Gazdík: Současné skandály otřásly důvěrou ve všechny politiky

Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem

11. 6. 2011

Na Frekvenci 1 právě teď začíná Pressklub a našim dnešním hostem je předseda poslaneckého klubu TOP 09 a předseda hnutí Starostové a nezávislý Mgr. Petr Gazdík. Dobrý den.

Dobrý den vám, i posluchačům.

Podíval jste se na mě velmi káravě. Řekl jsem to správně? To všechno?

Takřka jo. Poslanecký klub se jmenuje TOP 09 a Starostové a má půvabnou zkratku TOPSTAR.

Dobře. Tak řekl bych staronový předseda, protože vy jste byl zvolen docela nedávno, takže velká gratulace. Co vlastně takový předseda klubu politické strany, abychom měli povědomost, co vlastně za pravomoce?

Tak kromě toho, že mám přednostní právo vystoupit kdykoliv při jedná poslanecké sněmovny, že smím vzít pauzu na jednání klubu, že mám právo vystupovat za celý klub, na klub, jaksi na poslanecké sněmovně. Tak kromě toho samozřejmě, to jsou ty práva. Horší jsou ty povinnosti. Povinností je jednat za klub, vyjednávat jak s koalicí, tak s opozicí, řešit procesní otázky, připravovat společně s poslanci to, jak klub bude hlasovat pro jednotlivé zákony, případně jednat s ostatními frakcemi poslanecké sněmovny. Je toho celkem hodně, zabírá to denně tak, tak 12 až 15 hodin. Jak kdy.

Tak vy jste takový pracovitý. No a co pane Gazdíku teď říkáte na nejnovější vývoj uvnitř koalice, protože my občané, kteří to sledujeme v médiích, nestačíme zírat, co všechno se děje a co se bude dít. Teď máte jakousi, jakýsi nůž na krku od vašeho koaličního partnera od VV do konce června. Co vlastně se musí stát do konce června, abychom tomu rozuměli, aby udržela koalice svůj vliv?

Jednak ten nůž máme na krku už x-té, takže my už v podstatě žijeme jako koaliční partneři s nožem na krku, my už si na to začínáme pomalu, ale jistě zvykat. To je jedna věc. Druhá věc, vaše otázky jsou velmi rozumné a myslím, že tak se musí ptát každý občan. Já se na tomto místě musím omluvit, že on tomu nerozumí, protože já jsem přeborník, odborník i na ta vyjednávání jako jejich součástí, ale bohužel taktéž tomu taktéž příliš nerozumím.

Vy jste odborník na to omlouvání. Já jsem postřehl to. Jste se omlouval za pana Bártu docela nedávno. Jsem někde četl v médiích. Jste se omluvil prej, pana Bártu.

Považuji za slušnost, pakli že /nesrozumitelné/ si děláme něco, co, co. V případě, že vy jako redaktoři nebo novináři se ptáte na něco, čemu nerozumím, tak řeknu, promiňte, nerozumím tomu.

Dobře. Tak počkejte. Pojďme tedy říct, vy jste permanentně tedy v jakýmsi napětí celé koalice. Říkáte už dva měsíce. No ale teď konkrétně. Co vlastně se musí stát do konce června, abychom neměli vládu vůbec v České republice, aby občané, abychom měli klid na duši.

Musíme uzavřít dodatek koaliční smlouvy. To je to, čemu rozumím.

Co to je?

To, co to je, tomu už nerozumím. Včera na těch jednání byl první reální výsledek k tomu, že Věci veřejné mají přijít s tím, co ten dodatek koaliční smlouvy má obsahovat. To je první věcný výsledek toho, kdy z nich vyrazíme to, co vlastně chtějí. Zatím pořád jenom opakovali, že chtějí důsledné zastoupení ve vládě, což je pochopitelné, chtějí mít čtyři ministerstva podle koaliční smlouvy, co taktéž chápu. Nicméně jedno ministerstvo loni opustili sami, protože tam vznikl nějaký spor mezi Radkem Johnem a panem premiérem. Tomu už méně rozumím a opakuji, že chtějí Radka Johna zpátky na ministerstvo vnitra, čemuž už vůbec nerozumím, protože Radek John byl odvolán. Pan premiér dal jeho demisi. Pak vlastně oni ho chtěli zpátky, pak se dohodlo, že teda bude místopředsedou vlády pověřeným bojem proti korupci, pak s tou funkcí odstoupil, pak řekl, že už ve vládě nechce být a teď  chce být znovu ministrem vnitra. Tomu nerozumím a za to se omlouvám, protože já tomu nerozumím, tak tomu asi nerozumí ani občané.

Tak. No a teď si položme tedy jaksi ruku na srdce , pane Gazdíku. Na úplném začátku, když se začínaly všechny větrat všechny ty skandály současné koalice, byla to právě vaše TOP 09, pakli že mě paměť neklame, případně mě opravte, která říkala, ministr Vondra kvůli kauze ProMo by měl opustit vládu. Takže mám pocit, že jste to teď jaksi rozvířili, vaše strana, ten koloběh těch skandálů. No ale teď už o panu Vondrovi nemluvíte a říkáte, že by ve vládě měl zůstat, tak já teď tomu úplně nerozumím.

No tak moment pane redaktore. Já jsem nikdy neřekl, že by pan Vondra ve vládě měl zůstat. To se omlouvám, jestli jsem byl někde špatně pochopen, ale nikdy jsem nic takového z huby nevypustil. Já jsem pana Vondru vyzval, vyzval k odstoupení z vlády.

A to platí?

Samozřejmě, že to platí. Tehdy, ODS, byla z toho celkem jedná koaliční půtka.

Takže v tom jste vlastně s Věcmi veřejnými zajedno?

Ano, samozřejmě, ale nám, tehdy my jsme s tím začali mnohem dříve než Věci veřejné. Věci veřejné s tím začaly až po vlastních skandálech, což nezní úplně věrohodně tím, že vlastní skandály chtějí zakrýt něčím jiným. My jsme s tím začaly bez vlastních skandálů, chvála Pánu Bohu. Takže my jsme vyzvali pana Vondru k odstoupení. ODS nám řekla, že se do toho nemáme plést, že to je jejich věcí, za to přebírá plnou zodpovědnost. Pan premiér dostal rezignaci pana Vondru. Má ji v šuplíku. /nesrozumitelné/ to byl výsledek toho procesu a je teď na panu premiérovi, co s ním udělá. Je to jeho politická zodpovědnost před občany a mně připadá teď strašně hloupé, pokud do této bramboračky, která z toho vznikla s Věcmi veřejnými, s těmi věcmi, kterými nerozumíme a tak dál, ještě my by jsme startovali a znovu a na něco tlačili. To není úplně korektní a fér. Trváme na tom, bude-li příští týden schůze ke kauze ProMoPro. My dodržíme svůj slib, té schůze se nebudeme účastnit, protože ODS  na sebe převzala zodpovědnost a je věcí ODS, jaksi jak, jak se s panem ministrem, ministrem naloží, je to její odpovědností před voliči.

No a co je podle vás větší problém? To, že ministr vlády, v tomto případě ministr obrany vlastně zodpovídá za tak obrovský únik státních peněz a nebo to, že nějaký, prostě pan podnikatel,  z kterého se stal politik, svoje peníze půjčuje /nesrozumitelné/ svým straníkům. Co vidíte, vy, lidsky jako větší problém? Jako občan?

Já vidím obojí jako problém. Co je větší problém. Asi větší problém je to, když jaksi unikají veřejné peníze. To je odpovědností primární, primární politickou odpovědností politika hospodařit s veřejnými penězi. Na druhé straně, předávat si obálky, o niž jedna strana tvrdí, že je to úplatek, druhá, že je to půjčka, nepovažuji též za šťastné a minimálně nevhodné. Já chvála Pánu Bohu, nic takového v naší straně nefunguje.

Tady na Frekvenci 1 v tomto pořadu premiér Nečas docela nedávno ministra Bártu, bývalého ministra Bártu dokonce pochválil, že byl dobrým ministrem a že ten resort jaksi udržel v dobrém, v dobrých mantinelech. Proboha, není to to nejdůležitější? Ptám se já jako občan.

Samozřejmě že je důležité, že ministr má dělat poctivě svoji práci. Já si Vítka Bártu, za tu práci, kterou odváděl na ministerstvu dopravy, taktéž vážím. Tady souhlasím s panem premiérem. Vít Bárta určitě ministerstvo dopravy posouval dobrým směrem. Na druhou stranu tady ty.

Na druhou stranu, chcete říct, že, že když budu páchat, když budu skvělým poslancem, budu si plnit svoje povinnosti prostě naprosto skvěle a budu někde jinde páchat nějaké trestné činy, že je to v pořádku? Já myslím, že ne.

Není to v pořádku, ale nevadí mi to tolik, jako když byste kradl nějaké společné peníze, třeba jako poslanec. Já v tady tom momentě s vámi souhlasím. Nicméně ani jedno, ani kradení společných peněz, ani předávání různých obálek nepovažuji za šťastné.

To já taky ne, ale jenom tak jako pro tu debatu. Dobře. Hostem Pressklubu na Frekvenci 1 je poslanec Petr Gazdík a předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové.

Posloucháte Pressklub, dnes s Petrem Gazdíkem, poslancem. Pane Gazdíku, vidíte jako problém ten okamžik, že my, občané, kteří sledujeme tak trošku politické dění, si už dnes nad tím vším, vlastně už vás to ani nemrzí, už se tomu jenom smějeme, ale ono to má takový druhý efekt, že vy, politici, /nesrozumitelné/ všichni, jaksi u nás klesáte v ceně. Vidíte to jako problém, teď na této scéně a teď klidně říkejte, že vás se žádný skandál netýká, ale /nesrozumitelné/ my obyčejní lidé, když sedíme večer v restaurantu, tak mi to tak úplně nepitváme, kdo je zloděj a kdo není a říkáme si, co to tam máme za lidi.

Pane redaktore, já do toho restaurantu chodím taktéž, do naší hospody v obci a já ty věci naprosto stejně cítím jako vy. Říkat, že nás se skandály netýkají, může být sice pravdou, ale běžný občan, který žije ve svých starostech, ve své rodině, ve své práci, určitě nemá příliš čas pitvat, jestli ten politik je, má momentálně ten skandál, ten jiný skandál. Tady to skutečně dopadá na nás jako na politiky, na všechny, dokonce si myslím, že i na opozici a já jsem to kdysi nazval takovou morální kocovinou a považuju to za stejně důležité, jako jsou třeba ekonomické reformy, s tou kocovinou skoncovat. Není možné, kdyby se nám podařilo vytvořit supr zákony a začala nám s tímhle fungovat ekonomika a zrušili jsme strukturální deficit státního rozpočtu a kéž by to tak bylo. Ale kdyby v tomto stavu občané naprosto nedůvěřovali svým politikům, kdyby nežili v zemi, s kterou jsou sami spokojeni, kdyby na ni nebyli hrdi, kdyby trpěli naprostým odporem k politikům a mysleli si o každém, že je grázl, zloděj a každý politik, který tam vleze, tak nemůže nekrást a korumpovat, já nevím co všecko, tak je to špatně. Tak nám to nebude příliš moc platné, takže tady, tady musíme trochu bojovat na obou dvou stranách a proto jsem na začátku říkal to, třeba že těm věcem a problém s Věcmi veřejnými nebo v koalici příliš nerozumím, protože to, co se tady děje při těch vyjednáváních, právě tu morální kocovinu prohlubuje, než jaksi aby likvidovalo. Likvidovat ji může jenom práce, jenom to, že se ty věci budou odhalovat, že se bude zamezovat korupci, že když někdo něco spáchá, tak bude skutečně potrestán, bude zavřený a bude sedět, začne tady fungovat soudní systém a každý občan se dovolá práva. To jsou věci, které zas naopak mohou to posunovat opačným směrem a já věřím, že se to snad pomalu tím opačným směrem bude posunovat tak, že to neupadne do fáze, kdy v té kocovině budem /nesrozumitelné/.

A domníváte se, že nejčastějším řešením v této chvíli jsou opravdu předčasné volby?

Já si nemyslím, že předčasné volby jsou nejčistším, rozhodně ne. Kdyby kvůli každé hádce nebo každé aféře měly vznikat předčasné volby, tak se utábořím /nesrozumitelné/.

Počkejte, často hádky, která ohrožuje budoucnost vlády?

Soud určí, kde se vlády střídají jedna za druhou, stává se to tam zvykem. Vlády přicházejí, vlády odcházejí. Důležité je, jestli tady zůstává ta nějaká elementární důvěra voličů. Jestli jsou ti politici, nejsou už tak zprofanovaní a mezi sebou nemají tak otřesné vztahy, že jsou na některých elementárních, morálních, slušnostních a technických věcech se domluvit. To si myslím, že tady ještě pořád trošku je. Já vím, že to možná někteří lidé vidí jinak, protože ono, ono dívat se každý den, každý den na zprávy a zažívat svoje běžné starosti: naštvanost a třeba nedostatek financí a problémy v práci a pak večer slyše zprávy, že se politici hádají a ten zas má tu aféru a nikdo snad zato nebyl potrestán. To určitě jako toho člověka musí naštvat.

Dobře pane poslanče Gazdíku a co by se tedy muselo stát, aby nakonec to dopadlo těmi předčasnými volbami.

Nesměla by tu být žádná jiná varianta, která by tuto zemi nějak posunovala dál.

A existuje varianta bez Věcí veřejných? Kdyby náhodou ten dodatek v té koaliční smlouvě se neurodil, tak existuje taková varianta?

Já si ho v tuto chvíli příliš nedovedu představit. Určitě naprosto nesouhlasím s tou představou, která kdysi zazněla od Věcí veřejných, že oni by podporovaly menšinovou vládu ODS a TOP 09 a tu by něco hlasovaly s opozicí, tu by něco hlasovali s koalicí. To by bylo v podstatě to samé, co kdysi byla opoziční smlouva. S tím rozdílem, že ta opoziční smlouva by vyhovovala ODS a ČSSD. Tady by tato, tato pseudosmlouva nebo pseudopodpora menšinové vlády vyhovovala pouze Věcem veřejným a to by byl, to už by byl důvod, aby třeba předčasné volby byly. Muselo by tam být naprosto jasné, jasné co konkrétně, které zákony, jakým způsobem budou, budou přijati a věcem veřejné by se musely zavázat, že je takto v této formě přijmou.

To si umíte představit?

To si umím představit. Na druhé straně, nechápu moc rozdíl mezi současným stavem a takovou tou variantou, to už myslím, že pro Věci veřejné samotné je lepší v té vládě být, takže to není, není zas příliš žádný posun.

Co rozumíte, pane Gazdíku, tím pojmem, důstojné zastoupení ve vládě? To je takové, jako všehovnímající.

To je jedna, to je jedno z těch věcí, věcí, co, co právě to slovo důstojné příliš nechápu. Když půjdu po ulici v trenírkách a tričku, tak pro mě to může být důstojný oblek. Pro decentní dámu středního věku to může být poměrně nedůstojné, když mě uvidí. Takže já jsem to tím příliš, nevím, co je nebo není důstojné. Mně je třeba nabídka na místopředsedu vlády pověřeným řízením legislativy vlády, zvláště teď, v době, kdy je to legislativní smršť, jo, zákonům, které projednáváme. Připadá za, jako velmi důstojná. Věci veřejné si myslí něco jiného, takže.

No ale vy, přeci všechny politické strany chcete mít vliv, tak já se vůbec nedivím, že chtějí vnitro a že chtějí já nevím bůh ví co. Ono to, co říkáte, to je taková víceméně pro nás, občany, neuchopitelná věc, co to vlastně je ta, ta legislativní rada, ale asi žádné státní zakázky tam nejsou, víte.

V legislativní radě asi ne, nicméně v legislativní radě je něco mnohem důležitějšího a to je to, v jaké formě ty zákony přijdou do poslanecké sněmovny. Vždyť tady, tady se dlouhodobě kritizuje a mě těší a snažím se tomu zabránit všemi směry a zatím v tomto volebním období, bych řekl, že se to daří. Když existovali různé přílepky k zákonům, které tu ten, či onen lobista, se mu podařilo prolobovat  do zákona. Já jsem pyšný na to, že v tomto volebním období zatím neprošel jediný přílepek a pokud budu předsedou koaličního klubu, tak udělám všechno pro to, aby žádný přílepek neprošel.

