Gazdík: Dáme Vítu Bártovi příležitost. Ať se v řádném procesu očistí
Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem
Policie v pátek požádala Poslaneckou sněmovnu o odejmutí imunity Vítu Bártovi (VV) kvůli kauze s obálkami. Budou poslanci TOP 09 a starostů požadovat svolání mimořádné schůze podobně jako v kauze ProMoPro u Alexandra Vondry?
Nebudeme požadovat svolání mimořádné schůze. Budeme ale hlasovat pro jeho vydání. Pan Bárta prohlásil, že je nevinný a že se chce očistit. Ve spravedlivém procesu proto musí prokázat svou nevinnu. Kdyby se tak nestalo kvůli platné poslanecké imunitě, doživotně by čelil nařčením, že něco spáchal. Nemohl by se od tohoto podezření nikdy očistit.
Kdy dojde k setkání imunitního výboru, který by měl jednat o vydání Víta Bárty?
Příští schůze sněmovny je 12. a 13. července, další se odehraje 30. srpna.
Otázka zněla jinak.
Nyní to nevím. Má to své lhůty. Nevím, jestli se to stihne rozhodnout na organizačním výboru, který proběhne před červencovou schůzí. Určitě by k tomu mělo dojít během prázdnin, nejpozději však na zářijové schůzi poslanců.
V březnu jste, krátce před spuštěním kauzy s obálkami, prohlásil, že Vít Bárta pro vás byl ve vysoké politice „velmi milým překvapením“. Myslíte si to i dnes?
Vít Bárta byl pro mě milým překvapením, protože v té době nebyla známá podezření, kterým čelí nyní. Je to velmi schopný manažer. Tehdy jsem měl na mysli fakt, že to bylo lidsky milé překvapení. Jsem schopný jít s Bártou na pivo. Hovořím teď o lidských vztazích a ne politice. Kdyby se zjistilo, že je vrahem a zavřeli ho, budu ho navštěvovat i ve vězení. Nehodnotím, jestli je vinen nebo jestli dělal něco špatně.
A zvednete ruku pro jeho vydání?
Samozřejmě.
Ovlivní kauza Víta Bárty, který je hlavním vyjednavačem VV, nedělní zasedání K9, kde se znovu budete bavit o ukončení vládní krize?
Krizi prodělává koalice a ne vláda, a to díky skandálům našich koaličních partnerů. Nemůžeme ale partnerům nařizovat, koho si mají brát na jednání. Něco podobného jsme zažili s Vondrou, když jsme žádali, aby nechodil na koaliční jednání. ODS nám tehdy vzkázala, že je to jejich věc. Totéž platí i pro VV. Je odpovědností této strany, že Bártu nominovaly jako hlavního vyjednávače.
Mimochodem, s jakým pocitem jste opouštěl poslední koaliční schůzku?
Byl to naprostý zmar. Celkem zbytečně jsme vyjednávali devět hodin, protože naši koaliční partneři přišli nepřipraveni. Po sedmi hodinách VV oznámily, že si potřebují ještě něco ujasnit a že budeme pokračovat v neděli.
Co si chtěly VV rozmyslet?
Nebudu tady komentovat on-line. Jde o pět procent koaličního dodatku. Týká se to praktických věcí jako rozpočtu, hazardu a daňové politiky.
Byly ve zmíněných pěti procentech i personálie?
Nebyly. Bavili jsme se pouze o Radku Šmerdovi. Ale způsob, jakým oznámily výměnu ministra Šmerdy panu premiérovi, považuji za takticky nešťastný.
Jak to Věci veřejné oznámily?
Řekly, že Šmerdu chtějí vyměnit. Premiér se jich zeptal na důvod a oni mu řekli, že na jeho místo chtějí straníka. Petr Nečas se jich následně dotázal, proč chtějí Šmerdu vyměnit, když ho samy navrhly. Premiérovi nepřísluší lustrovat, kdo je, či není členem VV, argumentoval Nečas. Proti tomu vystoupily VV s tím, že chtějí Šmerdu vyměnit, protože není straník. V tomto bludném kruhu jsme se točili půl hodiny.
Kdybyste se v koalici nedokázali na společném vládnutí dohodnout do 30. června, má veřejnost očekávat, že se vypravíte za prezidentem Václavem Klausem na Hrad?
TOP 09 nepatří mezi tvrdohlavé a nepoddajné členy vládní koalice. Případ, který jste v návaznosti na minulou vládní krizi popsal, se odehrál na základě rozhodnutí pana premiéra, který nás přišel požádat, abychom se odebrali na Hrad. My o něco podobného s největší pravděpodobností žádat nebudeme. Pokud to ale nějaký z partnerů bude cítit jako jedinou možnost pro pokračování koalice, půjdeme i na Hrad. Zároveň si však nedovedu představit, že by VV 30. června znovu posunuly své stopadesáté ultimátum.
Lze v současné koalici vůbec smysluplně pracovat?
Mrzí mne, že trpíme koaličními skandály. Platíme za to obrovskou cenou – nedůvěrou veřejnosti. To, že se šmíruje, předávají obálky a nahrává, jsme dosud neznali. Neuvěřitelným způsobem to snižuje politickou kulturu.
To, co popisujete, trvá již několik měsíců. Neuvažoval jste někdy o odchodu z politiky?
Voliči rozdali křesla v parlamentu. Pominu-li komunisty, které nepovažuji za demokratickou stranu, zbývá mimo současnou koalici jen ČSSD. Neshodujeme se s ní programově. Nevím také, s jakou ČSSD bychom mohli mluvit – se Sobotkovou, Haškovou nebo Paroubkovou? Ačkoli to na první pohled není zřejmé, ČSSD je v podobném rozkladu jako VV.
Vylučujete tedy koalici TOP 09 a ČSSD?
To vylučuji. Dovedu si představit dohodu demokratických stran na technickém uspořádání do konání předčasných voleb.
Co si mám představit pod souslovím technické uspořádání?
Že tu bude vláda, která zemi dovede k předčasným volbám.
Myslíte tím, že by v případě odchodu VV z vlády podpořila ČSSD menšinovou vládu ODS a TOP 09?
Do neděle nebudu spekulovat. Nechci ani koaličním partnerům nic vzkazovat. Stále si myslím, že podle toho, jak voliči rozdali karty, je tato koalice nejlepším uspořádáním.
Už půlhodinu debatujeme o smysluplnosti fungování koaličního kabinetu. Lze za současného stavu i něco konkrétně udělat?
Mám dobrý pocit z reformy zdravotnictví, reformy úřadů práce a ze zdanění poslaneckých náhrad. Když jsem viděl strany o šesti poslancích a sedmi názorech, které se během týdne třikrát pohádaly, mám dobrý pocit ze 41 poslanců TOP 09, kteří jsou naprosto jednotní.
Věříte, že prosadíte nové rozpočtové určení daní, jímž se stanovuje, kolik peněz dostanou obce a města?
Ministerstvo financí zveřejnilo návrh, který je z mého pohledu správným řešením, neboť tři největší města (Praha, Brno, Ostrava) zařazuje do systému. Získají tím shodné koeficienty pro výpočet daní. Doposud měla tato města zvláštní koeficienty.
Bude s tím souhlasit ODS, která je ve zmíněných třech městech ve vedení radnic?
ODS se v koaliční smlouvě zavázala, že dostane rozpočtové určení daní na evropský standard. Evropský standard představuje 2,5 násobný rozdíl mezi financováním nejmenších obcí a hlavních měst. V Česku činí tento rozdíl 4,8 násobek. V tomto směru považuji za přijatelný maximálně trojnásobný rozdíl. Hlavní město Praha má navíc dostatek peněz. Dokazují to kauzy jako Key Investments. Neznám jinou obec, která by uložila půl miliardy na pochybný účet pochybné společnosti.
Když jste zmínil kauzu Key Investments, proč celorepubliková TOP 09 nežádala o vysvětlení tohoto případu hlavní protagonisty?
Z mého pohledu je to komunální problém. Pražská TOP 09 k tomu vydala razantní prohlášení. Upřímně si ale nemyslím, že by razantní prohlášení vedení strany změnilo něco na tom, že bylo promrháno 600 milionů korun.
Minimálně jste mohli žádat „grilování“ ministra životního prostředí Tomáše Chalupy, bývalého starosty Prahy 6. Není to stejné jako Vondrovo ProMoPro?
To je věc zastupitelů městských částí Prahy 6, 10 a 13, kterých se případ týká. Oni nesou odpovědnost za financování městské části. Rozdíl oproti kauze ProMoPro je v tom, že to byly peníze státní. Za ty odpovídá politická reprezentace.
V obou případech jde o odpovědnost za vybrané daně. Proč argumentujete formalistickými námitkami rozdílů státních a obecních peněz?
Vy popíráte právo na samosprávu, které vyplývá z ústavy. Zmíněné pražské části si s penězi mohou dělat, co chtějí, a je to odpovědnost jejich zastupitelů a starostů. Přiznávám, že neumím napravit všechny hříchy světa, ani Key Investments.
Získal jste na sjezdu hnutí Starostové a nezávislí, který vás zvolil až v opakované volbě a po doporučení vašeho stranického kolegy Miroslava Kalouska, silný předsednický mandát?
Získal jsem nominaci od jedenácti krajských sněmů, které podle toho volily i delegáty. Dvě krajské organizace se nevyjádřily. Na sněmu mohl kdokoli vystoupit a říci, co si myslí. Cítím proto od starostů velmi silný mandát, což je také jeden z důvodů, proč nemohu z vrcholné politiky hned tak odejít.
ceskapozice.cz, 25. 6. 2011