Cvrlikání (nejen) v TOP 09
TOP 09 běží na Twittru
Twitter je v naší zemi obšťastňován mediálním přívlastkem „nepříliš používaný“. Ano, nepochybně tomu tak zejména ve srovnání s Facebookem je. Nicméně i u nás si získává víc a víc fanoušků. A stává se jedním ze stěžejních komunikačních kanálů TOP 09.
Twitter je (pro ty, kteří jej snad ještě nepoužívají) sociální síť postavená na jednoduchém principu. Krátkou zprávu o délce maximálně 140 znaků pověsíte na svoji zeď. Automaticky se rozešle všem vašim „followerům“, naopak vám se na stejném principu objevují zprávy, které publikují vaše kontakty (following). Systém má své kouzlo v kombinaci s užitím mobilních technologí. A samozřejmě každou zprávu, kterou dostanete, můžete „retweetovat“, tedy přeposlat na svůj okruh „přátel“.
Popularita Twitteru TOPO 09 (@top09cz) od voleb v roce 2010 kontinuálně roste. Dnes má zhruba 1700 „následovníků“, což je ve srovnání s ODS více než trojnásobek (ODSCZ má cca 500 followers). Bez zajímavosti ani není, že ČSSD se na této sociální síti již „probrala“ a překonala „modré“ o cca 100 followerů, byť z popisu Neoficiální stream zpráv od ČSSD nevíme, zda publikované informace jsou relevantní. O dalších sítích se 190 odběrateli (Strana zelených) nemá smysl moc psát. Podobně „atraktivní“ jsou i Věci veřejné, které krize poněkud zmrazila a poslední tweet je z konce ledna – odkazuje na to, jaký je den poslance VV. O tom jsme si konečně v posledních týdnech udělali více než přesný obrázek. J
Asi by bylo možné poměrně podrobně rozebírat statistiky politického cvrkotu u nás, ale tuto službu dělají mnohé servery. Nejpoužívanější služba Klout hodnotí TOP 09 jako: TOP 09 is effectively using social media to influence their network across a variety of topics. Podrobnější údaje najdete na http://klout.com/top09cz.
Server Klábosení sleduje a analyzuje český a slovenský Twitter. Jako jediná ze sledovaných stran se @top09cz umístila v TOP 101 českého a slovenského Twitteru, konkrétně na 16 místě s TrustRankem 2.6.
K dalším analytickým nástrojům patří čas zveřejnění, témata, které zajímají retweetující uživatele, sledování odkazů a jejich úspěšnost v rozesílání. To vše samozřejmě v porovnání s existující konkurencí a s identifikací jejich i vlastních chyb. A nejúspěšnější odkazy? Od začátku roku odkaz na komentáře na novoroční projev prezidenta a vyjádření Karla Schwarzenberga k diktatuře v Bělorusku. Vyhodnocování efektivity, sledování trendů, analytika a především respekt k uživatelům, kteří jsou na tuto službu zvyklí, s profesionálním správcem a koordinací s dalšími komunikačními kanály jsou základními atributy úspěchu užívání i této služby z hlediska poskytovatele informací. Twitter je v pojetí TOP 09 také exkluzivním kanálem a zprávy z něj bývají aktuálnější než jakékoliv jiné. Jeho čtenáři májí možnost dozvědět se věci, o kterým dosud neví ani novináři!
A proč je obecně Twitter stále úspěšnější? Twitter je rychlejší. V jistém slova smyslu surovější, ale zároveň neubírá tolik času na správu a práci s touto sítí. Konečně základní princip v podobě maximálně 140 znakové zprávy k této úspornosti principiálně vede. Navíc používáním této služby nemusíte ztratit nic ze svých profilů na Facebooku – existuje systém automatického přejímání zpráv. V politickém marketingu cvrlikání bude nepochybně hrát svoji roli i v dalších volbách. Ať již budou kdykoliv…
zároveň neubírá tolik času na správu a práci s touto sítí. Konečně základní princip v podobě maximálně 140 znakové zprávy k této úspornosti principiálně vede. Navíc používáním této služby nemusíte ztratit nic ze svých profilů na Facebooku – existuje systém automatického přejímání zpráv. V politickém marketingu cvrlikání bude nepochybně hrát svoji roli i v dalších volbách. Ať již budou kdykoliv…
P.S.: Poděkování za detailní podklady pro napsání tohoto textu patří Ivo Marečkovi, který o topácký Twitter pečuje.pmg-cee.org, 27. 4. 2011