Posloucháte Frekvenci 1, Pressklub dnes s poslancem Petrem Gazdíkem. Ono se pane Gazdíku hodně teď namluvilo o tom, že se nějakým způsobem snižují peníze, které mají jít obcím a městům, hlavně městům, tedy že, abych to řekl přesně.

Zatím tady existuje takový návrh, který by měl systém přerozdělování peněz zesystematičtit. Měl by z něho udělat skutečný systém.

Ale v koaličním důsledku to bude míň peněz. Co chudák Praha teď.

Vám připadá, připadá Praha se svým, se svým neuvěřitelným rozpočtem, se svým plýtváním Key investmenty, s tunely Blanka, s Open Card, s neuvěřitelným /nesrozumitelné/ při provozu magistrátu jako chudá obec. Já si myslím, že Praha má dostatek finančních prostředků, jenom je ne vždy správně užívá. Praha, o té, té.

/nesrozumitelné/ Víte, jak se to říká?

Tak tak, o Praze, myslím, že o té to věci by se mělo jednat. Určitě je dobře, že Praha je zároveň hlavním městem a zároveň krajem  a tady ty peníze, které tam jdou jako do kraje a ty peníze, které tam jdou jako do hlavního města jsou, jsou, jsou jaksi, se mnohdy prolínají a není úplně jasné, co Praha vykonává jako kraj a co jako hlavní město. Na druhou stranu, ten hlavní problém je ten, že tady existují tři další největší města: Brno, Ostrava, Plzeň. Dohromady Praha, Brno, Ostrava, Plzeň má pouze 20% obyvatel tohoto státu, ale při tom přerozdělování, v tom takzvaném rozpočtovém určení daní, získává více než polovinu veškerých prostředků a to je ten zásadní problém, že těch 8 milionů zbývajících lidí získával do rozpočtového určení daní jejich obce a města menší polovinu a to je ten zásadní problém. Ten problém vznikl v tom, když existovaly okresy Brno město, Plzeň město, Ostrava Město a když reformou veřejné správy byly zrušeny, tak veškeré prostředky, které ty okresy měly, tak se přesunuly magistráty. To se u všech ostatních okresů nestalo. Například okres Uherské Hradiště měl nějaké prostředky, ale ty prostředky se nepřesunuly do města Uherské Hradiště. Takže ty města deset let neoprávněně politickou, politickou jaksi zbabělostí můžeme tedy schopni, schopni naši volení zástupci říct, zdali ty tři města získávají neoprávněně mnoho. Tak deset let dostávaly neoprávněně mnoho a diskriminovali tím ty další. Zejména další krajská města, protože mně zatím nikdo nebyl schopen odůvodnit, proč na jednoho Plzeňana má Plzeň dostávat dvakrát tolik, co na jednoho Olomoučana nebo Českobudějovičana nebo Liberečana, když ty města plní naprosto stejné samosprávné funkce jako centra svého regionu.

No a na druhou stranu přeci nutno si přiznat, že v Kotěhůlkách prostě nemají Karlův most a Národní divadlo a takové věci, které stojí spousty peněz. Já dávám jenom příklad.

Předně. Národní divadlo nepatří hlavnímu městu Praha., které /nesrozumitelné/ financuje, takže ano, já jsem byl součást ministerské komise ministerstva financí, kdy pro ni Vysoká škola ekonomická dělala analýzu financování obcí a zjišťovalo se, jako jsou rozdíly ve financování obcí. V Kotěhůkách sice nemají metro a nemají tam tolik divadel a kin a natož obchvat a další věci a já uznávám, že financování Prahy je v tomto směru velmi nesystematické, protože Praha podle toho, jaksi momentální politická reprezentace je schopná vylobovat tu 40% na metro, tu 70 % na metro. Tu 30% na obchvat. Tu celou cenu obchvatu, to prostě nemá žádný systém, je to jenom bohužel o politice a my chceme i tady to financování Prahy zesystematičtit. Je to mimo jiné velmi dobré pro dlouhodobé plánování, to co se v hlavním městě bude nebo nebude dělat. Nebude to /nesrozumitelné/ momentální politické situace a snad se tam časem bude i méně krást.

Dobře, pane Gazdíku a co zrovna třeba včera, tuším v České televizi, byla jakási reportáž o tom, kde pan starosta Vodrážka, váš koaliční partner, si dovolím podotknout, nebyl ochoten redaktorovi odpovědět, jak je možné, že v tom key investment, nebo jak se to tam jmenuje, že se tam prošustrovalo tolik peněz. Ptáte tedy vy se třeba i na bázi toho vašeho partnerství. Myslím tím TOPky a ODSky, třeba jak tyto věci fungují, jak to je. Ptal jste se třeba pana Vodrážky?

Pana Vodrážky jsem se zatím neptal, na druhou stranu tady ten problém je pevnou součástí koaliční smlouvy, je tam napsáno jasně, že financování obcí by se mělo pod touto vládou dostat na ten běžný evropský rozdíl mezi nejmenší obcí a hlavním městem, který je zhruba v dvou až dvou a půl násobní. Pan premiér mi osobně podal ruku na to, že ten rozdíl bude maximálně trojnásobný, no a to tento návrh přináší, ten trojnásobný rozdíl. To, že se, to, že se v Praze mnoho peněz patrně prošustrovalo, můžem se tady bavit desítky minut o různých kauzách. Já třeba sám /nesrozumitelné/ se opravdu na to pana Vodrážky zeptám nebo pana Chalupy, jak je možné, že se něco takového děje, protože všechny obce, menší města, dovolím si říci, ty statutární města, dnes nemají příliš prostředků v době po krizi na to, aby ukládali vůbec někam a neinvestovali do evropských fondů a pokud hlavní město Praha má na to, aby ukládala stamiliony do, nebo její jednotlivé městské části, aby ukládali stamilony do Key investmentu a podobných pochybných společností, tak to svědčí jenom o tom, že máme pravdu a že prostě Praha je oprávněně příliš financována, pokud je v nějakém přechodném období budou dvě miliardy korun postupně odebrány a ona samozřejmě má možnost si to kompenzovat, například zvýšením daně z nemovitosti, protože daň z nemovitosti zejména u firem je v Praze se srovnatelnými regiony Evropské unie na neuvěřitelně nízké úrovni.

Dobře. A pane poslanče Gazdíku, cítíte právě v tom, v té akci Key investment jakýsi latentní skandálek?

Cítím v tom velmi latentní skandálek, protože v době, kdy menší obce a města velmi trpí a mnohé z nich musejí, musejí vlivem daňové výtěžnosti odmítat, třeba už připravené projekty, na které získali dotaci z evropských fondů, protože prostě nemají na spolufinancování a protože prostě mnohým nejsou banky schopné půjčit nebo, nebo už by se předlužili a pak jim přijde vytýkací dopis od ministerstva financí, že jejich obec je předlužena, tak v této době je prostě Praha ukládá do pochybných, pochybných společností jako stamiliony, tomu nerozumím.

Co čtete za tím, že pan Vodrážka nechtěl odpovědět redaktorovi České televize?

Tak co za tím čtu, jako člověk, v tom cítím, když se na některé otázky těžce odpovídá, tak je lépe na ně neodpovídat.

Posloucháte Frekvenci, Pressklub. S námi dnes ve studiu Mgr. Petr Gazdík, předseda poslaneckého klubu TOP 09. Pane Gazdíku, nemáte někdy obavu, když to sledujete okolo sebe, to politické dění, že právě 09 nijak jaksi zapomnění, co se týče těch skandálů, že už by něco taky mohlo vyplavat na vás, když to vidíte okolo? Nebojíte se? Jste si stoprocentně jisti, dal by jste ruku do ohně za všechny vaše kolegy? Nikdo si vás nenahrává?

Ne, tady ty praktiky, my jsme konzervativní stranou a tady ty praktiky skutečně, skutečně nepoužíváme a nebudeme používat. Jestli si nás bude nahrávat někdo jiný, neboť jsou to praktiky v jiných stranách, je to samozřejmě možné. Víte, pane redaktor, když spolu půjdem do hospody a po třetím pivu se spolu budem různě bavit, tak já si myslím, že slušný střiháč by z takového rozhovoru by sestříhal určitě nějaký skandál.

Jo.

To se, to se, to se /nesrozumitelné/ minimálně bych někomu urazit z kolegů nebo minimálně bych mohl, mohl říct něco, co je nešetrné, nebo politikovi neodpovídá. I když nekradu, ani se k tomu nechystám. Mám čisté svědomí.

Vy teď narážíte na ten rozhovor paní Kočí, ale tak některé výrazy bychom nepoužívali, ne?

Asi ne, asi, asi bych, o sobě nemůžu tvrdit, že jsem anděl na zemi. Jako taky občas, zvláště po zkušenostech starosty a po zkušenost teď, v té vysoké politice, tak občas člověk řekne i slovo, které asi na veřejnost nepatří, tak nejsem světec, omlouvám se za to a bohužel asi, asi na tajné nahrávky by to nebylo, asi by to nebylo taková hrůza.

Já teď přemýšlím, čím to je, právě že se v TOP 09 zatím nenašla tak nějaká černá ovce. Jestli je to třeba tím, že ta strana je dobře řízena, nebo ta vaše parta celá nebo je opravdu tak, že se tam nenašel nikdo, kdo by dělal kostlivce ve skříni?

Já mohu mluvit jako, nejsem /nesrozumitelné/ TOP 09, jsem předsedou starostů a nezávislých a já za většinu našich starostů můžu dát ruku do ohně, protože to jsou velmi pracovití lidé, kteří denně pracují pro své obce a města a zvláště při té finanční situací obcí a měst jako nějaké skandály nebo takto, si nedovedu ani představit. Co se týká mého poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové, tak to je skutečně neuvěřitelná eskadra 41 lidí. Já když jsem do té funkce šel před rokem, tak jsem měl velký strach. Byli tady poslanecké kluby, kteří měly 6 nebo 10 členů a byli schopni se pohádat do mrtě kosti a rozohnit a rozložit během několika měsíců. Nás je 41 a jsme neuvěřitelně jednotní. Mně to opravdu těší, jsem na ty lidi hrdý, je tam 15 starostů, 11 lékařů, pět vysokoškolských pedagogů a je skutečně velmi jednotná eskadra a myslím, že ostatní předsedové poslaneckých klubů mně mají co závidět. Ten můj poslanecký klub je skutečně skvělý a všem poslancům za to děkuju.

Tak to nezakřikněte. No a pane Gazdíku, vy říkáte, že tedy Starostové mají tolik starosti a práce, jsou pracovití, že nemají čas na žádné lumpárny, přitom my často slyšíme v médiích a teď si teda nalejme čistého vína, protože opravdu se to říká, že nejvíc se krade na komunální úrovni. To jsem mnohokrát četl v různých.

Já jsem se bavil o starostech a nezávislých, to je jedna věc. Druhá věc.

Počkejte, tak starosta je komunální politik.

Aha, určitě, určitě. Samozřejmě ne všichni jsou starostové z různých jiných politických stran, jo, jsou další nezávislý starostové, jo, kterých je několik tisíc. Já nevím, já ze své zkušenosti osmileté starosty neumím říct, jak bych kradl na komunální úrovni.

Ale já vás neobviňuji. Já jsem to říkal, aby jste to nepochybně taky slyšel.

Já to fakt nevím. Pokud máte rozpočet, který zvlášť teď po krizi generuje v tisícistohlavé obci to, že na veškeré investice máte zhruba půl až tři čtvrtě milionu za rok, tak si představte, jak z toho půl až tři čtvrtě milionu, který máte na veškeré investice, něco ukradete, nebo zpronevěříte. To prostě nejde, aby se tohoto zastupitelstvo nevšimlo. Už vůbec to nejde, aby se toho nevšimli občané, občané té obce. Já neříkám, že všichni starostové jsou svatí. V každé skupině lidí se najdou lidé dobří a špatní, ať jsou to starostové, ať je to politická strana, ať jsou to zahrádkáři nebo kdokoli. Na druhou stranu, ten prostor pro, pro korupci na té nejnižší úrovni je skutečně opravdu, opravdu minimální.

Luboš Xaver Veselý

Frekvence 1, 11. 6. 2011, Pořad: Pressklub

Štítky
Osobnosti: Petr Gazdík
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme