Husák: Lidé se nemusí bát liberalizace pošty, služby se naopak zlepší

Komentář poslance Jana Husáka

16. 1. 2012

Představte si, že budete chodit na Českou poštu i jako do plnohodnotné banky. Nebo pojedete poštou jako autobusovým dopravcem provozujícím kromě pošty hromadnou dopravu. To jsou příklady konceptů národních pošt v zahraničí, jak zefektivnit svůj vlastní poštovní provoz.

Jedině zdravá konkurence v poštovních službách může zlepšit kvalitu, udržovat ceny na rozumné úrovni a přinutí Českou poštu hledat nové služby a produkty atraktivní pro zákazníky. Česká pošta se vůbec však nemusí ničeho bát, jen se musí přizpůsobit novým podmínkám. Má totiž proti privátnímu sektoru obrovské konkurenční výhody díky vybudované síti. Nyní jde o to, jaké podmínky a služby zákazníkům nabídne. I přes liberalizaci bude mít Česká pošta až do roku 2017 poštovní licenci a zároveň provozuje datové schránky – informačním systémem veřejné správy.

Máte pocit, že trh s balíky nefunguje? Liberalizace je posunem kupředu

Internetové obchody způsobily naprostý rozkvět balíkových služeb. A trh bude růst. Česká pošta před pár lety téměř rezignovala na balíky. Trh balíkových služeb byl dávno liberalizován, a tak mohla přijít konkurence, která poskytla lepší, rychlejší a levnější služby než tehdy doslova „spící“ Česká pošta. Jako se Česká pošta později vzpamatovala v oblasti balíků a díky výraznému zlepšení svých služeb se dotahuje na konkurenci, tak nyní může zefektivnit a zlepšit služby pod tlakem liberalizace i u těch nejmenších zásilek, na které má dosud monopol (jedná se pouze o písemnosti do 50 g nebo s cenou pod 18 Kč – ostatní písemnosti už jsou ve volné soutěži několik let). Liberalizaci získá zákazník kvalitu a cenu, o které by si mohl za dob monopolu jenom zdát. Česká pošta se jistě poučila z chyb při tehdejší liberalizaci balíků a svým flexibilním postojem se nyní může absolutním lídrem v oboru a zároveň na špičce kvality. Bylo by škoda, kdyby Česká pošta nevyužila svůj náskok.

Vyzobávat rozinky nesmí ani Česká pošta ani její konkurence

Česká pošta pod pojmem „vyzobáváním rozinek“ rozumí, že její konkurence bude působit pouze ve velkých městech, které jsou pro tyto služby lukrativní, a na státní podnik zbude jen finančně náročnější venkov. Dovede si snad Česká pošta představit situaci, že u konkurence budou zákazníkovi říkat – „tenhle Váš dopis nedoručíme, protože je do malé vísky v horách, my doručujeme jen v Brně“. Já si to představit neumím. K takové konkurenci by zákazník už nikdy více nepřišel, i kdyby byla levnější. Stejně jako balíkové firmy doručí balík do jakékoliv obce, tak bude kamkoliv doručen i dopis. Konkurence proto „vyzobávat rozinky“ nebude, ale Česká pošta si brousí zuby nejen na „rozinky“, ale na celý „poštovní dort“. Chce totiž ve Sněmovně prosadit návrh, kdy by soutěžitelé vstupující na liberalizovaný trh musely zajišťovat své služby celoplošně a přitom musely využívat výhradně služeb České pošty. Celý návrh pošty jde proti smyslu a účelu 3. evropské poštovní směrnice. Přitom Česká pošta má zaručenou poštovní licenci až do 2017, avšak od 2013 již v konkurenčním prostředí.

Konec správního chaosu. Registrovat i dohlížet bude ČTÚ

V sektoru poštovních služeb dosud vládl spíše chaos. Jeho chod střežily mnohé orgány státní správy – živnostenské úřady, Ministerstvo financí, Česká obchodní inspekce a ČTÚ. Jak už to tak bývá, mnohdy jeden úřad o aktivitách toho druhého nic nevěděl. Aby byl s chaosem konec, tak všechny kompetence se koncentrují pouze do jednoho orgánu – ČTÚ. Je to nezbytné, protože regulátor musí mít přehled o celém trhu poštovních služeb, a to zejména proto, aby mohl posuzovat, zda a jak trh funguje, zda je třeba ukládat povinnost zajišťovat základní služby. Posílení kompetencí přinese očekávaný pořádek. A pokud bude v sektoru něco špatně řízeno, je ČTÚ lehce dohledatelný jako viník.

Nesmíme diskriminovat ani Českou poštu, může být šampionem

Zdůrazňuji, že smyslem zákona musí být otevření trhu a stanovení jeho nediskriminačních pravidel. A nesmíme však diskriminovat ani Českou poštu. Česká pošta je strategický státní podnik a díky impulzu liberalizace může nastoupit takovou cestu na trhu, která efektivněji využije její sítě a veškerý potenciál ve prospěch občana. Jak operativní a atraktivní bude její nabídka služeb, tak takové bude její postavení na trhu.

Jan Husák
poslanec, předseda Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl

idnes.cz-blog, 16. 1. 2012

Štítky
Osobnosti: Jan Husák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme