Jak se daří obecním a městským pokladnám?

Předseda poslaneckého klubu Petr Gazdík hostem předvolební debaty

12. 10. 2010 | 21:00

Moderátor

Bylo to před dvěma lety, kdy si vyměnili role. Starosta menší obce se stal primátorem hlavního města a primátor hlavního města se téměř na den před dvěma lety stal právě tedy primátorem. Mluvím o Pavlu Bémovi a Petru Gazdíkovi, kteří jsou dnešními hosty. Vítejte. Hezký dobrý večer. A stejně tak vítám Petra Víchu, který starostoval Bohumínu. Hezký dobrý večer.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Dobrý večer.

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Dobrý večer.

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Dobrý večer.

 

Moderátor

Pavle Béme, kdy vy jste si naposledy vzpomněl na tu ne ani sázku, ale výměnu s Petrem Gazdíkem, kdy jste se bavili o financování velkých a malých měst a kdy jste starostoval Suché Lozi? Byly v těch uplynulých dvou letech takové okamžiky, kdy jste se vracel k Suché Lozi?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Tak samozřejmě ano. Těch důvodů je několik. Za prvé - vedle Petra Gazdíka sedím v Poslanecké sněmovně, takže spolu čile komunikujeme. Za druhé - byť mezi Prahou a Suchou Lozí je obrovská vzdálenost a jedná se o dvě zcela odlišné obce se svými problémy, a je to trochu srovnání Davida s Goliášem, přesto Suchá Loz je krásná vesnice v Bílých Karpatech a já se tam rád vracím, na kolo, čas od času projíždím Zlínským krajem a vždycky si na Petra Gazdíka vzpomenu.

 

Moderátor

Myslel jsem při tom primátorování Praze, jestli byly ty okamžiky, kdy jste si říkal, že zachraňování bobra v Suché Lozi či problém plotu, který jste tam také řešil, byly přece jenom daleko jednodušší problémy.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Tak sousedské spory a vztahy v malé vesnici samozřejmě se čas od času odehrávají i na úrovni velkého města, až, bych řekl, třeba stokrát nebo tisíckrát za den, naštěstí primátor do nich zasahuje velmi málo, kdy... nicméně samozřejmě to fungování, operativa, řízení města a obce, tak v konečném důsledku je stejné, akorát se rozhoduje o jiných finančních objemech.

 

Moderátor

Starosta Suché Lozi Petr Gazdík po té dva roky staré výměně přiznal, že se, a teď cituji: "... lecčemu přiučil, například jsem zjistil, že není všechno na první pohled tak, jak vypadá. A Praha je dlouhodobě podfinancovaná například v oblasti dopravních staveb." Konec citátu. K čemu se v souvislosti s financováním měst a obcí, i těch statutárních měst, vracíte při vzpomínce na tu výměnu Bém za Gazdíka a Gazdík za Béma?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

K tomu, že financování obcí a měst v České republice nemá doposud systém. Bylo nějakým způsobem divoce nastaveno a dodnes nikdo neumí vysvětlit, proč má jiné příjmy například statutární město Plzeň a statutární město České Budějovice, když plní naprosto podobné samosprávné funkce. Tak je tomu u mnoha jiných obcí a měst. A my bychom rádi, kdyby rozpočtové určení daní v České republice dostalo systém, aby každá obec získávala prostředky z rozpočtového určení daní podle toho, jaké samosprávné funkce pro své občany vykonává.

 

Moderátor

Přesto - řekl byste po těch dvou letech ona silná slova, že velká města, statutární města, se živí na úkor těch menších obcí České republiky?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Čtyři největší města České republiky mají dva miliony obyvatel a získávají z rozpočtového určení daní více než polovinu. Já si myslím, že to pořád ještě není v pořádku, a byť tady byla novela, která zahasila ten největší požár, tak je potřeba rozpočtovému určení daní nastavit systém a je potřeba změnit ten diskriminační rozdíl, který je v současné době zhruba 4,5násobný na běžný evropský standard, který je 2,5- až 3násobný. A k tomu se nakonec zavázala i tato koaliční vláda.

 

Moderátor

Pane starosto Vícho, kdy si vy při starostování říkáte, že vláda a parlament, jehož jste součástí, protože jste senátorem, mají zásadní dluh ve vztahu k obcím a městům České republiky?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Tak můžeme si vzpomenout na fungování minulé vlády, která snížila daně z příjmů jak právnických osob, tak fyzických osob, a zvýšila spotřební daně, ale spotřební daně, ty jdou celé státu, zatímco na dani z přidané hodnoty a dani z příjmů se podílí obce. To znamená - pro stát to bylo možná neutrální, ale obce přišly zkrátka.

 

Moderátor

O kolik jste přišli vy v Bohumíně?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Přišli jsme o miliony korun. A v souvislosti s dalšími výpadky teď v souvislosti s krizí, tak obce mají velké finanční problémy, ale nejsou způsobeny rozpočtovým určením daní, ale právě těmito věcmi, které jsem říkal.

 

