Cogan: Každé město má právo si rozhodnout, zda chce být Las Vegas nebo Vatikán

Online chat s poslancem Josefem Coganem

22. 6. 2011

Dobrý den, pane Cogane. Upřímně, kolik znáte kolem sebe opravdu poctivých politiků? Gábina

Možná jsem naivní, ale myslím, že jich znám docela dost. A to jak v komunální, tak i celostátní politice. Z těch, se kterými jsem v běžném kontaktu v parlamentu, bych si dovolil jmenovat např. Jana Farského, Leoše Hegera nebo Rudolfa Chlada, a jsou to i mnozí další. Obecně mám velmi dobrý pocit z kolegů v našem klubu, ale myslím, že i v jiných stranách jsou slušní lidé.

Ústavní soud konečně požehnal tomu, že obce mohou ovlivňovat počet výherních automatů na svém území. O to jste také léta bojoval. Jste s rozhodnutím spokojen? Iva, Jičín

S rozhodnutím Ústavního soudu jsem spokojen. I přesto si myslím, že je nutné práva obcí a měst výslovně posílit v zákoně. Jsem spoluautorem oponentní zprávy zákona o loteriích, která je nyní projednávána ve sněmovně. Ta by měla umožnit samosprávám omezit provoz výherních hracích přístrojů či internetových videoloterijních terminálů co do místa i času, případně je zcela zakázat, nebo je zpoplatnit místní taxou. Myslím, že každé město má mít právo na to samo si rozhodnout, jestli chce být Las Vegas nebo Vatikán. Mohu osobně slíbit, že budu i nadále hájit zájmy samospráv.

Jak to vypadá s omezením hazardu a jaký by měla dopad na město velikosti Nové Paky připravovaná změna rozpočtového určení daní? Crowley

Na omezení hazardu jsem již odpověděl, naším cílem je, aby bylo jednoznačně v pravomoci měst a obcí. Připravovaná změna určení daní by měla být pozitivní pro všechna města kromě Prahy, Brna, Ostravy a Plzně. Dle našeho názoru jsou tato města nyní neodůvodněně zvýhodněna, ačkoliv mají pouze 20 % obyvatel republiky, pobírají 45% výnosů daní. Jejich zvýhodnění vyplývalo z toho, že dříve byla tato města i okresy. V okamžiku, kdy vznikly kraje, se tento argument stal lichým. A nevidím žádný důvod, proč by například Plzeň, která má 150 tisíc obyvatel, měla mít oproti stotisícovému Liberci o více než 8 tisíc korun na jednoho občana. Argument, že mají historicky vyšší nároky na investice a údržbu, mi pak připadá ve srovnání těchto dvou měst zcela absurdní. Bude to jistě otevřená válka mezi poslanci z těchto čtyř měst a ostatními, ale myslím, že naše návrhy jsou spravedlivější. Dokonce osobně bych byl ještě radikálnější než navržené řešení. Pokud se podaří rozpočtové určení daní změnit, pak by mělo okamžitě dojít k průměrnému nárůstu příjmů měst typu Nová Paka či Jičín v rozsahu cca 1200 - 1500 Kč na jednoho občana. Zároveň bude i vyšší každoroční průměrný nárůst s ohledem na to, že bude sníženo rozvírání nůžek v daňových příjmech mezi Prahou a ostatními obcemi a městy.

Státní zakázky jsou neprůhledné, předražené, každý si hrabe do své kapsy...copak se s tím vážně nedá nic udělat? Fany

Souhlasím s tím, že korupce je závažným problémem. Byl to i jeden z podnětů, proč jsem souhlasil s kandidaturou. V Nové Pace jsme okamžitě po mém nástupu v roce 2002 zavedli opatření, které zajistilo transparentnost v rozhodování města. Každý občan od té doby ví, jak rozhodl ve věci radní či zastupitel, a má volný přístup ke všem smlouvám města. Po celou dobu se nám též daří soutěžit veřejné zakázky výrazně pod projektovanými částkami. I nyní v parlamentu se snažím pomáhat kolegovi Janu Farskému ze Semil, který je hlavní garant této problematiky v našem klubu. To, že na základě zákona o veřejných zakázkách budou zveřejňovány komplexní podklady pro výběrové řízení i smlouvy samé, považujeme i tak trochu za naše dítě. Určitě je dobře, že začínají kauzy vyplouvat na povrch a že se lidé přestávají bát upozornit na korupční jednání. Těžko však věřit těm, kteří se dříve podíleli na neprůhledných zakázkách. Například za vlády ČSSD bylo 40 miliard Kč, tedy 75 % všech zakázek v resortu ministerstva obrany, zadáno z volné ruky bez výběrového řízení. Myslím, že proti korupci, ať je z kterékoliv strany, je třeba vystupovat tvrdě. Ale těžko může kozel dělat zahradníka.

Dobrý den, jak hodnotíte své roční účinkování ve velké politice? Co se vám podařilo už prosadit? Karel Pokorný

Nemyslím, že hodnocení mého účinkování mi přísluší. Pro mne to byl rok snad poctivé práce, kde jsem mohl uplatnit své dříve nabyté zkušenosti. Jsem členem rozpočtového a mandátového imunitního výboru, v rámci rozpočtového výboru nám rukama prošly desítky zákonů. Specializuji se zejména na financování samospráv a státní dluh. Nevnímám svoje postavení jako solitérní, ale spíše se snažím hledat konsenzus. V současnosti považuji za nejvýznamnější práci na rozpočtovém určení daní, které by mělo přinést spravedlivější rozdělování peněz pro obce a města.

Alena Kaňková

Jičínský deník, 22. 6. 2011, Rubrika: Jičínsko, str. 3

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme