Heger: Ano, honím lidi klackem do ráje
Rozhovor s ministrem zdravotnictví Leošem Hegerem
Jste spokojen s momentálními výkony pražské radnice, kterou řídí samostatně vaše strana – TOP 09?
V rámci možností, které dává takováto katastrofická situace, si vedou, myslím, docela dobře. Zatím se podařilo zabránit velkým škodám a všechno se zaktivizovalo tak, jak mělo. Jsem spokojen.
Hlasy z městských částí říkají, že v době, kdy už se podle průtoků měly stavět mobilní zábrany, z pražského magistrátu znělo, že je času dost a situace ještě není riziková.
Tady to šlo tak rychle, že se jednalo jen o hodiny. A na hodnocení, jestli se něco udělá o dvě hodiny dřív, nebo později, je momentálně nejméně vhodný čas. Všechny ty věci jsou perfektně zdokumentované, takže až voda opadne, určitě to vyhodnotíme.
Váš zastupující primátor Hudeček mluví o bleskové akci a starostové si stěžují na zpoždění a špatnou koordinaci. Někdo si z nás dělá legraci. Tušíte kdo?
Ne, opravdu se necítím povolaný to posuzovat. Musí to posoudit odborníci. Bohužel někdy ty výklady jsou zaměřené politicky a zbytečně se zveličují a někdo si třeba honí politické body. A to se mně tedy nelíbí.
Na druhou stranu, kdykoliv byl nějaký politik kritizován, vždy křičel: Vám jde jen o zviditelňování – vděčné brnění proti jakékoliv kritice, že?
Jistě máte kus pravdy. Na druhou stranu, když se věci řídí nepoliticky, manažersky, ten pracovní svět je úplně jiný. Můžete si vybrat svůj tým, a když si vyberete dobře, všichni táhnou za jeden provaz a chyby se berou jako příležitosti k vylepšování. Zatímco v politice se berou jako nástroj k podříznutí protivníka. A někdy se toho zneužívá. Je pravda, že tak jako v každém činění lidském jsou lidé šikovní a méně šikovní, i v politice jsou lidé méně šikovní a ti to pak odskáčou daleko víc než v tom manažerském světě.
Vaše pražská parta TOP 09 je šikovná, nebo méně šikovná?
Myslím, že ta je šikovná. Lidé jsou evakuováni, nedošlo k žádným velkým neštěstím a věci běží. Kdyby tam byl nějaký neumětel, tak mohl být malér daleko větší.
Myslela jsem nejen na povodňový kontext. Je šikovné převzít moc a nemít připraveného šéfa, tedy primátora?
Je pravda, že si lze představit lépe připravené převzetí moci. Já bych ale nabídl interpretaci, že měla připravené tři a ani jeden se nevymykal natolik, aby se vybral spontánně. Až dojde k tomu, že se sestaví koalice, a bude jasné, jak koalice vypadá, tak garantuji, že si z těch tří lidí vyberou toho nejlepšího.
Je mezi těmi třemi Zdeněk Tůma?
Myslím, že mezi těmi třemi, o kterých se mluvilo, nebyl. A nejsem si tedy vlastně úplně jist, jestli nejsou čtyři a jestli on se bude ucházet. Hodně to záleží na něm. Zdeněk Tůma je člověk, kterému hodně rozumím, protože se na politiku dívá možná malinko jako já: nemá chuť na ty ošklivosti, které jsou s tím spojené.
Nenapadlo vás od chvíle, kdy TOP 09 převzala moc v Praze, že vám ten krok může spíš uškodit než pomoci?
Už dřív se vedly diskuse o tom, jestli topka měla jít do koalice s ODS, s velmi dominantním primátorem Svobodou, který je mimořádně schopný člověk s politickým talentem kromě toho manažerského. Topka se pravděpodobně cítila trochu zastíněná, mnoho věcí dirigoval pan primátor Svoboda a ODS nebyla úplně jednotná, takže některé věci nešly dopředu tak, jak by si TOP 09 s částí ODS, která s ní chtěla spolupracovat, představovaly.
Zajímavé je, že vy označujete exprimátora za člověka mimořádně schopného a s politickým talentem a vaši lidé v pražské TOP 09 na něm nenechají nit suchou.
Schopnost být v politice hodně viditelný a prosadit se ještě neznamená, že automaticky vytvoříte jednotný politický tým, který potáhne za jeden provaz. Hlavní problém byla nejednotnost pražské ODS.
Co s vámi dělá fakt, že vaše strana v Praze vyjednává s ČSSD, za kterou mluví lidé typu Pocheho, Hulinského, Březiny?
Ti lidé neměli dobrou pověst a taky se vyčítalo ODS, že s nimi začala spolupracovat.
Ale ona od té spolupráce utekla.
No dobře. Jedna součást těch vyjednávání je, jak získat možnost Prahu řídit a přitom si s kmotry nepošpinit ruce.
Copak to jde?
Tak v politice jsou vždycky kompromisy, ale nesmíte v nich zajít moc daleko. Takže já si myslím, že to jde, a kdyby to nešlo, topka si to uvědomí a bude reagovat.
V jakém stavu je dnes vládní koalice?
Je v permanentních sporech, každou chvíli se vynoří nějaký. Přesto se udržela a přesto je schopna se na některých věcech dohodnout. Takže není to vládnutí příjemné ani maximálně efektivní, ale přece jen se věci pohybují dopředu, i když pomalu.
Nepřekročilo už třeba překřikování Kalousek – Nečas hranici normálnosti?
Úplně upřímně: tenhle pocit jsem měl asi po čtvrt roce sezení ve vládě. Pak jsem se tomu nějak přizpůsobil a beru to jako určitý folklor, který nemám rád. Je to moje první vláda a poslední, takže nikdy nebudu moci srovnat, platí-li to univerzálně. Buď to musíte spolknout, nebo odejít hned a nedělat nic.
Vy už jste pevně rozhodnutý nebýt v žádné z dalších vlád?
Nikdy neříkej nikdy, ale nemyslím si, že je to reálné. Možná je to škoda, protože čím déle jsem ve vládě, tím se některé věci dělají efektivněji.
Myslela jsem, že tím lépe to snášíte.
Ne. Snáším to pořád špatně a to je taky jeden z důvodů, proč se těším, že to jednou skončí. Dělat ministra zdravotnictví je daleko obtížnější a horší, než se jeví člověku zvenku. A to jsem byl zvyklý sedět na sudu prachu i v té nemocnici a pracoval jsem také hodně. Ale tohle je svět, který je daleko chaotičtější a napínavější. Už mi bylo 65 a myslím si, že to je funkce pro mladší lidi.
Dovedete si představit, že by TOP 09 někdy vládla s ČSSD na celostátní úrovni?
Ty programy jsou hodně odlišné. Já si to – alespoň, pokud jde o zdravotnictví – s takto profilovanou sociální demokracií představit neumím.
Snažíte se prosadit protikuřácký zákon. Jste přesvědčen, že je to správná cesta, nebo jen chcete držet krok s Evropou?
Myslím si, že je to správné. A jestli si 15 lidí ve vládě myslí opak, pak kdo jiný než ministr zdravotnictví by si měl myslet, že to správné je?
Takže kdybyste byl ministr obrany, měl byste jiný názor?
No… To je sice dobře vymyšlená otázka, ale není relevantní – já bych totiž nikdy nemohl být ministrem obrany. (smích)
Teď vážně: copak člověk vašeho smýšlení nevidí, že další zásahy státu do takových věcí mohou být škodlivé?
Odpovím otázkou: kolik si myslíte, že je mezi kuřáky lidí, kteří by si přáli, aby jejich děti začaly kouřit?
Mluvím o patřičnosti dalších zásahů státu do jakýchkoliv oblastí lidského života. Kolik si myslíte, že je lidí, kteří chtějí mít děti, co se zabijí v autě nebo na motorce?
Já vám rozumím. Ale i ten největší liberál přijme, že některé věci se regulovat musí.
A proč zrovna kouření?
Když někdo kouří, je nám to celkem jedno, nikdo jim to zakazovat nebude. Bude jim to zakazovat akorát tam, kde to vadí nekuřákům. To je to samé, jako když nedovolíte nikomu, aby jezdil v protisměru, protože by zabil ty, kteří jezdí správně. Když už někdo kouří, tak ať s tím neotravuje nekuřáky, kterým to vadí.
Nevím o tom, že by ústava této země zakládala právo každého občana vejít do jakýchkoliv veřejných prostor a mít tam zaručený čistý vzduch. Zato máme soukromé provozovatele, kteří si koupí či pronajmou prostory a rozhodnou se, že jejich hospoda bude kuřácká. Napíšou to na dveře, aby lidé věděli, zda tam chtějí jít, nebo ne. Tak proč do toho stát strká pracky?
No tak v tom se asi neshodneme. Míra znásilňování občanů státem je samozřejmě nekonečná debata, posunuje se a v různých kulturách je různá. Říkám: fajn, každý máme jiný názor. Vy si myslíte, že kuřácké restaurace by měly zůstat…
Ne, řekla jsem, že podnikatelé v pohostinství by měli mít svobodu rozhodnout se sami, jestli se v jejich zařízení bude, nebo nebude kouřit. Myslela jsem, že to je typ svobody, kterou pravicová strana podporuje, nikoliv že zásahy státu zvětšuje.
V topce jsou názory také různé, stejně jako v další pravicové straně, ODS. Berme to tak, že racionální argumenty jsou na obou stranách. A tohle naše tažení, které vypadá trochu jako honění lidí klackem do ráje, tak ať vyjde, nebo nevyjde, přispěje trošku k tomu, aby se nekuřácká kultura zvyšovala. A za to se nestydím.
Mladá fronta DNES, 5. 6. 2013, rubrika: Publicistika, str. 7