Farský: Podporuji zavedení limitů pro předvolební kampaně

ODS chce omezit podnikání ministra Andreje Babiše ve státní správě. TOP 09 bude sbírat podpisy pod petici za nezávislost médií. Širší podporu získává i návrh na finanční limity pro volební kampaně, aby bohaté strany ostatní nepřeválcovaly. Hrozba, která se bez nových pravidel úplně vymkne kontrole. Tak nějak parlamentní strany vnímají politické působení miliardáře a podnikatele Andreje Babiše.

18. 4. 2014

Motivace pro vznik nových zákonů či schvalování dlouho odmítaných regulí se tak najednou zvyšuje. Strany třeba začínají podporovat zavedení limitů pro předvolební kampaně. Návrh, s nímž už léta všichni souhlasí, paradoxně zatím pokaždé ztroskotal. Jenže najednou je v politice miliardář, který za předvolební kampaň pro předčasné volby zaplatil 119 milionů korun. Finanční limity pro něj neexistují a republiku znovu zaplavují jeho billboardy.

„Dostali jsme se do fáze, kdy by limity byly správným krokem. Zvýšila by se důvěra veřejnosti a také by se vytvořily rovnější podmínky pro strany. Nebylo by možné si volební úspěch koupit masivní investicí. Více by musely rozhodovat programy,“ tvrdí předseda ODS Petr Fiala. Právě občanští demokraté v minulosti mezi fandy takových opatření rozhodně nepatřili.

A podobně mluví i hnutí Starostové. „Do přípravy tohoto zákona bych se velmi rád zapojil. Hnutí ANO může být pro strany určitě dobrá motivace, jistý sebezáchovný pud, který ale vede k pozitivnímu výsledku, takže na něm nevidím nic špatného,“ říká Jan Farský, starosta Semil a poslanec za STAN.

Pozitivní naladění stran vnímají také neziskové organizace. „Potřeba norem tu byla i před Babišem, ale strany to příliš nereflektovaly. I když to ze strany partají může být pokrytecké, jsem za to rád, jsou to vesměs systémové změny,“ komentuje nový kurz David Ondráčka z Transparency International.

Jak na Babišovo kuře?

Sami politici však upozorňují, že jen limity nic nevyřeší a je třeba nastavit i pravidla kontroly. To ukázaly třeba prezidentské volby, ve kterých mohli kandidáti utratit před prvním kolem maximálně 40 milionů. Jenže už se nevykazovaly třeba slevy za billboardy, které kandidáti od firem dostali.

Odborníci na politický marketing navíc upozorňují, že ne vždy peníze na voliče platí. Připomínají třeba obří kampaň Jiřího Paroubka v roce 2010. A další příklad z nedávné doby: prezidentská strana SPOZ také oblepila republiku Milošem Zemanem a o jejím debaklu se mluví dodnes.

„Limit nastaví jednotná pravidla, což je správně, ale jinak objem vynaložených prostředků vždy nepomůže. Pokud máte poškozenou značku, ani armáda billboardů stranu nezachrání,“ myslí si politolog z Masarykovy univerzity Otto Eibl.

Dalším problémem je to, jak zajistit, aby strana skutečně do účetnictví započítala všechny položky. Partaje si dodnes stěžují na reklamu s Jaromírem Jágrem na Vodňanské kuře, ve které si v předvolební době „zahrál“ překvapivě i sám předseda ANO Andrej Babiš. „Považuji to za skrytou politickou reklamu, byť se to tvářilo jako reklama na produkt. To lze považovat za klasické obcházení zákona,“ tvrdí dokonce Jiří Dienstbier z koaliční ČSSD. Jenže nikdo zatím pořádně neví, jak takovému obcházení zamezit nebo je trestat.

TOP 09 sice zavedení limitů nepodporuje, ale před eurovolbami bude sbírat podpisy pod petici za nezávislost médií. Petice vyzývá Evropskou komisi, aby omezila vlastnictví médií spojené s politikou. „V tom vidím jednoznačné ohrožení demokracie, Andrej Babiš je pro nás v tomto určitě jednou z inspirací,“ naráží na angažmá Babišova Agrofertu v mediální skupině MAFRA místopředseda partaje Marek Ženíšek.

Pozadu nezůstávají ani občanští demokraté. Chtějí navrhnout zákon, který by omezil Babišovo podnikání ve státní správě. „Otázka je, zda je férové, když se do veřejné zakázky přihlásí i firma, kterou vlastní ministr. Zejména když tendr vypisuje jím ovládaný resort,“ popisuje ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Strana zatím o návrhu jen diskutuje. „Je to reakce na debatu o střetu zájmů,“ dodává.

***

Peníze na kampaň Limity, které v roce 2012 navrhli senátoři:

Prezident 50 milionů Kč mohou podle zákona dát kandidáti na kampaň (ve druhém kole).

Kraj 80 milionů Kč by mohly strany nejvíc dát na kampaň v krajských volbách.

Senát 3 miliony Kč by mohly strany vložit na kampaň za každého kandidáta do senátu.

Radnice - Bez omezení by bylo možné investovat nejvíce do kampaně v komunál. volbách.

Sněmovna 80 milionů Kč by mohly strany maximálně vložit do kampaně ve sněmovních volbách.

Parlament EU 80 milionů Kč by bylo možné investovat nejvíce před volbami do europarlamentu.

Zákony „inspirované“ šéfem ANO Babišem:

Omezit podnikání ministra financí Babiše ve veřejné správě: ODS zvažuje zákon, podle něhož by se firmy člena vlády nemohly hlásit do veřejných tendrů, které vypisuje jím vedený resort.

Zavést finanční zastropování kampaní: o zákonu se mluví již dlouho, všichni jej podporují, ale nikdy neprošel. Podpora se zvyšuje. * Nezávislost médií: TOP 09 začne sbírat podpisy pod petici za nezávislost médií. Babiš vlastní dům, jenž vydává třeba MF DNES.

Michaela Svobodová

Mladá fronta DNES, 18. 4. 2014, rubrika: Z domova, str. 3

Štítky
Osobnosti: Jan Farský
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme