněmovně. To je závazek, který jsme veřejně dali všem členským zemím v NATO. Nezpochybňujte závazky, které jsou pro život této země nezbytné.
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Vůbec je nezpochybňuju.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Tak pak jsem rád, že budeme moci dál jako Česká republika nahlas tvrdit, že dodržíme vůči svým spojencům v NATO, co jsme slíbili. Je to totiž otázka naší národní bezpečnosti. Nemůžeme si dovolit s tím hazardovat. Výdajové rámce se předkládají na 3 roky. V rámci dohody je, že v roce 2020, ať už bude vládnout jakákoliv vláda, bude na obranu vydáno 1,4 % HDP. To je závazek, kterého si velmi dobře všimli všichni naši spojenci. To, co předložil pan ministr Babiš v tomto výhledu, je 1,16 % na rok 2020. To je pro nás naprosto nepřijatelné zpochybnění, s kterým se odmítáme smířit.
Václav MORAVEC, moderátor
Kde se stala chyba, že není rozpočet na rok 2018 vyrovnaný, jak sliboval ministr Babiš?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Je to obžaloba naprosté nečinnosti vlády, aby dělala cokoliv pro uzdravení struktury rozpočtu. Tato vláda zhoršila poměrně výrazně strukturální rozpočet oproti tomu, jak ho získala. Až přijdou špatné časy, tak bude deficit ještě větší. Někdo jiný bude muset zase dělat bolestivé škrty. Pevně doufáme, že se nic takového neudělá. Že po volbách, kdy se, pevně věřím, ujme vlády rozumná vláda, tak strukturální změny udělá tak, abychom tvořili na špatné časy rezervy, a ne abychom dobré časy projídali. Vláda to teď takto dělá. K 50 miliardám je potřeba říct jednu věc, že je to téměř o 30 miliard víc, než vláda ve svém střednědobém výhledu kdysi předpokládala. Kdyby pouze držela původní výhled a nezvyšovala ho o další nesmyslné výdaje na předvolební dárečky a nové zaměstnance, tak by deficit tak vysoký být nemusel. Nebo by se v padesátimiliardovém deficitu našlo dost peněz na priority, ať už je to obrana nebo investice.
Václav MORAVEC, moderátor
Pane předsedo, není to stejně rétorické cvičení, když se podíváme, že v minulém roce byl deficit schválen jako výrazně schodkový, ale nakonec loňský státní rozpočet skončil ve výrazném přebytku?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Právě proto je tak strašně důležitý ukazatel strukturálního rozpočtu, nikoliv prostý odečet výdajů a příjmů. Přebytek byl dominantně způsoben mimořádnými příjmy z Evropské unie, které se v tomto objemu nebudou opakovat. Pak byl výrazným způsobem ovlivněn negativními úroky, které velmi zlevňují náklady veřejné služby. To je důsledek intervencí jak evropské centrální banky, tak naší banky. Pak byl výrazně ovlivněn riskantní politikou ministra financí při správě státního dluhu, protože zkracuje závazky, místo aby je prodlužoval. Samozřejmě čím kratší závazky, tím levnější úroky, ale tím větší rizika pro budoucnost.
Václav MORAVEC, moderátor
A neskončí letos rozpočet také v přebytku?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Dubnový přebytek 6 miliard opravdu není žádný zvláštní přebytek. Tlak na mandatorní výdaje vždy stoupá až v druhé polovině. Rozpočet skončí zcela jistě v deficitu. Je možné, že vzhledem k tomu, že ekonomika příjemně zrychluje, bude deficit o něco nižší. Pokud pojede ekonomika rychleji, než původní model hospodářského růstu předpokládal, tak bude příjmů o něco víc. To není ale zásluha vlády a úspor.
Václav MORAVEC, moderátor
Měla by se změnit metodika zajišťovacích příkazů nebo dokonce celý zákon?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Jestli metodika, nevím. Jsem ale přesvědčen, že zákon netřeba. Zajišťovací příkaz je instrument, který je potřebný. Je otázka, jestli se s ním nakládá správným způsobem. Ve sněmovně jsme vyvolali diskuzi, aby byl vytvořen tlak, aby se politická kontrola věnovala tomu, jak to Finanční správa dělá. Jestli tam opravdu nedochází k šikanózním a likvidačním postupům, jakože jsme přesvědčeni, že v některých případech ano. Od toho je právě politická kontrola nad Finanční správou, aby tomu zamezila. Nejedná se samozřejmě jenom o zajišťovací příkazy. Často se jedná i o nesmyslné pokuty. Tam, kde má být uplatněna spíše domluva, musí jednat Finanční správa s těmi, kdo daně vybírá, zcela zásadně jako s lidmi. Nemusí za každým vidět sprostého podezřelého. S panem ministrem Babišem o tom příliš řeč nebyla. S panem generálním ředitelem Janečkem zásadně ne. Pokud se tomu pan ministr Pilný chce věnovat způsobem, jak řekl, tak to jenom oceňuji a těším se na rozpočtový výbor.
Václav MORAVEC, moderátor
Ivan Pilný jako nástupce ministra financí Andreje Babiše má od premiéra ještě jeden úkol. Předložit analýzu korunových dluhopisů, které má dostat na základě usnesení Poslanecké sněmovny 31. května.
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Tento úkol mně byl sdělen spíš přes média. Samozřejmě je to ale úkol zcela logický a závažný. Nechápu, proč nebyly odpuštěny daně jenom u státních dluhopisů, proč to bylo u všech. Tím se vrata otevřela dokořán a využilo to 1 500 subjektů. Finanční správa je postavena před velmi obtížný úkol. Dokázat někomu, že vypsal dluhopisy neoprávněně nebo s příliš vysokým úrokem, vyžaduje velkou expertízu.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Odpusťte, ale mluvíte, jak kdyby v roce 2011 někdo schválil zákon, že se z korunových dluhopisů nebude platit daň. Ten zákon platil od roku 1993. Nikdo nemohl předpokládat, že někdo masivně zneužije právo. V okamžiku, když se to začalo zneužívat, tak jsme okamžitě podali legislativní novelu. Pak běžel samozřejmě do její účinnosti nějaký čas. Že je tady 1 500 subjektů, není dramatické číslo. Chtěli jsme, aby to číslo bylo uzavřeno.
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Proč se tím zabývá Poslanecká sněmovna?
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Protože Finanční správa nekoná. Dokonce nám pan generální ředitel řekl, že neví, jak by do toho šel. To jsou zaznamenané výroky. Poslanecká sněmovna se zabývá také tím, že jeden z šizuňků, který právo zneužil, je bývalý ministr financí. Vy jste dokonce řekl, že žádné kauzy nevidíte. Finanční správa je nestranná. Je pod politickou kontrolou. Ta má kontrolovat padni komu padni, anebo ve Vašem případě, aby se Andreji Babišovi nic nestalo. To je také důvod, že v okamžiku, kdy nastupujete na ministerstvo financí jako nominant Andreje Babiše, jsou všichni přesvědčeni, že jste tam pro druhý důvod. Měl byste vědět, že se tomu Finanční správa nevěnovala, jakkoliv se tomu měla od roku 2014 věnovat. Souhlasím s Vámi, že je v řadě případů těžké odhadovat správnou cenu peněz, když si někdo půjčuje. Není ale vůbec těžké zjistit, jestli opravdu dluhopisy někdo zaplatil, nebo nezaplatil.
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Kroky, které Finanční správa dělá, považuji zatím za dostatečné.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
To, co je na tom skutečně zarážející, je, že v roce 2012, kdy se to rozjelo v podnikatelské sféře a ministerstvo financí za mě okamžitě dávalo návrh legislativní změny, tak se jasně řeklo, že se identifikuje riziko zneužití práva. Že od začátku roku 2014, protože to bude okamžik, kdy budou vyplaceny první úroky, budou velmi tvrdé kontroly. K tomu, že se tak nedělo, byť to riziko bylo jasně identifikovatelné, nemůžu dát jinou souvislost, než že přišel ministr financí, který byl sám jedním z velkých emitentů. Nemohu věřit panu generálnímu řediteli Janečkovi, že je mužem na svém místě.
Václav MORAVEC, moderátor
Miroslav Kalousek přišel jako ministr s jednotným inkasním místem. To vláda Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše zrušila a není jiná alternativa.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Jednotné inkasní místo bylo schváleno a stalo se součástí právního řádu v roce 2012. Bylo uvítáno podnikatelskou veřejností. Na přípravu bylo dost času. Účinnost měla být k 1. 1. 2015. Vláda to v roce 2014 zrušila s odůvodněním, že by se jednalo o příliš velké snížení daní. Strašně mi na tom vadí, že když vládě vadilo snížení daní, tak si ho mohla sazbami upravit, aby nebylo tak veliké. Zrušit ale jednotné inkasní místo samo o sobě byla strašná škoda. Dál tady máme tři místa a tři kontroly. Od 1. 1. 2015 jsme mohli mít funkční jednotné inkasní místo. Všechny tři přímé odvody by byly z jednoho základu odeslány na jedno místo. Z toho jednoho místa by také chodila jenom jedna kontrola. Samozřejmě uděláme všechno pro to, abychom to prosadili v příštím volebním období. Nechceme na to rezignovat, stejně jako na penzijní reformu. Pro zjednodušení neudělala vláda vůbec nic. Jenom zrušila věci, které byly prosazeny. Za druhé, vláda často ráda mluví o tom, jak jsme zvýšili daně. Ano, ale na tříleté přechodné období. V zákoně bylo stanoveno, že to končí. Tato vláda si ty peníze nechala. Dokonce s tím ani v deficitním rozpočtu nevystačí. To je ten problém.
Ivan PILNÝ, ministr financí, poslanec /ANO/
Proti konceptu jednotného informačního místa nemám vůbec nic.
Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí, předseda strany, poslanec /TOP 09/
Dokonce i sociální demokraté říkali, že to podporují. Pak hlasovali pro zrušení. To bych akceptoval, kdyby předložili svojí vlastní alternativu. V koaliční smlouvě jste měli, že zrušíte superhrubou mzdu. Ta byla zrušena zákony týkající se jednotného inkasního místa. Vláda tím, že to zrušila, si ponechala superhrubou mzdu. Zavázala se, že jí zruší a neudělala zase nic.
Zdroj: Otázky Václava Moravce, ČT24, 28. 5. 2017