Feri: Přístup státu k učitelům se musí zlepšit
(editovaný přepis rozhovoru s ambasadorem Vize 2030 pro mladé Dominikem Ferim)
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Jak by mělo v ideálním případě vypadat české školství?
Dominik FERI, radní Teplic /TOP 09/
V této věci je samozřejmě naprosto klíčové financování. Není to něco, co můžeme odkládat. Plat učitelů má vzrůst teď. V naší Vizi 2030 jsme deklarovali, že bychom chtěli, aby učitelé byli jedni z nejlépe placených státních zaměstnanců, aby plat středoškolských učitelů byl víc než plat 28 500 korun. S tím ale souvisí nejenom postavení učitelů ve vztahu k veřejnosti, ale i vztah státu a učitelů. Stát by měl na učitele myslel jinak, než že jim předá medaile a poděkuje za práci, kterou asketicky vykonávají. Stát by na učitele měl myslet třeba formou celoživotního vzdělávání tak, aby měli učitelé po určité době nárok na vzdělávání skrze semináře, mohli kupovat knížky, mohli se vzdělávat. Nežijeme v době, kdy mají informace dogmatický charakter a nemusíte se vzdělávat během výkonu své profese. Informace se proměňují. Učitel je dnes spíše průvodce než někdo, kdo frontálně předkládá informace, které se nezpochybňují.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Je ve společnosti nastavené učitelské povolání tak, že je prestižní?
Dominik FERI, radní Teplic /TOP 09/
Myslím, že bezesporu ano. Potkávám mnoho mladých učitelů, zejména společenských věd, kteří jsou opravdu pyšní na to, že můžou předávat studentům své znalosti a zkušenosti. Jsou to, řečeno hokejovým slangem, opravdu srdcaři. Je ale nutné srovnat podmínky po finanční stránce. Další věc, která je s prestiží spojená, je autorita. Zatímco dříve bylo zcela normální, že když mělo dítě špatný prospěch nebo mělo kázeňský postih, tak za to bylo trestané.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Na druhou stranu si průmysl, firmy, podniky stěžují, že nemají lidi. Nedává argument, že je potřeba vychovávat také lidi v učňovských oborech, smysl?
Dominik FERI, radní Teplic /TOP 09/
Argument je validní, protože firmy teď opravdu potřebují kvalitní pracovní sílu. Deficit bychom měli bezesporu srovnat. Je ale naprosto klíčové uvažovat o tom, co bude do budoucna. Firma, která poptává učně, může investovat do inovací a technologií. Pak najednou místo 10 učňů bude potřebovat jednoho kontrolora, který bude obsluhovat dopravní pás nebo danou technologii. Když se vrátím k roli učitelů, tak učitel by měl být v dnešní době opravdu spíše průvodce. Není to něco, co by znamenalo, že ztrácí na společenské cti. Znamená to ale, že informací, které se na mladé lidi hrnou, je velké množství nejenom ze strany učitelů, ale například i ze strany médií. Pro nás je velmi zásadní právě mediální výchova, aby naši občané byli mediálně gramotní. V tomto se lze opřít o statistiky, například 54 % českých studentů na středních školách má pouze 2,5 hodiny mediální výchovy za rok, což je neuvěřitelně málo. To je statistika, kterou vydala gymnázia. Na učňovských školách je to o poznání horší, 6 % studentů dokonce mediální výchovu nemá vůbec.
Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Když bych parafrázoval slova ministryně školství, tak mediální výchova podle ní není nic, co na školách není zakázáno, ale nepodporováno. Není to podstatnou věcí. Je tohle správný přístup?
Dominik FERI, radní Teplic /TOP 09/
Bezesporu je to neuvěřitelně špatný a zpátečnický přístup. Žijeme v zemi, kde je učitel pořád autorita přijímání informací. V průzkumu z konce minulého roku 60 % mladých lidí sleduje názory učitelů a důvěřuje jim, 70 % důvěřuje názorům rodinného zázemí. Nicméně žijeme v zemi, kde 30 % mladých lidí sleduje dezinformační weby a polovina z nich jim věří. Zároveň žijeme v zemi, kde si skoro 30 % mladých lidí vůbec neověřuje informace. To jsou témata, kterým by se měla ve školách věnovat větší pozornost. Učitel nemá opravdu v dnešní době monopol na vzdělávání. Už jsou jiné platformy, jiné zdroje. Učitelé můžou být zároveň průvodci a mít autoritu, tak jako například mí středoškolští učitelé před dvěma lety, když jsem maturoval. Když se zastavíme u role průvodce jakožto učitel, na Západě to funguje zcela běžně. Tam učitelé nerespektují náš tradiční koncept frontální výuky. Tam studentům říkají: „Můžete říkat své názory. Můžete se ptát, konat, vytvářet a chybovat. Vše je dovoleno.“ To je podle mě naprosto zásadní.
Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 28. 3. 2017