Feri: Přímá volba produkuje i kvalitní kandidáty, například na Slovensku
Premiér Andrej Babiš nedokáže čelit zneužívání prezidentského úřadu, ČSSD jen stále ustupuje a Miloš Zeman využívá situace a chová se neústavně, vysvětluje v Duelu místopředseda ODS Martin Baxa některé z důvodů pro návrh na zrušení přímé volby hlavy státu. Podle poslance TOP 09 Dominika Feriho ale návrat k volbě prezidenta parlamentem není řešení.
„Přímá volba prezidenta vedla pouze k tomu, že prezident má pocit, že porušování Ústavy je dovoleno, neboť získal přes polovinu hlasů voličů, a tedy má jakýsi silný mandát k čemukoli,” napsal nedávno v komentáři pro Forum24 předseda ODS Petr Fiala.
Reagoval tak na dva měsíce trvající spory kolem odvolání ministra kultury Antonína Staňka a jmenování Michala Šmardy (oba ČSSD). Podle řady ústavních expertů je otálení Miloše Zemana neústavní.
Fiala tak rozpoutal debatu o možném návratu k nepřímé volbě hlavy státu, tedy ke stavu před rokem 2013, kdy lidé poprvé zvolili Zemana na Hrad.
„Došlo k rozkolísání ústavního systému. Ten fungoval velmi dobře před zavedením přímé volby prezidenta. My reagujeme na to, že nejen Miloš Zeman, ale jakýkoli jiný prezident může rozkolísat ústavní systém za situace, kdy máme slabého premiéra, jako je Andrej Babiš,“ říká v Duelu poslanec ODS Martin Baxa.
Patová situace z posledních týdnů je podle Baxy i důsledkem toho, že Andrej Babiš nechce na prezidenta podat kompetenční žalobu k Ústavnímu soudu.
„Vidíme, že se (Andrej Babiš) bojí, že neumí reagovat na kroky pana prezidenta. Obětuje politický rozměr premiérského úřadu tlaku prezidenta, kterého potřebuje. Prezident Zeman, který bezpochyby získal ve volbách silný mandát, pak napíná ústavní zvyklosti v době, kdy se sice zavedla přímá volba, ale nezměnily se prezidentské kompetence,“ myslí si Baxa.
Prezident jako kladeč věnců?
Feri ale není přesvědčený, že by návrat k nepřímé volbě něco změnil. „Nejsem nakloněný tomu, abychom udělali krok zpátky kvůli jediné zkušenosti. Není to tak, že by nepřímá volba produkovala dobré kandidáty, kteří se dokážou podřídit slovu premiéra.“ Poukazuje na příklad Slovenska, kde přímá volba vyprodukovala „kvalitní prezidentku“ Zuzanu Čaputovou.
„Síla Ústavy pochází i z toho, že je určitým způsoben neměnná, že se určité nedostatky řeší jejím výkladem. Je otázka, co by Ústavní soud (na kompetenční žalobu) řekl. My řešíme to, jestli by řekl, kdy by tak prezident měl učinit (jmenovat nominovaného ministra), ale lhůtu Ústavní soud stejně říci nemůže,“ dodává Feri.
Řešením by podle něj mohlo být omezení kompetencí prezidenta. „Bavme se o tom, jestli chceme mít prezidenta jako kladeče věnců, jako honosného ceremoniáře, jako je to například v německém kancléřském systému. To si dovedu představit. Ale takovou změnu Ústavy nedokážeme vyřešit za dva roky,“ říká Feri.
Podívejte se na celý rozhovor.
Zdroj: Seznam zprávy, Duel, 16. 7. 2019