Dárek pod politickým stromečkem: E-shopy

Článek Jaroslava Poláčka

12. 1. 2010
Stromečky pomalu, ale jistě opouští svá dočasná místa, dárky od Ježíška mají první šrámy a stávají se pomalu součástí toho „běžného“… Vánoce loni nebyly štědré jen k lidem – i český politický marketing dostal dáreček v podobě rozjezdu dvou e-shopů, které otevřela TOP 09 a ODS.

Tento týden také obě strany zveřejnily, jak na tom jejich „prodejny“ jsou. Předmětů TOP 09 se prodalo za více než 100 000 korun, ODS je zhruba na polovině.

Prodej reklamních předmětů jako součást volební kampaně nebo stálého budování značky je v zahraničí běžný. Některé weby politických stran působí jako velké supermarkety, kde seženete s tím správným logem vše od lokomotivy po špendlík (za mnohé připomeňme e-shop německé CDU). Proč tedy ne u nás? Cestu k e-shopu komplikuje zákon, který povoluje politickým stranám jen některé činnosti – a tento prodej mezi nimi není. Takže cestou je zřízení obchodní společnosti (řešení a la ODS) nebo pronájem loga (řešení z dílny TOP 09).

Další překážkou je obecná skepse, že si někdo koupí… Oprávněná, vždyť každý prodejce si při této investici musí uvědomit, že co při dnešní stávající „důvěře“ v politiku hodlá nabízet. Na druhou stranu - málo může udělat mnoho a kdeže to získal nejpříkladnější marketingový politik na světě peníze na svou kampaň?

Dva české příběhy

V České republice první e-shop otevřela ODS, byť o plánu TOP 09 otevřít e-shop se psalo již v listopadu roku 2009. Podle slov Martina Kupky, šéfa mediální sekce ODS, to bylo v souvislosti s Modrým týmem a zájmu o tyto předměty. Podporovatelé a jejich žádosti byli klíčoví i pro TOP 09 – požadavky (viz www.facebook.com/top09cz) vzrostly geometrickou řadou, když se v novinách objevila zpráva, že Karel Schwarzenberg v rámci své kampaně v hospodách rozdává trička s motivem inspirovaným A. Warholem.

TOP 09 tedy představila svůj projekt o několik týdnů později, konkrétně 10. 12., a zdůraznila dvě odlišnosti – na rozdíl od ODS, která podle svých vyjádření prodejem akorát pokrývá náklady na výrobu (na předmětech nevydělává…), TOP 09 střádá - a to jak na volební kampaň (TOP dárky), tak na charitu (trika projektu S Karlem).

Toto spoření probíhá on-line, takže obě počítadla jsou na úvodní stránce e-shopu a každý kupující vidí v detailu předmětu, jakou částí prostředků přispěje na ten či onen účel. „Cílem tohoto projektu je umožnit našim fanouškům, o nichž víme, že nás chtějí podpořit, aby mohli koupí předmětů s logem TOP 09 přispět nejen na naši volební kampaň, ale především na dobročinné účely. Tímto je náš projekt unikátní," uvedl generální sekretář TOP 09 Václav Kubata. Tyto „vyhrazené“ prostředky dnes překračují hranici 20 000 korun. V obratu však necelý měsíc provozu stačil na to, aby TOP 09 mohla hovořit o  dvojnásobném obratu i počtu kupujících.

Mají politické e-shopy své místo na našem trhu? Ano, protože jsou schopny pokrýt náklady na své spuštění a provoz. Jsou schopny vygenerovat prostředky, které nezaplatí kampaň, ale na ulici je také nenajdete. Navíc zisk nelze spatřovat jen v prodeji, vždyť každý, kdo používá podobný předmět, tím působí na své okolí. Konečně není sympatické už jen to, že alespoň nějaké strany si na ty volby snaží přivydělat vlastní aktivitou? Poslední poznámka: oba projekty sice stihly předvánoční nákupní šrumec, ale kampaně a zájem veřejnosti o  volby zatím není tam, kde byl například v září… Až na čtenáře DSL.cz :-).

Jaroslav Poláček
DSL.cz, 12. 1. 2010, Rubrika: eGovernment
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme