Farský: Veřejné zakázky – krok kupředu, který mohl jít dál
Komentář poslance Jana Farského
Poslanecká sněmovna v pátek schválila novelu zákona o veřejných zakázkách. Došlo tak k završení více než roční práce několika odborných týmů.
Poslední týdny jsme s kolegy z TOP 09 a Starostů pracovali na prosazení odhalování vlastnických struktur dodavatelů a subdodavatelů, rejstříku smluv či snížení administrativní zátěže pro zadavatele. Nepodařilo se. Koaliční partneři odmítli navrhované změny a my jsme museli respektovat koaliční dohodu.
Alternativou byl pouze samostatný postup za cenu ztráty podpory celého zákona při závěrečném hlasování. A to by byla největší prohra.
Krátce po konečném hlasování jsem se nemohl ubránit pocitu určitého zklamání, že se nepodařilo prosadit návrh TOP 09, který by přispěl k ještě vyšší transparentnosti a tak k vyšší efektivnosti s nakládání s veřejnými prostředky. Poslední dny plné obstrukcí, únavy a rostoucích emocí tento pocit jen umocnily.
S větším odstupem se mi však výsledná podoba zákona jeví jako významný posun vpřed. V rámci pracovní skupiny, kde jsem zastupoval TOP 09, se mi podařilo prosadit snížení limitů na jeden milion korun, zveřejňovaní smluv uzavřených s vítězným dodavatelem v hodnotě vyšší než 500 000 korun či konečně zrušení nechvalně známých losovaček.
Další práce na zákonu o veřejných zakázkách
Přesto je stále co zlepšovat. Potřebu dalších úprav vidím v zavedení přehledného registru smluv, snížení administrativy při zachování transparentnosti, úplného nekompromisního odhalení vlastnických struktur firem a zúžení výhod exkluzivního postavení sektorářů.
1. Registr smluv
Při závěrečných jednáních nad zákonem bylo v rámci koalice přislíbeno vytvoření registru smluv, ve kterém budou zveřejňovány všechny smlouvy uzavřené veřejnoprávními korporacemi. Nebudou tak utráceny veřejné prostředky bez veřejné kontroly. Tedy nebudou zveřejňovány jen smlouvy uzavřené podle zákona o veřejných zakázkách, ale i smlouvy nájemní a kupní – prostě všechny smlouvy, kde dochází k transferu veřejných prostředků či prodeji státního majetku. Inspirací je http://crdvo.uvo.gov.sk/.
2. Úplné odhalení vlastnických struktur
Současně předložíme opětovně do Sněmovny náš návrh na odhalení vlastnických struktur dodavatelů a subdodavatelů, který jsme předložili ve spolupráci s Nadačním fondem proti korupci. Ještě předtím oslovíme odbornou veřejnost, neziskové organizace ale také Ministerstvo místního rozvoje, tak aby přeložený návrh byl kvalitním prodiskutovaným materiálem. Opírám se přitom o koaliční závazek, podle kterého musíme usilovat o průhlednou vlastnickou struktur osob, které získají veřejnou zakázku, a budu jeho splnění nadále prosazovat.
3. Snížení administrativy zapojením IT
Větší transparentnost nemusí znamenat větší administrativu. IT systémy dokáží mnoho dat generovat z jednoho dokumentu samy bez dalšího zatížení zadavatelů i uchazečů. Jednoduché systémy jsou navíc přehledné a informace ukazují, ne skrývají.
4. Sektoráři
Ze zvláštního postavení sektorových zadavatelů (plyn, elektřina atd.) vyplývá také jejich zvláštní postavení. Soutěžit musí jen nadlimitní zakázky, mohou zadávat svým dceřiným společnostem přímo bez soutěže. Na základě jejich nákladů se ale tvoří např. konečná cena elektřiny. Jejich netransparentnost platíme všichni.
Krok kupředu. Ale lze jít dál
Je dobře, že novela zákona o veřejných zakázkách byla schválena. Je to jednoznačný posun k lepšímu. Od předkladatele, který je zástupcem strany zaštiťující se bojem proti korupci, jsem však čekal více.
Podali jsme ruku na pomoc s transparentností a efektivnějšímu nakládání s veřejnými prostředky. Napoprvé byla odmítnuta. To je právo ministra, který byl garantem celé novely. Za své právo považuji předložit tyto pozměňovací návrhy jako poslaneckou iniciativu a pokusit se pro ně najít podporu.
poslanec
parlamentnilisty.cz, 7. 11. 2011, Rubrika: Politici občanům