Moderátor

Nakolik se všichni tři setkáváte při diskusích se svými kolegy, kteří spravovali centrální orgány, vládu a předtím byli tedy ve sněmovně a v Senátu, že si vlastně uvědomovali, že jakékoliv změny daňových zákonů podsekávají a nebo komplikují financování měst a obcí, pane primátore Béme?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Tak samozřejmě uvnitř ODS se vede dlouho diskuse o tom, jak by mělo vypadat spravedlivé nastavení přerozdělení výnosů sdílených daní. Na druhou stranu, žádné takové ideální spravedlivé řešení neexistuje a vždycky se jedná o ve finále politické rozhodnutí. A to politické rozhodnutí, možná v jedné věci má pan kolega Gazdík pravdu, bylo historicky indexováno, to znamená bylo nastaveno na nějaké úrovni a pak se v zásadě měnilo v čase v závislosti na tom, jak česká ekonomika rostla nebo stagnovala, a že je zřejmé, že to rozpočtové určení daní musí být nastaveno na působnost, výkon, funkci, práci, pan kolega Gazdík říká - samosprávného orgánu, ale v případě Prahy to je, prosím pěkně, i orgánu státní správy v přenesené působnosti. My nikdy nemůžeme srovnat Prahu a Suchou Loz, ale ani Prahu a jinou obec v České republice, protože Praha má působnost nejenom obce, ale také působnost kraje, to znamená v případě Petra Gazdíka v Suché Lozi bychom museli uvažovat o srovnání obec s tisíci obyvateli a Zlínský kraj, jehož je Suchá Loz součástí, s 305 obcemi a rozpočtem celého Zlínského kraje. Když bychom srovnali jenom obec s obcí, tedy Prahu se Suchou Lozí, Goliáše s Davidem, no tak srovnáme jabka a hrušky a nemůžeme se dostat nikdy k žádnému závěru. Takže já souhlasím s tím, že rozpočtové určení daní by mělo být, nebo mělo zrcadlit rozsah majetku, o který se ta obec stará, počet škol, studentů, žáků, o které se musí v tom výchovně-vzdělávacím procesu starat, rozsah komunikací například nebo těch největších nákladů, výdajů, které každá obec má. Ale znovu říkám - jako primátor Prahy se 8 let snažím najít ideální rozpočtové určení, přerozdělení sdílených daní, které získá Praha na jednotlivé městské části. Tak jako...

 

Moderátor

A k čemu jste se dobral zatím po těch 8 letech?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

... tak jako v Zlínském kraji je 305 obcí, a Suchá Loz je jednou z nich, tak v Praze je 57 městských částí. A v těch městských částech přerozdělujeme finanční prostředky města, takže v některých městských částech je minimální dotační vztah na obyvatele 2 400, což je třikrát méně, než má Petr Gazdík ve své obci na jednoho obyvatele. A v některých městských částech je to třeba 4 000 korun na jednoho obyvatele. A k tomu je samozřejmě třeba připočíst ty finanční prostředky, které dává kraj. A pak se teprve jsme schopni dobrat nějakého závěru. To, k čemu jsme dospěli v Praze, že zohledňujeme počet škol a žáků ve školách, zohledňujeme rozsah veřejné zeleně, zohledňujeme délku komunikací, o které se ta jednotlivá obec musí starat, zohledňujeme rozsah výkonu státní správy a v tomto multikriteriálním posouzení vytváříme relativně spravedlivější nastavení, byť já říkám - žádná stoprocentní spravedlnost tady nikdy existovat nebude.

 

Moderátor

Obce se teď dělí se státem o daň z přidané hodnoty a o daň z příjmů, jak o tom mluvil Petr Vícha. Daň z nemovitostí je stoprocentním příjmem obcí a měst České republiky. Přesto tyto peníze nestačí a zadluženost tuzemských měst a obcí roste. Podívejme se na data Otázek. Tady jsou. V letech 2006 až 2009 sice klesla zadluženost obcí a měst o 300 milionů korun - na zhruba 81 miliard -, ale v posledních dvou letech má následkem ekonomické krize stoupající tendenci. Zdánlivou stagnaci celkového dluhu obcí a měst v roce 2009, jak ji vidíte na grafu, tak způsobila jednorázová splátka Prahy. Po očištění o tento vliv dlužná částka obcí vykázala loni podstatný nárůst. Letos obce pravděpodobně přibrzdily některé investice, což zpomaluje jejich přírůstek zadlužení i při pokračující nepříznivé příjmové situaci. Svaz měst a obcí ale upozorňuje, že obce, které mají kolem pěti tisíc obyvatel, zažívají v současnosti největší propad v daňových příjmech. Nakolik podle vás, pane starosto a senátore Vícho, je namístě rychlá novela rozpočtového určení daní, ke které byste měli společně s vládou sáhnout jako zákonodárci, a nebo připravit zásadnější, možná zcela nový zákon o rozpočtovém určení daní?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Svaz měst a obcí ve spolupráci s ministerstvem financí prováděl v uplynulých dvou letech ve spolupráci s vysokými školami hlubokou analýzu. Ta analýza má několik set stran a podle mého názoru, a myslím si, že kolegové se mnou budou souhlasit, je absolutně k ničemu. To rozpočtové určení daní, které tady funguje s tou změnou v roce 2008...

 

Moderátor

Počkejte, tak hluboká analýza, která je k ničemu, to byste nám měl vysvětlit, že někdo něco hluboce analyzuje a pak se zjistí, že to je k ničemu.

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Vysoké školy totiž udělaly analýzu, ale z té analýzy je teď třeba udělat nějaké závěry. A zjistily, že se to nedá srovnat obec po obci. Čili já si myslím, že rozpočtové určení daní se v této chvíli těžko prosadí. Vezměme, že poslanci, senátoři jsou většinou zástupci větších měst, vláda pravděpodobně nepřidá ani korunu a jakákoliv změna rozpočtového určení daní ve prospěch menších obcí by byla na úkor větších obcí. Takže...

 

Moderátor

Vy si myslíte, že nedojde tedy k žádné změně?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Vláda to má ve svém prohlášení. Budu se těšit, k čemu dospěje.

 

Moderátor

Pane starosto Gazdíku?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Já si dovolím s kolegou nesouhlasit, protože jsem byl členem oné ministerské komise, která připravovala onu analýzu.

 

Moderátor

To je jasné, že když je někdo členem, tak asi neřekne, že ta práce byla na nic.

