Drábek k úřadům práce: Někteří šéfové nepracovali dobře
Rozhovor s ministrem práce a sociálních věcí Jaromírem Drábkem
Desítky tisíc lidí dostaly v lednu sociální dávky nečekaně později než v předchozím roce, zaměstnanci úřadů práce jim přitom často nedokázali podat přesnější informace o novoročních změnách.
Reportéři různých médií z náhodně vybraných úřadů práce během ledna hlásili, že úředníci mají problémy s ukládáním dat do nového počítačového systému, je potřeba jej restartovat a vyplňování formulářů i několikrát opakovat.
Podle úředníků přitom není možné kontrolovat, jestli už dávky odešly, takže některým příjemcům dorazila stejná dávka několikrát.
Úředníci po celé republice si stěžují i na to, že nemusí zapisovat do počítače jen nové údaje, ale i všechny staré. Nejdou totiž převést.
Podle ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka z TOP 09 jsou však zprávy o údajném kolapsu nového informačního systému na úřadech práce jen mediální fikcí a neodpovídají realitě. Výzvy odborářů z úřadů práce i opozičních politiků k demisi odmítá.
Rozhodnutí o případných sankcích pro dodavatele nebo některé vedoucí úředníky padne až po detailnějším vyhodnocení lednové situace, říká Drábek v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Někteří šéfové pracovali špatně
Jak máte ve smlouvě s dodavatelem nového informačního systému - firmou Fujitsu - ošetřeny případné sankce za nefungující aplikace? Budete po firmě vymáhat nějaké odškodnění nebo slevu?
Dostupnost aplikací je ve smlouvě ošetřena standardním způsobem, včetně sankcí za jejich nedodržení.
A uplatníte je? Nebo nejde o nedostatky na straně dodavatele?
Do jaké míry byla pochybení způsobena na straně dodavatele, by měla říci zpráva od generálního ředitelství Úřadu práce ČR, kterou obdržím do konce týdne. Do té doby jsou jakékoli spekulace o vině či nevině dodavatele naprosto bezpředmětné.
Na začátku týdne jste řekl, že požadavky na nový informační systém byly jasně definovány týmy zkušených pracovníků úřadů práce a poté odsouhlasené. Pokud je nový systém - byť jen dočasně - nefunkční a například se ztrácejí vložená data, mohou za to nést vinu i tito pracovníci?
Pokud jde o odpovědnost jednotlivých vedoucích pracovníků, tak i tu budu případně řešit po už zmíněném předložení podkladů od generálního ředitelství Úřadu práce ČR. Už nyní se ale ukazuje, že v některých případech nebyla práce vedoucích pracovníků dobrá.
V čem konkrétně nebyla dobrá? Jsou ty nedostatky podle vás tak závažné, že mohou vést k odvolání některých šéfů celostátního nebo regionálních úřadů práce?
Dokud nedokončíme celkové hodnocení průběhu prvního měsíce letošního roku, nebudu v tomto směru žádné další informace sdělovat.
Jsou pro vás lednové problémy na úřadech práce natolik zásadní, abyste - když sám neuvažujete přímo o demisi - vyvodil nějakou jinou osobní odpovědnost?
Ne.
S přesčasy jsme počítali od začátku
Často jste říkal, jak chcete v rezortu šetřit. Kvůli nedostatečné přípravě nového systému ale musely stovky zaměstnanců úřadů práce nebo brigádníků pracovat o víkendu nebo přesčas. Kolik peněz navíc jim za to ministerstvo bude muset zaplatit?
V plánu mzdových prostředků na rok 2012 jsme již s případnou prací přesčas počítali. Je to součást celkových nákladů. Stejně tak cílové odměny pro tyto zaměstnance. Považuji za samozřejmé, že lidem, kteří na úřadech práce odvedli kus práce, bude jejich snaha promítnuta do mzdy.
Ale kdyby byl systém lépe připraven, mohli jste ty peníze ušetřit nebo použít na něco jiného. Máte alespoň orientační odhad, na kolik vás ty lednové přesčasy a víkendové služby přijdou?
S touto variantou jsme počítali. Dali jsme tomuto řešení přednost před tím, aby byly úřady práce po určitou dobu na přelomu roku kvůli startu nového systému zavřeny, a to zejména proto, aby nebyl narušen přístup klientů do úřadů.
Sjednotíme termíny výplat
Před startem reformy jste opakovaně zdůrazňoval, že má vést ke zvýšení komfortu "klientů", tedy příjemců dávek. Před možným zpožděním dávek nebo změně výplatního termínu jste je předem nevarovali. K nečekanému zpoždění dávek pak ve druhé polovině ledna říkáte, že lidé je dostanou sice o pár dnů později než byli zvyklí vloni, ale pořád že to bude před zákonným limitem, který je až do konce měsíce. Považujete nečekané zpoždění dávek za komfortní, zvláště u lidí, kde jsou právě tyto dávky často podstatnou částí rodinných příjmů?
Nový systém se zavádí, je zřejmé, že v této fázi vyžaduje intenzivnější "péči" - tento způsob se nevymyká nasazování podobných systémů do provozu. Pro nás je nejpodstatnější dodržení zákonných termínů, a pokud jde o termíny, tak jde právě o sjednocení, kdy v minulosti obce vyplácely dávky v různých termínech.
Jak se toto sjednocení projeví v praxi? Mohou tedy příjemci dávek nějak zjistit konkrétní termín, kdy jim v roce 2012 budou chodit? V lednu jim to na řadě úřadů nedokázali říci.
V reformě jsme zavedli jednotné výplatní místo, všechny dávky vyplácí nově jen úřad práce namísto dosavadních tří institucí. Součástí reformy je, že směřujeme k průběžnému vyplácení dávek. Již tedy nebudou existovat pevné výplatní termíny pro všechny dávky v daném regionu.
Co si pod tím konkrétně představit?
Jednorázové dávky vyplatíme neprodleně po nabytí právní moci příslušného rozhodnutí. Opakující se dávky pak budou vypláceny vždy ve stejném termínu s přihlédnutím ke svátkům a dnům volna. K tomuto režimu ale plně přistoupíme až ve druhé polovině roku v souvislosti se zaváděním karty sociálních systémů.
V tíživých situacích jsme pomohli
Tisíce lidí zůstaly v lednu nečekaně bez peněz. Na začátku tohoto týdne zbývalo už jen jedno procento příjemců, ale i tak je to kolem deseti tisíc lidí - jde o příjemce dávek v hmotné nouzi, tedy zrovna o ty nejchudší. Vykompenzujete jim nečekané výdaje, pokud si kvůli úhradě závazků museli někde rychle půjčit za nevýhodný úrok u nebankovní společnosti?
Dávky, které zbývalo vyplatit na začátku tohoto týdne, se z velké části týkaly doplatku na bydlení. Po změně legislativy je v lednu vyplácen vlastně duplicitně - dříve se totiž vyplácel zpětně, nově se vyplácí rovnou v příslušném měsíci. Takže k faktickému zpoždění oproti loňskému roku ani v těchto případech nedošlo. Druhý, tedy onen duplicitní příspěvek, dostanou příjemci maximálně v první únorové dny.
Přesto - pár příjemců jiných dávek se mohlo kvůli zpoždění výplat nečekaně dostat do problémů.
U těch příjemců, kteří čerpají příspěvek na živobytí a dostali se do tíživé situace, jsme přistupovali k vyplácení okamžité pomoci. A znovu musím zopakovat, že naprostá většina dávek byla vyplacena v původních termínech.
Ušetříme čtvrt miliardy ročně
V tomto týdnu jste mimo jiné prohlásil, že "lednové komplikace byly způsobeny například zvýšeným náporem klientů, který je v lednu na úřadech práce běžným jevem." Jestliže se tedy tento jev dal očekávat, považujete za svou chybu, že přesto došlo k nasazení nedostatečně vyzkoušeného nového systému?
Na reformu se připravujeme po celý rok, informační podpora je jednou z částí přípravy. Systém a jeho architektura se připravovaly v průběhu celého procesu, pracoval a pracuje na něm tým specialistů. Testovali jsme jej průběžně a jednotlivé komponenty nasazovali postupně.
Stejně jako tomu je u implementace jiných významných projektů, tak i v tomto případě bylo nevyhnutelné nastavení finálních funkčních parametrů až během plného provozu.
Trváte tedy na tom, že vše je v zásadě v pořádku?
Zátěž, kterou měl tento systém v lednu, byla extrémní, a přesto celkově obstál. Je třeba si uvědomit, že od letošního roku je přes jednotné výplatní místo denně vypláceno kolem půl miliardy korun. Právě díky sjednocení dávek je nový systém o více než polovinu levnější.
Kolik má státu ušetřit?
Už v letošním roce to bude zhruba 200 milionů korun, od příštího roku pak celková úspora na informačních technologiích dosáhne 300 milionů ročně.
aktualne.cz, 1. 2. 2012, Rubrika: Ekonomika