Gazdík: Spor by měl skončit dohodou
Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
První hosté Událostí, komentářů Petr Gazdík, předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové, potom místopředseda sněmovního zahraničního výboru David Šeich a konečně předseda sociálnědemokratického klubu poslaneckého Jeroným Tejc, dobrý všem, pánové.
Jeroným TEJC, poslanec, předseda poslaneckého klubu /ČSSD/
Dobrý večer.
Petr GAZDÍK, poslanec, předseda poslaneckého klubu strany a hnutí Starostové /TOP 09/
Hezký dobrý večer.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče Šeichu, jestli jste to dobře sledoval, tak Miloši Zemanovi dnes stačila v podstatě jedna věta, aby zařídil, že se do sebe pustili celkem nevybíravými slovy premiér Petr Nečas a ministr zahraničí Karel Schwarzenberg. To docela vypadá, že má vládu, myslím tím Miloš Zeman, dost pod palcem.
David ŠEICH, poslanec, místopředseda sněmovního zahraničního výboru /ODS/
Já si myslím, že ten spor je, skutečně bych potvrdil to, že je to spor dětinský. Oba pánové by si měli uvědomit, že skutečně už nejsou protikandidáty v přímé prezidentské volbě, ale že jsou prezidentem republiky a ministrem zahraničí stejné země, to znamená České republiky, takže to by si měli uvědomit a nevtahovat do toho sporu ještě premiéra, který skutečně nemá ...
Martin VESELOVSKÝ
A není to tak, že on se nechal vtáhnout?
David ŠEICH
Já si myslím, že to, že byl vtažen do toho sporu, prostě nemá žádný smysl. Ten postup je zcela jasný. Ministerstvo zahraničí navrhuje kandidáta na velvyslance, vláda ho schvaluje, prezident jmenuje s kontrasignací premiéra. Ten postup je zcela jasný. Já si myslím, že nemáme prezidentský systém v této chvíli v České republice, čili prezident republiky nenavrhuje velvyslance, ale každý rozumný ministr zahraničí a každý rozumný prezident si spolu jsou schopni sednout a domluvit se na tom, kdo je pro ně klíčový, koho skutečně, na kom trvají.
Martin VESELOVSKÝ
Jsem rád, že to, pane poslanče, říkáte, protože podle toho, jak to teď vypadá, tak vypadá, že nemáme rozumného prezidenta, nemáme rozumného ministra zahraničí, podle toho co říkáte.
David ŠEICH
Já myslím, že ty silácká slova ještě přijdou a že prostě přijde ta doba, kdy v brzké době budou nuceni si sednout a říci si, to jsou pro mě jména, na kterých já trvám.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, minulý týden, tuším v pondělí, spolu tito dva pánové seděli a nejenom že se veřejnost nedozvěděla nic o tom, co dojednali, ale evidentně nic moc nedojednali, protože dnes ta jedna věta stačila, aby Petr Nečas a Karel Schwarzenberg byli v sobě.
David ŠEICH
Protože ta reakce pana ministra zahraničí byla velmi, velmi silná. Pan premiér do toho byl vtažen jako třetí osoba, která se do toho sporu celou dobu nepletla a ve chvíli, kdy byla do toho zapletená, tak pan ministr zahraničí reagoval takovým způsobem, že jaksi vyhrožoval opuštěním té vládní koalice. Ta reakce na výrok, který premiér nevyřkl, ale vyřkl ho někdo třetí, byla tak neadekvátní, že samozřejmě premiér v tu chvíli musel reagovat.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče Gazdíku, podle toho, co říká pan poslanec Šeich, tak to vypadá, že tím, kdo neadekvátně reagoval, byl předseda TOP 09, tedy vašeho koaličního partnera, Karel Schwarzenberg. Myslíte si to také?
Petr GAZDÍK
Rozhodně si to nemyslím. Myslím si, že zahraniční politika má být konsensuální a špinavé prádlo se má prát doma. Nepovažuju rozhodně za šťastné, že spory o velvyslance se dokonce přenesly na úroveň jiného státu. To považuji za mimořádně nešťastné a narušující českou zahraniční politiku. A to udělal dnes pan prezident. Já jsem rád, že se pan premiér jasně vyjádřil, protože ústava zcela jasně říká, že pověřuje velvyslance prezident, je to článek 63 ústavy a kontrasignuje to premiér, nicméně na to, aby zahraniční politika ...
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, pane poslanče, vy jste, vy jste citoval pana premiéra Nečase, já čtu z jeho tiskové zprávy, kde říká: "Spor je dětinský a poškozující naší zemi. Silácké hrozby ministra Schwarzenberga považuji za trapné."
Petr GAZDÍK
Tady je zásadní otázka. Za zahraniční politiku zodpovídá z hlediska kompetenčního zákona vláda a z hlediska kompetenčního zákona konkrétně ministerstvo zahraničí. Prezident je ten, kdo pověřuje velvyslance. A tady musí dojít ke konsensu mezi vládou a prezident. A samozřejmě pro pana ministra zahraničí je zásadní, jestli pan premiér a vláda stojí za ním, anebo nestojí za ním. To, co naznačil pan prezident ...
Martin VESELOVSKÝ
Ne, pane poslanče, abychom si, abychom si dobře rozuměli, já tomu úplně rozumím, já se teď ptám spíš na možná lidský rozměr věci, vám prostě nevadí, že předsedu vaší koaliční strany TOP 09 pan premiér nazývá trapným a dětinským?
Petr GAZDÍK
Já bych teď rozhodně netříštil, netříštil a ty vášně nezvyšoval. Já myslím, že ten spor se má řešit, a všichni ti tři důstojný pánové jej mají řešit u jednacího stolu, ne přes média. A já bych k tomu nerad přispíval.
Martin VESELOVSKÝ
To je príma, ale dobře, tak já vás nenutím k tomu, abyste přispíval k nějakému jitření vášní, na druhou stranu se na vás dívají i vaši voliči, vy jste členem, členem strany, která je ve vládní koalici a ve vládní koalici to chodí tak, že něco řekne prezident a předseda vlády neví nic jiného, než že řekne o Karlu Schwarzenbergovi to, co jsme tady citovali. Co to podle vašeho názoru vypovídá o, řekněme, konzistenci vládní koalice?
Petr GAZDÍK
Já si na tom vyjádření pana premiéra především vážím toho, že se pana ministra zahraničí zastal, že zcela jasně řekne, řekl, že proti svému ministru zahraničí nepůjde. A to je v tom vyjádření to nejdůležitější.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče Tejci, o co podle vašeho názoru jde prezidentu Miloši Zemanovi? Jde mu o to, aby směřoval někam, kde bude pozice prezidenta posílena v ústavním systému k něčemu, co se dá nazvat poloprezidentským systémem?
Jeroným TEJC
Tak to je asi otázka spíše na Miloše Zemana. Já se mohu pouze domnívat, ale nepochybně Miloš Zeman jako ...
Martin VESELOVSKÝ
Tak dobře, co se domníváte?
Jeroným TEJC
... první přímo zvolený prezident se logicky snaží o vyjasnění kompetencí a možná do značné míry se snaží nově vykolíkovat to hřiště, které už bylo vykolíkováno v minulosti. Já si vůbec nemyslím, že Miloš Zeman nemá pravdu, když říká, že on je ten, který z ústavy pověřuje velvyslance a tedy on navrhuje a rozhoduje, následně musí mít k tomu samozřejmě souhlas premiéra, případně tedy pověřeného člena.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, jenom abychom si to ujasnili, vy říkáte, že z ústavy vyplývá, že Miloš Zeman navrhuje a pak pověřuje?
Jeroným TEJC
Ne, já myslím, že pověření je jasné, souhlas premiéra, který je k tomu vyžadováno, je taky jasný a o žádném návrhu ústava nehovoří. To za prvé. Za druhé, ta, institut toho pověření je ve stejném článku a ve stejném režimu jako amnestie. Já si pamatuju, když jsme před několika měsíci diskutovali konkrétně s kolegy z ODS a TOP 09, zejména s panem předsedou Gazdíkem, který tehdy říkal, že ani nic jiného nezbylo premiéru Nečasovi, než v této souvislosti akt prezidenta podepsat. A tady je úplně obdobná situace, byť možná trošku s jinou ústavní zvyklostí, kdy úplně podle stejného článku by měl podle tedy názoru TOP 09 pan premiér podepsat to, co nakonec navrhne pan prezident.
Martin VESELOVSKÝ
Tedy například paní Livii Klausovou coby velvyslankyni na Slovensku.
Jeroným TEJC
Přesně tak. Já bych na tomto názoru úplně netrval, já si myslím, že musí být souhlas obou dvou stran, nicméně rozhodně si nemyslím, že návrh pana prezidenta musí být podmíněn návrhem ministra zahraničí.
Martin VESELOVSKÝ
Váš názor, pane poslanče Gazdíku?
Petr GAZDÍK
Já s tím zásadně nesouhlasím. Myslím si, že amnestie je akt prezidenta republiky, který kontrasignuje předseda vlády. Jmenování velvyslanců není akt jenom prezidenta republiky, má do toho, za zahraniční politiku zodpovídá zcela jednoznačně vláda, také je to akt, na kterém se značným způsobem podílí ta země, do které je velvyslanec vysílán. Toto všechno je něco úplně jiného než amnestie. A hlavně, zahraniční politika má být konzistentní, má být jedna. Ten velvyslanec, který do té dané země jde, není velvyslanec jenom prezidenta, jenom ministra zahraničí, jenom vlády, on je velvyslanec celé České republiky, a proto tyto spory by měly probíhat u jednacího stolu a neměly by es přenášet přes média a neměly by se hlavně prát v zahraničí.
Martin VESELOVSKÝ
A mimochodem, co je tak zásadního na, řekněme, názoru nebo nominace Miloše Zemana, tedy nominaci Livie Klausové na post v Bratislavě?
Petr GAZDÍK
Já bych se nerad vyjadřoval k personálním otázkám, to mně skutečně jako předsedovi poslaneckého klubu nepřísluší. Nicméně z hlediska zahraniční politiky, která má být konzistentní, jak jsem říkal, je to jedna z největších hodnot, které, která Česká republika do zahraniční přenáší, a pokud je nekonzistentní, tak tuto hodnotu ztrácíme, tak je problém třeba v tom, že pana Plíška, dnes generálního sekretáře a kariérního diplomata, který byl již, již jaksi bývalým prezidentem Václavem Klausem představen na jeho poslední návštěvě v Bratislavě jako budoucí velvyslanec a teď paní Klausová je, se říká slovenské straně nebo řekl to náš současný prezident Miloš Zeman na zahraniční návštěvě na Slovensku, že by to mohla být paní Klausová, tak to je typický příklad nekonzistentní zahraniční politiky.
Martin VESELOVSKÝ
Je to tak, pane poslanče Šeichu, že teď v podstatě Česká republika prostě předvádí nekonzistentní zahraniční politiku?
David ŠEICH
Tak Česká republika určitě vypadá směšně v této chvíli. Já si myslím, že právě to všichni rozumní lidé se asi shodnou na tom, že je to velmi nešťastné a že prostě ...
Martin VESELOVSKÝ
Vy už jste podruhé použil ten termín rozumní lidé a stále ještě mluvíte pořád o předsedovi vlády, prezidentovi země a ministrovi zahraničí.
David ŠEICH
Tak předseda vlády právě řekl, že ti tři rozumní lidé, předseda vlády, předseda, prezident republiky a ministr zahraničí by se měli dohodnout a že on bere jako automatické, že ti tři lidé musí dojít ke konsensu. Mě to mrzí, že se to děje, je to velmi nešťastné, že se to děje už nějakou dobu přes stránky novin a přes média, je o to nešťastnější. Česká republika samozřejmě v tu chvíli vypadá jako nějaká banánová republika, vypadá velmi směšně a já pořád věřím na zdravý rozum a že v nějakou chvíli prostě není jiná možnost. Ona totiž jiná možnost právě na tohle není, protože ten skutečně ten stav je takový, že ministerstvo zahraničí navrhuje, skutečně to je tak, ministerstvo zahraničí navrhuje velvyslance, vláda je schvaluje a prezident je jmenuje.
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, a co to popisujete? Vy, pane poslanče, popisujete, řekněme, něco, co vyplývá přímo z ústavy nebo něco, co je dáno prostě tradicí České republiky?
David ŠEICH
Je to dáno kompetenčním zákonem a ústavou. Z kompetenčního zákona a z ústavy vyplývá, že ministerstvo zahraničí navrhuje, vláda schvaluje a prezident jmenuje. Čili nikdo ...
Martin VESELOVSKÝ
To znamená, že nesouhlasíte s panem poslancem Tejcem, který říká, že prostě ve chvíli, kdy tam padne nějaký návrh ze strany prezidenta, tak že by v podstatě měl ...
David ŠEICH
Prezident nikoho nenavrhuje, to nesouhlasím skutečně.
Jeroným TEJC
Nicméně, nicméně aby bylo jasno, prezident sice možná nenavrhuje, ale nemusí pověřit ten, toho, koho navrhne ministr zahraničí. Tak to prostě je. Je to zcela jasné. Ta základní kompetence ústavní ...
David ŠEICH
Ale ministerstvo zahraničí navrhuje.
Jeroným TEJC
Ta základní kompetence ... promiňte, ministr zahraničí může navrhovat, koho chce a prezident nemusí nikoho z těch návrhů přijmout. A pokud bude tam jiné jméno, tak z ústavy vyplývá jasně jediná kompetence pověření a souhlas předsedy vlády, případně tedy ministra zahraničí, pokud ho k tomu předseda vlády pověří. V tohle je to, myslím, poměrně jasné. Je tady určitě nějaká ústavní zvyklost, museli bychom se bavit o tom, zda by měl šanci spíše prezident nebo spíše vláda v případě, že by došlo ke kompetenčnímu sporu u Ústavního soudu, ale to, co je podstatné, je, že v tuto chvíli, pokud se ministr zahraničí chová dětinsky, chová se trapně, tak jak nám řekl pan premiér, pak by ho měl pan premiér odvolat a nebát se své odpovědnosti. V tuto chvíli ten první, kdo začal eskalovat celý konflikt, byl podle mého názoru pan ministr zahraničí. Ten začal jako první říkat, že vetuje jména a začal to říkat do médií, což je skutečně nešťastné, takže já se docela nedivím panu prezidentovi, že se nakonec obrací na premiéra České republiky, aby zkusil s ním třeba dohodnout ten další postup.
Martin VESELOVSKÝ
Pane poslanče Gazdíku, vypadá to, že opět jako kdyby za to mohl Karel Schwarzenberg, za celou tu krizi kolem jmenování velvyslanců.
Petr GAZDÍK
Já s tím zásadně nesouhlasím. Karel Schwarzenberg rozhodně za tu krizi nemůže. Já jsem před chvilkou říkal zcela jasný případ ohledně velvyslance na Slovensku, jak k tomu došlo a byl to prezident republiky, který na Slovensku oznámil, že velvyslancem na Slovensku by se měla stát paní Klausová. A teď to nehodlám hodnotit nějak personálně. To svědčí o nekonzistentní zahraniční politice a za zahraniční politiku skutečně odpovídá vláda a prezident pověřuje. Bohužel ústavodárce nepředpokládáme, že se dostaneme do této situace.
Martin VESELOVSKÝ
Dobře, pane poslanče Gazdíku, víte, co mě zajímá? Zajímá mě ještě jedna věc. Mělo by to celé skončit nějakým, mělo by to celé skončit nějakým, nějakým kompromisem, nějakým obchodem, a teď to není pejorativní ten termín obchod, anebo by to prostě mělo skončit tak, že nakonec prezident prostě sklapne patky a bude akceptovat toho člověka, kterého ministr zahraničí navrhne vládě a vláda se na něm shodne a pošle ho dál?
Petr GAZDÍK
Mělo by to skončit dohodou. A ta dohoda by se neměla tvořit v médiích a tím méně by se ta dohoda měla tvořit při státních návštěvách v zahraničí. Ta dohoda by měla být taková, aby česká zahraniční politika jako velmi důležitá hodnota, kterou Česká republika prezentuje v zahraničí, byla konzistentní a jasná. A tu konzistentní zahraniční politiku nemohou, nemohou dělat lidé, kteří spolu vzájemně nemají konsenzus a kteří se staví proti sobě.
Martin VESELOVSKÝ
O tom, jak toto dopadne, o tom bychom tady mohli jen spekulovat, ale dneska na té státní návštěvě prezidenta Miloše Zemana v Rakousku se udála ještě jedna věc. V rozhovoru před tou tiskovou konferencí dostal i otázku, zda si ještě stojí za svým názorem z roku 2002, kdy říkal, že se řada sudetských Němců dopustila zrady. Miloš Zeman dnes odpověděl: "Když byl někdo občanem nějaké země, ale kolaboroval s jiným státem, který jeho zemi okupoval, je vyhoštění mírnější než například trest smrti." Ta slova minimálně v Rakousku vzbudila značnou pozornost, je na nich něco špatného, pane poslanče Šeichu?
David ŠEICH
Tak já si myslím, že je to potřeba, je to třeba jako posuzovat v kontextu celého toho rozhovoru. Já si myslím, Miloš Zeman se nikdy netajil svými jako velmi silným postojem k zachování Benešových dekretů. Já bych nechtěl tu jednu konkrétní větu vytrženou z dlouhého rozhovoru vytrhovat z nějakého kontextu. Já si myslím, že ta podstata té věci je, říkám, já nechci komentovat tu jednu větu prezidenta republiky.
Martin VESELOVSKÝ
Proč ne?
David ŠEICH
Ale možná bych se vrátil k tomu podstatnému, k tomu tématu, kterému, doufám, že ještě ho dokončíme.
Martin VESELOVSKÝ
Počkejte, pane poslanče, proč ne? Ta věta, jestliže jste ten rozhovor četl či slyšel, tak stojí do značné míry sama o sobě.
David ŠEICH
Tak je jasné, že v Rakousku svémoc se budí, je jasné, že ...
Martin VESELOVSKÝ
Je na ní něco špatného? Tak stála otázka.
David ŠEICH
... Miloš Zeman se zpravidla vyjadřoval velmi otevřeně, a to i v otázkách zahraniční politiky a v otázkách zahraniční politiky je často dobré se vyjadřovat více diplomaticky. Na druhou stranu prostě to je jedna věta, z mého pohledu nedělá kontext zahraniční politiky České republiky a dokonce nedělá kontext i toho názoru Miloše Zemana. Je to prostě jedna věta v rozhovoru, kterou bych rozhodně nepřeceňoval.
Martin VESELOVSKÝ
Já se omlouvám, já tomu úplně příliš nerozumím a ptal jsem se, jestli je na ní něco špatného, na tom srovnání trestu smrti a vyhoštění či vyhnání.
David ŠEICH
Ta věta je expresivní, je to přirovnání, je to bonmot, je to svým způsobem provokace, je to provokativní věta, nepochybně v diplomacii více provokativní je každé jinde, ale je to prostě věta jenom jedna vytržená z kontextu celého rozhovoru, čili já si myslím, že podle té věty bych určitě nic neposuzoval.
Martin VESELOVSKÝ
Je to takto bagatelní, pane poslanče Tejci?
Jeroným TEJC
Já si také nemyslím, že by to mělo nějaký zásadní dopad na naše vztahy s Rakouskem nebo Německem. Prostě je to určitý kontext. Já bych hovořil také o kontextu doby, kdy docházelo k tomu odsunu. A řada lidí určitě v té době musela vnímat občany Československa z roku 37, 38 jako zrádce toho státního útvaru. Na druhé straně už nezměníme to, co se stalo, byl to výsledek Postupimských dohod a těžko předvídat, co by se stalo, kdyby například k tomu odsunu nedošlo a k jakým jiným například násilnostem by mohlo docházet, takže já si myslím, že skutečně ten výrok určitě nepatří k těm nejdiplomatičtějším, na druhé straně, to jsme si už u Miloše Zemana zvykli, a v tomto smyslu si nemyslím, že nějak výrazně se vychyluje ze série výroků.
Martin VESELOVSKÝ
Pane Gazdíku ...
David ŠEICH
Ještě bych ...
Martin VESELOVSKÝ
Pardon, pane poslanče, pane Gazdíku, ještě vaše reakce, prosím. Ten výrok je prostě v intencích výroků prezidenta České republiky?
Petr GAZDÍK
Ta věta podle mého názoru rozděluje a já bych si strašně přál, abychom měli prezidenta, který spojuje. Spojuje uvnitř a hlavně spojuje navenek v zahraničí, a tato věta bohužel rozděluje.
Martin VESELOVSKÝ
Pánové, všem díky za komentáře, hezký večer, na shledanou.
Jeroným TEJC
Díky, na shledanou.
David ŠEICH
Hezký večer.
Petr GAZDÍK
Hezký večer.
ČT 24, 23. 4. 2013, pořad: Události, komentáře