Husák: Železnice víc nákladů neustojí
Rozhovor s bývalým místopředsedou hospodářského výboru PSP ČR Janem Husákem
Podaří se ČR připravit a vyčerpat evropské peníze na železniční stavby? Které jsou podle Vás nejdůležitější?
Pro mne byl zárukou snahy vyčerpání peněz náměstek SŽDC Petr Šlegr. Vedení SŽDC se ale v červnu rozhodlo tohoto odborníka odvolat, což považuji za zásadní chybu. Uprostřed brodu se vůz nemá přepřahat. Než se nový náměstek do agendy dostane, může být pozdě. Hlavním viníkem je však bývalý ministr dopravy Bárta, který nesmyslně na dva roky zastavil přípravu všech staveb. Ty dva roky se nedají jen tak dohonit. Nejdůležitější nyní je dodělat stavby 3. a 4. koridoru, aby aspoň tyto „železniční silnice I. třídy“ byly hotové a dále se zaměřit na konkrétní malé stavby, které pomohou zrychlit provoz na regionálních tratích – odstraňování nechráněných železničních přejezdů, zlepšování zabezpečovacího zařízení, apod.
Proč podle Vás ČD Cargo stojí před krachem a po dálnicích jezdí tolik kamionů? Jak tuto situaci změnit?
Tristní je, že kdyby se nyní například 20 procent nákladní dopravy přesunulo z dálnic na železnici, tak železnice zkolabuje. Současný koridor z Čech na Moravu je tak přeplněný, že se tam ty náklady prostě nevejdou, pokud nechcete omezovat osobní dopravu. To opět podporuje myšlenku na urychlené vybudování rychlostní „železniční dálnice“ z Prahy přes Jihlavu do Brna. Většina osobní dopravy se přesune na tuto vysokorychlostní trať a současný koridor bude volnější pro náklady. Zabývám se myšlenkou, zda nepředložit zákon o vybudování vysokorychlostních tratí v České republice, který by byl pro ministerstvo dopravy závazný. Chci, aby i Češi měli k dispozici moderní rychlou železnici a méně kamionů na dálnicích.
Moravské hospodářství, 9. 8. 2013, rubrika: Železniční doprava, str. 2