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Ona ale opravdu nebyla na nic. Ta analýza skutečně obsahuje velmi relevantní data a ukazuje jednotlivé položky rozpočtových kapitol obcí a měst, tak jak jsou rozfázovány, a ukazuje, jak města a obce různých velikostí nebo různých velikostních kategorií, kolik peněz doplácejí na různé věci. Například na infrastrukturu doplácí mnohem méně Praha, protože jaksi zasíťovat jedno obrovské sídliště je mnohem méně náročné než zasíťovat vesnici, která má rozlehlý rámec. Ta analýza, když se z ní vyjde, tak skutečně můžeme dojít k relevantním datům. Ona zjistila, že obce vynakládají sedm až dvacet pět procent například na školství, a proto je z toho jasné, že jeden z kritérií rozpočtového určení daní musí být školství, musí být počet žáků ve školách, ale také to, že každá škola potřebuje jednou za dvacet let vyměnit okna, změnit fasádu, případně střechu. A s tím ta obec musí počítat. Takže to je teď úkol, který by ministerstvo financí, na kterém by mělo začít pracovat a mělo by z této analýzy vycházet a připravit nový zákon o rozpočtovém určení daní.

 

Moderátor

A co ta obava například Prahy, tady se v rámci předvolebního boje vede ten spor, že právě ministerstvo financí a váš ministr financí Miroslav Kalousek připraví Prahu o kolik, pane primátore? Vy jako občanští demokraté hauzírujete deseti až patnácti miliardami.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já jsem panu poslanci a starostovi Gazdíkovi slíbil, že ten obrázek neukáži. Já ho tady mám s červeným číslem. To červené číslo je skutečně dramatické. A kdyby platilo to, co starostové malých obcí říkají na svých webových stránkách, co říkají ve svém předvolebním programu a co koneckonců je možná, a teď hypotetizuji, nějakou vnitřní dohodou mezi panem Miroslavem Kalouskem a starosty malých obcí, tak by Praha přišla zhruba o třetinu svého rozpočtu, kdyby toto se stalo, tak když si uvědomíte...

 

Moderátor

Počkejte, proč jste slíbil Petru Gazdíkovi, že to nebudete ukazovat?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Protože, víte, já už jsem zažil v předvolebních časech tak neuvěřitelného populismu, argumenty, věty, které se vyslovují, tak jsou dávány na odiv, a ony ve skutečnosti často nemají nic z nějakého skutečného pravdivého nebo pravdivostního obsahu.

 

Moderátor

Tím chcete říci, že ten odhad nemá nic s pravdivostí...

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já si myslím, že dnes je realitou, že když se podíváme na rozpočtové určení daní, tak platí obrázek, který tady ukážu a který je notoricky znám a který v zásadě říká, že nejpodhodnocenější jsou obce, vy jste to říkal, pane redaktore, někde mezi pěti...

 

Moderátor

Pěti tisíci obyvateli.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

... kolem pěti tisíc obyvatel. Pět až deset tisíc obyvatel plus minus, nebo tisíc pět set až deset tisíc s tím středem v pěti tisících obyvatelech. Na druhou stranu je také realita, že například Praha ze svých finančních prostředků, které má k dispozici a které získává z výnosů daní, tak 47 %, 47 % investuje do dopravy. Čili Petr Gazdík říká: "Když budu zavádět v Suché Lozi kanalizaci, tak mě to bude stát hodně peněz, možná víc než v Praze, protože v Praze obhospodařím jednou kanalizační přípojkou celé sídliště téměř." No jo, ale Praha dá 47 % veškerých svých výdajů, investičních i mandatorních, provozních, na dopravní infrastrukturu, systémy městské hromadné dopravy. Když očistíme prostředky, které Praha vydá tímto směrem, tak se dostaneme na srovnání obyvatel Suché Lozi a obyvatel Prahy - rozdíl zhruba 2,5násobku daňového výnosu. Když připočtu ještě finanční prostředky, které Suchá Loz dostává na obyvatele z kraje, což je zhruba plus minus, omlouvám se za zobecnění, ale plus minus 4 000 korun na hlavu, tak se dostáváme na srovnání Suchá Loz versus Praha přibližně fifty fifty. Já to říkám proto, že samozřejmě srovnávat obce s různými působnostmi, s různou náročností například dopravní struktury, tak je v zásadě nemožné, protože nemáme jiné podobné srovnatelné město, ani Brno tím městem není, ani Ostrava, ani Plzeň, s Prahou.

 

Moderátor

Petře Gazdíku, jaký tedy je zatím ten odhad, reálný odhad změny rozpočtového určení daní, aby například propad Prahy nebyl 30procentní nebo tak velký, jak má primátor v té své tabulce, kterou vám slíbil, že ji neukáže?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Ta tabulka pochází z prvního propočtu, který byl zhruba před třemi lety, ale to byl propočet, který by znamenal pouze čistá čísla bez ohledu... který vycházel z té analýzy, bez ohledu na jakékoliv reálné fakta. Je to trochu nefér, protože od té doby přišla hospodářská krize, a nám je jasné, že v době hospodářské krize, kdy příjmy obcí a všech měst klesají, i Praze mírně klesly, méně než ostatním obcím a městům příjmy, ale přesto mírně klesly, tak...

 

Moderátor

Ten poslední návrh zní tedy jak?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Ten poslední návrh zní, že Praha, Brno, Ostrava a Plzeň zůstanou na svém, jejich rozpočtové příjmy považujeme za dostatečné, a všechny ostatní obce a města a jejich rozpočty by měly být posíleny. Vy se určitě zeptáte, kde na to vezmeme zdroje. Ty zdroje jsou z národních dotačních titulů, protože Česká republika má 276 národních dotačních titulů, které jsou rozdělovány byrokraticky, mnohdy prokorupčně a naprosto nesmyslně. Dnes už některé vůbec neplní funkci a v kapitolách jednotlivých ministerstev jsou dány naprosto nesystémově.

 

Moderátor

O kolik se tím tedy může posílit financování krom těch čtyř měst, které zůstanou na svém?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

To je právě teď prací ministerstva financí. Kromě těchto peněz, které by mohly být získány z národních dotačních titulů, tak musí také ministerstvo financí pracovat na tom, aby byly odstraněny duplicity, protože ve státní správě i v samosprávách existují duplicity jak na úrovni centrální a krajské, tak na úrovni třeba krajské a obecní. Musí být také odstraněny některé zákony, které znamenají pro obce finanční nároky a jejichž efekt už je dnes velmi mizivý. Takže toto jsou relativní zdroje. My Praze nechceme brát ani korunu.

 

Moderátor

A o tom bude ještě řeč. Aby obce a města zajistily všechny své služby a ještě přispěly k rozvoji, tak si musejí i půjčovat. Dluh obcí na jednoho obyvatele v celorepublikovém průměru dosáhl nějakých 5 845 korun. Tady opět graf Otázek. Další úhel pohledu tedy hospodaření měst a obcí. Ve schodku se loni ocitlo celkem 51 % obcí Česka. Zbylých 49 skončilo s přebytkem. Rok předtím, tedy v roce 2008, ale s přebytkem či vyrovnaným rozpočtem hospodařilo nějakých 72 % obcí a schodek jich tehdy vykázalo pouhých 28 %. Nejvyšší dluh obcí na jednoho obyvatele je v Jihomoravském kraji - 9 635 korun, nejmenší naopak Ústecký kraj, tedy obce v Ústeckém kraji a jejich dluh 3 415 korun. Zástupci měst a obcí říkají, že jedním z problémů, který je trápí, je státní příspěvek obcím na výkon přenesených funkcí státní správy. Příští rok navíc státní rozpočet a ministr financí škrtl tuto částku o nějakých 17 %. Jak se to, pane starosto Vícho, projeví například u vás, tedy zkvalitní se méně ty služby, respektive budou méně kvalitní, nebo některé služby nebudete vůbec poskytovat?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Vy jste uhodil přesně hřebík na hlavičku. Pan Gazdík tady říkal, že se najdou prostředky na povýšení rozpočtového určení daní, musely by být, pan Bém to nechtěl ukazovat, ale ten součet je 20 miliard korun, o které měla Praha, Ostrava, Plzeň a Brno přijít...

 

Moderátor

To se nakonec nestane?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

To se podle mého názoru samozřejmě nestane, vždyť naopak právě v této chvíli ministerstvo financí škrtá příspěvek na výkon státní správy ve výši 17,6 %, je návrh, a to je asi dalších pět miliard korun minus pro obce. Já podotýkám...

 

Moderátor

Co bude... jak se to konkrétně projeví, když vy byste řekl občanům, vysvětlil občanům, kteří se na nás dívají, jak se to projeví například u vás?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Já podotýkám, že z té analýzy jeden výstup byl, že jsou obce podhodnoceny z pohledu financování výkonu státní správy. Čili stát si něco u obcí objednává a platí jim za to málo. Výsledek byl, že se mělo zvýšit o čtyři miliardy, ten příspěvek. V roce 2010 se zvýšil o 2 miliardy korun a příští rok máme naopak mít o 4 miliardy korun méně. Obce budou dál vykonávat státní správu tak kvalitně, jak ji vykonávají dnes, a půjde to na úkor investic obcí.

 

Moderátor

Můžete říci nějakou absurdní činnost, kterou obce vykonávají, která na ně byla přenesena v rámci té působnost, a je to zcela zbytečné? Mohli byste to vy v Poslanecké sněmovně a Senátu případně zákony zrušit? Je nějaká taková činnost, která vás napadá?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Já si myslím, že tohle by mělo být právě výsledkem té analýzy, kde ty duplicitní činnosti jsou a které by se mohly odstranit. Uvedu ale jeden konkrétní příklad, který zase má teď dopad na obce. Byly zavedeny datové schránky pro obce, kraje povinně. Byli jsme nalákáni na to, že to bude zdarma. Teď se uvažuje, že se bude opět za tyto datové schránky platit. Další rána do rozpočtu obcí.

 

Moderátor

Pavle Béme, pokud byste měl vy uvést nějakou absurditu v souvislosti s tou přenesenou působností obcí, co obce musejí vykonávat, tyto zbytečné, příliš byrokratické? Něco takového, co by bylo možné zrušit, odstranit?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já myslím, že audit ve veřejné správě, nebo sféře, který je třeba udělat na té působnosti státní správy, tak dle mého názoru může zrušit 50 % agend, akorát k tomu někdo musí najít odvahu. V minulosti tomu tak nebylo. Z těch 4 miliard, o kterých hovoří pan Vícha, zhruba tři čtvrtě miliarda reprezentuje dluh, který má stát vůči Praze na úrovni přenesené působnosti státní správy.

 

Moderátor

Vy můžete teď být odvážný a říct, když říkáte 50 % těch administrativních činností je možné zrušit, jen k tomu najít odvahu, vyjmenujte je, se kterými se my jako občané setkáváme a co je zcela zbytečné.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Tak znamená to zjednodušení například stavebního zákona. Znamená to zjednodušení celé řady registrů. Znamená to zjednodušení výkonu celého sociálního systému v oblasti výkonu státní správy. Znamená to, upřímně řečeno, to, co samozřejmě slibovala i vláda Mirka Topolánka již v roce 2006 a co se z nějakého důvodu buď dostalo na agendu vlády jenom částečně a nebo se to prostě nepovedlo zrealizovat. Těch agend je nepřeberné množství. A upřímně řečeno, pan Vícha má v jedné věci naprostou pravdu - ono není možné, aby stát přenášel na obec nějakou působnost, byť ministr financí říká: "Já dávám příspěvek na výkon státní správy, to znamená já ji neplatím celou, já jí přispívám, v tom je rozdíl," na druhou stranu je nemravností, aby stát po obcích chtěl, aby vykonávaly stále více agendy a tento příspěvek jí snižoval. To není možné.

 

Moderátor

Což se stane v příštím...

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Což se v zásadě děje.

 

Moderátor

Pokud by měl Petr Gazdík uvést některé takové administrativní úkony, které by úplně zrušil a jsou zbytečné a jenom stojí peníze?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Datové schránky, některé věci v souvislosti s ovzduším, některé věci týkající se vodního hospodářství. Těch věcí je naprosto celá řada. Já si ale dovolím nesouhlasit s panem starostou Víchou, protože pro příští rok sice ministerstvo financí predikuje 17,5, nebo 17,6 % minus na jaksi státní správu, nicméně deset procent jsou mzdy lidí ve veřejné sféře a ve státní správě. A dojde také k navýšení daňových příjmů vlivem takzvané povodňové stokoruny a některých dalších zrušení některých výjimek daňových, tak... a kromě toho také daní z nemovitostí. Takže ve výsledku budou mít obce v příštím roce na státní správu o něco málo víc, než měly v letošním roce. Takže s tím jeho tvrzením si dovolím nesouhlasit.

 

Moderátor

Pane starosto Vícho?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

No, absolutně nemohu souhlasit s tou záležitostí týkající se mezd. Jestli stát chce šetřit deset procent, je to jeho záležitost, ale vím, že většina samospráv, ať už se jedná o obce nebo kraje, nechtějí snižovat svým zaměstnancům platy. To znamená - my bychom chtěli dostat ten příspěvek na výkon státní správy stejný. A každý šetří tak, jak umí. Já uvedu konkrétní příklad v Bohumíně. Když se rušily okresní úřady, tak jsme měli dostat 56 tabulkových míst. My jsme jich sebrali polovinu. Dodnes jsme nikoho nepřijali a zvládli jsme tu agendu.

Moderátor

Teď věc, která se týká hospodaření měst a obcí. Už v říjnu roku 2012 by mohla začít platit novela Ústavy České republiky, která rozšíří pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu. I taková je představa ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila. V programovém prohlášení Nečasovy vlády najdeme i tuto pasáž, podívejme se na ni: "Vláda se zavazuje navrhnout, aby byla doplněna Ústavou stanovená kontrola nakládání s majetkem územních samosprávných celků (krajů a obcí) a dalších veřejnoprávních korporací." Rozšíření pravomoci NKÚ ale už se pokusil prosadit... pokusila se prosadit dolní parlamentní komora, protože byl ve sněmovně návrh na rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ právě na hospodaření měst a obcí. Svaz měst a obcí proti tomu protestoval. Na kolik pro vás jako vládní poslance bude obtížné zvednout ruku na změnu ústavu a rozšíření pravomocí NKÚ, aby NKÚ mohl kontrolovat obce? Pane starosto Gazdíku?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Víte, já nemám nic proti tomu, aby NKÚ kontroloval obce. Nicméně v současné době u každé dotace přijde na kontrolu finanční úřad, případně nějaká další instituce v případě evropských fondů, která to poskytuje. Kromě toho obec dvakrát ročně musí projít dvoudenním auditem. Kromě toho...

 

Moderátor

Z toho, jak vás poslouchám, tak máte problém s touto částí programového prohlášení vlády?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Nemám problém s principem, mám problém s tím, aby ta kontrola byla jedna, nebo dvě, pořádná, důsledná, jasná. Takže pokud bude kontrola NKÚ, už třeba nemusí probíhat krajský audit. Pokud jednou NKÚ něco zkontroluje, tak by to mělo fungovat.

 

Moderátor

Pan primátor Bém?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já jsem byl fascinován při, tuším, posledním jednání pléna sněmovny diskusí na téma armádní zakázky. On se z toho stal takový předvolební hit. A nevěřil jsem vlastním uším, když jsem slyšel z úst poslanců a ministrů, že v letech 2004, 5, 6, 7, tuším, 75 % armádních zakázek bylo dáváno z ruky bez výběrového řízení. Já to říkám proto, že kdyby toto udělal kdokoliv z nás, starostů nebo primátorů, a to je jedno, za jakou politickou stranu, tak ho zavřou. To prostě není možné. Čili asi...

 

Moderátor

Počkejte, tolik zavřených starostů a primátorů? A také máme několik zakázek v těch městech...

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Ne. Každá zakázka musí se řídit zákonem. Prostě není možné zadávat z ruky bez výběrového řízení, pane redaktore.

 

Moderátor

Tak máte problém s tím, s kontrolou NKÚ?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já to říkám proto, stát a nebo vláda přece musí začít přemýšlet asi nejspíš na prvním místě, kde těch problémů je nejvíc. A těch problémů je daleko víc na úrovni centrálních orgánů státní správy. Tedy já jsem přesvědčen, že s ohledem na skutečnost, že samosprávné instituce jsou dnes kontrolovány trojstupňovým a v případě Prahy dokonce čtyřstupňovým systémem, tak vytvářet další nezávislou instituci, proboha...

 

Moderátor

Promiňte, na tom se tedy shodujete s Petrem Gazdíkem, že s tím máte problém, s touto pasáží programového prohlášení?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já říkám Svaz měst a obcí a já respektuju názor Svazu měst a obcí, jako jeho čestný předseda řekl, toto je absurdita. A říkám, je to absurdita tím spíš, když srovnám samosprávné celky a jejich rozpočty a jejich financování veřejných zakázek a například státní instituce. Na druhou stranu, když už nás kontrolujou čtyři instituty, tak klidně ať si kontroluje pátý nebo šestý nebo sedmý, nám je to v zásadě jedno, akorát v čase hospodářské krize, kdy ty peníze chybějí úplně všude, no tak to stojí nějaké peníze. A já si těžko dovedu představit, že tady budeme na jedné straně říkat, že šetříme a chtít opravdu ušetřit, a na druhé straně tady budeme vytvářet nové instituce a posilovat centrální orgány státní správy novými kontrolními pravomocemi.

 

Moderátor

Tak dva vládní poslanci mají problém s touto změnou ústavy. Vy jako opozice - myslíte si, Petře Vícho, že je dobré, aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat města a obce, když samy města a obce mají i své kontrolní výbory, jsou tady kontroly daňových úřadů a všechny kontroly, o kterých mluvil Petr Gazdík?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Tak já v prvé řadě si myslím, že jsem tady... že tady nejsem jako opozice. Myslel jsem, že budu arbitrem mezi malou obcí a městem Praha ve věci rozpočtového určení daní. Já samozřejmě nemám žádný problém s kontrolou. Jsem starostou 16 let a myslím si, že máme všechno v pořádku. Ale uvedu konkrétní příklad. My jsme stavěli pár bytů z dotace. Když jsme to postavili, tak přišlo ministerstvo pro místní rozvoj, jeden den dělali kontrolu. Po několika měsících přišli z finančního úřadu, dělali na totéž kontrolu tři dny. A po dvou letech přišli z NKÚ a dělali kontrolu tři měsíce.

 

Moderátor

Počkejte, ale z NKÚ u vás už kontrolovali?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Můžou. Na dotační záležitosti mohou kontrolovat. Já myslím, že ten spor se vede, kde má NKÚ mít tu hranici, co může kontrolovat. Dotační záležitosti ať kontroluje. Veřejné zakázky kontroluje jiný úřad, to je Úřad pro hospodářskou soutěž. Takže tam je ta záležitost, aby nekontrolovali výkon samosprávy, protože přece musí být věcí zastupitelstva, jak se v samosprávných záležitostech rozhoduje.

Moderátor

Nejsou peníze - tuto větu slýcháváme od starostů a primátorů poměrně často. Když se člověk podívá na některé stavby v našich městech a obcích, tak se ukazuje, jak se v mnoha ohledech plýtvá. Nabízíme několik příkladů.

 

Autor

V Bohuslavicích v okrese Náchod nevěřícně kroutí hlavou. Silničáři opravují vozovku tam, kde chce obec v nejbližší době kopat a pokládat kanalizaci. Kraj opraví 800 metrů silnice v obci a před ní za 3,5 milionu korun ze státních dotací, pak se začne kopat kanalizace.

 

Vojtěch Hladík, obyvatel Bohuslavic (15. 9. 2010):

Dojde k rozkopání opravené vozovky a znova se bude muset pracně za další peníze daňových poplatníků dávat do pořádku.

 

Autor (15. 9. 2010):

Upozornili jste silničáře na to, že tam chcete stavět kanalizaci?

 

Bohumil Kutina /ODS/, starosta Bohuslavic (15. 9. 2010):

Říkali jim to, ano. Ale já nevím, no, jako kdyby neslyšeli. Docela by se dalo říct, že je to padlý na hlavu.

 

Vojtěch Hladík, obyvatel Bohuslavic (15. 9. 2010):

Toto je klasická česká ukázka, jak se s penězma hospodařit nemá. Lidi si tady skutečně klepou na hlavu, jak je toto možné.

 

Autor

Odnikud nikam - tuto přezdívku má jedna silnice v Plzni. Podle zastupitelů, kteří na ni upozornili, dokonalý příklad toho, jak se nemá hospodařit. Měří 310 metrů, stála přes 3 miliony a končí v roští. Místostarosta se brání, že všechny podklady prošly zastupitelstvem, tak jak mají. Silnice bude mít pokračování. Záleží jen na penězích.

 

Zdeněk Mádr /ODS/, místostarosta ÚMO 4, Plzeň (13. 9. 2010):

Útvar koncepce a rozvoje má zpracovanou projektovou dokumentaci jak na tu lávku, tak na ty cesty.

 

Milan Mudra /ČSSD/, zastupitel ÚMO 4, Plzeň (13. 9. 2010):

Tam už je zátopová oblast a končí tahleta záležitost s budováním šestimetrové dálnice.

 

Autor

Zastupitelé tvrdí, že o celém projektu silnice nedostali od vedení obvodu městské části nikdy žádné jasné informace. Jeden z nich před časem náhodou při procházce cestu na zapadlém místě našel.

 

Evžen Zavadil /ODS/, zastupitel ÚMO 4, Plzeň (13. 9. 2010):

Mrzí mě, že jsem byl de facto uveden v omyl a teďka můžu přemejšlet, jestli to bylo úmyslně.

 

Autor

Odpůrci cesty tvrdí, že silnice vznikla zřejmě jen proto, aby firma blízká vedení radnice dostala zakázku.

 

Autor

Vítejte v Kocourkově - takový nápis by mohl vítat řidiče při vjezdu do Jarošova na Uherskohradišťsku. Místní cyklostezka totiž začíná, aby za okamžik zase skončila křížením se silnicí. A to hned šestkrát na pouhých dvou stech metrech. Že nejde o normální věc, na radnici vědí. Podle zastupitelů je ale vše v pořádku.

 

Květoslav Tichavský /ODS/, místostarosta, Uherské Hradiště (10. 9. 2010):

Je to opravdu absurdní, nicméně my musíme dodržovat zákon, a ten nám říká, že ta značka bude tak, jak je.

 

Autor

Vysazení jedné značky stojí okolo 6 000 korun. Les značek, který si pořídili v Jarošově, tak městskou kasu přišel na 120 tisíc. Letos v prosinci oslaví cyklostezka tříleté výročí. Za tu dobu si místní na bizarní alej značek už zvykli.

 

Autor

Vytrhané podlahy a futra, strop, do kterého zatéká. Tak vypadá objekt Krajského policejního ředitelství v Liberci. Nahradit ho měla nová budova za 430 milionů korun. Policisti se proto už odstěhovali. Teď budou muset do nevyhovujících prostor zpátky. Kvůli úsporám se nové ředitelství stavět nebude. A co hůř - škrty zasáhnou i do každodenní služby.

 

Milan Franko, ředitel, KŘP Liberec (9. 9. 2010):

Preventivně policisté nebudou jezdit v motorových vozidlech, ale budou chodit pěšky, ale já jako ředitel krajský garantuji to, že pokud občan oznámí dopravní nehodu, vloupání do bytu, tam ty policisté dojedou služebním autem.

 

Stanislav Eichler /ČSSD/, hejtman Libereckého kraje (9. 9. 2010):

Snížit o 50 % náklady, tak to prostě možné není, to si spočítá každý. Už nezbývá, kde šetřit jinde, než rušit služebny, udělat méně výjezdů. A dokonce se obávám, že to půjde tak daleko, že budou muset snížit i počty policistů.

 

Autor

V Poděbradech začala rekonstrukce jedenácti autobusových zastávek. Vyjde na 9 milionů korun. A právě vysoká cena je předmětem kritiky místních. Nové zastávky mají být netradiční a velkorysé. Jedna vyjde zhruba na 800 tisíc korun. Přístřešky totiž vyzdobí grafiky od akademického malíře. Za originální nápad sklízí vedení radnice kritiku místních.

 

Josef Ďurčanský /nez./, starosta (10. 9. 2010):

Naší snahou je nabídnout na té zastávce určitý způsob osvěty. Ty umělecké výtvory, které tam jsou, ta grafika, která je tam zpracovaná, se vztahuje k tomu místu.

 

Petr Fiala /ODS/, obyvatel Poděbrad (10. 9. 2010):

V době sprejerů je to otázka několika dnů či týdnů, kdy z těch zastávek bude plocha pro sprejery.

 

Autor

I když z fondů Evropské unie by se mělo platit asi 90 % nákladů a zbytek peněz doplatí město, obyvatelé upozorňují, že většina rekonstruovaných zastávek leží mimo centrum města a nejsou příliš využívané. Některé jsou dokonce jen na znamení.

 

Julie Höcková, obyvatelka Poděbrad (10. 9. 2010):

Zastávka za jeden milion, tak to jako mně nepřipadá vůbec smysluplné, protože tady v Poděbradech je potřeba ty peníze dávat do úplně jiných věcí, než jsou zastávky.

 

Moderátor

To jsou jen některé věci, nad kterými kroutíte hlavou a na které jste nás jako diváci České televize upozornili, věci z různých koutů České republiky. Teď ruku na srdce, páni primátoři a starostové - existuje ve vaší obci či městě nějaká taková absurdita, na kterou budete chtít hodně rychle zapomenout a budou vám ji, lidově řečeno, všichni přišívat, protože jste vládli vašim městům? Pane primátore Béme, co to bude?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Tak samozřejmě nezkolaudovaná část té nové cyklostezky bývalého Těšnovského tunelu, dnes krásného pro cyklisty, ale kde prostě bez kolaudačního rozhodnutí my nejsme schopni cyklostezku zprovoznit. Nebo jiný takový příběh, když jsme se koukali, tuším, Jarošov to byl...

 

Moderátor

Ano, les značek.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Les značek, tak zavedli jsme při rekonstrukci Štefánikova mostu... když už rekonstruujete Štefánikův most, tak samozřejmě myslíte v centru Prahy do budoucnosti i na cyklisty, ono ale dneska je realitou, že ten cyklopruh na Štefánikově mostě v délce několika set metrů také vede odnikud nikam a čeká se, až povede cyklostezka po nábřeží kpt. Jaroše...

 

Moderátor

A takových míst je víc. Vy jste slíbil před čtyřmi lety právě určitý počet kilometrů cyklostezek. A například v Holešovicích je jedna cyklostezka, která také začíná téměř nikde a končí v Kauflandu, tedy v obchodním domě. Takže máte pár takových pomníčků vy jako pražský primátor také na svém...

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já mám samozřejmě obrovské množství takových pomníčků tím, že ten investiční rozvoj města Prahy je tak rychlý, enormní, a mimochodem v posledních čtyřech letech to investiční tempo a rozvoj města je největší vůbec v historii poválečné od roku 1945, takže těch pomníčků, které čekají na to dokončení, a já se na to hrozně těším, až to budou mí nástupci dělat, tak je tady celá řada. Ale víte, ono to často je tak, že když nezačnete vy, tak nezačne nikdo. Čili já jsem...

 

Moderátor

Čili někde musí začít cyklostezka odnikud nikam, aby pak na ni někdo navázal?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Aby pak... no, aby se to potom samozřejmě v těch dalších volebních obdobích dotáhlo. Ale nejedná se jenom o cyklostezky. To je takový folklor.

 

Moderátor

Pane starosto Vícho, je taková absurdita, na kterou chcete zatím rychle zapomenout a jde za vámi?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Tak my jsme se tady všichni smáli tomu lesu značek, ale předpokládám, že všichni, kteří budujou cyklostezku, tak takový les mají, protože předpisy říkají, že tam ty značky prostě být musí, a kdyby se tam potom něco stalo, tak na to doplatí ten investor.

 

Moderátor

Kolik vy jste dali na značky pro cyklostezky, když máte také v Bohumíně lesy?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Cyklostezka by měla být dokončena za 14 dnů v hodnotě asi 8 milionů korun. Myslím si, že ty značky budou stát mnoho desítek tisíc korun. Ale tu absurditu, kterou, doufám, se podaří odstranit - nám stát strhl most, strašně důležitý most přes železnici a máme tam v podstatě už rok dopravní kolaps. A to je ten, který nám pan ministr Bárta chtěl...

 

Moderátor

Ano, kvůli tomu také ministr dopravy Bárta odvolal šéfa, respektive rezignoval šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík, takže díky vašemu mostu došlo ke změně personální na Ředitelství silnic a dálnic.

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

To je určitě pozitivum, ale ten most tedy se v této chvíli staví, ale od toho mostu pan ministr řekl: "Dobře, postaví se," udělal čáru na mapě a ten most potom nemá návaznost na dálnici, kvůli které se ten přivaděč stavěl. Tak já doufám, že pan ministr přijede ještě jednou a udělá další změnu.

 

Moderátor

Petr Gazdík, jeho absurdita v Suché Lozi?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Tak my máme výhodu, že těch peněz nemáme tolik, takže nemůžeme dojít až k takovým absurditám.

 

Moderátor

Takže máte malé absurdity? Málo peněz - malé absurdity.

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Máme malé absurditky, a to jsou většinou v případě nějaké dotace z Evropské unie některé nesmyslné cedule, jsou to cedule ve vztahu k dopravním značkám. Některé značky máme skutečně...

 

Moderátor

A jakou máte nesmyslnou ceduli? To mi, prosím pěkně, řekněte.

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Každá dotovaná akce musí mít svou ceduli: "Tento projekt byl podpořen tím a tím programem" a tak dále. A ta cedule tam musí zůstat po pět let a musí být vyrobena z toho a z toho materiálu. A pokud ne, tak to není splnění dotačních podmínek a hrozí vám správní řízení za porušení rozpočtové kázně.

Moderátor

Dříve či později to přijde. Řeč je o změnách volebního zákona pro komunální volby. Podle politologů je nespravedlivé a absurdní, aby aktuální zastupitelstva stanovovala pravidla hry a také změny volebních obvodů pro aktuální komunální volby. Například v Praze čelili občanští demokraté kritice, že změnili volební systém, respektive že rozdělili Prahu do sedmi volebních obvodů. Tady jsou slova politologa Tomáše Lebedy.

 

Tomáš Lebeda, politolog, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci:

Zákon o volbách do obecních zastupitelstev by měl na toto pamatovat obecně, aby zastupitelstvo nemohlo ten základní parametr volebního systému měnit s každými volbami. Ono totiž v podstatě zde dochází k paradoxní situaci. Ten zákon, ten volební systém, abych byl přesnější, má určit zákonodárce, tedy parlament - Poslanecká sněmovna a Senát. Ve skutečnosti ale ta nejdůležitější komponenta toho volebního systému a nejdůležitější podle skutečně renomovaných světových politologů, to jest velikost volebního obvodu, je před každými volbami ponechána na rozhodnutí v zastupitelstvu. To znamená tím, kdo určuje volební systém, v podstatě není parlament, ale je to to konkrétní zastupitelstvo pro volby, ve kterých bude dále voleno. Takže tady buď by mělo být přijato jakési pravidlo, že to zastupitelstvo sice tuto pravomoc má, ale ne třeba pro volby následující, ale až pro ty v pořadí další, tedy že by se tak činilo minimálně čtyři roky předem, za situace, kdy ještě není úplně jasné, jaké bude rozložení sil, a nebo prostě by to mělo být přenecháno pouze tomu zákonodárci.

 

Moderátor

Poznamenává v rozhovoru pro Českou televizi politolog Tomáš Lebeda. Ony ty taje, a možná v některém případě i nesrovnalosti, volebního systému pro komunální volby jsme v Otázkách už probírali několikrát. Závěrečná otázka pro všechny tři stejná - poprosím o jasnou odpověď. Které části volebního zákona pro komunální volby budete chtít především změnit? Je to například i to rozdělování obvodů, které kritizoval Tomáš Lebeda? Odpověď Pavla Béma?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Já se tomu určitě bránit nebudu. V Praze máme problém při jednom volebním obvodu, nekonečná plachta 1 200 jmen. V tom se nikdo nemůže vyznat.

 

Moderátor

Ale vidíte, vyznali se před čtyřmi lety a zvolili vás. Ano.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Když ji rozdělíme na pět volebních obvodů, tak už je to přehlednější plachta s nějakými třeba 300 jmény nebo 200 jmény. Když ji rozdělíme na 7, tak je těch jmen třeba 150. Říkám to proto, že jsem zažil v Praze jeden volební obvod, pět volebních obvodů, teď máme sedm, historicky bylo dokonce i devět. Zákon říká, že zastupitelstvo musí rozhodnout. Ono teda musí rozhodnout. Nám nic jiného nezbývá než prostě nějaké rozhodnutí učinit.

 

Moderátor

Nebylo by lepší, aby o tom rozhodovala právě sněmovna a Senát? Jasná odpověď?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Kdyby zákon o obcích jasně definoval počet volebních obvodů, nebo v případě Prahy řekl, že se bude řídit stejnými principy jako se řídí volby...

 

Moderátor

Krajské volby?

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

... do krajských zastupitelstev, tak já jako primátor proti tomu nebudu vůbec nic mít a zvednu pro to ruku.

 

Moderátor

Petr Gazdík - co by chtěl odstranit ve volebním zákoně pro komunální volby?

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

U malých obcí samozřejmě není problém plachta. U nás těch jmen je opravdu poněkud méně a také volební obvod nemůže být rozdělen nebo větší, než je ta samotná obec. Naší snahou jako menších obcí nebo obcí a menších měst je spíše to, aby byla možnost přímé volby starostů. To bychom pocítili jako velmi změnu pozitivní.

 

Moderátor

A Petr Vícha?

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Já také necítím v této chvíli velký problém v tomto zákoně. To, co bylo špatné, to bylo odstraněno před asi dvěmi lety, a to byla ta záležitost, že rada města končila a až do zvolení nové rady tam vůbec nefungovala v případě Havířova, kde byl napadnut výsledek voleb a trvalo asi tři měsíce, než byly volby nové, tak v podstatě nefungovalo město, protože nebyla rada. To už teď bylo odstraněno. Pokud se týče přímé volby starostů, musely by se samozřejmě potom ale změnit také kompetence.

 

Moderátor

Děkuji prvním třem hostům, kterými byli pražský primátor, poslanec Pavel Bém...

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Hezký večer.

 

Moderátor

Starosta Suché Lozi Petr Gazdík, šéf poslaneckého klubu TOP 09 a starosta Nezávislých. A také starosta Bohumína a senátor ČSSD Petr Vícha. Děkuji a někdy příště na shledanou.

 

Pavel Bém /ODS/, poslanec, pražský primátor:

Na shledanou.

 

Petr Vícha /ČSSD/, předseda senátorského klubu, starosta Bohumína:

Na shledanou.

 

Petr Gazdík /Starostové a nezávislí/, předseda poslaneckého klubu TOP 09, starosta obce Suchá Loz:

Pěkný večer.

 

 

ČT 24, 12. 10. 2010, Pořad: Otázky Václava Moravce speciál

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme